|
Marko
Grönroos Skeptismi 13.1.-7.4.2003
Luentomuistiinpanot:
Skeptismi
Marko
Grönroos (magi@iki.fi)
13.1. - 7.4.2003
Ma 18-20 Pub2
Luento 1
13.1.2003
Mitä on tieto?
Tiedon klassinen analyysi:
s tietää, että p,
joss
(i) s uskoo, että p
(ii) p on tosi
(iii) s:llä on hyvät
perusteet uskomukselleen
Skeptismi
Skeptismin historiasta
Descartesin järjestelmän pääpiirteet
"Filosofisia
mietiskelyjä" (Meditationes de Prima Philosophia)
OMA
OLEMASSAOLO
(cogito
ergo sum)

(hyväntahtoinen)
JUMALA
OLEMASSA

MUUT
USKOMUKSET
Tutkimusmenetelmät
Kysymyksiä:
Mitä on
tieto?
Mitä
tiedämme? / Mikä on tiedon laajuus?
Miten voimme
päättää yksittäisissä tapauksissa
tiedämmekö vai emme? / Mitä ovat tiedon kriteerit?
Vastaus c:hen -->
vastaus b:hen.
Vastaus b:hen -->
vastaus c:hen.
Ei vastauksia -->
ongelmia.
→ KRITEERIN
ONGELMA (kts. jo antiikki)
Roderick
Chesholm (Perceiving)
Partikularismi
(Chisholm, Descarte)
Metodismi
(Locke, Hume, Descart)
Seuraavalla kerralla käsitellään kriteerin ongelmaa.
Contemporary Scepticism
|
http://www.utm.edu/research/iep/s/skepcont.htm
|
Modern Scepticism
|
http://www.utm.edu/research/iep/s/skepmod.htm
|
Ancient Greek Scepticism
|
http://www.utm.edu/research/iep/s/skepanci.htm
|
Solipsism and the Problem of Other Minds
|
http://www.utm.edu/research/iep/s/solipsis.htm
|
Roderick Chisholm and the Problem of Criterion
|
http://atschool.eduweb.co.uk/cite/staff/philosopher/mille.htm
|
Luento 2
20.1.2003
Maininta viime
kerrasta:
kolmion kulmien
summa on 180° - Hyväksyminen -asenne
2 + 2 = 5 -
Epätotena pitäminen
kuun pinnalla
on tärmälleen 6 timanttia - suspensio,
kantaa-ottamattomuus
EPIKUROS (c. 341-271 eaa)
Ei
ollut skeptikko
3
totuuden kriteeriä:
Aisti-impressiot
Ennakko-oletukset
(pre-conceptions) (-käsitykset?)
Tuntemukset (mm. tunteet)
1-3 =
primitiiviset totuudet (tulee hyväksyä ilman argumenttia)
Kaikki
aisti-impressiot ovat tosia
(Epikuroksen teesi)
"Tuomion"
perustana sopusointu/ristiriita primitiivisten totuuksien kanssa.
ARGUMENTOITAVA
kriteerit
ovat paikkaansapitäviä (TOTUUSVAATIMUS)
paikkaansapitävyys tulee hyväksyä kriteerien sisäisen
luonteen perusteella, ei minkään fundamentaalisempien
(FUNDAMENTAALISUUSVAATIMUS)
Jos
on olemassa tietoa, sen on oltava peräisin aisti-impressioista
(vrt. Empirismi)
Tiedon
on perustuttava TOSILLE impressioille
Kaikki
aisti-impressiot ovat saman arvoisia uskottavuutensa suhteen -
kriittinen premissi
Voimme
väittää tietävämme jotakin
aisti-impressioiden perusteella vain jos impressiot otetaan tosina.
Meidän
tulee joko hylätä kaikki väitteet tiedosta tai
olettaa, että kaikki aisti-impressiot ovat tosia.
... palataan 3. premissin ongelmiin...
http://www.utm.edu/research/iep/e/epicur.htm
|
Epikuroksen epistemologia
aistimukset
"käsitteet"
(pre-conceptions)
tunteet
Skeptisminvastaiset argumentit
"Laiska
argumentti": On mahdotonta elää skeptikkona, sillä
jos henkilö todella uskoo, että ei tiedä mitään,
hänellä ei olisi syytä toimia yhdellä tapaa
toisen sijasta. Siten johdonmukainen skeptikko ei tekisi mitään
ja kuolisi.
Itsekumoava
argumentti: Jos skeptikko väittää, että
mitään ei voida tietää, hänen tulisi kysyä
tietääkö hän että mitään
ei voida tietää. Jos hän vastaa "kyllä",
on hän ristiriidassa itsensä kanssa. Jos hän ei
vastaa "kyllä", ei hän esitä mitään
väitettä, eikä meidän tarvitse kuunnella häntä.
Argumentti
käsitteenmuodostuksesta: Jos skeptikko sanoo, että
mitään ei voida tietää, tai emme voi tuntea
totuutta, voimme kysyä mistä hän saa tietämyksensä
käsitteistä, kuten "tietämys" ja "totuus".
Jos aisteihin ei voi luottaa, kuten skeptikko väittää,
ei hän ole oikeutettu käyttämään käsitteitä
kuten "tietämys" ja "totuus" väitteensä
muotoilemisessa, koska nämä käsitteet ovat peräisin
aisteista.
Kts. Bertrand Russel,
Länsimaisen filosofian historia I
STOALAISET
Aika lähellä
Descarten ajattelun piirteitä
Hyveellisen ihmisen kuuluu
hallita passioitaan hallitsemalla tahtoaan --> Episteemisesti
hyveellinen ihminen säätelee omaa tahtoaan ja välttää
hyväksymästä mitään sellaista, mikä ei
pidä paikkaansa.
Totuuden kriteeri (vain yksi)
on kognitiivinen impressio:
impressio, joka on peräisin
olevasta
impressio, joka on
täydellisessä vastaavuudessa sen kanssa, mitä on
impressio, joka ei voi olla
peräisin mistään, mitä ei ole
--> miten kognitiiviset
impressiot eroavat muista impressioista?
Erottava tekijä:
VASTUSTAMATTOMUUS ("psykologinen pakko")
Subjekti ei kykene
vastustamaan KI:n hyväksymistä. -->
ONGELMA: Ihmiset pakonomaisesti hyväksyvät mitä
omituisempia uskomuksia (esim. henkilö uskoo olevansa
näkymätön)
hyvin vaikea ongelma, myös
Descartesilla
http://www.utm.edu/research/iep/s/stoicism.htm
|
SKEPTIKOT (Akatemian skeptismi / Pyrrho)
Esimerkit,
joiden perusteella voidaan osoittaa, että
emme usein
tiedä, onko annettu impressio peräisin yhdestä
vai useammasta oliosta
eri oliot
voivat saada aikaan impressioita, jotka ovat täysin
samankaltaisia kaikissa suhteissa, jolloin ei voi olla niin,
että (tosi) impressio oliosta A ei olisi voinut aiheutua
oliosta B. (identtiset kaksoset, kaksi kananmunaa, ...)
Kognitiiviset
impressiot eivät ole ainoita, jotka pakottavat subjektia
hyväksyvään asenteeseen.
