Magi

Contact info
Studies
  Scientific publications
  Master's thesis
Work
Software
Hobbies
Other Articles
  Evolution
  Metsola
  Pseudoart
Photography
Historical

© Marko Grönroos, 1998


Pellinor

An AD&D adventure, R. Tamminen & M. Grönroos, 1988

Lohikäärmeen luolisto

"Käytävät ovat kapeita, kalsean kosteita ja pimeitä. Alunperin ne ovat ilmeisesti olleet luonnonmuovaamia, mutta kääpiöjoukot lienevät ne aikoinaan hakanneet paremmin asuttavaan muotoon. Nyt paljon myöhemmin on rosvojoukko vallannut luolan surmaten kääpiöt, he pitävät tätä synkeää paikkaa piilonaan ja tänne he pakenevat lepäämään jälkeen ryöstöretkiensä veristen."

L1. Rosvojen huone

"40' x 40' huone. Ovia on kaksi. Toinen länsi- ja toinen eteläseinälä. Huoneessa on suuri paksu honkapuinen pöytä, jonka ympärillä kahdeksan tuolia. Kahdeksan tuolia, joista neljä tyhjää ja neljä täyttä kiehet neljällä tuolilla korttia lyövät ja juovat juomaa tuopeistaan. Likaiset lautaset makaavat pöydällä homeisten kannikoiden alla. Puukot miehillä pöydässä pystyssä, he pelaavat. Kahdeksan nukkumasijaa seiniä vierustaa. Ja oi omituista ihmettä, katossa on pieni kivi. Kivi pieni se valoa loistaa huoneen nurkkaan pimeimpäänkin. Se taikuutta kait varmaan on. Vieressä kiven suojus peittävä on, koskei valosta aina kait hyötyä oo."

Pöydän ympärillä olevat ihmiset kuuluvat rosvojoukkoon:

6th lvl male fighter, AC1 (plate mail+shield), HD 7, Hp 37, #AT 1, Dmg 1d8+1 (long sword), AL:LN(E) 3rd lvl male thief, AC5 (Leather), HD 3, Hp 11, Dmg 1d6 (shortsw.) AL:NE 8th lvl male thief, AC3 (Studded leather+shield), HD8; Hp 33, Dmg 1d8 (Long sword), AL:NE 9th lvl male magician, AC7 (Robe only), HD 9, Hp 36, Dmg 1d4+1 (Dagger+2), AL:CN(E) Spells: Charm person, magic missile(x2), Prot. from good, Continual light, Invisibility, Web, Dispel magic, Lightning bolt(x2), Dim. door, Polymorph self, Feebelmind
Rosvot olivat kuulleet pelaajien askeleet heidän kulkiessaan käytävässä ja oven avaamisen äänet, joten he eivät ole mitenkään yllättyneitä. Kuitenkin he eivät olettaneet ovesta tulevan ketään vihollisia, vaan heidän ystävänsä, joten pelaajia he eivät saa yllätetyiksi. Rosvot hyökkäävät välittömästi tunnistaessaan saapujat vieraiksi.

Katossa olevaan kiveen on taiottu Continual light- taika.

L2. Rosvojen keittiö

"30' x 20' huone, jossa seinällä liesi (savuhormi «'), keskellä pöytä ja ympäristössä suuri määrä ruokatarvikkeita (jauhoja, suolaa, sokeria, olutta, jne.) Huoneen ovi on pohjois-itänurkassa. Eteläisellä seinällä on joitakin hyllyjä, joilla ruokatavaraa. Täälläkin katosta riippuu salaperäinen häikäisevän kirkas kivi. Lattialla on harmaa matto. Seinille on joku kirjoitellut omituisella kielellä jotain taulukontapaisia."

Huoneen lattialla on kaksi vehnäjauhosäkkiä (10kg kpl.), joista toiseen on rotta syönyt reiän ja varastanut jauhoja. Jos syödään, on 15% mahdollisuus per henkilö saada tauti. Hyllyillä on 4 ruisleipää ja 13 korppua. Jos tutkii maton alustaa, löytyy sieltä pieni kylmäsyvennys, jossa 2pl viiniä ja yksi pieni oluttynnyri (10l).

L3. Rosvojen aarrekammio

"30'x30' pimeä, karkeasti louhittu huone, jossa seinänvierustoilla useita puisia arkkuja. Huoneen ovi on itäisellä seinämällä. Osa arkuista on pölyn, hiekan ja hämähäkinseittien peitossa. Pari niistä on melko pahasti lahonneen näköisiä."

