Contact info ©Marko Grönroos, 1998 ![]() |
Tietojärjestelmien kenttätyöKonversiossa alkuperäisestä Word-dokumentista on jäänyt kuvat ja muotoilut pois. Turun Kaupungin Kulttuuritoimiston alaisten laitosten varausjärjestelmien automatisointi ja integrointi Tietojärjestelmien kenttätyö ja seminaari, 1993 Turun Yliopisto, Tietojenkäsittelyoppi Tekijät:Erkki Innola(ohjaaja) Jukka Aihonen(Konserttitalo) Marko Grönroos(Wäinö Aaltosen museo) Juha Paavola(Teatteri) Heikki Laiho(Kulttuurikeskus) Sisällysluettelo Sisällysluettelo2 Johdanto Tavoitteet Tarkoituksena on kartoittaa Turun Kaupungin Kulttuuritoimiston alaisten yksiköiden, kaupunginteatterin, konserttitalon, kulttuurikeskuksen ja Wäinö Aaltosen museon tietojärjestelmätarpeet. Tavoitteena on saada mahdollisimman selkeä kuva eri yksiköiden toiminnasta ja etsiä järjestelmien mahdolliset puutteet ja epäjohdonmukaisuudet, ja niiden perusteella antaa malleja epäjohdonmukaisuuksien poistamiseen. Pyrkimyksenä on antaa tietoa siitä miten järjestelmiä voitaisiin kehittää eteenpäin niin, että se vastaisi juuri niitä odotuksia mitä asiakkaat sekä järjestelmien käyttäjät niiltä odottavat. Projektin kohdealueena ovat eri yksiköiden lipunmyynti- ja tilanvarausjärjestelmät. Menetelmät Tarkoituksena on haastatella mahdollisimman laajasti järjestelmiä käyttäviä henkilöitä, ja saada mahdollisimman kattava kuva työn luonteesta ja toiminnasta. Organisaatiokaavio Nykytilanne Teatterin lipunmyynti Lipunvarausjärjestelmä Teatterilla on hyvä lipunvarausjärjestelmä vuodelta 1990. Teatteri varaa lippuja viidestä eri myyntipisteestä, jotka sijaitsevat samassa rakennuksessa. Kaksi pistettä sijaitsee teatterin kolmannessa kerroksessa, mihin voi soittaa ja varata lippuja. Loput pisteet ovat alakerrassa, josta varatut liput lunastetaan, ja josta myös otetaan varauksia vastaan. Lipunmyyntijärjestelmä toimii täysin atk:n avulla. Lipunmyyjät näkevät suoraan päätteeltä,paljonko lippuja on jäljellä, ja mitkä paikat on jo varattu,ja mistä osasta katsomoa paikat on varattu. Kaikki viisi tietokonetta ylä-ja alakerrassa ovat verkossa keskenään, joten päällekkäisyyksiä varauksissa ei pääse tapahtumaan. Järjestelmän avulla nähdään myös suoraan eri lippujen hinnat. Myös laskutus tapahtuu kätevästi järjestelmän kautta. Järjestelmä on monipuolinen, ja se on käytännöllinen niin lipunmyyjille, kuin asiakkaillekin, sillä lippujen varaus tapahtuu nopeasti ja joustavasti. Fyysinen toteutus Teatterilla on käytettävissä 6 kappaletta Nokian 386sx PC:tä, jotka on kytketty kiinteällä yhteydellä keskuskoneeseen. Keskuskoneena toimii Nokian 486 PC, ja käyttöjärjestelmänä on PC:lle tehty Unix-järjestelmä Xenix. Verkko on täysin suljettu piiri, mistä ei ole yhteyksiä ulkomaailmaan. Verkko on rakennettu kiinteiden kaapeliyhteyksien avulla niin, että uusien koneiden lisääminen verkkoon on vaikeaa. Tulostimet ovat päätetulostimia, joten ne eivät ole yhteydessä suoraan keskuskoneeseen. Verkko itsessään on melko hidas, vaikka sen käyttöaste on alhainen. Huonot puolet Huonoina puolina voidaan mainita lippujen peruutuksien vaikeus. Kun asiakkaat haluavat peruuttaa varaamansa paikan, lipunmyyjien on poistettava tiedot tietokoneelta, ja vapautettava paikka jälleen myyntiin. Tämä on melko hankala työ verrattuna manuaaliseen lipunvaraukseen, koska manuaalisessa ei tarvitse muuta kuin poistaa merkintä kaavakkeelta. Tämä tulee erittäin hyvin esille silloin kun koko näytös peruutetaan. Yleistä Yleisesti ottaen järjestelmä toimii moitteettomasti, ja järjestelmän käyttöönotosta saakka se ei ole pettänyt kertaakaan. Järjestelmä on lipunmyyjien kannalta todella helppokäyttöinen,joten järjestelmän muutoksiin ei ole syytä. Kuva 1. Teatterin nykyinen järjestelmä. Kuva 2. Symboleiden merkitykset. Kaupunginorkesterin