

Scientific publications
Master's thesis




Evolution
Metsola
Pseudoart


|
Joulun historia
|
Kaikki Suomalaiset tunnistavat joulun ensisijaisesti perhejuhlana,
mutta varsin suuri osa yhä pitää sitä kristillisenä juhlapäivänä. Tämä
kristillinen merkitys on kuitenkin suhteellisen nuori ja
keinotekoinen, ja kristilliset yhteisöt ovatkin yksi toisensa jälkeen
lakanneet juhlimasta sitä, koska se ei periaatteessa ole heidän
uskontonsa sallima.
| Zagmuk
|
Muinaiset Mesopotamialaiset uskoivat jumalansa
Mardukin luoneen maailman ja ihmisen muodottomasta
tyhjyydestä. Tämän tehdäkseen hänen täytyi taistella kaaoksen
hirviöitä vastaan (mm. kuvan lohikäärme), jotta järjestys voittaisi. Mutta
järjestyksestä tuli vaikea, sillä se väheni aina sadonkorjuun jälkeen
vuoden loppua kohden. Sitten Mardukin täytyi taas taistella kaaoksen
hirviöitä vastaan, jotta luonnon kuolemasta ei tulisi
lopullinen. Täten taistelemalla vuosi toisensa jälkeen, joka kerta
lähes häviten, hän aina uudisti maailman kukoistukseen.
Jokaisen ihmisen velvollisuutena oli auttaa tässä kykyjensä mukaan ja
hän teki sen panostamalla jumalansa palvontaan Uuden Vuoden juhlassa.
Uutena Vuotena ihmisen piti saada aikaiseksi kaksi asiaa:
- Puhdistaa itsensä menneen vuoden pahoista teoistaan
- Uudistaa voima, jonka mennyt vuosi oli häneltä vienyt
Itsensä puhdistaminen pahoista teoista ei kuitenkaan ollut helppoa,
vaan ihmisen piti löytää "korvike" itselleen, joka ottaisi vastuun
kaikista hänen teoistaan. Tämä ongelma ratkaisiin "syntipukin"
käyttämisellä. Kuninkaan, ja siis koko maan, synneistä vastasi
tietysti kuninkaan syntipukki. Varsinainen kuningas luopui tuolloin
kuninkuudestaan ja luovutti sen syntipukille. Päivän verran hän sai
nauttia kaikista virkansa oikeuksista ja nautinnoista. Lopuksi tämä
syntipukki sitten tapettiin, jotta hän voisi kuninkaana seurata
Mardukia Manalaan taistellakseen hänen rinnallaan. Vanha kuningas
vannoi jumalansa kuvan edessä ettei ollut tehnyt mitään jumalaansa
vastaan ja lopulta sai takaisin kuninkuutensa pappien pyhityksellä.
[Snodgrass].
Tätä kutsuttiin Zagmuk-juhlaksi. Persialaiset ja
Babylonialaiset juhlivat vastaavaa
Sacaea-juhlaa.
[Snodgrass].
Se vastaa ajallisesti meidän nykyistä Jouluamme, joka sijoittuu
talvipäivänseisauksen kohdalle, mutta ajatuksellisesti ehkä kuitenkin
enemmän Kekriämme (1. Marraskuuta).
| Saturnalia
|
Sacaean juhlinta siirtyi myöhemmin Kreikkaan, jossa sitä
juhlittiin vanhan ylijumala Kronoksen, Isä Ajan,
kunniaksi. Kronoksen syrjäytti myöhemmin hänen oma lapsensa
Zeus. Roomalaiset omaksuivat tämän mallin, samaistaen
Kronoksen vanhaksi maanviljelyksen jumalakseen Saturnukseksi
(lat. satus, siemennys, kuvassa planeetta Saturnus) ja Zeuksen
pääjumala Jupiteriksi. Sacaeta vastasi nyt
Saturnalia.
