Magi

Contact info
Studies
  Scientific publications
  Master's thesis
Work
Software
Hobbies
Other Articles
  Evolution
  Metsola
  Pseudoart
Photography
Historical

© Marko Grönroos, 1998


Taikajärjestelmä

Voima

Kaikki voima on Voimaa (Primal Essence). Alkuaikoina maagit käyttivät tätä voimaa suoraan, ja se olikin puhtaana käytettynä hyvin voimakasta, mutta sen käyttö sellaisenaan oli hyvin vaikeaa. Helpompaa oli käyttää vain kapeaa osaa koko spektristä. Näin erotettiin Kanavointi (punainen), Maavoima (vihreä) ja Mentalismi (sininen). Tämä siksi, että
  • Jumalten rodun kanssa on helpointa keskustella punaisella Voimalla, ja muutenkin ulottuvuuksien välinen toiminta (mm. yhteys sieluun) tapahtuu sen avulla. Ehkä tämä on Jumalten tahto antaa suojateilleen vain sellaista voimaa, jota ei pystytä käyttämään muihin asioihin niin hyvin.
  • Vihreä Voima on eniten samalla aallonpituudella materiaalisen maailman kanssa, josta syystä sen avulla on helpointa vaikuttaa fyysisiin asioihin
  • Useimpien älyllisten olentojen ajatustoiminnan perusmekanismit perustuvat osittain sinisen Voiman käyttöön. Tästä syystä sinisellä on helpointa myös vaikuttaa muihin olentoihin.
Kaikilla realmeilla on mahdollista vaikuttaa samoihin asioihin, mutta se on vain hieman vaikeampaa.

Useimmilla älyllisillä olennoilla on hallussa jonkin verran Voimaa ja kaikilla on siten mahdollisuus käyttää sitä. Tämä määrä on kuitenkin hyvin henkilökohtainen, synnynnäinen ja lisäksi realmikohtainen. Hyvin harvat voivat olla poikkeuksellisen kyvykkäitä yksittäisissä realmeissa, mutta vielä harvemmat ovat kyvykkäitä koko Voimassa. Normaalitason realmiin (hintakerroin=1) saa hankkimalla syntyperäisen backgroundin, jonka perushinta (1. rank) on 40DP. Arcanen kyky on epäpuhtaampien voimien keskiarvo.

Loitsut

Loitsut ovat menetelmiä, joilla saadaan aikaan vaikutuksia, joita ei puhtaasti fysikaalisilla keinoilla olisi mahdollista saada aikaan. Niitä voidaan käsitellä rituaalisina tai mentaalisina tekniikoina, joiden avulla ohjataan Voimaa.

Monet samat vaikutukset on toteutettavissa kaikilla realmeilla. Vaikeus saattaa kuitenkin vaihdella.

Loitsuja tutkineet ja menetelmiä kehittäneet maagit ovat usein perustaneet koulukuntia, joilla on omat tekniikkansa, joista osa on salaisia ja osa julkisia. Julkiset loitsut on yleensä jaettu myös kahteen ryhmään - avoimiin ja suljettuihin. Avoimia voi oppia suoritettuaan realmin perusopinnot. Suljettujen loitsujen oppimiseksi tulee suorittaa realmin jonkin koulukunnan perusopinnot. Koulukunnilla (jotka usein ovat organisoituneet killoiksi) on siis myös salaisia loitsuja. Nämä vaativat yleensä paitsi hieman lisäopintoja niiden vaikeuden vuoksi, myös vaitiololupauksen ja mahdollisesti muita kovempia sitoumuksia. Salaisia loitsuja voidaan verrata liikesalaisuuksiin. Ne ovat pitkällisen kehitystyön tuloksia ja usein taloudellisesti tai muuten tärkeitä. Toisinaan niitä saatetaan lisensoida suuria korvauksia (ja vaitiololupausta) vastaan toiselle, luotettavaksi todetulle killalle. Yksittäisillä killan jäsenillä ei yleensä ole opetuslupaa, vaan kilta yleensä päättää, että kuka opetusta voi saada ja kuka opetuksen suorittaa. Julkisia loitsuja saa opettaa vapaammin, mutta siinäkin tulevat sitten taas eteen valtion määräykset, joita Kilta valvoo.

Loitsujen ostaminen

Kukin koulukunta opettaa suljettuja loitsuja eri vaikeustasolla (level). Julkiset loitsut ovat yleensä saman realmin sisällä samalla vaikeustasolla.