lipunmyynti Yleistä lipunmyynnistä Kaupunginorkesterin lipunmyynti myy lippuja vain kaupunginorkesterin konsertteihin. Konserttitalon kanslia myy liput muihin konsertteihin.Yleensä kaupunginorkesterilla on kaksi konserttia viikossa. Kesällä on hyvin hiljaista, joten viime vuosina on heinäkuussa yleensä tehty remonttia. Nykyinen järjestelmä Nykyinen järjestelmä on täysin manuaalinen. Töissä on yksi täysipäiväinen lipunmyyjä, joka vastaa koko lipunmyynnistä. Konsertin alussa on usein avustamassa toinen lipunmyyjä. Konserttien liput painetaan hyvissä ajoin (viikkoja) ennen konserttien alkua. Liput merkataan painetuiksi, kun liput saadaan painosta. Tämä merkintä poistetaan, kun lippu myydään. Loput (myymättä jääneet) poistetaan tämän jälkeen. Lipuissa on kolme repäisy kohtaa hinnan mukaan, jäljelle jääneistä kannoista nähdään myytyjen lippujen hinnat. Alennuslipuissa on hankala käytäntö: lippu on ensin mitätöitävä, jonka jälkeen kirjoitetaan uusi lippu mitätöidyn tilalle. Kausikortit ovat henkilökohtaisia ja niissä on kiinteä aika ja paikka koko kauden ajan. Paikanvaraus toimii paikkakarttaa "rastittamalla". Varauksia otetaan vastaan sekä paikanpäällä että puhelimitse. Varatut liput lunastetaan yleensä paikanpäältä. Jonkin verran lippuja lähetetään myös postitse postiennakolla. Lipunmyyntitilat ovat ahtaat ja tiloihin on avaimet myös muilla kuin lipunmyyjillä. Remontin myötä myös lipunmyyntitilat saataneen asianmukaiseen kuntoon. Toiveita tietokoneistetun järjestelmän suhteen Henkilökunnan toiveita tietokoneistetun järjestelmän suhteen: helppokäyttöinen, varma toiminen, yhtä joustava kuin manuaalinen, mahdollisuus muuttaa ja perua lippuja, ryhmäalennus prosenttialennukseksi (nykyään saa vapaalipun kymmentä maksettua lippua kohti). Olisi myös hyvä, jos lippuja voisi myydä pidemmälle kuin nykyisin (kuukausi eteenpäin). Jos ATK tulee, paras aika olisi syksyllä, jotta kesän aikana voisi perehtyä uuteen järjestelmään. Wäinö Aaltosen museo Wäinö Aaltosen museossa ei varsinaisesti ole mitään paikkoja, joita yksityisen ihmisen olisi mitenkään tarpeellista varata. Ainoat mahdolliset varaukset ovat ryhmävaraukset, joita on muutama viikossa. Tämä on kuitenkin niin vähän, että ne pystytään hoitamaan manuaalisesti. Ryhmien päällekkäin menemisestäkään ei ole haittaa, vaan kyseessä on lähinnä vain ilmoitus ryhmän saapumisesta. Mahdollisuutena esitettiin, että ryhmävarauksia voisi kuitenkin tehdä myös Kulttuuritoimiston kautta niinä aikoina, kun museo on kiinni, esimerkiksi maanantaisin. Tämä kuitenkin kannattaisi hoitaa puhtaan manuaalisesti puhelimen kanssa, soittamalla varauspisteestä museoon silloin kun se on auki ja kertomalla ryhmät. Turun Kulttuurikeskus Hjeltintalo, Vanha Suurtori 7, 20500 TURKU Kulttuurikeskuksen toiminta ja sen tarjoamat palvelut Turun Kulttuurikeskus on Turun kaupungin alaisuudessa oleva kultturellisia palveluja tarjoava organisaatio. Sillä on toimitiloja neljässä eri rakennuksessa Vanhalla Suurtorilla lähellä Turun Tuomiokirkkoa. (LIITE: 1 ; Sijaintikartta) Kulttuurikeskuksen tarjoamien kultturellisten tapahtumien lisäksi sen on tarkoitus tarjota tiloja erilaisten yleisten ja yksityisten tapahtumien toteuttamiseen. (Konsertit, teatteriesitykset, kokoukset, juhlat ym.) Kulttuurikeskuksen tarjoamat tilat Jokaisessa neljässä erillisessä rakennuksessa Turun kulttuurikeskuksella on useampia tiloja, joita voidaan vuokrata joko erikseen taikka yhtenäisesti. Tilojen vuokraukseen kuuluu myös tarvittavan kalusteen vuokraaminen. (Mikäli se löytyy keskuksen varastoista) Mahdollista on myös tilata kulttuurikeskuksen oma vahtimestari tilaisuuksien ajaksi. Tilojen kapasiteetti on pienehkö, verrattuna muun Turun Kulttuuritoimen tarjoamiin tiloihin. Vuokrattavia