Luento 3
27.1.2003
    
Akatemian skeptikot
Totuuden kriteerejä ei ole
Skeptikon toiminta ja ”saarna”
ovat ristiriidassa
Skeptikko: siitä, että
emme voi päättää, mitkä impressiot ovat
tosia, ei seuraa, että impressiomme olisivat erilaisia kuin
muiden. --> Siitä, että maailmassa voidaan toimia,
ei seuraa, että uskomuksemme olisivat tosia (Arcesilaus)
Carneades: Voimme pitää
uskomusta toista uskomusta vakuuttavampana, vaikka emme voisi
päättää, onko ko. Uskomus tosi.
Pyrrho
Skeptismi hieman erilaista kuin
Akatemian skeptismi, laajempaa.
Sextus Emporicus esitti 10
tapaa, joilla saavutetaan kantaa-ottamattomuuden tila
käsitellään
ristiriitoja
mitään impressioita
ei voida preferoida
voimme hyväksyä vain
väitteitä siitä, miten asiat näyttävät
olevan (appearance-uskomukset)
Esimerkiksi:
Yksi ja sama objekti voi
tuottaa ristiriitaiset impressiot
Jos A hyväksyy impression
”viini on makeaa”, hän preferoi omaa impressiotaan
B:n impression (”viini on hapanta”) suhteen
A:n impression preferointiin
ei voida esittää päteviä perusteluja. Jokainen
yritys johtaa joko absurdiin lopputulokseen, kehämäisyyteen
tai äärettömään regressioon.
Jos A:n impressiota
preferoidaan, käyttäydytään häpeällisesti.
Ei pidä käyttäytyä
häpeällisesti.
  
 
  
Jos olen hereillä, olen
”puolueellinen”
Jos
olenn unessa, olen ”puolueellinen”
Olen
joko hereillä tai unessa -->
Olen
impressioitteni suhteen aina ”puolueellinen”
DESCARTES (1596-1650)
Meditaatiot
Kirjeet Mercennen kanssa,
valtava määrä
Tulee hyväksyä vain
se, mikä on täysin varmaa ja epäilyksetöntä
Kantaaottamattomuuden tilaan
riittää, että on jokin syy epäillä
tarkasteltavaa asiaa
(kaavio)
Pyrrho: vaaditaan Jokin peruste
idean hyväksymiselle.
Descartes: ei saa olla mitään
perustetta idean hyväksymistä vastaan.
Stoalaiset?
Descartes: voi olla järkevämpää
uskoa, että p kuin ei-p, vaikka p:tä vastaan olisi
perusteita.
Stoalaiset: ei pidä koskaan
uskoa, jos on vastakkaisia perusteita
Descartes: tavoitteena on
vankkumaton metafysiikka
Stoalaiset: tavoitteena on
(passioista vapaa) ”rauhallinen elämä”
Miten kaikkia uskomuksia voidaan epäillä?
vilustumisesimerkki
perususkomukset aritmetiikasta
(ääretön määrä)
uskomuksia ääretön
määrä
uskomusten identifiointi
==> tulee olla väline,
jolla arvioidaan laajoja uskomusluokkia yhtä aikaa.
Miksi kaikki aisteihin perustuvat uskomukset
olisivat epäluotettavia, jos aistit pettävät joskus?
Luento 4
3.2.2003
Oheismateriaalista:
Descarten 1. meditaatio:
http://philos.wright.edu/DesCartes/Meditations.html
Cottingham, J., Stoothoff, M.,
Murdoch, D. (CSM): The Philosophical Writings of Descartes, Vol 2.
Barry Strout: The Significant
of Philosopical Scepticism
Janet Broughton: Descarts's
Method of Doubt
Margaret Wilson: Descartes
Anthony Kenny: Descartes
Harry Frankfurt: Demons,
Dreamers, and Madmen
Bernard Williams: Descartes: A
Project of Pure Enquiry
Viime kerrasta:
Selitys sille, miten voimme
tietää aistien välityksellä mitään
ulkomaailmasta ==> unitilan erottaminen valvetilasta
3 eri tyyppistä kysymystä
Descartesin järjestelmää vastaan:
Onko se mahdollisuus, että
meditaattori on unessa, tosiaan uhka hänen tiedolleen
ulkomaailmasta?
Onko meditaattori oikeassa
ajatellessaan, että hänen on tiedettävä, ettei
hän ole unessa voidakseen tietää jotain
ulkomaailmasta?
Onko meditaattori oikeassa
ajatellessaan, että uni- ja valvetilojen erottamiseen ei ole
kriteerejä?
Jos meditaattori uneksii, hän
ei tiedä
Rasselin esimerkki
luotettavasta kellosta
==> Meditaattorin periaate:
Jos S uneksii, että P, S ei tiedä, että P
Pyritään: tapaukset,
joissa tiedämme, että emme ole unessa
Tiedämme, milloin olemme
unessa ja milloin emme
Tieto siitä, olemmeko
unessa, on edellytys ulkomaailmaa koskevalle tiedolle
On esitetty, että A:ta ja
B:tä ei voida ristiriidattomasti hyväksyä (esim.
Stroad: SPS, Normal Malcolm: Dreaming on Scepticism, Philosophical
Review 65 (1956); Margaret MacDonald: "Sleeping and Waking."
Mird 62 (1952))
JOKO: emme voi tietää,
olemmeko unessa (vastoin A:ta) TAI: tieto siitä,
olemmeko unessa, ei ole edellytys ulkomaailmaa koskevalle tiedolle
Meditaattorin "unitilatesti"
Jos S ei tiedä, onko hän
hereillä vai unessa havaitessaan, että p, hän ei
tiedä, että p
Jos s tietää, että
p, s:n on tiedettävä, että kaikki p:n kanssa
yhteensopimattomat propositiot ovat epätosia. <=>
Jos s tietää, että
p, s:n on tiedettävä tosiksi kaikki propositiot, joiden
täytyy olla tosia, jos p on tosi
kestämätön,
älytön, tekee mm. matematiikasta mahdotonta
tarvitsemme jotain heikompaa
Jos s tietää, että
p, s:n on tiedettävä, että kaikki ne propositiot,
joiden s tietää olevan yhteensopimattomia p:n
kanssa, ovat epätosia.
Jos s tietää, että
p, s:n on tiedettävä, että kaikki ne propositiot,
joiden s tietää olevan yhteensopimattomia sen kanssa, että
hän tietää, että p, ovat epätosia.
meidän...(mitä?
viimeinen oljenkorsi:
argumentointi sen puolesta, että tieto ulkomaailmasta EI
vaadi tietoa siitä, olemmeko unessa vai emme
Ensi kerralla vielä
Descartesia
Luento 5
10.2.2003
Matemaattiset uskomukset
Petturi-hypoteesin
vuoksi epäilyttäviä
Tässä
epäillään järjen luotettavuutta
Tällaisen
epäilyn esiin ottaminen ei voisi juolahtaa kenenkään
muun mieleen kuin saivartelevan filosofin.
