Contact info ©Marko Grönroos, 1998 |
RuleMixer - TaitojärjestelmäEli tässä on yhteenvetoa keskustelluista säännöistä, sekä hieman omia lisäyksiäni, lähinnä järjestelmän yhtenäistämiseksi.Uusittu Rolemaster Standard Rules (RMSS) - systeemiä tukevaksi HahmonluontiKaikilla pelaajahahmoilla on alussa 250 hahmopistettä (DP, Development Point). Näillä voi ostaa ominaisuuksia, taitoja, taustoja ja aloitusvälineitä. Tällöin keskimääräisellä aloitushahmolla ovat stattibonukset +4 (100DP), neljä kevyttä backgroundia (40DP), ja noin 30-50 rankkia skillejä.Muutos vanhaan exposysteemiin on se, että hahmot alottaisivat heti alussa RM:ää täydellisempinä, ja että kehitys sitten siitä eteenpäin olisi suhteessa hitaampaa. Myös expojärjestelmä muuttuu tappo-orientoituneesta enemmän peliajasta ja roolipelaamisesta riippuviksi. Vanhojen hahmojen konvertointi tapahtuu jakamalla hahmon total experience luvulla 250, josta saadaan tulokseksi DP:tä. Sitten lisätään vielä tuo alku-DP-määrä. Mukaan lasketaan vain pelatut expot, eli ei out-of-play-kohotuksia, tms. Hieman tämä suoraan saaminen harkituttaa, kun miettii millaisilla perusteilla vanhat hahmomme ovat RM:ssä saaneet expoa, mutta olkoot nyt sitten. DP:tä voi jättää jemmaan ja sitten myöhemmin käyttää sitä kun haluaa oppia jotain suurempaa uutta kivaa. Useimpia taitoja voi nyt ostaa myös osittaisina, eli pienin ostoyksikkö ei ole yksi rankki, vaan yksi DP. Tämä koskee siis vain normaaleja taitoja, ei taustoja eikä loitsuja. DP:tä voi myös siirtää ominaisuuksien välillä (hitaasti tosin) senkin jälkeen kun sitä on ominaisuuksiin sijoitettu. Tämä mahdollistaa oppimisen, vaikka käyttämätöntä DP:tä ei olisikaan jäljellä. Kaikki out-of-game-opiskelu on juuri tätä. DP:n siirtonopeus on 1DP/20h harjoittelua. DP:tä saa noin 0,5DP/tunti peliaikaa. Tämä riippuu tietty aikaansaannosten määrästä, eli jos koko pelikerta käydään läpi vain yhtä 10:nen hahmon ja 500 örkin taistelua, ei yksi hahmo ehdi tehdä paljoakaan mitään älyllistä toimintaa, ja expoakin tulee sitten vähemmän. Saavutuksista, oivalluksista, jne. saa sitten bonusta ja epäonnistumisista miinusta tuohon perusmäärään. Aina siis oppii, enemmän tai vähemmän. Mukana roikkuvat hahmot tai NPC:t eivät kerää expoa, jolleivat ne ole aitoja NPC:itä. Jotkin vammautumiset, yms. voivat toki viedä DP:tä pois senkin lisäksi että niistä tulee muutenkin miinuksia eri asioihin. Tämä kuvaa kykenemättömyyttä harjoittaa taitoja vammautumisen johdosta, jolloin tapahtuu unohtumista. Kykenemättömyys voi johtua sekä fyysisestä kykenemättömyydestä, että vammautumisen aiheuttamasta henkisestä lamasta, tms.
OminaisuudetKaikilla hahmoilla olevia perusominaisuuksia ovat seuraavat, RM:n tapaan:
Optio. Kuten aiemmin esitin, voi kaava olla myös 1,58*DP^0,5 mikä on kuitenkin ehkä hieman liian rankka. BackgrounditBackgroundeja voi ostaa periaatteessa vain alussa, varsinkin synnynnäisiä. Joitakin voi toki ostaa myöhemminkin, mikäli hahmo viettää pitkän aikaa (l. vuosia) out-of-game:na.
Edut (Advantages)Useimmat näistä voivat tulla vain rotupakettien mukana. Vielä useammat ovat synnynnäisiä ominaisuuksia. Tietysti pelin aikanakin voi saada vastaavia etuja, mutta ne tulee aina pelata, eikä niistä tarvitse/voi maksaa erikseen (riippuu tietty edusta).
