Magi

Contact info
Word
Research
   Publications
Studies
Free Software
Hobbies
Articles
Photography
About me
   Curriculum Vitae

©Marko Grönroos, 1998

USENET News sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko

Säie: Miten hautajaisissa tulisi käyttäytyä

Edellinen säie: Uskon
Seuraava säie: Kristityt ja SciFi
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko,sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Subject: Miten hautajaisissa tulisi käyttäytyä
From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Date: 01 Jul 2001 21:00:30 +0300


            Vanhempi sukulaiseni kuoli. En tuntenut häntä kovinkaan hyvin,
            mutta olin aikaisemmissa sukuhautajaisissa työntänyt hänen
            pyörätuoliaan ja hän oli etukäteen toivonut isäni, veljeni ja
            minut arkunkantajikseen. Hän kuului kirkkoon, joten sai
            kristilliset hautajaiset. Laulettiin virsi, noustiin seisomaan
            kristittyjen herran edessä, pappi puhui kuoleman merkityksestä ja
            Jeesuksesta, edesmennyt siunattiin, laulettiin virsi. Läsnäolevat
            kävivät seisahtamassa arkulla, naiset itkivät.

      Siunauksen jälkeen oli muistotilaisuus vanhainkodissa. Aluksi
      laulettiin virsi, jolla siunattiin ruoka. Sitten syötiin, laulettiin
      virsi, juotiin kahvit, ja laulettiin virsi. Sitten luettiin
      addressit, joista useimmissa oli hyvin kristillinen muistolause, ja
      lopuksi vielä laulettiin virsi.

      Minulle todella tuli vaikutelma, että vainaja oli varmastikin ollut
      harras kristitty, kun hänet niin uskonnollisesti hyvästeltiin.

      Itse, ateistina (ja panteistina ja uuspakanana) en pitänyt
      tilanteeseen sopivana markkinoida omia maailmankatsomuksellisia
      näkemyksiäni, koska en halua loukata vainajan muistoa tai hänen
      sukulaisiaan. Varsinkin, koska yleisö selvästi vaikutti ohjelman ja
      esitettyjen surunvalittelujen perusteella niin uskonnolliselta.

      Jälkeenpäin kuulin, ettei vainaja ollut ollut lainkaan
      uskonnollinen, huolimatta kirkkoon kuulumisesta. Sain kuulla, että
      isäni oli itse asiassa hänen lähin sukulaisensa, ja sitten minä,
      veljeni ja siskoni. Isäni on ateisti, kuten minä ja
      veljenikin. Edesmenneen vaimosta en tiedä.

      Heräsi kysymys, kenelle ja miksi virsiä laulettiin ja uskonnollisia
      surunvalitteluja esitettiin?


Tapaus toiselta kannalta

      Kuulun erääseen tieteelliseen harrastusyhdistykseen, joka ei
      (tietääkseni) ole uskonnollisesti sitoutunut. Kun eräs yhdistykseen
      kuulunut professori kuoli, ehdotettiin addressia hautajaisiin.

      Addressin oli välttämätöntä olla nimenomaan kristillinen. "Miksi,"
      kysyin, koska yhdistyksemme ei ollut kristillinen yhdistys, eikä
      minusta ateistina tuntunut mukavalta, että yhdistyksemme nimissä
      levitettäisiin uskontoa.

      Huomautin, että oli hyvin mahdollista, ettei professori ollut ollut
      kristitty vaan kenties esimerkiksi ateisti (kuten varsin monet
      ko. alan professoreista ovat), jolloin kristilliset surunvalittelut
      eivät olisi olleet lainkaan sopivia.

      Argumentiksi tuli, että: "Tärkeintähän on muistaa suremaan jäänyttä
      perhettä." Esittäjä teki oletuksen, että vaikkei vainaja olisikaan
      ollut kristitty, perhe varmasti oli.

      Varsin huono oletus, kun mietitään yllä esittämääni tapausta. Monet
      esittivät kristillisiä surunvalittelujaan ateistiomaisille. Itseäni
      veisaaminen ja siunaaminen lähinnä ärsytti, kuitenkin se tämän
      perusteella tehtiin muun muassa minun suruni helpottamiseksi.

      Ei, minun suruani ei todellakaan helpoteta mielikuvitusjuttujen
      julistamisella. Päinvastoin, koen sen loukkaukseksi itseäni ja
      erityisesti vainajaa kohtaan, jos hän ei ollut uskovainen. Monissa
      tälläisissä tapauksissa vainaja saattoi olla hyvinkin paljon
      uskontoa vastaan.