Descartesilla
pyrkimys osoittaa Jumalan olemassaolo
-
Skeptikko: täydellinen epäluottamus
järkeä kohtaan, jonka konsistenssia ei voida ottaa
annettuna. (???)
|
vs. Absoluuttisen totuuden suhteen
kehämäisyys. (??)
|
Kaikissa suhteissa kehätön
järjestelmä, joka on absoluuttisesti tosi.
(HYLÄTTÄVÄ)
(???)
|
Luento 6
17.2.2003
Viimeinen X:n pitämä luento, seuraavalla kerralla Jussi
Haukioja.
Nyt katsomme vielä Descartesia ja lopussa hiljattain esitettyä
epistemologista järjestelmää, jossa on päällisin
puolin saman kaltaisia ominaisuuksia Descartesin järjestelmän
kanssa.
Vuoropuhelua "skeptikon" ja "meditaattorin"
välillä.
Tärkeä käsite: totuus.
Yksi mahdollisuus lähestyä skeptismin ongelmaa on
kiinnittää huomiota totuuden käsitteeseen.
Totuusteoriat jaettavissa realistisiin ja antirealistisiin.
Realistien mukaan totuus ei riipu mistään
perspektiivistä, uskomusjärjestelmistä, jne.
Antirealismissa relativisoidaan asiat kielen tai mielen
piirteisiin
Arkiajattelun mukaan totuudet kertovat siitä, miten asiat
ovat. (jaah)
(Realismissa?) ajatellaan, että on
sisäinen maailma
ulkoinen maailma
meillä ei ole tapaa vertailla kognitiomaailmaa ja
reaalimaailmaa
Pyrrho: koska kognitiosta riippumatonta vertailutapaa ei ole,
päättely johtaa regressioon, ...
Antirealismissa hylätään ulkoinen maailma
keskustelusta
Antirealismi
ja Descartes
Tarkastelun päämäärä kyseenalaistetaan:
Kriteerin ongelma ei ole ratkaistavissa(?)
Kehämäisyys
ei ratkea
Watson
Metafyysinen
epäily nousee esiin vain siinä tapauksessa, että
hyväksytään Descartesin (hyvin omituinen) näkemys
välttämättömien totuuksien alkuperästä.
Keskiajalla pohdittiin paljon hyvyyden ja pahuuden alkuperän
luonnetta
hankalaa, koska keskiajalla filosofiassa nähtiin paljon vaivaa
että saatiin muotoiltua yhdistelmä Aristoteleen
filosofiaa ja kristillistä teismiä.
pahan ongelma
standardiratkaisu: paha juontaa ihmisen vapaan tahdon
väärinkäytöstä
samankaltainen ratkaisu kuin Descartesin erheen alkuperä;
(myös ihmisen vapaan tahdon tuottamaa?)
jos Jumalasta ei ole lähtöisin mitään pahaa,
mikä on Jumalan suhde moraaliin?
Esim. jos tappaminen on väärin, koskeeko se myös
Jumalaa?
intellektualismi:
voluntarismi
Saman tyyppistä ajattelua voidaan soveltaa välttämättömiin
totuuksiin.
Modaalinen
intellektualismi: Leibniz
Modaalinen
voluntarismi: Descartes
2+2=4,
koska tämä on Jumalan tahto.
tästä seuraa ikäviä ongelmia (hauskoja, mutta
hankalia)
millainen on "vapaa tahto"??????
tahdon
kontingenssi: Jos s tahtoo, että p, s:n mahdollista
tahtoa, että !p. ==> Jumalan on mahdollista tahtoa, että
!(2+2=4) ==> Ristiriidat mahdollisia (???)
Jos voluntarismi voidaan ratkaista, samalla ratkeaa skeptismin
ongelma.
Frankfurtin pessimistinen ajatus (ed. kerralla, "järki on
kollektiivista hulluutta") lähtöisin
voluntarismista.
Nykyaikainen yritys skeptismin voittamiseksi
Descartesin järjestelmää
voi luonnehtia supernaturalistiseksi; luonnollisten olioiden
lisäksi on supernaturaalinen luojaolento, joka takaa asioiden
totuudet.
Epistemologinen
supernaturalismi
Descartes
Alvin Plantinga
Internalismi vs.
Eksternalismi
Descartes
internalisti
Plantinga
eksternalisti
Internalismin mukaan
subjektilla on oltava kognitiivinen aksessi tekijöihin, jotka
oikeuttavat hänen uskomuksensa, ollakseen oikeutettu uskomaan.
Eksternalistin mukaan
aksessia ei vaadita
episteemisen
subjektin ulkopuolelta voidaan sanoa, ovatko hänen
uskomuksensa totta
tyypillinen
eksternalistinen teoria on: Reliabilismi
uskomus on oikeutettu,
joss se on luotettavan uskomuksen
uskomuksenmuodostusprosessin aiheuttama
ongelma:
miten määritellä luotettavan uskomuksen ongelma?
(eiku mitä?)
ajatus
korkealla todennäköisyydellä toimivasta
uskomuskoneesta
Plantinga:
uskomus on oikeutettu vain, joss se on moitteettomasti
(kunnolla, "properly") toimivan kognitiivisen prosessin
tulos.
mikä
takaa moitteettomuuden?
(kaavio)
Sisäinen maailma --- Ulkoinen maailma
koneisto sisäisessä maailmassa
ulkoisessa maailmassa asiaintiloja
mikä takaa sen, että kognitiiviset jutut mitenkään
vastaavat ulkoisen maailman asiaintiloja?
Plantinga
ei hylkää ulkoista todellisuutta vaan toimii
realistisen totuusteorian puitteissa.
Mikä takaa
kognitiivisten prosessien luotettavuuden?
Plantinga: Naturalistiset
selitykset
Kognitiiviset
prosessimme ovat evolutiivisen prosessin tulos
luonnonvalinta on suosinut tietyntyyppisiä kognitiivisia
prosesseja, jotka ovat adaptoituneet palvelemaan maailmassa
selviämistä.
ko. prosessit ovat
adaptoituneet edesauttamaan selviämistä.
Plantinga:
Supernaturalistinen selitys
kognitiiviset prosessit
ovat älykkään luojaolion suunnittelun tulos
Plantinga päätyy tähän selitykseen hyvin
samanlaisella syyllä kuin Descartes, petturin hypoteesin
kaltaisesti
Plantinga: naturalismi
johtaa globaaliin skeptismiin.
evoluutioprosessin ja totuuden välillä ei ole mitään
kovinkaan selvää suhdetta:
selviytymisellä ja
totuudella ei ilmeistä suhdetta
vaikka meidän aistimme olisivat kuinka hyvin adaptoituneita
maailmassa selviämiseen, tästä ei seuraa että
kertoisivat mitään totuudesta
tämä
on toinen suuri selitysten luokka
R:
Kognitiiviset kykymme ovat luotettavia N: Naturalismi
pätee p(X/Y): todennäköisyys sille, että X
ehdolla Y
Plantinga: p(R/N) = matala
==> meillä ei naturalismissa ole mitään syytä
luottaa kognitiivisiin prosessihin
==> ei syytä luottaa mihinkään, mihin uskomme
==> globaali skeptismi
Koska tiedon on oltava
mahdollista, tulee hyväksyä supernaturalismi
Yhteenvetoa luennoista
Luento 7
24.2.2002
Luennoitsija Jussi Haukioja
6 luentoa, maanantaisin, paitsi
31.3. ei luentoa, sen jälkeen yksi ja sitten tentit
Tentit 14.4. ja 28.4. Pub
1:ssä.