Arkuista seitsemän on tyhjiä, mutta yhdestä löytyy 754gp ja yksi jewelry. Arkussa on myös valepohja (vrt. salaovet), jonka alla on hansikas (Glove of Thieves, 5000xp., Nostaa dexterityn kahdeksaantoista ja antaa seuraavat thieffien abilityt: Pick pockets, Open locks, Find/Remove traps, kove silently, Hide in shadows, Hear noises ja Climb walls pelaajan tason mukaan.

L4. Luolan laajentuma

"Käytävä laajenee luonnonluolaksi, joka on pullollaan pieniä, karvaisia luurankoja, jotka taputtavat käsiään aina, kun joku saapuu paikalle. Nämä kääpiöiden luurangot ovat ilmiselvästi lojuneet täällä mädäntymässä ja homehtumassa todella pitkän ajan. Luurankojen karva paljastuu hetken kuluttua matomassaksi, joka elää kalkista."

Luurangot ovat ilmeisesti jonkun clericin tänne varastoimia. kadot ovat kuitenkin sekoittaneet taikuuden ja tehneet luurangoista käyttökelvottomia.

L5. Ansahuone

"20'x30' huone, jonka katon kaakkoisnurkassa 12' korkeudella ansaluukku. Kuopan pohjoisseinämällä on pieni ja jykevä rautainen ovi. Lattialla makaa haiseva, mädäntyvä ruumis, päällään kiiltelevä ketjuhaarniska ja kädessään loistokkaasti koristeltu ja kiiltelevä Long sword. Ruumiin vierellä on parin ruokapakkauksen kuoret ja tyhjä vesileili. Ruumis näyttää ja haisee todella kuvottavalta. Kuopassa olijat tuntevat olonsa erittäin pahoinvoiviksi."

Pohjoisseinällä oleva ovi on lukittu, ja sen murtaminen on mahdotonta. Oven toisella puolella lukossa on avain, mutta sisäpuolelta sitä on mahdoton avata.

Ruumis on kuukausia sitten kuolleen Rangerin. Hän oli pudonnut ansaluukusta ja nääntynyt nälkään. Päällään hänellä on Elfin chain mail +2 ja kädessään Sword the Guardian (Long sword +4, Ego 17, Int 16, Lawful good, Detect secret and consealed door at «" radius, True seeing 1/day, +8 Dmg adj. vs. Chaotic evil, Communication with telepathy. Jos joku CN, NE tai CE - olento yrittää käyttää Sword the Guardian:ia, kärsii hän 1d6+2 Hp Dmg per round, milloin hän koskee miekkaa. CG, N tai LE - olento voi käyttää miekkaa tavallisena Long sword +4:nä, mutta se ei mitenkään ilmaise erikoisominaisuuksiaan. Vain Lawful good, Neutral good ja Lawful neutral - olennot voivat käyttää kaikkia Sword the Guardianin kykyjä. Kenen tahansa käytössä miekka yrittää estää käyttäjäänsä esittämästä pahaa tai kaoottista toimintaa ja tarvittaessa se alkaa hiljalleen muuttaa käyttäjäänsä Lawful good - suuntaan käyttäen ego-suggestiota.

Huom. Paladinit! Sword the Guardian ei kuitenkään ole Holy Avenger, vaikka monet sen kyvyistä suuresti sitä muistuttavatkin. kiekan on valmistanut kuuluisa taikuriseppä Agurl the Sage of Neverending-good, joka on valmistanut myös muita voimakkaita taikamiekkoja, kuten esimerkiksi: The Keeper, The Protector, The Defender ja The Warder.

L6. Ansahuone (ylempi)

"30'x20' huone, jossa puu-ovi länsiseinän pohjoisnurkassa, sekä aukko pohjoisseinän itänurkassa. Lattialla lojuu muutamia seinistä ja katosta irronneita kivenmurikoita, sekä runsaasti hiekkaa, mutta muuten huone vaikuttaa varsin tyhjältä. Länteen johtava ovi vaikuttaa hyvin jykevältä. Seinissä on muutamia pieniä koukkuja, joissa mahdollisesti on joskus riippunut seinävaatteita."

Huolellisemman tarkkailun jälkeen kivien ja hiekan joukosta löytyy pari ruostunutta ja katkennutta hakkua ja lapiota, joita kääpiöt lienevät käyttäneet huoneita louhiessaan. Mitään arvokasta ei kuitenkaan löydy.

