Säie: Jos evoluutio on totta, niin miksi ...

Edellinen säie: Evoluutiopsykologia
Seuraava säie: kuka on geeniensä orja?
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Jos evoluutio on totta, niin miksi ...
Date: 10 May 2003 21:13:41 +0300

"juha.kettunen" <juhakettunen PISTE no PISTE spam AT hotmail PISTE com> writes:
> - Ei loydy selvia valimuotoja eri elainryhmien kesken.

Trollahtava postaus, mutta vastailen nyt kuitenkin.

Mitähän mahdat tarkoittaa "välimuodolla"? Ovatko ihmisapinat
välimuotoja ihmisten ja muiden apinoiden välillä?

Jos tarkoitat evolutiivisessa mielessä, niin ihmisten, ihmisapinoiden
ja muiden apinoiden kantaisät ovat tietenkin kuolleet jo kauan
sitten. Aivan kuten eivät sinun ja minun yhteiset esivanhemmatkaan
varmaankaan ole enää elossa...

Jäänteitä toki voi löytyä ja paleontologisia välimuotolöytöjä onkin
tehty. Kaikkia välimuotoja ei tietenkään löydy, yhtään sen enempää
kuin Aatamin ja Eevankaan jäämistöä ei ole löytynyt (eikä
käsittääkseni yhdenkään muun raamatullisen hahmon faaraoita
lukuunottamatta), jos heitä ylipäätään on ollut olemassa.

> - Kaikki nayttaa olevan jarjestyksessa elaimissa (esim. silmat ovat
> pareittain ja vierekkain symmetrisesti; ei esim. niin etta toinen
> silma on otsassa ja toinen leuassa); kaikki nayttaa olevan
> harmoniassa ja symmetrisesti (mita sattuma ei varmasti tuottaisi).

Symmetrialla ei varmastikaan olisi ollut mikään ehdoton
välttämättömyys kehittyä. Kuitenkin siitä on varmasti ollut selvää
etua uimisessa, myöhemmin kävelemisessä, stereonäössä, jnejne, joten
luonnonvalinnalla olisi hyvät syyt valita sellainen sattuma. Se lienee
myös aika helppoa toteuttaa yksilönkehityksen kannalta; itse asiassa
epäsymmetrisyys voisi olla vaikeampaa (kehityksemmehän alkaa joka
suuntaan symmetrisestä pallosta).

Taidat olla sen verran tässäkin ryhmässä kirjoitellut, että
luonnonvalinnan käsite lienee tuttu ja ymmärretty. Ihmettelen siksi
kysymyksiäsi aika lailla.

Joka tapauksessa, ihminenkään ei ole kuitenkaan täysin symmetrinen,
koska epäsymmetriastakin on hyötyä. Monia elimiä on vain
yksi. Aivopuoliskot ovat erikoistuneet hieman eri asioihin. Käsissä ja
näköaistissa toinen puoli on dominoiva.

> - Yleensakaan on armo ja pyyteeton 100% rakkaus olemassa, kun niista ei
> yksiloille ole periaatteessa mitaan hyotyo evoluutio teorian mukaisesti
> (=vahvin jatkaa yms.).

Evoluutio ei kohdistu niinkään yksilöihin vaan geeneihin. Vaikka
vahvin jatkaisi, on hänen geeniensä kannalta edullista että hänen
sisarensakin pärjäävät hyvin.

"Rakkaus" omiin jälkeläisiin on tietysti evolutiivisesti
selvää. Samoin tunteet lisääntymiskumppaneita kohtaan. Ihminen on myös
ryhmäeläin, sillä ryhmässä eläminen on yksilölle
edullista. Vastavuoroinen toisten tukeminen edesauttaa tälläisten
yksilölle edullisten ryhmien säilymistä ja kukoistamista.

> - Jotkut/monet elaimet huolehtivat jopa niista elaimista joita kayttavat
> normaalisti ravintona (leijona voi alkaa huolehtia possuista;

Älykkäät systeemit eivät aina toimi "oikein". Jos aivot saavat uutta
syötettä, josta niillä ei ole aiemmin kokemusta, ne yrittävät jäsentää
sitä aikaisemman kokemuksensa perusteella. Tälläisiä ärsykkeitä
kutsutaan atrapeiksi ja niitä on maailma ja varsinkin kulttuurimme
pullollaan.

Mitä tulee possujen huolehtimiseen, on eläimillä usein "ohjelmointi",
että ne leimautuvat siihen olentoon, jonka näkevät syntymänsä jälkeen,
oli se sitten ankkaäiti tai ihminen. Vastaava on usein äideillä omiin
jälkeläisiinsä. Juuri kissaeläimet usein huolehtivat myös
lajitoveriensa jälkeläisistä.