Luennoilla käsitellään
1900-luvun käsityksiä skeptismistä
Luentorunko:
Tänään
käsitellään G.E. Mooren vastausta skeptismistä
Miten skeptismiä
käsitellään filosofiassa ja tietoteoriassa nykyään:
nykykeskustelun päälinjoja
kontekstualistinen
vastausstrategia
relevanttien vaihtoehtojen
teoria
semanttinen
vastausstrategia
Jos
aikaa jää, käsitellään muita skeptismin
muotoja
skeptismi
menneisyyden suhteen
skeptismi
muiden kuin oman tietoisuuden suhteen
mikä
on näiden yhteinen rakenne ja millaisia yhteisiä
vastausstrategioita niihin löytyy
G. E. Moore (1873---1956)
Tässä
on käsi
Tässä
on toinen käsi
Kädet
ovat ulkomaailman olioita
(siis)
On olemassa ainakin kaksi ulkomaailman oliota
vastaava
"todistus" hyväksyttäisiin ongelmattomana
rajoitetummissa tilanteissa, mutta ei tässä --- mikä
on relevantti ero?
yleiset
"vakuuttavan todistuksen ehdot"
Johtopäätös ei
sisälly premisseihin
Premissit tiedetään
tosiksi
Johtopäätös
seuraa loogisesti premisseistä
Moore: todistus saattaa tuntua
kehämäiseltä, mutta tämä johtuu vain
siitä, että olemme tottuneet ajattelemaan ...(?)... tällä
tavalla
(s1) En voi tietää,
että skeptinen hypoteesi SH on epätosi.
(s2) Jos en voi tietää,
että SH on epätosi, en voi tietää, että
arkielämässä uskomani väite P on tosi
siis (s3) En voi tietää,
että P.
Moore kääntää
argumentin "ylösalaisin"
(M1) TIedän, että
P.
(M2) Jos en tietäisi,
että SH on epätosi, en tietäisi, että P.
siis: (M3)Voin tietää,
että SH on epätosi.
Voimme argumentoida kummastakin suunnasta
Modus
ponens "p ja p->q, siispä q"
Modus
tollens "p->q ja ~q, siispä ~p"
Moore
arkielämän uskomukset ovat varmempia, kuin mitkään
perusteet, joita meillä voi olla (s1):lle.
Mooren
pitäisi kuitenkin näyttää, että näin
on.
jos
(s1) ja (s2) seuraavat joistain yleisistä tietoa koskevista
periaatteista, niiden hylkäämiselle pitäisi olla
muitakin perusteita kuin se, että niistä seuraa (s3)
Vaikka
tähän todistukseen liittyy em. ongelma, on se tuonut
kaksi muutosta skeptismiä koskevaan keskusteluun.
Tässä
Mooren katsotaan epäonnistuneen, mutta 2 pysyvää
vaikutusta:
perinteisen
kysymyksenasettelun kyseenalaistaminen:
ei ole ilmeistä, että
skeptikolle voidaan vastata vain
kumoamalla hänen skeptinen hypeteesinsa
nykyään
ongelma esitetään ns. skeptisenä paradoksina
(SP1)
(SP1)
En voi tietää, että skeptinen hypoteesi on
epätosi
(SP2)
Jos en voi tietää, että skeptinen hypoteesi on
epätosi, en voi tietää, että arkiuskomukseni
P on tosi
(SP3)
Voin tietää, että P
Selkeästi
loogisessa ristiriidassa.
4 eri tapaa reagoida
paradoksiin
a) hylätään
SP1: näytetään, että SH on epätosi
(Descartes, semanttinen vastausstrategia)
b) hylätään
SP2: kiistetään ns. tiedon sulkuperiaate (tähän
palataan myöhemmin) (Dretske ym)
c) hylätään
SP3: skeptismi
d) hyväksytään
SP1, SP2, SP3 näyttämällä, että niiden
välinen ristiriita on vain näennäinen
(relevanttien vaihtoehtojen teoria)
Sen
seikan korostaminen, että ei-filosofisissa konteksteissa
pidetään täysin ongelmattomina tietoväitteitä,
joissa sitoudutaan ulkomaailman olioiden olemassaoloon, tämä
tulisi ottaa tietoteoriassa huomioon.
Luento 8
3.3.2003
Jatkamme Mooresta
Nykyään erottelu
sisäiset/ulkoiset kysymyksenasettelut
Arkikontekstissa sisäiset
perustelut riittävät tukemaan tietoväitteitä:
ts. perusteluiksi kelpaavat toiset ennalta olemassaolevat tiedot.
(filosofisen skeptismin
kysymyksenasettelu on toisenlaista.)
Filosofisessa skeptismissä
pyritään kyseenalaistamaan koko uskomusjärjestelmä
"ulkoisesti", kaikki kerralla.
(Moore: jos sisäinen
perustelu ei kelpaa, on kysymys vääränlainen. Moore
ei esittänyt perusteita tälle, vaan vain kieltäytyi
ottamasta vastaan ulkoisia väitteitä. Useinmpien mielestä
ulkoinen perusteluvaatimus tuntuu mielekkäältä.)
Tapa esittää
skeptinen ongelma:
(SP1) En voi tietää,
että Skeptinen Hypoteesi (SH) on epätosi
(SP2) Jos en voi tietää,
että SH on epätosi, en voi tietää, että
arkiuskomukseni P on tosi
(SP3) Voin tietää,
että P.
SP2 ja SP3 keskenään
ristiriidassa.
Miten SP2-tyyppistä juttu
on perusteltu...
SP2:n perusteeksi esitetään
joskus infallibilismi: Jos S tietää, että P,
S:n tulee voida eliminoida kaikki virhemahdollisuudet P:n suhteen.
SP2:n tueksi riittää
kuitenkin ns tiedon sulkuperiaate (principle of closure,
klosuuriprinsiippi).
jos S tietää, että
P, ja S tietää, että P:stä seuraa loogisesti Q,
S tietää, että Q.
(SP3) jos tiedän, että
, tiedän että SH on epätosi.
Fred Dretske
Pyrki vastaamaan tiedon
sulkuperiaatteeseen.
Arkikonteksteissa oletamme
(perustellusti) irrelevanttien virhemahdollisuuksien
epätotuuden, vaikka näiden epätotuus seuraa
tietoväitteistä.
esim. henkilö on
eläintarhassa ja hänestä näyttää että
aitauksessa olisi seeproja. H tietää, että...
esim.
p: "Kaikki aitauksessa
olevat eläimet ovat seeproja."
q: "yksikään
aitauksessa oleva eläin ei ole muuli, joka on taitavasti
naamioitu seepraksi."
'loogisia seuraamuksia (q) on
valtavat määrät'
Dretske: on mahdollista
tietää, että p, tietämättä, että
q, vaikka q seuraakin p:stä.
Dretsken ns. modaalinen
tiedon analyysi jättää tämän
mahdollisuuden auki.