Saturnuksen vaimo oli Ops, sadonkorjuun jumalatar, ja hänen
tunnetuimmat lapsensa Jupiter, Ceres ja Juno. Hän loi
legendaarisen Kultaisen Ajan, jonka muistoksi "myöhemmin" vietettiin
Saturnalia-juhlaa joulukuun 17. päivänä. Saturnalia oli vuoden
suurimpia tapahtumia. Se oli alunperin vain yhden päivän mittainen,
mutta myöhemmin pidennettiin kolmen, viiden, ja lopulta seitsemän
päivän mittaiseksi. Tämän juhlan ajaksi kaikki kaupankäynti ja
käytännössä kaikki muukin työnteko keskeytettiin ja orjat saivat tuona
aikana olla tasavertaisia herrojensa kanssa. Paikat koristeltiin
laakeriseppelein ja viheriöivillä puilla. Sytytettiin kynttilöitä ja
lamppuja, sillä pimeyden henget pelkäsivät valoa. Kokkoja sytytettiin
korkeille paikoille vahvistamaan Aurinkoa. Meidän nykypäiväin
"jouluhenkemme" on lähtöisin juuri näiltä ajoilta.
Aluksi suoritettiin muodollinen uhri Saturnuksen temppelissä, mutta
päinvastoin kuin normaaleissa Roomalaisissa riiteissä Kreikkalaiseen
tyyliin paljain päin. Seuraavaksi oli vuorossa suuri juhlapäivällinen,
johon pukeuduttiin kevyesti, käyttäen päähineenä pehmeää myssyä
(pilei). Aterian päätteeksi kaikki huusivat "Hoo Saturnalia!"
Taloudesta saatettiin valita Saturnalicius Princeps,
Saturnalian Herra, jolle annettiin oikeus käskeä muita. Moraalisiin
rajoituksiin suhtauduttiin avomielisemmin ja ihmiset vaihtoivat
lahjoja keskenään, erityisesti viimeisenä päivänä. Tyypillisiä lahjoja
olivat sigillariat, pienet savinuket, lapsille ja cerei,
kynttilät, aikuisille.
[Mythica]
[Bruma]
[Snodgrass-3].
Juhlastaan huolimatta Saturnuksesta itsestään ei tullut kovinkaan
suosittua Roomassa.
| Kalendit
|
Kuukauden ensimmäisiä päiviä kutsuttiin kalendeiksi
(kalendae) ja tammikuun kalendit (kolme päivää) päättivät
jouluajan. Tuonakin aikana paikat olivat vihreästi koristeltuja ja
ihmiset antoivat lahjoja toisilleen.
[Snodgrass-3].
| Poseidea
|
Muita, vähäisempiä, juhlia oli mm. kreikkalainen Poseidea, jota
vietettiin 23. joulukuuta, tai kreikkalaisittain 8. poseideonia,
Poseidonin kuuta. Huolimatta Poseidonin normaalista roolista merten
valtiaana, hänen nimensä saattaa merkitä Maan Herraa (Doorien
Poteidon, Potei Dan), joka olisi myös sopiva Saturnuksen
rooliin Maan Jumalattaren Rhean puolisona.
[Bruma]
| Larentalia
|
Joulukuun 23. päivänä Acca Larentian (ehkä kreikan akko,
naurettava nainen, tai sanskriitin akka, äiti) juhla. Täten
Acca Larentia voisi olla Mater Larum, Suojelushenkien
Äiti, muilta nimiltään Lara, Larunda, Larentina ja
Mania. Rooman syntytarinan mukaan Larentia toimi
Romuluksen ja Remuksen kasvattiäitinä, tai joidenkin
lähteiden mukaan oli itse naarassusi. Tästä syystä häntä on juhlittu
prostituoituna. Tässä juhlassa häntä kuitenkin juhlitaan jumalallisten
lasten vanhempana, siten vanhempain-riittinä (Parentalia).
[Bruma,
LSJ s.v. akko; SFR 210-2]
| Bruma
|
Talvipäivänseisaus on nykykalenterissa 21.-23. joulukuuta, mutta
vanhassa Roomalaisessa kalenterissa se oli vasta 25. päivä. Tätä
päivää kutsuttiin nimellä Bruma, lyhin päivä. Se oli Sol
Invictuksen, Voittamattoman Auringon, kultin juhlapäivä, jona
Aurinko osoitti olevansa yhä voittamaton. Tämä kultti oli melko
läheinen samoihin aikoihin vallinneen Mithra-uskonnon kanssa,
joka saapui Persiasta Syyrian kautta vasta kolmannella vuosisadalla
Keisari Aurelianuksen tuomana. Se oli hyvin suosittu Roomassa,
erityisesti sotilaiden keskuudessa, kunnes kristinusko lopulta
syrjäytti sen.