Haitat (Disadvantages)Useat näistä tulevat rotupakettien mukana. Huomattavaa on, että näitä voi tulla pelin aikana lisää aivan kuten etujakin. Jotkin disadvantaget on ostettavissa pois suurin henkilökohtaisin uhrauksin (=DP).TaidotNämä kannattaisi kenties jotenkin määritellä ensin, vaikka seuraavasti:Taito on hahmon ominaisuus, joko perustuu tietoon, harjoitteluun ja oppimiseen. Taidoiksi ei lasketa fyysisiä ja psyykkisiä perusominaisuuksia. Huomattavaa kuitenkin on, että kaikki pelin taidot, perusominaisuudet, vastustukset (RR), edut, haitat, ja yleensäkin kaikki, lasketaan samoilla kaavoilla. Tämä on kuitenkin puhtaasti tekninen seikka, eikä sen tulisi huolestuttaa pelaajaa, mikäli hän hoitaa hahmonsa käsittelyn jollain automatisoidulla järjestelmällä. Taidon suuruus (bonus) lasketaan seuraavalla kaavalla:
Mikäli skillillä ei ole yhtään rankkia, vaihtelee sen bonus skillikohtaisesti. Yleensä se on fyysisillä taidoilla -25 ja tietotaidoilla -100. Ensimmäisellä täydellä rankilla se siis nousee arvoon 10. Eli jos esim. Minimi on -100, Hinta=2 ja taidosta on maksettu vasta vain yksi DP:tä. Tällöin bonus = -18. Kaikkien taitojen arvo "yhdellä rankilla" on +10. Taulukko.Paljonko skilliin saa bonusta tietyllä määrällä DP:tä. Huom. tämä on vanhat RM:n mukainen, eli koskee tilannetta jossa ostetaan vain yhtä taitotasoa.
Taulukko.Taitojen bonukset maksetun DP:n ja hinnan mukaan. Ensimmäinen luku on taitoryhmän bonus ja jälkimmäinen varsinaisen taidon bonus.
Esimerkki. Turek on hurja taistelija, ammatiltaan aito Fighter. Hänen stattinsa ovat St:+15, Co:+15 ja Ag:+10. Hänen taito-ostoksensa näyttävät seuraavanlaisilta:
Ensimmäisen rankin hinta voidaan myös määritellä erikseen erisuuruiseksi. Tästä voi olla hyötyä backgroundien käsittelyssä yhtenevällä kaavalla, sekä mm. spellien käsittelyssä ehkä joskus. Normaaliskilleissä tätä arvoa ei toistaiseksi käytetä laisinkaan vielä. Erisuuruisuus mahdollistaa lähinnä skillin perusopintojen kuvaamisen. Jokaisesta skillistä on siis seuraavat tiedot:
Ylä/alaskillijärjestelmäTämä tarkoittaa taitojen ryhmittelyä aiheen spesifiseksi skilliksi (aliskilli) ja generikseksi skilliksi (yläskilli). Esim. Sight Perception on spesifinen skilli ja General perception on geneerinen skilli. Eri tasoja voi toki teoriassa olla useampia, esim. Folklore->Mythology->Beast Lore->Dragon Lore->Misty Mountains Dragon Lore->Glaurung Lore. Toistaiseksi kannattanee kuitenkin pysytellä vain kahdessa tasossa, kunnes keksin jonkin helpon&&tehokkaan tavan toteuttaa homma ohjelmallisesti.On myös käsite spesifioitava skilli. Tämä tarkoittaa skillejä, kuten First Aid tai Spell Mastery, joita ei voi suoraan ostaa sellaisinaan, vaan ne täytyy spesifioida jotenkin, kuten First Aid: Humans, tai Spell Mastery: Fireball, eli käytännössä luoda niille alaskilli.
RiippuvuudetOminaisuudet voivat riippua toisista ominaisuuksista. Yleensä kaikki taidot riippuvat ainakin yhdestä tai kahdesta perusominaisuudesta. Perusominaisuudet eivät juurikaan riipu toisistaan. On huomattavaa, että mikäli jokin background vaikuttaa johonkin skilliin (l. ominaisuuteen) numeerisesti, tulee tämä vaikutus mainita vaikutettavan skillin riippuvuuksissa.
SkillbonusLasketaan kokonaisuudessaan viimeinkin seuraavasti:
Skillit---- Lista skilleistä: exportataan ja linkataan tietokannasta ----Spellisysteemi(pitänee kerätä asiaa koskeneista maileista)Spell Book---- Lista spelleistä: exportataan ja linkataan tietokannasta ---- |