S tietää, että
p, jos ja vain jos:
ollakseen tietoa uskomuksen
tulee "jäljittää" (tracking) totuutta
kriteeri tiedolle: Uskoisiko
S, että p, jos p olisi epätosi, mutta maailma muutoin
mahdollisimman samanlainen kuin todellisuudessa?
jos ei uskoisi --> S
tietää, että p
jos uskoisi --> S ei
tiedä, että p
("Miten Dretski pystyy
modaalisella analyysillään vastaamaan skeptikolle?")
("MA:sta seuraa, että
arkielämän jutut voivat olla tietoa.")
Dretske: voin tietää,
että edessäni on tuoli, koska tälle uskomukselle
relevanteissa vaihtoehdoissa minulla ei ole tuota uskomusta.
En voi kuitenkaan tietää,
että skeptiset hypoteesit ovat epätosia..
relevanttien vaihtoehtojen
joukko on täysin erilainen arkiuskomusten ja skeptisten
hypoteesien kohdalla.
--> tiedon sulkuperiaate ei päde
ongelma:
(Craig) Dretsken teoria toimii
vastauksena skeptismille vain jos valmiiksi oletetaan skeptinen
hypoteesi epätodeksi.
sulkuperiaatteen kiellolla on
seurauksia, joita ei voi hyväksyä; "tiedän,
että edessäni on tuoli, mutta en tiedä että
tuolia koskevat aistimukseni _eivät_ ole ilkeän demonin
aikaansaamia."
...ensi viikolla
kontekstualistinen vastaustrategia.
Luento 9
10.3.2003
Palaamme viime viikolla
käsiteltyyn sulkuperiaatteen kieltoon, miten sillä
pyritään ratkaisemaan skeptinen paradoksi.
Esitetään toinen
ratkaisu. Esitetään ensin SP toisessa muodossa, kääntäen
SP2:n implikaatio
(SP1) En voi tietää,
että SH on epätosi
(SP2) Jos tiedän, että
arkiuskomukseni, että P, on tosi, tiedän, että SH on
epätosi
(SP3) Voin tietää,
että P on tosi
Kontekstualismi (Cohen, DeRose, Lewis)
Tarkastellaan, kuten
sulkuperiaatteessa, relevantteja vaihtoehtoja.
Toisin kuin viimeksi, ei
väitetä, että tiettyyn väitteeseen aina
liittyisi relevanttien vaihtoehtojen joukkoa...
Tarkastelemme miten
konseptualismi pystyy vastaamaan skeptismille, vaikka
konseptualismilla on käsitelty muitakin tietoteoreettisia
ongelmia.
Skeptisen paradoksin väitteet
ovat monimerkityksisiä, koska niitä voidaan esittää
eri konteksteissa, mutta siivottaessa konteksti pois, ne eivät
ole missään ristiriidassa.
Kaksi eri kontekstia: 1.
väitteet henkilön arkikontekstista, 2. tietoteoreettiset
kontekstit. Arkikonteksteissa kriteerit ovat matalampia.
Kontekstualismin mukaan
(SP1)-(SP3) eivät ole ristiriidassa keskenään.
(SP1) on tosi tietoteorian
kontekstissa, epätosi arkikontekstissa.
(SP2) on tosi, kun P:tä
ja SH:ta tarkastellaan samassa kontekstissa
(SP3) on tosi
arkikontekstissa, epätosi tietoteorian kontekstissa.
Eli mitään
ristiriitaa ei ole, vaan on vain näennäinen, koska
tarkastelemme paradoksin eri kohtia ei konteksteissa.
Ongelma on, voidaanko puhe
konteksteista selkeyttää.
Keskeinen käsite:
episteeminen asema.
Pyritään selventämään erilaisissa
tilanteissa kun on erilaisia perusteita kutsua uskoa tiedoksi...
Tilanteissa,
jossa S tietää, että P, S:n episteemisen aseman
vahvuus voi vaihdella.
Episteemisen
aseman vahvuudelle ei voi asettaa universaalia rajaa...
Kontekstualismin
mukaan väitteen "S tietää, että P"
totuutta arvioitaessa S:n episteemisen aseman vahvuudelle ei voida
asettaa universaalia alarajaa ('alarajaa siinä
merkityksessä, että vahvuus riittäisi tekemään
tietoa'); raja vaihtelee keskustelukontekstin mukaan.
Tätä
kontekstualismia on myös kutsuttu semanttiseksi
kontekstualismiksi.
Mitä
episteemisen aseman vahvuudella tarkoitetaan täsmällisemmin?
Episteeminen
asema: (DeRose) Mitä kaukaisemmissa mahdollisissa maailmoissa
S:n uskomus, että P, "jäljittää" P:n
totuutta, sitä vahvempi S:n episteeminen asema P:n suhteen on.
Esim.
Pekka uskoo, että hänen polkupyöränsä on
Publicumin edessä.
Tilanne
1: Pekka on nähnyt unta, että hänen polkupyöränsä
on Publicumin edessä, ja hän perustaa uskomuksensa vain
tälle. Uskomus sattuu olemaan tosi. (EA on heikko.)
Tilanne
2: Pekka muistaa jättäneensä polkupyöränsä
Publicumin eteen aamulla.
Tilanne
3: Kuten 2, mutta Pekka on juuri tarkistanut, että pyörä
on tallessa.
Tilanne
4: Pekka katselee pyöräänsä Publicumin edessä.
Tarkastellaan
eroa siirryttäessä tilanteesta 1 tilanteeseen 2,
jne...jäljittää uskomuksen totuutta laajemmassa
joukossa relevantteja vaihtoehtoja.
Episteemisen
aseman vahvuudelle asetettava alaraja vaihtelee kontekstin mukaan;
alaraja asetetaan väittämällä, että
henkilö tietää tai ei tiedä jotain.
Vrt.
rajailmaukset kuten "tasainen".
Eri
konteksteissa implisiittisesti määritellään
raja-arvo, joka on riittävän lähellä esim.
absoluuttista tasaisuutta. ...eihän se oikeasti olekaan...
jatkuvasti käytämme ilmauksia olettaen
virhemarginaalin... mutta tulee ristiriitoja eri määritelmien
suhteen... kontekstualistien mukaan samankaltainen ilmiö tulee
käytettäessä tiedon käsitettä.
Aina
kun vahvistetaan episteemistä asemaa, tulee uskomus tiedoksi
yhä useammissa konteksteissa.
Kontekstualistit
hylkäävät ns. epistemologisen realismin, jonka
mukaan on mielekästä puhua tiedosta irroitettuna
kontekstista, joissa tietoväitteitä esitetään
ja arvioidaan.
Miten
kontekstualismi suhtautuu skeptisiin hypoteeseihin?
Kun
arvioidaan tietoväitteitä, jotka koskevat arkiuskomuksia,
episteemisen aseman vahvuudelle asetetaan melko heikko alaraja.
Ts.
tarkastellaan vain vaihtoehtoja, joissa muutokset rajoittuvat
uskomuksen kohteena oleviin olioihin. Tällöin uskomus,
että Skeptinen Hypoteesi on epätosi, pysyy vakaana -->
arkiuskomusten tarkastelussa käytetyillä kriteereillä
uskomus SH:n epätotuuteen on tietoa.