[Bruma, OCD s.v. Sol; SFR 212]
| Jule
|
Pohjois-Euroopan Kelttiläisillä ja Skandinaavisissa alueilla vuoden
katsottiin muodostavan kahdeksankapulaisen "pyörän". Uusivuosi
ajoitettiin useimmiten Kekriin, nykyiseen kristilliseen
pyhäinmiestenpäivään. 21.-23. päivä Joulukuuta oli kuitenkin
talvipäivänseisaus, jota vietettiin hyvin samankaltaisesti kuin
muinaisessa Roomassa. Norjalaiset kutsuivat tätä nimellä Jule
(engl. Yule, ruots. Jul), joka tarkoitti pyörää, ja jota
vietettiin joulukuun 25. päivästä tammikuun 6. asti, siis kuten me
nykyään vietämme Jouluamme.
Germaanit, Gallit ja Britonit viettivät Roomalaiseen
tapaan Brumaliaa 25. päivänä. Sitä kutsuttiin monilla nimillä, kuten
Jiuleis ja Guili. Suurin osa perinteestä oli siis tullut
Roomalaisten tuomana heidän valloittaessaan Länsi-Euroopan n. 70eaa-300jaa.
Sen voidaan katsoa olleen Thorin (kuva oikealla),
Skandinaavisen pääjumalan, juhla. Toisaalta sitä juhlittiin Thorin
isän, viisaan Odinin (kuva alla) juhlana, joka on taas
samaistettavissa Saturnukseen Jupiterin isänä. Jupiter ja Thor olivat
hyvin samanlaisia - molemmat olivat jumalista vahvimmat ja molempien
symbolina oli salama.
Odin on yhdistettävissä myös Germaaniseen
Wotan-viisaudenjumalaan sekä myös Suomalaiseen
Väinämöiseen. He kaikki olivat hyvin samankaltaisia viisaita
miehiä kristillisten tietäjien, Roomalaisen
Merkuriuksen, Kreikkalaisen Hermeksen ja Egyptiläisen
Thothin tapaan. Kolminaisuus viisas isä - jumalatar - valon
poika tuntuisi siis olevan havaittavissa hyvin monessa vanhassa
uskonnossa.
Joulupölkyn polttaminen on vanha Germaanisten ja Kelttiläisten
tapa. Tavallaan se siis vastasi meidän joulukuustamme, paitsi että
koko puu poltettiin Jouluaattona ja vieläpä Joulupäivänäkin. Pölkyn
äärellä tehtiin ennustuksia ja sen katsottiin olevan suojauksena
pahoja henkiä vastaan. Se oli tavallaan sisätilaversio kokosta, sillä
talven kylmyydessä ei juhlintaa haluttu pitää ulkosalla. Puusta aina
säästettiin oksa, jolla voitiin seuraavana vuonna sytyttää taas
seuraava puu. Muutenkin tämän puun jäänteillä uskottiin olevan
maagisia voimia. Joulupölkky oli yleensä tehty punatammesta, mutta
myös orjanlaakerin, mistelin, männyn, kuusen ja katajan ikivihreät
oksat olivat erityisen arvostettuja, sillä kun lehtipuut lakastuivat
Auringon hiivuttua, ikivihreissä puissa se edelleen eli. Siten niitä
saatettiin käyttää Auringon voiman symboleina pimeyden henkien
torjumisessa.