Eläimet usein oppivat myös sen, mikä on ravintoa ja mikä ei. Monien
lajien vanhemmat opettavat sen. Kissaeläimet oppivat sen nuoruusajan
saalistusleikeistä, siitä kun emo tuo niille saalista ja opettaa ne
metsästämään. Monet pedot tunnistavat saaliin pelkästään siitä, että
se juoksee pakoon (josta syystä leijonaa ei koskaan saa juosta
pakoon). Vauvapossut eivät ymmärtäne juosta leijonaa pakoon.

> pikkukalat putsaavat petokalan suun jne.).

Tämä taas lienee jonkinlainen symbioosi, en tiedä onko se
perinnöllinen vaiko yksilötasolla opittuna syntyvä. Voi lisäksi olla,
että nuo putsaajakalat maistuvat pahoilta.

> - Lajeja nayttaa ennemminkin kuolevan sukupuuttoon kuin kehittyvan lisaa!
> Sukupuuttoon kuolee jatkuvasti sadassa vuodessa kymmenia ellei satoja. Tama
> ei synkkaa evoluutioajatuksen kanssa jonka mukaan syntyy uusia lajeja yms.
> Havainnot siis nayttavat, etta lajeja kuolee sukupuuttoon eika uusia tule!

Lajeja taitaa kuolla sukupuuttoon tämän viestin kirjoittamisen ja
lukemisen aikana useita, kenties kymmeniä. Tällä hetkellä taitaa
kuitenkin olla aika erikoistilanne maapallon historiassa...

Uudet lajit: http://www.talkorigins.org/faqs/faq-speciation.html

> - Ihmiset yleensakaan ovat uskonnollisia? Miksi ihmiset ajattelevat Luojaa
> ja Jumalaa ympari maailmaa kaikissa heimoissa ja roduissa - riippumatta
> sivistyksen tasosta? Miten tama selitetaaan evoluutioteorian mukaan?

Tuo nyt ei sinällään liity evoluutioon, mutta on toki aina
mielenkiintoinen kysymys. Sinällään se kuuluu psykologian piiriin, ei
niinkään evoluutiobiologian. Ei luultavasti edes evoluutiopsykologian.

Maailma on täynnä kaikenlaisia loisia, jotka hyväksikäyttävät niin
ihmisen kuin muidenkin lajien synnynnäisiä tai opittuja tarpeita. Käki
munii munansa toisen lintulajin pesään, kun tuolla toisella linnulla
on voimakas jälkeläisten hoivaamisvaisto, muttei kykyä erottaa omia
muniaan vieraista.

Miksi on muoti-ilmiöitä? Miksi elokuvissa on seksiä ja väkivaltaa?
Miksi pornoteollisuus kukoistaa? Miksi on taidetta ja kulttuuria?
Koska ne ovat kulttuurisia loisia, jotka käyttävät hyväkseen ihmisen
perusvaistoja ja perinnöllisesti huonohkosti ohjelmoitua
tunnistamiskykyä.

Uskonnot ovat ominaisuuksiltaan hyvin monipuolisia atrappeja,
kristinusko varsinkin. Ne vetoavat ennen kaikkea turvallisuuden
tarpeeseen. Turvallisuutta antavat paitsi lupaukset
kuolemanjälkeisestä elämästä ja suojelevista henkiolennoista, myös
(mitään perusteluja vaatimaton) moraali, joka tekee siihen
sitoutuneesta yhteiskunnasta yksilöille turvallisemman. No ajattele
nyt vaikka islamilaisia marttyyrejä, jotka räjäyttävät itsensä
saadakseen 72 neitsyttä. Mikä lupaus voisi olla parempi atrappi?

Ihmiset muuten *eivät* ajattele Luojaa ja Jumalaa ympäri
maailman. Pari tuhatta vuotta sitten suurin osa uskonnoista oli
monijumalaisia. Vaikka jonkinlaista hierarkiaa jumalten välillä oli,
eivät ylimmät jumalat olleet mitenkään evankelisluterilaisen
kristinuskon mukaisia. Eri kulttuurien käsitykset "jumalista" on jopa
paljon laajempi kuin niiden käsitys "esineistä". Monet kulttuurit ovat
olleet animistisia, joissain palvottu vain kuolleita esi-isiä,
joissain taas ei ole ollut mitään käsitystä henki- tai
luojaolennoista.

Animismi lienee primitiivisin uskonnollisuuden muoto. Siinä
ajatellaan, että koska ihminen tuntee ja ajattelee, myös kaikki
muutkin luonnossa tuntee ja ajattelee, vaikkeivät ne puhuisikaan
ihmisten kieltä tai edes mitään kieltä. On syntynyt tarinoita
hirmuisista susista ja karhuista ja mielikuvituksellisimmistakin
olennoista, kenties ihmismuotoisista. On syntynyt väärinkäsityksiä
syy- ja seuraussuhteista. On syntynyt palvontaa, kun on kuviteltu,
että ajattelevat kivet, puut ja muut voivat antaa ihmisille
juttuja. Mitä muuta sitä tarvitaan?