Mistä on kysymys?

      Hautajaisissa vainaja hyvästellään ja lasketaan viimeiseen
      leposijaansa. Muistotilaisuudessa on tarkoitus muistaa HÄNTÄ ja
      HÄNEN elämäänsä, ei Jeesuksen tai kenenkään muun.

      Kuitenkin tilaisuudessa ei kerrota vainajasta juuri mitään, ja
      keskitytään vain uskonnollisen fantasiakertomuksen kertomiseen.

      Minusta tämä loukkaa vainajan muistoa, varsinkin jos hän ei ollut
      kristitty. Tätä ei luulisi olevan vaikea ymmärtää.


Mitä opimme tästä?

      Meillä ei-kristityillä on ymmärrys siitä, että ei ole sopivaa
      julistaa omaa maailmankatsomustamme sellaisessa tilaisuudessa, johon
      se ei sovi. Kristityillä tälläistä ymmärrystä selvästikään ei ole.

      En usko, että kristityt tekisivät tätä aina tahallaan. Monilla
      heistä varmasti on vilpitön harhaluulo siitä, että vainaja ja
      omaiset aina ovat kristittyjä, ja että siunailu varmasti "helpottaa
      heidän suruaan."

      Tämä harhaluulo on väärä, vaikka varmasti sopiikin
      kiihkokristittyjen moraalittomaan propagandavälineistöön hyvin.

      En tiedä miten asian voisi korjata. En voi suositella hyvistä
      tavoista luopumista, en edes siksi että näytettäisiin
      kristityilleedes siksi että näytettäisiin kristityille mikä siinä
      sopimattomuudessa on niin ikävää. Tällöinhän toimisimme juuri kuten
      he, ja he saisivat moraalisen oikeuden "kouluttaa" meitä
      muita. Kenties suora etukäteen tehtävä pyyntö tai huomautus on
      paras.

      Voimme vain toivoa, että kristityt kykenevät noudattamaan edes omaa
      kultaista sääntöään - "tee muille kuten tahtoisit tehtävän
      itsellesi." Kenties heidän kannattaisi miettiä miltä heistä
      tuntuisi, jos heille itselleen rakkaalle syvästi kristitylle
      vainajalle esitettäisiin surunvalittujen ohella uskonnollista tai
      uskonnotonta propagandaa.

      Voimme siis vain pyytää heitä kunnioittamaan meidän tunteitamme edes
      samalla lailla kuin me kunnioitamme heidän tunteitaan.

      Ainoa mitä itse voin toivoa on, ettei tälläistä sopimattomuutta
      aikanaan harjoitettaisi omissa hautajaisissani. Koska niin kuitenkin
      varmasti muutoin tehdään, olisi asian sopimattomuus hyvä ilmaista
      etukäteen. Jos toivomusta ei noudateta, voisi edesmenneen näkemyksen
      asiasta ilmaista esimerkiksi dramaattisesti repimällä sopimattomat
      hautajaisadressit. Jos joku, joka ei ole aivan lähiomainen, alkaa
      suullisesti julistamaan "pelastussanomaansa", pyydän poistamaan
      kyseisen henkilön tilaisuudesta. Pyydän näin, kiitos. Pyydän
      tehtäväksi näin vain, jotta voisin omalta osaltani tuoda ihmisten
      tietoisuuteen sen, mikä on hautajaisissa sopivaa käytöstä ja mikä
      ei.


--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth


Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko,sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Subject: Re: Miten hautajaisissa tulisi käyttäytyä
From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Date: 02 Jul 2001 18:02:55 +0300

"Tapio Manninen" <tapio PISTE manninen AT kolumbus PISTE fi> writes:
> Jos vainaja ei ollut eronnut kirkosta ja omaiset halusivat kristilliset
> hautajaiset, mielestäni toimit aivan korrektisti.

Vaikenemalla kohteliaasti nimenomaan en toiminut korrektisti, sillä
koska vainaja ei ollut kristitty, olisi ehdottomasti ollut aiheellista
korostaa hänen elämänsä ja kuolemansa todellista merkitystä.

Valitettavasti en kuitenkaan tiennyt asianlaitaa, koska en tuntenut
vainajaa niin hyvin. Kuten sanoin, isäni ja minä olimme lähiomaisia,
emmekä varmastikaan erityisesti halunneet kristillisiä hautajaisia
(minulta ei edes kysytty).