Realmin perusopinnot kestävät yleensä noin viisi vuotta ja koulukunnan opinnot saman verran. Loitsujen oppiminen kestää 20 tuntia per käytetty DP. Loitsun hinta lasketaan kaavalla:

    Rankkeja = taso^El
, jossa El on listan luokasta riippuva eksponentti
    prosaic lvl^0,5
    avoimet lvl^0,5
    kilta lvl^0,6
    suljetut lvl^0,7
    arcane lvl^0,8
, jotka pyöristetään ylöspäin. Eli suomeksi: yksi spell-rankki maksaa purelle 4/*, semille 12/* ja non:lle 32/*. Prosaic-loitsujen hinnat on puolitettu. Täten loitsujen hinnaksi saadaan seuraavaa:

    TasoKilta DPavoin DPsuljettu DParcane DPprosaic DP
    144442
    265662
    376893
    49810124
    510812144
    611914164
    7121015185
    8131117215
    9141218236
    10151220256
    11161321276
    12171322296
    13181424317
    14191425337
    15201526347
    16211627368
    17211629388
    18221630408
    19231731428
    20241732438
    252720385210
    303021436010
    353323486811
    504128619114
Koulukunnan perusopinnot ovat yleensä 20DP. Realmin perusopinnot ovat 20DP. Mikäli hahmolla ei ole yhtään taipuvaisuutta kyseisen realmin käyttöön, ovat loitsujen hinnat nelinkertaiset. Koulukunnan perusopintoja ei tarvita, jos ostetaan vain open- ja prosaic-listoja. Mikäli RM:n ammattijärjestelmä on käytössä, on realmin taipuvaisuus semi-spell-usereille puolitettu (pitää maksaa 20DP background + 20DP realm + 20DP kilta).

Hahmo VOI saada suoraa opetusta useassa eri koulukunnassa, jos hän vain saa sen jotenkin pelaamalla järjestettyä. Yleensä tämä edellyttää valehtelua ja huijaamista, tai ainakin petosta. Evil-koulut tunnetusti ottavat vastaan loikkareita aivan mielellään, eli niihin pääsee vapaasti...

Loitsun maksimitaso, jonka hahmo voi realmista ostaa, on (ranks*4)^0,5, jossa ranks on kyseiseen realmin loitsuihin käytettyjen rankkien määrä (huom. Arcane katsotaan tässä suhteessa omaksi realmikseen). Tähän ei lasketa mukaan realmin tai killan perusopintoja. Täten hahmo voi alussa ostaa vain 1. tason loitsuja. Prosaic-loitsujen maksimiraja katsotaan erikseen, mutta jos hahmolla on jossain toisessa realmissa korkeampi maksimitaso, prosaicin maksimitaso katsotaan sen mukaan. Käytännössä tämä tasorajoitusjärjestely luo hahmoille monta leveliä vanhan yhden levelin sijaan, mikä on ymmärtääkseni tarkoituskin.

Esimerkki: Zedar, suuri (tuleva) taikuri, syntyy. Hän syntyy essence-taikuriksi, ja maksaa siitä 40DP. Aikanaan hän pääsee Magician-kouluun. Hänelle opetetaan realmin taikuuden perusteet, joka maksaa 20DP. Sitten hänelle aletaan opettaa koulukunnan omia loitsuja. Näiden perusopinnot maksavat 20DP. Tämän jälkeen hän on valmis oppimaan ensimmäisen loitsunsa. Hän voi ostaa 20^0,5 = 4 lvl:n spellin. Hän alkaa oppimaan Shock Boltia, joka on lvl2. Hän maksaa siitä 2*(2^0,6) = 3 rankkia = 3 DP. Tämän jälkeen hän haluaa vielä Wall of Firen (lvl4) ja maksaa siitä 5 DP. Nyt hänellä on Essencessä jo 28 rankkia, joten hän voi ostaa jo 5. tason loitsuja.

