Magi

Contact info
Word
Research
   Publications
Studies
Free Software
Hobbies
Articles
Photography
About me
   Curriculum Vitae

©Marko Grönroos, 1998

RuleMixer - Taitojärjestelmä

Eli tässä on yhteenvetoa keskustelluista säännöistä, sekä hieman omia lisäyksiäni, lähinnä järjestelmän yhtenäistämiseksi.

Uusittu Rolemaster Standard Rules (RMSS) - systeemiä tukevaksi


Hahmonluonti

Kaikilla pelaajahahmoilla on alussa 250 hahmopistettä (DP, Development Point). Näillä voi ostaa ominaisuuksia, taitoja, taustoja ja aloitusvälineitä. Tällöin keskimääräisellä aloitushahmolla ovat stattibonukset +4 (100DP), neljä kevyttä backgroundia (40DP), ja noin 30-50 rankkia skillejä.

Muutos vanhaan exposysteemiin on se, että hahmot alottaisivat heti alussa RM:ää täydellisempinä, ja että kehitys sitten siitä eteenpäin olisi suhteessa hitaampaa. Myös expojärjestelmä muuttuu tappo-orientoituneesta enemmän peliajasta ja roolipelaamisesta riippuviksi.

Vanhojen hahmojen konvertointi tapahtuu jakamalla hahmon total experience luvulla 250, josta saadaan tulokseksi DP:tä. Sitten lisätään vielä tuo alku-DP-määrä. Mukaan lasketaan vain pelatut expot, eli ei out-of-play-kohotuksia, tms. Hieman tämä suoraan saaminen harkituttaa, kun miettii millaisilla perusteilla vanhat hahmomme ovat RM:ssä saaneet expoa, mutta olkoot nyt sitten.

DP:tä voi jättää jemmaan ja sitten myöhemmin käyttää sitä kun haluaa oppia jotain suurempaa uutta kivaa. Useimpia taitoja voi nyt ostaa myös osittaisina, eli pienin ostoyksikkö ei ole yksi rankki, vaan yksi DP. Tämä koskee siis vain normaaleja taitoja, ei taustoja eikä loitsuja.

DP:tä voi myös siirtää ominaisuuksien välillä (hitaasti tosin) senkin jälkeen kun sitä on ominaisuuksiin sijoitettu. Tämä mahdollistaa oppimisen, vaikka käyttämätöntä DP:tä ei olisikaan jäljellä. Kaikki out-of-game-opiskelu on juuri tätä. DP:n siirtonopeus on 1DP/20h harjoittelua.

DP:tä saa noin 0,5DP/tunti peliaikaa. Tämä riippuu tietty aikaansaannosten määrästä, eli jos koko pelikerta käydään läpi vain yhtä 10:nen hahmon ja 500 örkin taistelua, ei yksi hahmo ehdi tehdä paljoakaan mitään älyllistä toimintaa, ja expoakin tulee sitten vähemmän. Saavutuksista, oivalluksista, jne. saa sitten bonusta ja epäonnistumisista miinusta tuohon perusmäärään. Aina siis oppii, enemmän tai vähemmän. Mukana roikkuvat hahmot tai NPC:t eivät kerää expoa, jolleivat ne ole aitoja NPC:itä.

Jotkin vammautumiset, yms. voivat toki viedä DP:tä pois senkin lisäksi että niistä tulee muutenkin miinuksia eri asioihin. Tämä kuvaa kykenemättömyyttä harjoittaa taitoja vammautumisen johdosta, jolloin tapahtuu unohtumista. Kykenemättömyys voi johtua sekä fyysisestä kykenemättömyydestä, että vammautumisen aiheuttamasta henkisestä lamasta, tms.