Syy epäkorrektiin muistotilaisuuteen on tietysti tapahtuman
järjestäneiden ihmisten. Luulen että muistotilaisuuden järjestäjänä
oli lähinnä paikallinen vanhainkoti asukkaineen, jotka viis veisaavat
uskonnollisesta korrektiudesta kunhan heistä itsestään vain tuntuu
hyvältä.

> Myös järjestäjät toimivat aivan korrektisti.

Eli kristilliseen tapaan kuuluu antaa kuva, että vainaja oli harras
kristitty, vaikkei hän todellisuudessa ollut sellainen? Itse kutsun
sitä harhaanjohtamiseksi, mutta varmasti kristityillä on asialle
kauniimpiakin termejä.

Kirkkoon kuuluminen ja kuulumattomuus on Suomessa melko lailla
riippumatonta henkilön uskonnollisuudesta. Se että kirkko järjestäisi
hautajaisten logistiikan ilman pakollista mainoskrääsää, on hyvin
kohtuullinen vaatimus, kun otetaan huomioon paljonko henkilö on
maksanut kirkollisveroa vuosikymmenten aikana. Mutta ei.

> Sinulla olisi myös ollut mahdollisuus omantunnon syistä kieltäytyä
> osallistumasta itsellesi vieraisiin riitteihin, senkin olisit voinut
> tehdä korrektisti. Miksi muuten osallistuit arkun kantoon vainajan
> tahdon mukaisesti, entä isäsi?

Minä saavuin paikalle osoittamaan kunnioitusta edesmenneelle
sukulaiselleni ja osallistumaan hänen
muistotilaisuuteensa. Valitettavasti kristilliset järjestäjät eivät
kuitenkaan järjestäneet mitään oikeaa muistotilaisuutta, vaan vain
uskonnollisen juhlan.

Esittämäni pointti oli, että valitettavan usein he eivät edes tule
ajatelleeksi, että vainaja ei ehkä ollutkaan kristitty (vaan jopa sen
vastustaja), ja että jeesustelu saattaa enemmänkin loukata sukulaisia
kuin mitään muuta.

> Eihän se vainajalle ollut enää ongelma, miten hänet kuoppaan
> saadaan, etkä jälkeenjäävien taikauskoa halunnut kannattaa - onko se
> ateismi noin pinnallista?

Ateistina en toki usko yliluonnolliseen kuolemanjälkeiseen elämään,
mutta ymmärrän sen kuitenkin maallisessa merkityksessä. En pidä
ihmistä vain varsinaisesti "ruumiillisena" olentona, sikäli että
ihmisten merkitys heidän ympäristölleen perustuu pitkälti viestintään,
mielikuviin ja sisäisiin malleihin.

Voimme ajatella, että ihminen muodostaa eräänlaisen semioottisen
merkkirelaation, jossa havaintomme ja sisäinen mielikuvamme toimivat
konkreettisen olion merkkivälineenä. Kuitenkaan emme voi havaita
konkreettista oliota itseään, vaan vain oman mielikuvamme, jolloinka
pelkkä ruumis ei tee ihmisestä meidän kannaltamme
olemassaolevaa. Toisinaan ihmisillä on jopa paljon tärkeämpi arvo
symbolina kuin varsinaisesti elävänä biologisena
olentona. (mm. poliittiset, kulttuuriset tai uskonnolliset idolit
kuten Lenin, Bill Gates, Jeesus, Hitler, jne).

Omaisille voi myös olla tärkeää saada tukea, sekä kokea, että
edesmennyttä kunnioitettiin.

Tälläiset asiat tuntuvat olevan aina ihmisille tärkeitä, uskonnosta ja
maailmankatsomuksesta riippumatta. Ehkä se ei ole kaikilta kannoilta
järkiperäistä, mutta ihmisyyden heikkouksia ei ole hyvä rasittaa
liikaa.

Seurauksena voi olla henkisiä ongelmia tai vaikkapa maailmankuvan
muuttumista sellaisen uskonnon suuntaan, joka tyydyttää "eläimellisiä"
tarpeitamme paremmin. Kuten esimerkiksi, että jos omaisen kuoleman
tuska on liian suuri, haluamme kuvitella että hänestä on tullut enkeli
joka kävelee vierellämme. Huomaa, ettei tämä antamani esimerkki ole
kristillisenkään opin mukaista - ilmiö ei ole uhkana vain
naturalistisen käsityksen säilymiselle.

----
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth

Edellinen säie: Uskon
Seuraava säie: Kristityt ja SciFi
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]