Esimerkki 2: Fuhur, suuri tuleva metsämies, samooja kerrassaan, syntyy. Hänellä on osittainen taipuvaisuus taikuuteen, josta maksaa 20DP nahastaan. Ammatikseen hän valitsee Rangerin, mutta hänen opettajansa ei kuitenkaan osaa loitsuja. Aikanaan hän pääsee Cleric (!) -kouluun, jossa oppii realminsa perusteet ja maksaa 20 oppirahaa. Nyt hän voisi alkaa oppimaan open/closed-loitsuja, mutta koska ei ole pappi, hänelle opetetaan vain open-listoja. Hän voi ostaa vain 1. tason loitsuja ja valitsee Healing (1-10):nen. Rankkeja vaaditaan 2*lvl^0,5 = 2, joka maksaa Fuhurille 4 DP. Myöhemmin jos hän löytää kunnollisen Ranger-koulun, hän voi aloittaa perusopintonsa siellä ja oppia koulukunnan omia loitsuja.

Loitsujen ostaminen listoittain

Loitsuja voi ostaa myös opintokokonaisuuksissa, eräänlaisissa paketeissa joita kutsutaan listoiksi. Tällöin hinta lasketaan seuraavalla tavalla:
    hinta = level^(1/0.7)
Puhtaille taikojille hinta on tämä. Puoliaikaisille taikojille hinta on 2x ja hahmoille, jotka eivät tähän aiheeseen ole ammatillisesti suuntautuneet, hinta on 8x. Archmagelle arcane-loitsut käsitellään kiltaloitsuina.
lvl\tyyppiProsaicAvoinKiltaSuljettuArcane
1.51234
21.536912
32.55101520
43.57142128
5510203040
66.513263952
7816324864
81020406080
911.523466992
1013.5275481108
1115.5316293124
1217.53570105140
1319.53978117156
1421.54386129172
15244896144192
1626.553106159212
1728.557114171228
183162124186248
1933.567134201268
203672144216288
2549.599198297396
3064.5129258387516
3580.5161322483644
4097194388582776
50133.52675348011068

Loitsun heittäminen

Koska loitsujen ja realmien taidot käsitellään tavallisina taitoina, saadaan loitsun skilli laskettua seuraavasti:
    realmK = 1+3*(DP/40)^2, jos DP<=40
    realmK = 1+3*(DP/40)^0.5, jos DP>40

    Hinta = 4/realmK*(taso^El)

Loitsu ostetaan aina perusparametreillään. Varsinainen voimataso riippuu siitä, paljonko voimaa loitsuun laitetaan. Normaalisti loitsu vie hintansa verran voimaa. Laittamalla lisää voimaa loitsuun saadaan lisätehoa, joka on laskettavissa periaatteessa samasta kaavasta, eli lisäkulutus = 4/realmK*(teho^El). Teho tarkoittaa esimerkiksi monikertoja vaikutusmatkassa, alueessa, ajassa, jne. kuten kunkin loitsun kohdalla on erikseen mainittu.

Endurance

Voimana käytetään yleensä hahmon omaa endurancea. Tämä on siis perustaso. Hahmot kuitenkin voivat kasvattaa käytännön voimaansa opettelemalla taitoa, joka kanavoi heidän omaa voimaansa taloudellisemmin. Loitsun heittämiseen vaadittava voima jaetaan tällä taidolla kulutus=kulutus/(1+taito/kerroin) (jollain sopivalla kertoimella, esim. 10).

Vaihtoehto: Käytetään erillistä voimareserviä, johon endurancella on esim. 50% riippuvuus.

Vahvistinesineet ja erikoiset paikat voivat muuttaa tätä arvoa. Voimaa voi muutenkin saada imettyä eri lähteistä erityyppisillä keinoilla. Erona RM:ään tässä on nyt se, että voimaa on suhteessa yleensä enemmän alhaisella tasolla, mutta vähemmän korkealla. Voimaa kuitenkin saa takaisin helpommin.

Niin, voiman takaisinsaanti. Normaali endurance palautuu 5% sekunnissa. Long term endurance 5% minuutissa. Normaalisti Long term endurancea palaa 10% lyhytkestoisen määrästä, mutta käyttäen pitkää aikaa. Loitsuissa sitä kuluu kuitenkin nopeasti, eli aina 50% lyhytkestoisen määrästä. Jos hahmolla on esim. 100pts endurance ja hän heittää 40pts loitsun, kuluu lyhytkestoista tuo 40pts ja pitkäkestoista 20pts. Endurancen kuluminen vaikuttaa eksponentiaalisesti suorituskyvyn alenemiseen siten, että kun endurancea kun kulunut puolet, on kokonaisteho laskenut -25 ja kun kaikki, niin kaikki on -100.