Ominaisuudet

Kaikilla hahmoilla olevia perusominaisuuksia ovat seuraavat, RM:n tapaan:
    OminaisuusLyhenneSelite
    StrengthSt
    QuicknessQu
    IntuitionInVaikuttaa kanavoinnissa
    EmpathyEmVaikuttaa essencen käsittelyssä
    PresensePrVaikuttaa mentalismissa
    ConstitutionCo
    AgilityAg
    Self-DisciplineSD
    MemoryMe
    ReasoningRe
    AppearanceApPr:100
    SizeSzWe:100/He:200
    WeightWt
    HeigthHt
(Tämän voisi kyllä muuttaa aika paljon paremmaksi, l. isommaksi) Tämän lisäksi on kaikilla hahmoilla seuraavat vastustuskyvyt:
  • RR vs. Disease (generic)
  • RR vs. Poison (generic)
  • RRs vs. Cold, Heat, Plasma, Electricity
  • RR vs. Drain
  • RR vs. Fear (generic)
  • RR vs. Channeling, Essence, Mentalism, Primal (Arcane), Psionic
Perusminaisuuden hinta on
    Statbonus = 0,628716714843*DP^0,75 ,jos DP>0
    Statbonus = DP ,jos DP<0
Tästä saadaan siis suoraan bonus. Mikäli tästä halutaan vanhan Rolen mukainen 0-100-arvo, tulee se laskea erikseen haluamallaan kaavalla. Esim. 40DP antaa +10, eli vanhan Rolen statti 90.

Optio. Kuten aiemmin esitin, voi kaava olla myös 1,58*DP^0,5 mikä on kuitenkin ehkä hieman liian rankka.


Backgroundit

Backgroundeja voi ostaa periaatteessa vain alussa, varsinkin synnynnäisiä. Joitakin voi toki ostaa myöhemminkin, mikäli hahmo viettää pitkän aikaa (l. vuosia) out-of-game:na.

Edut (Advantages)

Useimmat näistä voivat tulla vain rotupakettien mukana. Vielä useammat ovat synnynnäisiä ominaisuuksia. Tietysti pelin aikanakin voi saada vastaavia etuja, mutta ne tulee aina pelata, eikä niistä tarvitse/voi maksaa erikseen (riippuu tietty edusta).

Haitat (Disadvantages)

Useat näistä tulevat rotupakettien mukana. Huomattavaa on, että näitä voi tulla pelin aikana lisää aivan kuten etujakin. Jotkin disadvantaget on ostettavissa pois suurin henkilökohtaisin uhrauksin (=DP).

Taidot

Nämä kannattaisi kenties jotenkin määritellä ensin, vaikka seuraavasti:

Taito on hahmon ominaisuus, joko perustuu tietoon, harjoitteluun ja oppimiseen. Taidoiksi ei lasketa fyysisiä ja psyykkisiä perusominaisuuksia.

Huomattavaa kuitenkin on, että kaikki pelin taidot, perusominaisuudet, vastustukset (RR), edut, haitat, ja yleensäkin kaikki, lasketaan samoilla kaavoilla. Tämä on kuitenkin puhtaasti tekninen seikka, eikä sen tulisi huolestuttaa pelaajaa, mikäli hän hoitaa hahmonsa käsittelyn jollain automatisoidulla järjestelmällä.

Taidon suuruus (bonus) lasketaan seuraavalla kaavalla:

    RankBonus = k * (DP/Hinta)^0,7 ,jos DP>=1
    RankBonus = Minimi + (DP/Hinta)^0,7 * (k-Minimi) ,jos 0<DP<1)
, jossa Hinta on luku, joka on saatu RM:n ammatin hinnasta kaavalla h=h1+(h2-h1)^0,5-1 (pyöristetään normaalisti). Kerroin k on 4 taitoryhmillä (skill category) ja 6 alataidoilla.

Mikäli skillillä ei ole yhtään rankkia, vaihtelee sen bonus skillikohtaisesti. Yleensä se on fyysisillä taidoilla -25 ja tietotaidoilla -100. Ensimmäisellä täydellä rankilla se siis nousee arvoon 10.

Eli jos esim. Minimi on -100, Hinta=2 ja taidosta on maksettu vasta vain yksi DP:tä. Tällöin bonus = -18. Kaikkien taitojen arvo "yhdellä rankilla" on +10.

Taulukko.Paljonko skilliin saa bonusta tietyllä määrällä DP:tä. Huom. tämä on vanhat RM:n mukainen, eli koskee tilannetta jossa ostetaan vain yhtä taitotasoa.