Kun
keskustellaan skeptikon kanssa... nostetaan alarajaa... muuttaa
skeptikko keskustelun kontekstia.
Skeptikko
nostaa episteemisen aseman vahvuudelle asetetut vaatimukset niin
korkealle kuin mahdollista; tässä kontekstissa mitkään
tietoväitteet eivät ole tosia.
Kontekstualistin
mielestä rajan asettaminen näin korkealle on mahdollista,
mutta se ei ole mielekästä ja kaikki mielekkäät
tietoväitteet täytyy tehdä alemmalla tasolla. Jos
tasaisuudella vaadittaisiin täydellistä tasaisuutta,
tasaisuuden käsite olisi kelvoton... sama juttu tiedon
suhteen.
Kontekstualismin
ongelmia:
Lähtökohta
siitä, että asia voi muuttua tiedoksi vain kontekstin
vaihdoksen vuoksi on jotenkin mielestä... (jotain). ...voimme
tietää silloin kun emme mieti asiaa...
1.
Kontekstualismin mukaan voimme tietää SH:n epätodeksi
vain silloin, kun emme tarkastele sitä; heti kun sitä
tarkastellaan, siirrytään skeptikon (tietoteorian)
kontekstiin, jossa sitä ei voida tietää epätodeksi.
Kun
kontekstualismi... raja-ilmaisuihin... mitään tarkkaan
ei ole tietoa... tuntuu häviävän se, missä
mielessä tämä on mikään vastaus
skeptikolle. Kontekstualismin mukaan voidaan laskea tiedoksi...
2.
Rinnastamalla tiedon raja-ilmaisuihin kontekstualismi (lähes)
myöntää, että arkiuskomuksemme eivät
tarkkaan ottaen ole tietoa.
Luento 10
17.3.2003
Viime
viikolla kontekstualistisesta vastausstrategiasta. Tällä
kertaa kontekstualismin sukulaisstrategiasta, Wittgensteiniltä.
Wittgenstein esitti, että aina kun teemme tietoväitteitä,
joudumme suhtautumaan tiettyihin väitelauseisiin tai
propositioihin aivan erityisellä tavalla ja kutsui niitä
keskustelun saranapropositioiksi (hinge
proposition).
Wittgensteinin ns. "saranapropositiot"
(hinge propositions)
Ei kyseenalaisteta tiettyjä
välttämättömiä propositioita. Ei pelkästään
se, että meidän tulee olettaa ne, vaan ei ole edes
mielekästä esittää mitään tuloksia,
jos saranapropositioita ei aseteta täysin kyseenalaistamisen
ulkopuolelle. Skeptiset väitteet ovat saranapropositioita
kaikille väitteille. ...niitä ei voi mielekkäässä
mielessä kyseenalaistaa. Sellaisten pohtiminen olisi kaikiissa
tlanteissa ei-rationaalista.
Wittgenstein: Aivan kuin
saranoiden tulee olla paikallaan ovea aukaistaessa...
Saranapropositioilla ei edes tarvitse olla perusteluja. Toisin kuin
Moore käyttäessään kahden käden
esimerkkiä...Wittgensteinin mukaan sekin on
saranapropositio...esittäessämme arkielämän
väitteitä...meidän ei edes tule vaatia perusteluita
tälläisille.
Koska SH:n epätotuus
toimii saranahypoteesina mille tahansa tietoväitteelle...
SH:iden epätotuus on olettamuksena mille tahansa
tietoväitteelle.
Ilmiselvä vastaväite:
ei oikeastaan vastaväitä skeptikolle, vaan selitys sille
miksi skeptiset hypoteesit tuntuvat meille houkuttelevilta, koska ne
vat saranahypoteeseja kaikille tietoväitteille. Niiden avulla
voimme kääntää minkä tahansa väitteen
päälaelleen. Skeptikon mielestä tuntuu kehämäiseltä
se, että saranahypoteesin esittäjä olettaa SH:n
epätodeksi vain voidakseen esittää jotain muita
väitteitä.
Griffin Wright on pyrkinyt
kehittelemään sarana-ajatusta eteenpäin. ...niiden
perusteella voitaisiin antaa yleinen vastaus erilaisille skeptismin
tyypeille.
3 nykypäästrategiaa:
semanttinen vastausstrategia, ...
Keskustellaan merkitysteoriasta
jolle semanttiset vastausstrategiat perustuvat...(???)
merkitysteoreettiset jutut kuuluvat filosofiseen perussivistykseen.
Semanttinen eksternalismi
Kuten nimestäkin voi
päätellä, on kyse merkitysten luonteesta.
Eksternalismi tarkoittaa, että jokin ilmiö jotenkin
määräytyy ulkoisiin tekijöihin nojaten.
Joidenkin sanojen merkitys
määräytyy osittain sanan käyttäjän
ulkopuolisten tekijöiden perusteella.
Vastakohtana semanttiselle
internalismille, jonka mukaan kaikkien sanojen merkitys määräytyy
yksinomaan sisäisten tekijöiden perusteella. ...
Filosofiassa kyseenalaistamaton näkemys 1970-luvulle saakka.
Siksi eksternalismi on hyvä määritellä
varovaisesti... Sanojen sisäiset tekijät eivät riitä
määräämään sanojen merkitystä
kokonaan.
Esim. Oscar käyttää
sanaa "vesi"
Riittävätkö
Oscarin fysiologiset ja...ominaisuudet määräämään
mihin sana vesi viittaa ja ei viittaa?
Internalismin mukaan se mitä
tapahtuu Oscarin päässä riittää määräämään
sen mihin sana vesi viittaa, kun taas eksternalismi katsoo ettei se
riitä siihen.
Toinen tapa esittää:
Jos tiedämme kaiken yksilöstä Oscar henkilönä,
vaikkapa aivoista, niin asia josta internalismi ja eksternalismi
ovat eri mieltä, kysymys on että jos tiedämme
kaiken, tiedämmekö mihin sana vesi viittaa? Internalismin
mielestä meistä on yleensä tuntunut siltä että
voisimme tietää, kun taas eksternalismin mukaan ei.
Vastareaktio
deskriptivismille (Frege, Russell)
Deskriptivismi oli vuosisadan
alkupuolella internalismin parhaiten formuloitu muoto. Perustuu
sanaan liittyy joukko puhujan päässä olevia
deskriptioita mitä sana tarkoittaa... esim. kun käytän
sanaa punainen, käytän kuvausta kuvausta: "Punainen
on kypsien tomaattien väri." Kun sanon, että olio on
punainen, väitteeni on epätosi, koska.. (äh...mitää).
Russelin mukaan erisnimiin
liittyy päässä jokin tietty kuvaus. Esim. Tarja
Halonen...nimeen liitetään kuvaus Suomen presidentti,
muihin nimiin ei liity tälläistä kuvausta.
Puhujalla, erisnimen käyttäjällä, olisi
kuhunkin erisnimeen kuvaus, joka liittyy vain nimeen johon hän
viittaa.
Scot Kripte: "Naming
and Necessity"
Yksi 1900-luvun loppupuolen
tärkeimmistä teoksista.
3 argumenttia deskriptivismiä
vastaan: semanttinen, ... ja ...