tiloja ovat:Brinkkalan galleriatila Brinkkalan piha Hjeltintalon kokoushuone Hjeltintalon ullakko Juseliuksen talon 1. kerros Juseliuksen talon 2. kerros Juseliuksen talon 3. kerros Raatihuoneen 1. kerros Raatihuoneen 2. kerros Raatihuoneen 3. kerros Raatihuoneen kellari Raatihuoneen luokka Raatihuoneen rahakamari Raatihuoneen sininen huone + keittiö Tarjottaviin kalusteisiin kuuluu: tuolit pöydät valolaitteet äänilaitteet flyygeli ja vastaavat piirtoheittimet Nykyinen tilojen vuokrauksen toiminta Tilan varaus nykyisellä menetelmällä voidaan jakaa karkeasti 4:ään vaiheeseen: Tilan varaus ja sen kirjaaminen Tilojen varaus Turun Kulttuurikeskukselta voidaan suorittaa puhelimitse, taikka paikan päällä. (Puhelin: 623 380) Tilan varaus hoidetaan täysin manuaalisesti yhden henkilön taholta. Jokaisella talolla ja niissä jokaisella erillisellä tilalla on oma "päiväkirjansa", joihin kirjataan asiakkaan haluama varaus kyseiseen ajankohtaan. (LIITE: 2 ; Esimerkki varauskirjan yhdestä sivusta) Samaan päiväkirjaan merkitään myös asiakkaan kalustetarve. Jokaista tilaa kohden on vain yksi kirja. Varattua välineistöä ei kirjata muualle kuin kyseisen tilan varauskirjaan. Varauksesta informointi ja sen valmistelut Viikottain varauksista tehdään tilakohtainen lukujärjestyksen näkoinen taulukko, josta selviää kyseisen tilan varaukset (LIITE: 3 ; Esimerkki Vanhan Raatihuoneen varaustaulukosta). Ne toimitetaan kaikille työntekijöille, kyseisiin tiloihin, ilmoitustauluille ja vahtimestarille. Varaustaulukon mukaisesti vahtimestari siirtää mahdollisimman aikaisin tarvittavan välineistön asiakkaan varaamaan tilaan. Mahdollisten muutosten seuratessa joudutaan muutokset kirjaamaan käsin kysisiin taulukoihin, taikka sitten uusimaan koko taulukot. Tilaisuuden toteutus Tilaisuuden ajankohtana kulttuurikeskuksen vakituinen vahtimestari avaa ovet ja on tarvittaessa myös asiakkaiden palveluksessa mihin kellonaikaan tahansa. Vahtimestari pitää myös kirjaa kävijämääristä, jotka hän kirjaa viikkolistoihin ja jotka hän palauttaa johdolle. Mahdolliset asiakkaan toivomat lisäkalusteet vahtimestari toimittaa paikalle, mikäli ne ovat vapaita. (Listojen mukaisesti) Tilan laskutus Tilojen laskutus suoritetaan Jukka Ratan taholta (Puh: 623361) ja hänen koneessaan olevalla laskutusohjelmalla, jonka on tuottanut kaupungin ATK-osasto. Laskutustiedot syötetään varauspäiväkirjoista manuaalisesti ohjelmalle jonka mukaan se tulostaa laskut matriisikirjoittimella, erittelyineen. Kuva 2. Tiedon kulku nykyisessä varaustoiminnassa Nykyisen vuokraustoiminnan vaikeudet Tilan varaus ja sen kirjaaminen Koska jokaista vuokrattavaa tilaa kohden on 1 kirja päällekkäisyyksien estämiseksi (Mutta käytännössä ei niiden poistamiseksi) ja se kiertää paikasta toiseen, työntekijöiden tarkistaessa tilojen käyttöä, joudutaan yleensä varauksen yhteydessä hakemaan kirjaa eri paikoista, jopa eri rakennuksista. Koska varattua välineistöä ei kirjata muualle kuin kyseisen tilan varauskirjaan, kalusteen varauskapasitteettia ei tiedetä. Työntekijöiden tiedossa on vain suunnilleen talon tarjoamien välineistöjen määrä, mutta päällekkäisyyksien mahdollisuus on suuri. Ei ole tarkkaa tietoa siitä, onko kyseinen välineistö jo varattu jollekin toiselle asiakkaalle eri varauskirjaan (= eri tilaan). Päällekkäisyyksiä välineistön suhteen ilmenee etenkin muutoksien kohdalla. On tilanteita, joissa varattuun tilaan ei ole voitu toimittaa esim. flyygeliä, koska se on ollut viritettynä yksityiseen konserttiin eri rakennuksessa. Korvauksiin Kulttuurikeskus on kuitenkin joutunut vain muutaman kerran ja tilanteista on selvitty keskustelemalla. Tarkan kalustekirjanpidon puuttuessa on myös mahdoton luoda raportteja laitteistojen käytöstä. Onlgelmana on myös henkilökunnan