    DP\Hinta12345678910
    0-25-25-25-25-25-25-25-25-25-25
    1+10-3-9-12-14-15-16-17-17-18
    2+16+10+1-3-7-9-10-12-13-14
    3+22+13+10+4-1-3-6-7-9-10
    4+26+16+12+10+5+1-1-3-5-7
    5+31+19+14+12+10+6+3+0-2-3
    6+35+22+16+13+11+10+6+4+1-1
    7+39+24+18+15+13+11+10+7+4+2
    8+43+26+20+16+14+12+11+10+7+5
    9+47+29+22+18+15+13+12+11+10+8
    10+50+31+23+19+16+14+13+12+11+10
    11+54+33+25+20+17+15+14+12+12+11
    12+57+35+26+22+18+16+15+13+12+11
    13+60+37+28+23+20+17+15+14+13+12
    14+63+39+29+24+21+18+16+15+14+13
    15+67+41+31+25+22+19+17+16+14+13
    16+70+43+32+26+23+20+18+16+15+14
    17+73+45+34+28+24+21+19+17+16+14
    18+76+47+35+29+25+22+19+18+16+15
    19+79+48+36+30+25+22+20+18+17+16
    20+81+50+38+31+26+23+21+19+17+16

Taulukko.Taitojen bonukset maksetun DP:n ja hinnan mukaan. Ensimmäinen luku on taitoryhmän bonus ja jälkimmäinen varsinaisen taidon bonus.
123456789101112131415
0-25/-25-25/-25-25/-25-25/-25-25/-25-25/-25-25/-25-25/-25-25/-25-25/-25-25/-25-25/-25-25/-25-25/-25-25/-25
1+4/+6-7/-6-12/-11-14/-13-16/-15-17/-16-18/-17-18/-18-19/-18-19/-19-20/-19-20/-20-20/-20-20/-20-21/-20
2+6/+10+4/+6-3/-2-7/-6-10/-9-12/-11-13/-12-14/-13-15/-14-16/-15-16/-16-17/-16-17/-17-18/-17-18/-17
3+9/+13+5/+8+4/+6-1/+-5/-3-7/-6-9/-8-10/-9-12/-11-13/-12-13/-13-14/-13-15/-14-15/-14-16/-15
4+11/+16+6/+10+5/+7+4/+6+/+2-3/-2-5/-4-7/-6-9/-7-10/-9-11/-10-12/-11-12/-11-13/-12-14/-13
5+12/+19+8/+11+6/+9+5/+7+4/+6+1/+2-2/-1-4/-3-6/-4-7/-6-8/-7-9/-8-10/-9-11/-10-12/-11
6+14/+21+9/+13+6/+10+5/+8+5/+7+4/+6+1/+3-1/+-3/-2-5/-3-6/-5-7/-6-8/-7-9/-8-10/-9
7+16/+23+10/+14+7/+11+6/+9+5/+8+4/+7+4/+6+1/+3-1/+1-2/-1-4/-2-5/-4-6/-5-7/-6-8/-7
8+17/+26+11/+16+8/+12+6/+10+6/+8+5/+7+4/+7+4/+6+2/+4+/+2-2/+-3/-2-4/-3-5/-4-6/-5
9+19/+28+11/+17+9/+13+7/+11+6/+9+5/+8+5/+7+4/+7+4/+6+2/+4+/+2-1/+-3/-1-4/-2-5/-3
10+20/+30+12/+19+9/+14+8/+11+6/+10+6/+9+5/+8+5/+7+4/+6+4/+6+2/+4+1/+2-1/+1-2/-1-3/-2