Lännessä oleva ovi ei johda mihinkään, vaan on ansa, joka avaa hiekan alle peittyneen luukun (5'x5') oven edestä. Heti avaajan pudottua alla olevaan kammioon (5), ansaluukku sulkeutuu ja sen saa auki vain yrittämällä uudelleen avata laukaisevaa ovea. Luukun saa teljettyä käyttämällä jotain vahvaa kiilaa. Miekka ei kuitenkaan riitä.

L7. Lohikäärmeen pesä

"Käytävä laajenee valtavan suureksi, lähes puolipallon muotoiseksi , mutta hieman pitkulaiseksi luolaksi, jonka halkaisia on vähintäin 70'. Laajentuman suulla makaavat kolmen ihmisolennon hiiltyneet jäännökset. Yksi heistä on pukeutunut Plate mail:iin ja toinen Chain mail:iin. Luolan perällä näkyy suuri röykkiö hopeaa, kultaa ja muuta arvotavaraa."

Jos lohikäärme ei ole vielä palannut luolalleen, tulee se ilmestymään paikalle 1-10 minuutissa, jolloin pelaajat ovat vielä raivoisasti penkomassa aarrekasaa.

Kun hirviö on paikalla, hyökkää se ärjyen pelaajien kimppuun. Hirviö on niin agressiivisen ja pelottavan näköinen, että pelaajien tulee tehdä Wisdom check, tai paeta 1d4 minuutiksi rauhoittumaan käytävän turviin (ei koske paladineja). Jotta tiedettäisiin keitä pelaajia vastaan lohikäärme milloinkin hyökkää, olisi luolassa tapahtuvassa taistelussa ehkä syytä käyttää pienoismalleja tai muuta vastaavaa.

Eräällä ruumiilla olevaa Plate mail:ia ei voi käyttää, sillä se on hieman sulanut liitoksistaan, eivätkä ne enää toimi sujuvasti. Ts. jos sitä käyttää saa vain AC5:n. Puvussa on kuitenkin vielä hieman taikuutta jäljellä (Plate mail of etherealness, arvo 1800gp), joten sen kanssa voi matkustaa syvälle eetteritasolle yhteensä korkeintaan 20:ksi tunniksi, ja pintaeetteritasolle 2 tunniksi (kaksi käyttöä -> arvo vain 120gp.)

L * - merkityssä kohdassa

"Vastaanne tulee pimeässä harhaileva hyvin kaunis nuori nainen. Hänen lanteilleen on kiedottu hopeanvärinen koristeltu kangas ja hänen yläosaansa peittää löysä, soljella kaulaan ripustettu vaate. Päässään hänellä on tiara ja silkkihuivi. Nähdessään teidät, hän pelästyy ja perääntyy hieman, mutta helpottuu nähdessään teidän rehelliset kasvonne. Hän puristaa käsiään itseään vastaan ja lausuu teille viehkeällä äänellä: "Voi, keitä te olette? Pyydän, auttakaa minut ulos tästä pimeästä kauhujen paikasta, jonne olen eksynyt. Osaattehan te ulos täältä? Voi pyydän, auttakaa neitoa pelkoisaa." Hän ojentaa pyytävästi kätensä teitä kohti."

Nainen on 7. lvl:n assasin, AC 7 (clothes), HD 7, Hp 35, Dmg 1d4 (poisoned dagger:1d8 if not saved), Uses assasination, AL:CE

Hän liittyy seurueeseen, ja ollessaan kahden kesken jonkun kanssa, yrittää hän tappaa tämän ja ryöstää hänen omaisuutensa.

Lopputapahtumat

"Kun te palaatte Sir Pellinoren linnaan, teitä juhlitaan ja kestitään herkuista notkuvin pöydin. Itse Pellinore the Paladin luovuttaa teille kullekin kauniin purppuranvärisen kunniavyön kiittäen samalla kaikkien alamaistensa puolesta. Erityisenä kunnianosoituksena hän lukee erään kauan säilyttämänsä taikakäärön, joka antaa 10000xp. kullekin. Te olette nyt ainaisesti tervetulleita tähän valtakuntaan lepäämään tahi asumaan. Kaikki Lawful good henkilöt, tai mikseivät muutkin, saavat +3 Honor pongoa. Erään pyynnön linnanherra kuitenkin esittää: Lohikäärme oli parin kuukauden aikana ryöstänyt miltei kaikki valtakunnan aarteet. Jos niiden takaisin saaminen olisi mitenkään mahdollista, olisi kansa hyvin onnellinen saadessaan rahansa takaisin. Summa on 2383sp, 729ep, 18623gp, 1625pp, 9 jewelries, 3 gems. (+2 honor pongoa)."

The End

Muuta