vaihtelevuus. Kulttuurikeskuksen viroista osa on väliaikaisia ja väliaikaistyöntekijöiden on vaikea tietää, miten paljon välineistöä on milläkin hetkellä vapaana. Tällaisissa tilanteissa on käännyttävä vakituisen henkilökunnan puoleen. Varauksesta informointi ja sen valmistelut Viimehetken muutoksien sattuessa joudutaan varaustaulukot ilmoitustauluilta korjaamaan joko käsin, taikka ne on korvattava kokonaan uusilla. Mikäli kirjat ovat jo muualla ja viikottainen varaustaulukko on jo tehtynä työntekijöille ja tiloihin, pitää ne tehdä uudestaan ja toimittaa jälleen eteenpäin. Vahtimestari on Kulttuurikeskukselle korvaamaton henkilö ja mahdollisten sairastapausten sattuessa tilanne riistäytyy käsistä. Vakituinen henkilö, joka pystyy työskentelemään mihin vuorokauden aikaan tahansa ja tietää tilat ja niiden varauskapasiteetin ja välineistöt on välttämätön nykyiselle toiminnalle. Sen puuttuessa vuokraustoiminta lamaantuu. Tilaisuuden toteutus Vahtimestarin sairauden sattuessa tilojen ovet jäävät avaamatta, ellei joku muu henkilökunnasta saavu paikalle. Kävijämäärän kirjaaminen on myös hankalaa ja epätarkkaa. Koko kävijämäärän tiedon kulkeutuminen johdolle on epävarmaa. Tilan laskutus Varaustietojen manuaalinen syöttö laskutusohjelmalle antaa inhimillisen virheen mahdollisuuden, joka kuitenkin on merkitsevä asiakkaan tyytyväisyyden kannalta. (Liiallisen laskutuksen mahdollisuus.) Myös mahdollinen kirjaamaton muutos (Etenkin tilaisuuden aikana ilmenneet kalustemuutokset) varaustaulukkoon jää täten laskuttamatta. Laskutusohjelma ei myöskään pidä huolta laskujen seurannasta pankkiyhteyden puuttuessa. Seuranta jää täysin Jukka Ratan pankkitiliotteiden lukemisen vastuulle. Ongelmakartoitus Teatteri Teatterin nykyinen lipunvarausjärjestelmä toimii lipunmyyjien kannalta moitteettomasti, ja heillä ei ole mitään tarvetta muuttaa sitä. Teatterilla on oma ATK-tukihenkilö, jolle lipunmyyjät voivat välittää mahdollisia korjausehdotuksia. Henkilökunnalla sekä ATK-tukihenkilöllä on säännöllisin väliajoin tapaamisia, joiden tarkoituksena on keskustella mahdollisista parannuksista. Tähän mennessä järjestelmään on tehty muutamia parannuksia henkilökunnan puolesta, joten yhteistyö sujuu kitkattomasti. Näin ollen järjestelmään ei ole syytä tehdä muutoksia. Kaupunginorkesteri Nykyinen manuaalinen järjestelmä on pitkälti vain yhden ihmisen hallinnassa, jolloin mm. sairastapauksessa lipunmyyntiin saattaa tulla katkoja. Tältä vältyttäisiin helppokäyttöisellä tietokoneistetulla lipunmyyntijärjestelmällä, jolloin mahdollinen sijainen voitaisiin ottaa suoraan töihin ilman pidempää perehtymistä järjestelmään. Lipun myyntiä tulisi myös saada nopeutettua, mikä helpottaisi paineita erityisesti ruuhka-aikoina, kuten konserttien alussa ja Musiikkijuhlien aikana. Nykyiset valmiiksi painetut kolmesta kohdasta hinnan perusteella repäistävät liput hidastavat ja hankaloittavat lipunmyyntiä. Lippujen kannoista on pidettävä tarkkaan huolta, jotta nähtäisiin myydyt liput ja niiden hinnat. Jos liput voitaisiin painaa myytäessä, päästäisiin eroon lippujen kantojen säilytyksestä ja erilaiset alennus- ja vapaaliput eivät vaatisi hankalia erikoistoimenpiteitä. Olisi myös hyvä, jos varauksia voitaisiin ottaa pidemmälle kuin kuukausi eteenpäin. Laitteistoon kohdistuva tarve Järjestelmä voisi koostua yhdestä serveristä (esim. tehokas 486PC), jossa lipputietokanta fyysisesti sijaitsisi. Serveriin liitettäisiin kaksi graafista päätettä (esim. 386SX tai tehokkaampi), joista kyselyjä lipputietokantaan suoritettaisiin. Lisäksi tarvittaisiin ainakin yksi lipputulostin sekä modeemi, joka mahdollistaisi verkkoyhteyden ulos. Kuva X. Kaupunginorkesterin lipunmyynnin laitteistokaavio. Kulttuurikeskus Manuaalinen tilanvaraus tulisi