|
USENET News sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Säie: SV: SV: SV: buddhalaisuusEdellinen säie: Saksan kirkko myönsi orjatyövoiman käytön Seuraava säie: Raamattu on TÄYNNÄ virheitä! [Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto,sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Subject: Re: Vs: SV: SV: SV: buddhalaisuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 19 Jul 2000 12:47:12 +0300
"Jouni Turtiainen" <jotur AT nettilinja PISTE fi> writes:
> > > Kyseessä siis on
> > > se että ei enää erota hyvää ja pahaa toisistaan.
> >
> > Tämähän menee vielä hullummaksi. Syömällä hyvän- ja pahan tiedon puusta ei
> enää(???)
> > erota hyvää ja pahaa toisistaan?
>
> Elä muuta virka, veliseni. Kuvittelivat, että toisin kävisi, jos söisivät...
Turtiaisen evankelisen mission katu-uskottavuus vähenee nopeasti kohti
nollaa.
1. Moos 3:22 Sitten Herra Jumala sanoi: "Ihminen on nyt kuin me: hän
tietää sekä hyvän että pahan.
Edelleen odottelen Turtiaiselta vastauksia kysymyksiini kristinuskon
etiikan perustasta ja Jahven hyvyydestä. Vai olisiko nyt tapahtunut
niin, ettei vastauksia olekkaan, ja kristinuskon etiikka väistämättä
perustuu kehäpäätelmään? Onko tämä keskustelumme johtopäätös?
--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom
|
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto,sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Subject: Re: Vs: SV: SV: SV: buddhalaisuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 19 Jul 2000 18:34:36 +0300
Osmo Saarikumpu <osmos AT netti PISTE fi> writes:
> > Edelleen odottelen Turtiaiselta vastauksia kysymyksiini kristinuskon
> > etiikan perustasta ja Jahven hyvyydestä. Vai olisiko nyt tapahtunut
> > niin, ettei vastauksia olekkaan, ja kristinuskon etiikka väistämättä
> > perustuu kehäpäätelmään? Onko tämä keskustelumme johtopäätös?
>
> Voihan sen noinkin ilmaista. Itse sanoisin, että näin filosofisesti
> Jumalan hyvyys perustuu aksioomaan.
Hienoa. Osaisitko kertoa, että miksi moinen aksiooma kannattaa tehdä?
Eli miksei sitä voi jättää tekemättä? Minulle ei ole lainkaan selvää,
että jos jokin olento (vaikkapa minä) on tehnyt jonkin teon X
(vaikkapa maksanut veroja tai luonut elämää jollekin planeetalle),
mitä me pidämme hyvänä, ei se ole ainakaan minulle selvää, että tuo
olento olisi tällöin itsessään "hyvä", tai varsinkaan että _kaikki_
hänen tekonsa olisivat hyviä.
> Taas uskonnollisesti se perustuu Jumalan itseilmoitukaseen
> (Raamattuun).
Näinhän se voidaan kait tehdä: _määritellään_ Jumala hyväksi ja kaikki
hänen käskynsä hyviksi. Tällöin hänen hyvyyttään ei voi perustella tai
todistaa millään, koska hän on hyvä jo määritelmän eli tuon
perusaksiooman mukaan. Myöskään mikään käsky, jonka Jumala antaisi ei
voisi olla paha, vaikka kuinka kuvittelisimme. Vaikka hän söisi
pikkulapsia, kylpisi teurastamiensa ihmisten veressä ja harjoittaisi
muita julmuuksia, koska julmuus olisi hänestä kivaa, hän olisi aina
hyvä.
Tuohan vain tarkoittaa, että kristityt sanovat etiikkansa perustuvan
täysin mielivaltaiseen asiaan, ei muuta. Kysymys on tällöin, että
miksi olemme määritelleet "hyvän" juuri tällä tavalla? Eikö mistään
syystä?
Kaikkien inhimillisten mittarien mukaan kristittyjen jumala on
selvästikin paha. Mutta ymmärrän kyllä, että orjakauppaa ja muita
vastaavia julmuuksia harjoittaneet muinaiset ihmiset ovat voineet
pitää moista jumalaa hyväksyttävänä. Ymmärrän myös, että jos
kyseisenlaisen jumalan kerrotaan jakelevan ikuista elämää, varsin
monet pyrkyrit hylkäävät kaiken järjen ja inhimillisen etiikan moista
pahaa jumalaa miellyyttääkseen.
Paljonko vaatii orjalta rohkeutta myöntää, kuolemanrangaistuksen uhan
edessä, että isäntä on paha?
''...they may take our lives, but they can never take our freedom!''
- Mel Gibson as William Wallace, Braveheart
--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom
|
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Subject: Re: Vs: SV: SV: SV: buddhalaisuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 20 Jul 2000 12:39:03 +0300
Osmo Saarikumpu <osmos AT netti PISTE fi> writes:
> Jumalan hyvyyden tunnustaminen on "kannattavaa" ainakin siksi, että sen
> myötä saamme oikean näkökulman Luojan ja luodun välille.
"Oikean näkökulman"? Mistä tiedät mikä näkökulma on juuri se "oikea"?
Mitä väärää on siinä näkökulmassa, että jumala joka täyttää kaikki
pahan tuntomerkit, olisi paha?
> Mitä Jumalan hyvyyteen tai pahuuteen tulee, niin me emme
> yksinkertaisesti ole kelpo tuomareita, emmekä sellaisessa asemassa,
> että voisimme tuomita Jumalan hyvyyttä tai sen puutetta. Me emme
> ole Hänen yläpuolellaan, tai Hänen vertaisiaan; kuinka voisimme
> tuomita Hänen teitänsä?
Asemassa? Jos mahtava valkoinen orjakauppias on voimaltaan ja
kyvyiltään neekeriorjan yläpuolella, ja käskee (piiskaa heiluttaen)
pitää itseään hyvänä, eikö neekeriorja voi silti pitää häntä pahana?
Tosin ehkä vähän hölmöä kysyä tätä, jos kristittynä hyväksyt orjuuden
ja pakottamisen.
--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom
|
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto,sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Subject: Re: Vs: Vs: SV: SV: SV: buddhalaisuus
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 24 Jul 2000 17:35:48 +0300
"Jouni Turtiainen" <jotur AT nettilinja PISTE fi> writes:
> Sielläkös se Gtöönruussi käyskenteleekin...
Herra Pastori Turtiaisen pejoratiivinen retoriikka alkaa nyt mennä
vähän ala-astelais-tasolle.
> > Edelleen odottelen Turtiaiselta vastauksia kysymyksiini kristinuskon
> > etiikan perustasta ja Jahven hyvyydestä. Vai olisiko nyt tapahtunut
> > niin, ettei vastauksia olekkaan, ja kristinuskon etiikka väistämättä
> > perustuu kehäpäätelmään? Onko tämä keskustelumme johtopäätös?
>
> Vain siinä tapauksessa, ettet ole ymmärtänyt aiempaa vastaustani
> viestiisi...
Tuohan on upea argumentti, sopiiko että minäkin käytän sitä jatkossa?
Onko jossain myytävänä kirjaa "Herra Pastori Turtiaisen pejoratiiviset
retoriset topokset"? Pääsisinkö yksityisoppilaaksi?
Mutta hyvä silti että vastasit kysymyksiini jo.
Hyvää lomaltapaluuta toivottaen,
--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth
|
Edellinen säie: Saksan kirkko myönsi orjatyövoiman käytön Seuraava säie: Raamattu on TÄYNNÄ virheitä! [Muut säikeet] [Muut uutisryhmät] |