Oleellisin deskriptivismin
vastainen argumentti on semanttinen argumentti
Esittää... monessa
tapauksessa henkilönimi voi viitata nimi... ARGH! ... esim.
Tarja Halonen on "suomalainen naispoliitikko jolla on
punainen tukka". Deskriptivismin perusteella termin pitäisi
viitata tällöin ei-keneenkään tai kaikkiin
punatukkaisiin naispoliitikkoihin, mikä olisi älytöntä.
... Tällä perusteella tämän erisnimen merkitys
täytyy määräytyä jollain muulla
perusteella kuin vain kuvausten perusteella. Tähän voisi
väittää vastaan, että jos Tarja Haloseen ei
liitä mitään muuta, henkilöllä ei ole
tietoa, joka ei erota Tarja Halosta muista, eikä henkilö
voisi siten puhua Tarja Halosesta. (Öööö...)
Eli tällä
perusteella on mahdollista viitata henkilöön, vaikkei
litetäkään nimeen tälläistä
kuvausta. Nimeen voidaan liittää myös epätosia
kuvauksia ja silti viitata henkilöön.
Kurt Gödelin
(epätäydellisyyslauseen todistaja) tunnettu esimerkki:
kuvitellaan, että .... Jos Smith todisti lauseen
todellisuudessa... ARGH... Deskriptivismin mukaan kuvaus viittaa
ETL:n todistajaan, eli Smithiin, ei Gödeliin, vaikka...
ARGH... (jotain).
Nimi Gödel viittaa...
kausaalishistoriallinen ketju määrää...
(TÄH???)
Mikä tahansa
tämäntyyppinen teoria sitoutuu E:hen (E?), koska tekijä
joka määrää erisnimen merkityksen, ei löydy
pään sisältä löytyviin tekijöihin,
vaan ulkoiseen historialliskausaaliseen johonkin, jolla nimi
siirtyy puhujalta toiselle.
Hilary Putnam (1975): "The
Meaning of Meaning."
ns luonnollisten luokkien
termit: "vesi", "koira"
Yksi kuuluisimmista
filosofisista ajatuskokeista:
Ajatuskoe
"kaksoismaapallosta" (Twin-Earth)
Käytetty paitsi
kielifilosofiassa myös etiikassa (metaetiikassa)
Kaksoismaapallolla on aine,
joka toimii aivan kuten vesi, mutta on rakenteeltaan aivan jotain
muuta. Sitä kutsutaan nimellä vesi.
-
Maapallo
|
Kaksoismaapallo
|
H2O
|
XYZ
|
Oscar
|
Toscar
|
"vesi" --> H2O
|
"vesi" --> XYZ
|
Oscarin
sana "vesi" viittaa H2O:hon ja Toscarin sana "vesi"
viittaa XYZ:taan.
Putnamin
mukaan tällä perusteella Oscarin käyttämänä
sana vesi viittaa H2O:hon, eikä mihin tahansa nesteeseen joka
virtaa joissa, jne. Toisin sanoen, se oleellinen tekijä siinä
mihin sana vesi viittaa, on se, mikä meidän ympäristössä
on se kemiallinen rakenne.
Tällä
Putnam monien mielestä onnistuu kumoamaan deskriptivismin.
Joidenkin
mielestä kaikkien sanojen merkityksen määräytymisessä
on sosiaalinen komponentti. Putnam... kielellinen työnjako...
puheyhteisössä voidaan käyttää termiä
tietämättä mikä on se mikä määrää
mikä on vettä vetoamalla puheyhteisön henkilöihin
jotka tietävät.
Skeptismin
kannalta oleellinen johtopäätös: emme voi
sanoillamme viitata olioihin, jos emme voi olla kausaalisessa
vuorovaikutuksessa niihin (tai olioihin joiden avulla ne voidaan
määritellä).
Luento 11
23.3.2003
Semanttinen vastausstrategia (Putnam)
Putnam
ei pyrkinyt niinkään vastaamaan tietoteoreettiselle
skeptikolle, kuin... kieliteoreettista...
Toimii
tiettyjä skeptisiä hypoteeseja vastaan, muttei kaikkia.
Emme
voi viitata olioihin, jos emme voi olla kausaalisessa
vuorovaikutuksessa niihin, tai sellaisiin, joiden avulla ne voidaan
määritellä.
Aivot
vadissa, moderni versio valehtelijahypoteesista. (Matrix)
"Aivot
vadissa" -skenaario (AV)
(AV1) Kaikki tietoiset oliot ovat
pysyvästi "aivoja vadissa"
(AV2) Vatia kontrolloiva
tietokone syöttää aivoihin aistiärsykkeitä,
jotka saavat niissä aikaan täsmälleen samanlaiset
kokemukset kuin meillä
(AV3) Aivot ovat
vuorovaikutuksessa vain tietokoneen ja toistensa kanssa
(AV4) Asetelma ei ole kenenkään
suunnittelema, vaan sattumalta syntynyt.
Skeptikko:
jos tilanne olisi tämä, aistimukseni olisivat juuri kuin
ne nyt ovat, joten mistä en voisi tietää, että
en ole vatiaivo?
Mihin
vatiaivojen sanat viittaavat?
eksternalismi
--> eivät ainakaan samoihin olioihin kuin me
luontevin
vastaus: tietokoneohjelman osiin/piirteisiin
Vatiaivot puhuvat, kieltä, joka on syntaktisesti täysin
samanlaista kuin suomi, mutta semanttisesti täysin
toisenlaista.
Vatiaivot
puhuvat "vatisuomea"
Koska Putnam ei argumentoinut tietoteoreettista skeptikkoa vastaan,
hänen siinä suhteessa hieman löyhää
argumentaatiota on pyritty esittämään täsmällisemmin.
Kun vatiaivot sanovat: "Minä en ole aivot vadissa",
hän ei viittaa meidän aivoihimme, vaan vatimaailman
aivoihin. Siispä, jos hyväksymme eksternalismin,
vatiaivojen lause on tosi.
Tämä on tietysti herättänyt hämmennystä,
jota on yritetty täsmentää.
Brueckner
Joko olen VA (ja puhun
vatisuomea) tai olen ei-VA (ja puhun suomea) [tautologia]
Jos olen VA, lause "Olen
VA" on minun lausumanani tosi joss olen vati-VA [Semanttinen
eksternalismi]
Jos olen VA, en ole vati-VA
[seuraa SH:sta]
Jos olen VA (ja puhun
vatisuomea), lause "olen VA" on minun lausumanani epätosi
[B2, B3]
Jos olen ei-VA (ja puhun
suomea), lause "olen VA" on minun lausumanani tosi joss
olen VA [Semanttinen eksternalismi]
Jos olen ei-VA, lause "Olen
VA" on epätosi [B5]
Lause "Olen VA"
minun lausumanani on epätosi [B1,B4,B6]
Tähän
asti kaikki on loogisesti B:n mukaan ok, mutta koska huijattu
vatiaivo voisi sanoa jotain... siirrymme kielen tasolle... se ei
varsinaisesti vastaa skeptikolle... episteemisesti huonossa
tilanteessa... (uhh)
B:n
mukaan B1-B7 toimii, mutta tämä ei riitä vastaukseksi
skeptismille: argumentti todistaa vain, että lause "En ole
vatiaivo" on tosi; emme voi tietää, minkä
totuuden lause ilmaisee.