saada tietokoneistettua. Olisi saatava ohjelma, jolla voitaisiin päätteeltä hoitaa tilan varaaminen ja joka pitäisi kirjaa varauksesta, ja täten estäisi päällekkäisyydet. Ohjelmassa tulisi olla tietokannat tiloista ja myös välineistöstä ja täten se voisi varauksen yhteydessä ilmoittaa, onko asiakkaan haluama kaluste vapaana ja voidaanko se korvata jollain muulla. Laskutus tulisi hoitua suoraan varaustietokannasta jo olemassa olevalle laskutusohjelmalle. Tarvetta olisi hallita tilojen varaustilannetta jopa vuodella eteenpäin. Graafinen esitys olisi suotavaa, jotta tilojen tilanne olisi helposti havaittavissa. Kulttuurikeskuksen johto tarvitsisi raportit, joista kävisi ilmi tilojen ja välineistön käyttöaste ja tuotto ja kävijämäärät. Välineistöstä tarvittaisiin raportit niiden iästä, kunnosta, huolloista ja hankinnoista. Raportit tulisi olla luokiteltavissa erilaisten tilaisuuksien mukaan, esim. varaajien (kaupunki/yksityiset) taikka tilaisuuden tyypin mukaan (Häät/konsertti/...). Vahtimestarin tulisi saada informaatio varatuista tiloista ja niiden välineistöistä nopeasti ja reaalisessa ajassa. Välineistöjen siirto olisi huomattavasti helpompaa ja mahdolliset muutokset eivät aiheuttaisi ongelmia, mikäli tieto tavoittaisi vahtimestarin tarpeeksi ajoissa. Hänen tulisi pystyä näkemään myös tilaisuuden aikana, minkälaista kalustoa on vapaana ja missä, asiakkaan mahdollisten lisätarpeiden tyydyttämiseksi. Kävijämäärän merkitsemisen tulisi olla yksinkertaisempaa. Kehittämismahdollisuuksia Taustalähtökohdat Nykyisestä tilanteesta ja ongelmakartoituksesta voidaan löytää seuraavat pääseikat: Teatterin lipunvarausjärjestelmä on moitteeton, mutta liittymät ulkomaailmaan puuttuvat Kaupunginorkesterin nykyinen manuaalinen lipunvarausjärjestelmä tulisi saada tietokoneistettua Kulttuurikeskuksen tilanvarausjärjestelmä tulisi saada tietokoneistettua Wäinö Aaltosen museoon ei tarvita ATK:ta Lipunvarausjärjestelmä Kuva x. Lipunvarausjärjestelmien integrointimahdollisuudet Tarve integrointiin Teatterin ja konserttitalon palveluja olisi mahdollista integroida yhteen. Näiden yksiköiden tarjoamat palvelut voisi yhdistää samaan toimipisteeseen, josta olisi mahdollista varata sekä teatteri-, että konserttilippuja.. Tälläinen toimipiste voisi sijaita esimerkiksi Hansakorttelissa, jossa päiväittäin käyvien ihmisten määrä on suuri. Tällöin lippujen saatavuus paranisi huomattavsti, jolloin ihmisten olisi helpompi hankkia niitä. Nykyisin konserttitalo ja teatteri sijaitsevat melko etäällä keskustasta, jolloin lippuja hankittaessa täytyy lähteä sinne vain pelkästään lippujen hakua varten. Lipunmyyntipisteen aukioloaikojakin kannattaisi silloin muuttaa niin, että lipunmyyntipiste olisi auki yhtä kauan, kuin Hansakorttelissa yleensä liikkeet ovat auki. Tällöin ihmiset ehtisivät paremmin käymään siellä kun tulevat töistä. Yleisesti ottaen lippujen saatavuus paranisi, jos palveluja integroitaisiin samaan toimipisteeseen. Rajoitukset Yksiköiden integrointia rajoittava tekijä on lähinnä kustannukset. Kustannusten suuruus riippuu siitä millainen integrointisuunnitelma tehdään. Suurimmat kustannukset aiheutuvat lähinnä laitteiden hankinnasta, sekä ohjelmistokustannuksista, yhteydenmuodostamisesta eri varauspisteiden välille, ja toimipisteestä aiheutuvista kustannuksista. Mahdolliset vaihtoehdot Järjestelmien integroinnin järjestämiseen on kaksi mahdollista vaihtoehtoa. Tasavertaisuusvaihtoehto, sekä pääteyhteysvaihtoehto. Tasavertaisuusvaihtoehto Johdanto Yhteisvarauspisteeseen hankittaisiin oma itsenäisesti toimiva keskuskone, jonka kautta varaukset teatteriin ja kaupunginorkesteriin tehtäisiin. Varaus voitaisiin tehdä mistä tahansa näistä kolmesta pisteestä mihin tahansa paikkaan. Esimerkiksi varattaessa