[Harmon]
Jouluateriaan kuuluu Pohjoismaissa erottamattomana osana
Joulukinkku, joka alunperin oli luultavimmin Odinin
porsas, joka syötiin hänen kuolleille sankareille järjestämissään
pidoissa. Odinin pyhän juoman, siman, juominen on nykyään
tavallista ainoastaan Vappuna, mutta ruotsalaisperäinen glögi kyllä
korvaa sen talven kylmyydessä hyvin.
| Kristusmessu
|
Me tunnemme Joulun parhaiten sen kristillisen perinteen
kautta. Ensimmäisillä vuosisadoilla juhlittiin lähinnä
Jeesuksen kuolemaa ja jälleensyntymää. Olihan Pääsiäinen myös
Juutalaisten suurin juhlapäivä. Hänen syntymänsä juhliminen alkoi
vasta neljännellä vuosisadalla, oikeastaan hänen äitinsä
kautta. Aikaisemmin kun Mariaa oli pidetty vain maallisena
välittäjänä, muuttui tämä Taivaan Kuningattaren palvonnaksi. Tämän
kultin juuret ovat mitä luultavimmin alunperin Egyptiläisessä
mytologiassa, jossa Isis (kts. kuva) synnytti suuresti
kunnioitetun jumalan Osiriksen pojan Horuksen. Tuolta
ajalta (n. 3000eaa-400jaa) on lukuisia patsaita, joissa Isis imettää
Horus-lasta. Tämä kultti oli hyvin yleinen melko pitkään
Kreikkalais-Roomalaisilla alueilla Välimeren seudulla ja hyvin
"salaperäisesti" Isiksen temppelit muuttuivat Neitsyt Marian
luostareiksi.
Katolisen kirkon valinta Jeesuksen syntymäpäiväksi oli vähintään yhtä
tuulesta temmattu kuin hänen syntymävuotensakin, jonka historiallisten
lähteiden mukaan oli pakko ajoittua vuosille 4-8 "ekr" ollakseen edes
jotenkin yhdenpitävä Raamatun kanssa. Yleensä Jeesuksen
syntymäpäiväksi arvioidaan loppukesä tai syksy. Pääsyynä joulukuun
25. päivän valitsemiselle oli kuitenkin vanhojen pakanallisten juhlien
korvaaminen "oikeaoppisella" juhlalla. Katolinen kirkko käytti samaa
menetelmää lukuisien muidenkin juhlapäivien kohdalla (Pääsiäinen,
Kynttiläpäivä, Kekri, jne.). Tämä menetelmä havaittiin tehokkaaksi
käännytettäessä pakanoita kristinuskoon. Vanhoja temppeleitä ja
perinteitä ei yleensä tuhottu, vaan niiden merkitys vain
muutettiin. Kristilliset siis muokkasivat vanhasta valon jumalan
jälleensyntymäjuhlasta oman valon jumalansa syntymäjuhlan.
Tämä pakanallinen toiminta ei kuitenkaan jäänyt kirkonkaan piirissä
huomioitta. 1500-luvulla Calvin, Roomalais-Katolisen kirkon pappi,
yritti suorittaa uskonpuhdistuksen kristillisten juhlapäivien suhteen,
sillä erityisesti vanha testamentti varoittaa omaksumasta pakanallisia
tapoja (5. Moos 12:30, Jer. 10:2) [Reed]. Ilmeisimmin
nämäkin määräykset on katolisen kirkon toimesta kumottu perustellen
tätä uuden testamentin anteeksiannon sanomalla.
| Meidän Joulumme
|
Eri kansoilla siis oli monia Auringon syntymäpäiviä, tai
"uudenvuodenpäiviä". Ajan myötä vähitellen kaikki alkoivat
luultavimmin viettää toistensa juhlapäiviä hieman eri nimillä ja
merkityksillä ja näin saimme varsin monta hyvin samankaltaista ja
-merkityksistä juhlapäivää: Kekrin, Joulun, Uudenvuoden ja Pääsiäisen.
Vaikka kuvaukset näistä vanhoista Joulun ja Uudenvuoden eri versioista
tuntuvat päällisinpuolin olevan hyvin uskonnollispohjaisia, ei tämä
välttämättä ole kovinkaan oikea kuva. Esimerkiksi Roomalaisilla oli
Saturnalian vietossa vain suhteellisen lyhyt alkuosa, joka oli hieman
enemmän uskonnollinen. Loppu oli perhejuhlaa ja iloista ja rauhallista
joulunviettoa kuten meilläkin.
|

Aiheesta lisää


|