Magi

Contact info
Word
Research
   Publications
Studies
Free Software
Hobbies
Articles
Photography
About me
   Curriculum Vitae

©Marko Grönroos, 1998

USENET News sfnet.keskustelu.uskonnottomuus

Säie: Vielä ateismista

Edellinen säie: FAQ ryhmälle
Seuraava säie: Uudistunut kirkko (Oli: Jumaluusopillisen väitöskirjat vuodesta 1990)
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Subject: Re: Vielä ateismista
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 07 Jun 2000 01:20:26 +0300

tseitsei AT foobar PISTE foobar PISTE fi (Jussi Junni) writes:
> Näet monet painottavat että ateistit eivät usko jumaliin.

(Tai siis tiettyjen määritelmien mukaisiin jumaliin, mutta joo...)

> Useat teokset (ainakin mm. monet uskonnonkirjat sekä Fokuksen
> tietosanakirja (jostain 1960-luvulta)) kuitenkin määrittelevät
> ateismin jumalten olemassaolon kieltämiseksi.

Jos nyt otetaan huomioon, että nämä uskonnonkirjat ovat sitä
nk. tunnustuksellista uskonnonopetusta antavien pappien kirjoittamia,
ei välttämättä kannata olettaa, että niiden määritelmät ateismista
olisivat ns. reiluja.

Sama oikeastaan pätee sanakirjoihin, jotka ensisijaisesti kuvaavat
termien käyttöä kielessä. Jos esimerkiksi kansasta on 85% kristittyjä,
kirjataan sanakirjaan se mitä nämä kristityt haluavat ymmärtää
ateismilla. Ei välttämättä sitä mitä ateistit itse sillä
tarkoittavat...

Tietyssä mielessä voidaan nähdä, että aiemmin tuo yllämainittu
ateismin määritelmä on riittänyt. Koska se selvästikin on epäselvä,
vaatii se täsmennystä, ja ateismin määritteleminen "uskon
puuttumiseksi (tietynlaisiin) jumaliin" selventää tätä.

Toisaalta ateismissa ON se ulottuvuus, että ateisti tarkasteltuaan
esimerkiksi kristinuskon oppeja muodostaa uskomuksen, että Raamatun
kuvaama Jahve on vain ihmisten keksintöä ja todennäköisyys että juuri
tuollainen jumala olisi olemassa, on mitättömän pieni (mutta
olemassaoleva). On kyllä varmasti myös olemassa jääräpää-ateisteja,
jotka uskovat ettei mitään jumalia millään voi olla olemassa, mutta
tätä on joskus kutsuttu nk. "vahvaksi ateismiksi", joka on melko
harvinaista, kun taas agnostista ateismia on kutsuttu "heikoksi
ateismiksi." Muitakin termejä ehkä lienee.

> Nämäkin kuitenkin ovat vain teorioita, jotka on koottu havaintojen
> pohjalta. Ne (esimerkiksi) pohjautuvat todennäköisyyslakeihin eli
> sitä kautta sattumaan. Loogisesti voimme täten ajatella, että myös
> ateistit uskovat oman maailmankuvansa perustaan.

Juuri niin. Tosin teorioita ei kannata vähätellä "vain"-sanoilla. Ei
ole muuta kuin teorioita. Agnostisen a-gnosis -periaatteen meillä ei
voi olla täysin varmaa tietoa asioista, vaan vain enemmän tai vähemmän
epävarmoja uskomuksia eli teorioita (tai hypoteeseja). (Tämä ei
kylläkään sinällään enää varsinaisesti sisälly ateismiin).

> Ateistit siis uskovat, mutta ateismia ei voida pitää uskontona tai
> uskomustona, ellei siinä suoranaisesti kielletä jumalien olemassaoloa

Vaikka ateismissa uskottaisiinkin (vrt. ym. vahva ateismi), ei siitä
välttämättä silti tulisi uskontoa. Tosin se sitten taas riippuu aika
pitkälti "uskonnon" määritelmästä, jollaista yhtä selkeää ei ole
olemassa. Siksi keskustelu siitä, onko ateismi uskontoa vai ei, on
oikeastaan turhaa.

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom

Edellinen säie: FAQ ryhmälle
Seuraava säie: Uudistunut kirkko (Oli: Jumaluusopillisen väitöskirjat vuodesta 1990)
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]