teatteriin lippuja tehtäisiin varaus yhteisvarauspisteen tietokantaan, josta ohjelmisto ottaisi yhteyden teatteriin ja tekisi varauksen sinne ja kirjaisi sen myös paikalliseen koneeseen ylös. Tämän järjestelmän ansiosta tiedot olisivat ensinnäkin aina kahdessa paikassa ja toisekseen varausjärjestelmää voisi käyttää, vaikka jompi kumpi laitteistoista olisi toimintakyvytön. Muutosvaatimukset Konserttitalolle ja varauspisteeseen täytyisi hankkia samankaltainen ATK-laitteisto, kuin mikä teatterissa tällä hetkellä on, jotta sama ohjelmisto saataisiin toimimaan molemmissa laitteistoissa. Kuva X. Tasavertaisuusvaihtoehdon laitteistokaavio Pääteyhteysvaihtoehto Johdanto Yhteisvarauspisteeseen asennettaisiin päätteitä, joista varaustilanteessa otettaisiin yhteys teatteriin tai konserttitaloon. Muutosvaatimukset Teatterista pitäisi siirtää yksi nykyisistä päätteistä varauspisteeseen, josta se yhdistettäisiin modeemin avulla teatterin keskuskoneeseen. Kustannuksiksi tulisi vain modeemien hankinta ja käyttökustannukset, jotka modeemien ja puhelinlinjojen osalta ovat luokkaa 10000mk ja käyttökustannusten osalta noin 50mk/kk + 50 penniä per varaus. Modeemin voisi korvata myös kiinteällä yhteydellä yleisessä kaupallisessa tietoliikenneverkossa, jolloin käyttökustannukset ainakin pidemmän päälle tulisivat pienemmiksi ja voisi olla tulevien tietojenkäsittelyhankkeiden kannalta hyvä sijoitus. Konserttitaloon tulisi rakentaa kokonaan uusi teatterin varausjärjestelmän tapainen järjestelmä, josta olisi vastaava yhteys varauspisteeseen. Tämän kustannukset olisivat laitteiston osalta noin 50,000mk, joka sisältäisi keskuskoneen varausohjelmistoineen ja pari päätettä, jonka lisäksi tulisi teatterin järjestelyä vastaavat tiedonsiirtoyhteyden kustannukset. Kuva X. Pääteyhteysvaihtoehdon laitteistokaavio Kiinteä- vai puhelinmodeemiyhteys? Kiinteän yhteyden, tai lähes minkä tahansa muun kuin normaaliin puhelinmodeemitekniikkaan perustuvan yhteyden, etuna on ennen kaikkea nopeus. Yhteydenotto tapahtuu käytännössä välittömästi, kun se puhelinmodeemilla voi kestää puolikin minuuttia. Puhelinmodeemiyhteys maksaisi puhelinliittymien osalta noin 2000mk, modeemien osalta noin 3000mk/modeemi ja käyttökustannusten osalta noin 80mk/kk + n. 50p/yhteydenotto (varaus). Mikäli yhteydenottoja olisi yhteisvarauspisteen ja yhden laitoksen välillä noin 20 päivässä, tulisi hinnaksi noin 600mk/kk, Koko yhtenäistetyn järjestelmän osalta (3 puhelinlinjaa ja 3-4 modeemia) hinnaksi tulisi noin 18000mk + 1320mk/kk. Kiinteän yhteyden (19200bps) hinta kahden pisteen välille on liittymämaksun osalta noin 1000mk ja kuukausimaksun noin 200-1000mk, riippuen melko suoraan pisteiden välisestä etäisyydestä metreinä. Tämän lisäksi tarvitaan yksi linjamodeemi molempiin päihin (hinta noin 500-1000mk/kpl). Yhteensä siis noin 4000mk + 1000mk/kk koko järjestelmän osalta. Yleiseen tietoliikenneverkkoon liittyminen vaatisi joko puhelinmodeemiyhteyden tai kiinteän linjan kuhunkin paikkaan, eli kolme linjaa ja kolme modeemia, johon tulisi lisäksi verkon liittymis- ja käyttökustannukset. Kaupallisissa verkoissa kustannukset tuskin tulisivat kovin suuriksi, eivät varsinkaan puhelinmodeemiratkaisua suuremmiksi. Yleinen tietoliikenneverkko olisi hyvinkin suositeltava vaihtoehto, mikäli teatteri ja konserttitalo liittyvät Kaupungin tietoliikenneverkkoon (LANLINK), josta olisi varmasti hyötyä muissakin niiden tulevissa tietojenkäsittelyratkaisuissa. Liittyminen vaatisi verkon johdotuksen ja reitittimien asentamisen kytkettäviin paikkoihin. Asiasta kannattaa tiedustella Kaupungin ATK-osastolta erikseen. Käyttöliittymä Käyttöliittymän tulisi olla mahdollisimman helppokäyttöinen. Ohjelman käyttö tulisi oppia korkeintaan päivän opiskelulla. Näin saavutetaan