Outoa
että väitelause on tosi, vaikka en voi silti tietää
olenko VA vaiko en.
Tymoczko
Voimme
pohtia kysymystä, olemmeko vatiaivoja [itsestäänselvä]
Vatiaivot
eivät voi pohtia tuota kysymystä [skeptinen eksternalismi]
Emme
ole vatiaivoja [T1, T2]
2:
Skeptisestä eksternalismista seuraa, että miettiessään
asiaa vatiaivon käsitteet viittaavat johonkin muuhun.
Vastaväite
(T1) olettaa, että puhumme suomea (emmekä vatisuomea), ts.
argumentti on kehämäinen.
Tymoczko:
"vatisuomi on aina jokin muu kieli kuin se, jota puhumme"
Forbes
Pyrkinyt selittämään
skeptistä eksternalismia vähemmän omituisesti.
Eksternalismista seuraa, että
sanoilla vesi, jne. on samankaltaisia kuin indeksikaaleilla "minä",
"tämä"... Semanttisesta eksternalismista seuraa,
että näillä on samankaltaisia piirteitä.
Sanoilla "vati" ja
"aivot" on eksternalismin mukaan indeksikaalisuuden
piirteitä: ts. niiden merkitys määräytyy osin
käyttötilanteen mukaan.
Arviointia:
(Jos strategia toimii) se
toimii vain hyvin tarkkaan rajattua skeptisten hypoteesien joukkoa
vastaan.
Jokainen skeptinen
hypoteesi pitää tarkastella erikseen, koska aistimusten
samuus ei riitä ajatusten referenssin samuuteen.
Luento 12
7.4.2003
Eri skeptismin muotoja
Skeptismi muiden tietoisuuksien suhteen
(Mill 1800-luvulla)
Miten meillä voi olla
tietoa muista tietoisuuksista, kun kaikki evidenssi, mitä
meillä on, on toisten ihmisten ulkoisesta käytöksestä,
ei suoraan heidän ajatuksistaan, tunteistaan, jne?
Ongelma: miten voin tietää,
että muita tietoisuuksia on olemassa? Kaikki evidenssi muista
ihmisistä koskee ulkoista käyttäytymistä.
Analogia:
Olen tietoinen omista
tietoisuuden tiloistani.
Olen tietoinen
käyttäytymisestä, johon tietoisuuden tilani johtavat
Havaitsen vastaavaa
käyttäytymistä muissa olennoissa.
--> päättelen, että
muilla on vastaavia tietoisuuden tiloja
Tunnustetaan, ettei
analogiapäättely ole sitova. Analogia-argumentista
huolimatta meillä ei ole pääsyä muiden ihmisten
tietoisuuteen, joten meillä ei ole keinoa verifioida päättelyä.
Ongelma: johtopäätöstä
ei voida verifioida.
Behavioristeilla ei tätä
ongelmaa ole, koska heidän mielestään mitään
tietoisuuden tiloja ei ole, vaan vain ulkoista toimintaa.
Kun tämä skeptismi
esitetään, se esitetään tietyntyyppisenä
skeptisenä hypoteesina tai paradoksina, joka on samankaltainen
kuin aiemmin kurssilla esitetty muuta skeptismiä koskeva.
Näkökulmaa, jonka
mukaan toisia tietoisia olentoja ei ole olemassa, kutsutaan
solipsismiksi.
Muotoiltavissa skeptiseksi
paradoksiksi:
En voi tietää,
että solipsismi on epätosi
Jos en voi tietää,
että solipsismi on epätosi, en voi tietää, että
(esim) ystäväni on iloinen
Voin tietää, että
ystäväni on iloinen
Skeptismi menneisyyden suhteen
Mistä tiedän, että
ns. Russelin hypoteesi ei ole tosi: maailma syntyi viisi
minuuttia sitten, täynnä näennäistä
historiaa.
Jälleen voidaan esittää
SH:n muodossa.
En voi tietää,
että Russelin hypoteesi on epätosi.
Jos en voi tietää,
että R.H. on epätosi, en voi tietää.että
(esim) Martti Ahtisaari oli Suomen presidentti.
Voin tietää, että
Martti Ahtisaari oli Suomen presidentti.
Taas voimme argumentoida
aiempaa vastaavilla vastausstrategioilla. Moore, tiedon
sulkuperiaate, kontekstualismi, ...
Crispin Wright
Hyvinkin
tuore, yleinen näkymys skeptismistä, jonka argumentti
perustuu näiden eri skeptismin muotojen yhtäläisyyksien
korostamiseen.
Kaikki
skeptismin eri muodot voidaan sovittaa yhteen skeemaan.
Wrightin
skeema:
Nykyinen
kokemukseni on täysin P:n mukainen.
P.
Ulkomaailma
on olemassa.
S:n
käytös on täysin sen mukainen, kuin hän olisi
mentaalisessa tilassa M.
S
on mentaalisessa tilassa M.
On
muita tietoisuuksia.
Olen muistavinani, että P oli tosi (menneisyydessä)
P
oli tosi
Russelin
hypoteesi on epätosi
Tämä
näyttää, että yhteyksiä on, mutta Wright
näyttää vielä yhden filosofisen ongelman, joka
mahtuu I,II,III:n ongelmaan, (Humen) induktion ongelman.
Induktion
ongelma Wrightin skeemassa:
Tunnetut tapaukset tukevat induktiivista yleistystä Y.
Yleistys
Y on luotettava. (Ts.
yleistystä voidaan käyttää ennusteiden
tekemiseen ja tieteellisessä selittämisessä, jne.)
Maailma
on säännönmukainen.
(Ei tarkoita, että maailma olisi deterministinen, vaan että
maailmassa aiemmin havaitut säännönmukaisuudet
pätevät myös tulevaisuudessa.)
Wrightin
uusi, nokkela veto, ratkaisu Humen ongelmaan, jona Reichenbach
esitti.
Reichenbachin
ns. strateginen perustelu induktiolle:
Jos
maailma on
säännönmukainen, induktio on luotettava tapa tehdä
ennusteita ja selityksiä.
Jos
maailma ei ole
säännönmukainen, mikään vaihtoehtoinen
tapa ei toimi paremmin kuin induktio.
-->
on strategisesti perusteltua käyttää induktiota (ja
siis olettaa maailman säännönmukaisuus)
-->
On strategisesti perusteltua muodostaa uskomuksia havainnoinnin
perusteella (ja siis olettaa ulkomaailman olemassaolo)
Voidaan tietysti tarkastella, missä mielessä tämä
on vastaus skeptismille. Se tietyssä mielessä tuntuu
järkevältä, muttei ole sellainen kuin skeptikolle
oikeastaan pitäisi antaa. Että meillä olisi
ulkomaailmasta tietoa, eikä vain strategisista syistä...
Samaa on pyritty induktion ongelmaa, mutta on jotenkin hyväksytty
strategiset syyt...
Tämä antaa hieman periksi skeptikolle, muttei kuitenkaan
nosta käsiä pystyyn.
Mitään lopullista vastausta skeptismin ongelmaan ei ole
löydetty.
|