11+21/+32+13/+20+10/+15+8/+12+7/+10+6/+9+5/+8+5/+7+5/+7+4/+6+4/+6+2/+4+1/+3-1/+1-2/+0
12+23/+34+14/+21+11/+16+9/+13+7/+11+6/+10+6/+9+5/+8+5/+7+5/+7+4/+6+4/+6+2/+4+1/+3+0/+2
13+24/+36+15/+22+11/+17+9/+14+8/+12+7/+10+6/+9+6/+8+5/+8+5/+7+4/+7+4/+6+4/+6+3/+4+1/+3
14+25/+38+16/+23+12/+18+10/+14+8/+12+7/+11+6/+10+6/+9+5/+8+5/+8+5/+7+4/+7+4/+6+4/+6+3/+5
15+27/+40+16/+25+12/+19+10/+15+9/+13+8/+11+7/+10+6/+9+6/+9+5/+8+5/+7+5/+7+4/+7+4/+6+4/+6
16+28/+42+17/+26+13/+19+11/+16+9/+14+8/+12+7/+11+6/+10+6/+9+6/+8+5/+8+5/+7+5/+7+4/+7+4/+6
17+29/+44+18/+27+13/+20+11/+17+9/+14+8/+12+7/+11+7/+10+6/+9+6/+9+5/+8+5/+8+5/+7+5/+7+4/+7
18+30/+45+19/+28+14/+21+11/+17+10/+15+9/+13+8/+12+7/+11+6/+10+6/+9+6/+8+5/+8+5/+8+5/+7+5/+7
19+31/+47+19/+29+15/+22+12/+18+10/+15+9/+13+8/+12+7/+11+7/+10+6/+9+6/+9+6/+8+5/+8+5/+7+5/+7
20+33/+49+20/+30+15/+23+12/+19+11/+16+9/+14+8/+13+8/+11+7/+10+6/+10+6/+9+6/+9+5/+8+5/+8+5/+7
21+34/+51+21/+31+16/+23+13/+19+11/+16+10/+14+9/+13+8/+12+7/+11+7/+10+6/+9+6/+9+6/+8+5/+8+5/+8
22+35/+52+21/+32+16/+24+13/+20+11/+17+10/+15+9/+13+8/+12+7/+11+7/+10+6/+10+6/+9+6/+9+5/+8+5/+8
23+36/+54+22/+33+17/+25+14/+20+12/+17+10/+15+9/+14+8/+13+8/+12+7/+11+7/+10+6/+9+6/+9+6/+8+5/+8
24+37/+56+23/+34+17/+26+14/+21+12/+18+11/+16+9/+14+9/+13+8/+12+7/+11+7/+10+6/+10+6/+9+6/+9+6/+8
25+38/+57+23/+35+18/+26+14/+22+12/+19+11/+16+10/+15+9/+13+8/+12+8/+11+7/+11+7/+10+6/+9+6/+9+6/+9
26+39/+59+24/+36+18/+27+15/+22+13/+19+11/+17+10/+15+9/+14+8/+13+8/+12+7/+11+7/+10+6/+10+6/+9+6/+9
27+40/+60+25/+37+19/+28+15/+23+13/+20+11/+17+10/+15+9/+14+9/+13+8/+12+7/+11+7/+11+7/+10+6/+10+6/+9
28+41/+62+25/+38+19/+29+16/+23+13/+20+12/+18+11/+16+10/+14+9/+13+8/+12+8/+12+7/+11+7/+10+6/+10+6/+9
29+42/+63+26/+39+20/+29+16/+24+14/+21+12/+18+11/+16+10/+15+9/+14+8/+13+8/+12+7/+11+7/+11+7/+10+6/+10
30+43/+65+27/+40+20/+30+16/+25+14/+21+12/+19+11/+17+10/+15+9/+14+9/+13+8/+12+8/+11+7/+11+7/+10+6/+10