säästöjä koulutuskuluissa ja mahdolliset ruuhka-apulaiset on helppo perehdyttää systeemiin. Helppokäyttöisyys edellyttää yleensä mahdollisimman visuaalista käyttöliittymää. Eräs toteutusmahdollisuus olisi, että pääte-/asiakaskoneissa olisi ikkunointipohjainen lipunvarausohjelmisto, jolla suoritettaisiin kyselyjä keskus-/palvelinkoneen tietokannasta. Allaolevassa kuvassa on esitetty yksinkertaistettu ikkunointipohjainen käyttöliittymävaihtoehto. Tämän tyyppisen käyttöliittymän tekeminen tämänhetkiseen järjestelmään olisi käytännössä hyvin hankalaa, koska tällöin päätteiden tulisi olla graafisia (MS-Windows tai X Windows). Kuva X. Mahdollinen graafinen käyttöliittymä oooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooo oooooooooooooooooo ooooooooooooooooooo oooooooooooooooooo ooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooo 9.6kbps async n. 350mk/kk modeemeineen, alku 2000mk, 64k 600/kk/linja Kulttuurikeskuksen tilanvaraus Koska ohjelmiston ainutlaatuisuuden vuoksi sen kaupallinen hankkiminen on vaikeaa, jää oman ohjelmiston toteuttaminen ainoaksi vaihtoehdoksi. Mikäli mahdollista, olisi helpottavaa, mikäli Kulttuurikeskuksen tietokoneet saataisiin verkkoon. Täten varaus voitaisiin suorittaa mistä tahansa koneesta ja muiden työntekijöiden olisi mahdollista saada raportteja tilojen varausprosentista ja vapaista ajankohdista siirtymättä tiloista toiseen. Mikäli laitteistojen verkotus on kuitenkin jostain syystä mahdotonta, olisi kuitenkin suunniteltava ohjelma, joka toimisi yksittäisessä PC:ssä ja sallisi myöhemmän verkottamisen. Täten varaus voitaisiin hoitaa yhdeltä yhteiseltä koneelta ja se toisi ratkaisun muihin ongelmiin, paitsi työntekijöiden siirtymiseen tilojen välillä. Varauksen automatisoinnilla voitaisiin varaukseen tarvittava henkilökunta minimoida yhteen työntekijään. Graafinen käyttöliittymä olisi eduksi tilojen varaus- ja käyttöasteen havainnollistamiseksi. Ohjelmiston olisi oltava ehdottoman helppokäyttöinen ja sen tulisi sisältää paljon helppitietoa. Täten väliaikaistyöntekijöiden työskentely helpottuisi huomattavasti. Ohjelmiston ohjelmointi voidaan (ja täytyy) suorittaa Turun Kaupungin ATK-osastolla. Nykyinen laitteistokanta Kulttuurikeskuksella on yksittäisiä PC:itä 4-5 kappaletta. Mystisesti työntekijöiden ja tilasiirtojen myötä konekanta voi vaihdella. Vahtimestarilla on vanha IBM PC . Yhdessä PC:ssä (386 SX) on kaupungin ATK-osaston (Tehnyt Reijo Salli, Puh: 627315 ) tekemä DOS-pohjainen laskutusohjelma. Se on tuotettu erikseen Kulttuurikeskuksen tarpeita varten ja se pitää huolen laskutuksesta. Se ei kuitenkaan ole yhteydessä mihinkään. Ohjelma on toteutettu K-Miehellä ja tekijän mukaan sen teossa on otettu huomioon mahdollinen myöhempi laajennettavuus. Ratkaisun laitteistoon kohdistuma tarve Graafisen käyttöliittymän ansiosta laitteiston tuli olla vähintään -386 tasoinen, jottei ohjelmisto kävisi sietämättömän hitaaksi. Niiden laitteiden, joide olisi tarkoitus tarjota havainnollistavat grafiikat tulisi olla muita koneita tehokkaampia laskentakapasiteetiltaan, nopean ja selkeän grafiikan takaamiseksi. Vahtimestari tarvitsisi tehokkaamman koneen, jotta hän voisi suorittaa tarvittavat tehtävät. Laitteistotasolla 386 SX olisi riittävä. Laitteiston toteuttaminen tulisi halvemmaksi IBM PC yhteensopivilla koneilla, koska Kulttuurikeskuksen jo olemassa oleva laitteistokanta on samaa perustaa. Ratkaisuehdotuksen ongelmia Laitteiston mahdollinen verkotus rakennusten välillä saattaa olla vaikeaa, sillä Turun Kulttuurikeskuksen tilat ovat vanhoja ja museoviraston suojeluksessa. Tiloissa kulkee jo kuitenkin sähköpaneelit, joihin verkotuskaapeloinnin lisääminen ei todennäköisesti tuottaisin erityisempää vaikeutta. Kaupungin virastojen mukaisesti mahdolliset ohjelmistohankinnat ja parannukset Turun Kulttuurikeskuksen on toimitettava Turun kaupungin ATK-osastolla. Täten jo mahdollisesti olemassaolevista kaupallisista ohjelmista muokkaamalla tehty hallintajärjestelmä tulee mahdottomaksi. Ohjelmiston toiminnasta Ohjelmisto sisältäisi seuraavat tietokannat (tietoineen), joiden päivittäminen tulisi tehdä mahdollisimman helpoksi: TilatietokantaPinta-ala Max. henkilömäärä Soveltuvuudet Hinnoittelu KalustetietokantaKalusteen ikä Tehdyt korjaukset Hankinta-ajankohta Hinnoittelu Sijainti AsiakastietokantaHenkilötiedot Laskutusyhteydet Laskutusmuoto VaraustietokantaVarattu tila Varattu ajankohta Varattu kalustus Asiakastiedot Henkilömäärä (odotettu) Henkilömäärä (saapunut) LaskutustietokantaAsiakastiedot Varaustiedot Laskutuspäivämäärä Eräpäivämäärä Maksukehoitukset Tietokantojen välinen yhteys olisi seuraavanlainen: Ohjelmiston toiminta Ohjelmiston vaiheittainen toiminta olisi seuraavanlainen: Varaus:1. Tarkistetaan tilan vapaus 1. 1 Mikäli ei vapaata -> ehdotetaan muuta 2. Tarkistetaan kalusteen vapaus 2.1 Mikäli ei saatavilla -> ehdotetaan muuta 3. Tarkistetaan asiakas 3.1 Mikäli uusi asiakas -> Syötetään asiakastiedot ja maksuyhteys 3.2 Päivitetään asiakastietokanta 4. Päivitetään varaustietokanta 5. Tulostetaan viikottain varauslistat Muutos: 1. Haetaan varaus varaustietokannasta 2. Haetaan asiakkaan tiedot asiakastietokannasta 3. Tarkistetaan muutoksen mahdollisuudet 3.1 Tilan vapaanaolo 3.2 Kalusteen vapaanaolo 4. Päivitetään varaustietokanta 5. Tulostetaan tarvittaessa uudet varauslistat Laskutus:1. Tarkistetaan päivän tulostettavat laskut 1. 1 Haetaan jokaisen asiakkaan tiedot 1. 2 Haetaan jokaisen varauksen tiedot 1. 3 Lasketaan hinnoittelutietojen perusteella laskutettava summa 2. Tulostetaan lasku erittelyineen 3. Tarkistetaan erääntyvien laskujen saanti 3.1 Tulostetaan maksukehoitus mikäli ilmenee 3.2 Päivitetään asiakastietokanta Ohjelmiston tuottamat raportoinnit Tilojen käyttöaste käyttäjän tyypin/tilan/ajankohdan/tilaisuuden luonteen mukaan Erilaiset tuotto- ja rahalliset laskentaraportit Kausittaiset tulosvastuuraportit ja niiden mahdollinen suora sähköpostittaminen kaupungin muihin organisaatioihin. Ohjelmiston tietovuokaavio olisi pääperiaatteiltaan seuraavanlainen: Ohjelmiston ER-kaavio olisi pääperiaatteiltaan seuraavanlainen: Varauksen toiminta ratkaisuehdotuksen jälkeen Tilan varaus ja sen kirjaaminen Varaus suoritetaan yksittäisestä numerosta, jossa varaaja kirjaa varauksen koneelle. Ohjelmisto tarkistaa onko kyseinen tila vapaana ja mikäli ei ole, ehdottaa muita vapaana olevia tiloja. Ohjelmisto tarkistaa kalustuksen ja sen saatavuuden. Mikäli varaus suoritetaan, päivitetään se varaustietokantaan. Varauksesta informointi ja sen valmistelut Jokainen työntekijä voi selata vapaana sekä varattuja tiloja. Mahdollisten muutosten sattuessa, varaustiedot päivitetään, mikäli tila- taikka kalusto on saatavilla. Ohjelmisto tulostaa viikottain tilanvaraustaulukon ja muutosten sattuessa jo tulostetuille ajankohdille, ehdottaa uusien tulosteiden printtaamista. Vahtimestari siirtää kalusteet paikoilleen oman laitteensa ilmoittaman tiedon mukaisesti. Tilaisuuden toteutus Ovet avautuvat mahdollisesti sähköisesti asiakkaan tilaamana ajankohtana. Vahtimestari kirjaa kävijämäärän koneelle, joka tallentaa tiedot varaustietokantaan. Tilaisuuden päätyttyä ohjelmisto siirtää tiedot laskutustietokantaan. Tilan laskutus Päivittäin ohjelmisto tulostaa postitettavat laskut ja mahdolliset maksukehoitukset erittelyineen. Mikäli pankkiyhteys on olemassa, ohjelmisto tarkistaa päivän päätyttyä saapuneet maksusuoritukset ja päivittää laskutustietokannan sen mukaisesti. Marko Gronroos Last modified: Wed May 14 00:35:35 EEST 2003 |