Esimerkki. Turek on hurja taistelija, ammatiltaan aito Fighter. Hänen stattinsa ovat St:+15, Co:+15 ja Ag:+10. Hänen taito-ostoksensa näyttävät seuraavanlaisilta:
Taito RM Hinta Hinta DP Bonus Yhteensä Stats StatbonusAmmattiTotal
Heavy Armor 2/2/2 2 15 +16 St/Ag/St+13+10
*Platemail 15 +25 +41+64
Athletic/Brawn 2/5 3 30 +20St/Co/Ag+13
*Jumping 20 +23 +43+56
*Weigth-lifting 30+30+50+63

Ensimmäisen rankin hinta voidaan myös määritellä erikseen erisuuruiseksi. Tästä voi olla hyötyä backgroundien käsittelyssä yhtenevällä kaavalla, sekä mm. spellien käsittelyssä ehkä joskus. Normaaliskilleissä tätä arvoa ei toistaiseksi käytetä laisinkaan vielä. Erisuuruisuus mahdollistaa lähinnä skillin perusopintojen kuvaamisen.

Jokaisesta skillistä on siis seuraavat tiedot:

  • Skillin nimi
  • Skillin lyhenne (perusominaisuuksilla kaksimerkkinen)
  • Kuvaus
  • Yhden rankin hinta
  • Jatkohinta
  • Minimi (-25 tai -100)
  • Yläskilli (Esim. General Perception)
  • Skilliryhmä (Esim. Combat Skills tai Magical Skills)
  • Onko tietoskilli? (Taito kerrotaan stateilla, eikä summata)
  • Onko haltijaskilli (SD vaikuttaa väärinpäin)?
  • Voiko ostaa irtonaisena vai vain paketissa?
  • Voiko skillistä olla eri versioita, kuten First Aid Humans, First Aid Elves, jne.?
  • Riippuvuudet, esim. St/Ag (=St:100/Ag:100) tai St:67/Ag:33 tai DistRun:30/Co:70. RMSS:n mukaan stattiriippuvuudet ilmoitetaan yleensä vain taitoryhmille, eikä varsinaisilla taidoilla ole mitään riippuvuuksia. Tämähän on tietysti roskaa. Mikäli alataidolle on riippuvuuksia ilmoitettu, otetaan myös ne mukaan laskuihin.

Ylä/alaskillijärjestelmä

Tämä tarkoittaa taitojen ryhmittelyä aiheen spesifiseksi skilliksi (aliskilli) ja generikseksi skilliksi (yläskilli). Esim. Sight Perception on spesifinen skilli ja General perception on geneerinen skilli. Eri tasoja voi toki teoriassa olla useampia, esim. Folklore->Mythology->Beast Lore->Dragon Lore->Misty Mountains Dragon Lore->Glaurung Lore. Toistaiseksi kannattanee kuitenkin pysytellä vain kahdessa tasossa, kunnes keksin jonkin helpon&&tehokkaan tavan toteuttaa homma ohjelmallisesti.

On myös käsite spesifioitava skilli. Tämä tarkoittaa skillejä, kuten First Aid tai Spell Mastery, joita ei voi suoraan ostaa sellaisinaan, vaan ne täytyy spesifioida jotenkin, kuten First Aid: Humans, tai Spell Mastery: Fireball, eli käytännössä luoda niille alaskilli.

  • Implementor's note: Skillit voidaan käsitteellisesti samaistaa luokkiin, joiden välillä toimivat normaalit perintäsäännöt. Spesifioitavat skillit ovat geneerisiä luokkia, joista ei voidan suoraan muodostaa instansseja, vaan ne on ensin (mieluiten hahmon sisäisesti) periytettävä.

    Riippuvuudet

    Ominaisuudet voivat riippua toisista ominaisuuksista. Yleensä kaikki taidot riippuvat ainakin yhdestä tai kahdesta perusominaisuudesta. Perusominaisuudet eivät juurikaan riipu toisistaan. On huomattavaa, että mikäli jokin background vaikuttaa johonkin skilliin (l. ominaisuuteen) numeerisesti, tulee tämä vaikutus mainita vaikutettavan skillin riippuvuuksissa.

  • Implementor's note: Riippuvuudet kannattaisi käsitellä siten, että kaikki riippuvuudet käydään aina rekursiivisesti läpi (asyklisesti!). Tämän helppous riippuu kuitenkin niin paljon kehitystyökaluista ja tietokantamallista, että se kannattaa kuitenkin yksikertaisimmillaan toteuttaa siten, että kaikki riippuvuudet ovat suoria ja ne täytyy siis ilmaista eksplisiittisesti.

    Skillbonus

    Lasketaan kokonaisuudessaan viimeinkin seuraavasti:
      Bonus = Rankbonus + yläskillrankbonus + riippuvuudet + pakettibonukset + apuvälinebonukset* + tilannebonus*
    *-lasketaan käsin. Tiedollisten taitojen osalta laskenta kuitenkin menee seuraavasti:
      Bonus = (Rankbonus + yläskillrankbonus + pakettibonukset + apuvälinebonukset)*(1+riippuvuudet/50) + tilannebonus
    , eli riippuvuudet vaikuttavat kunnolla vasta jos tietoa aiheesta yleensäkään löytyy,

    Skillit

    ---- Lista skilleistä: exportataan ja linkataan tietokannasta ----

    Spellisysteemi

    (pitänee kerätä asiaa koskeneista maileista)

    Spell Book

    ---- Lista spelleistä: exportataan ja linkataan tietokannasta ----


    Pääsivulle Muuta