Säie: Major questions

Edellinen säie: Luonto vai suunnittelija ?
Seuraava säie: Yockey yms
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio,sfnet.tiede.bio
Subject: Re: Major questions
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 16 Oct 2000 19:28:56 +0300

"TJT" <no PISTE spam AT nospam PISTE invalid> writes:
> "to even hint that our understanding of evolutionary processes and
> mechanisms is incomplete. Yet this review has exactly that intention."

Laitetaampa koko teksti:

      ''Given, therefore, this history and the most recent and spectacular
      advances in molecular biology, it may seem curmudgeonly, if not
      perverse, to even hint that our understanding of evolutionary
      processes and mechanisms is incomplete. ...''

Eli mikä oli Leisolan lainauksen pointti? Tieteessä voi tapahtua
valtavaakin edistystä asioiden ymmärtämisessä, mutta _kaikki_
tieteelliset selitykset ovat silti aina epätäydellisiä ja
epävarmoja. Myös silloin kun tuo epävarmuus on käytännössä olematon.

Vaikka maapallon pyöreyttä on jo pitkään pidetty selvänä asiana, ei
käsitys maapallon muodosta edelleenkään ole täydellinen. Tämän
epätäydellisyyden korostaminen ei tarkoita, että meillä ei olisi
minkäänlaista käsitystä maapallon muodosta ja että se voisi yhtä hyvin
olla pannukakku.

Myös tietomme planeettojen liikkeistä ovat varsin epätarkat ja
epätäydelliset. Emmehän pysty laskemaan niiden sijainteja kuin vain
korkeintaan 100km:n tarkkuudella.

> "Here I tackle four major questions:

Pärr... Leisola lainasi väärin, vaikkei tuo ero mitenkään oleellinen
olekkaan:

      ''Here I wish to tackle four major questions that inevitably
      emphasize present ignorance but also, hopefully, indicate future
      possibilities: (1) ...''

Eli Morris haluaa artikkelissaan yrittää löytää vastauksia näihin
kysymyksiin, joista tietomme ovat vielä puutteelliset.

> Yrittäkääpäs, hyvät evouskovat, vastata noihin kysymyksiin.

Morris kyllä ihan itse esitti artikkelissa aivan hyviä vastauksia ja
suuntalinjoja vastausten etsimiseen, mihin sana 'tackle' viittaakin...

En viitsi tässä kopioida koko artikkelia tänne, joten vastauksia
kaipaavat saavat lukea sen kirjastosta.

> (1) What is the connection between phenotype and genotype? (2)
> Evolution has a temporal framework, but molecular "clocks" now plot
> a history of life seriously at odds with the fossil record. Which is
> correct? (3) Do data from molecular biology offer insights into
> mechanisms of macroevolution? (4) Constructing phylogenies is
> central to the evolutionary enterprise, yet rival schemes are often
> strongly contradictory. Can we really recover the true history of
> life?"

Näistä kysymyksistä voi tieteellisiä artikkeleita kuin Piru Raamattua
lukeva kreationisti varmasti saadakin käsityksen, että niiden aiheet
ovat evoluutiobiologiassa täydellisiä mysteerejä. Näinhän nimenomaan
ei ole, sillä asiat tunnetaan pääosiltaan varsin hyvin, kuten Morris
edellä sanookin. Tuntemus ei kuitenkaan ole täydellistä.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio,sfnet.tiede.bio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 22 Oct 2000 22:09:38 +0300

"TJT" <no PISTE spam AT nospam PISTE invalid> writes:
> x x x x x clip begin x x x x x
>
> Dear people
>
> I do not mind that you use the mails and forward them to others but please
> do it in your own name and do not show my name nor the original senders´. I
> have started to get all kinds of e-mails and I already get about 30-50
> aday. There is no way that you change the minds of committed evolutionists
> anyway. And I do not want to start arguing with them till the end of the
> days. This is world-view war and blind do not see with the clearest of
> [...]

HUOH ;-) Leisola pyytää ettei hänen viestejään levitettäisi maailmalle
hänen nimissään, ja saman tien rikot tuota pyyntöä vastaan
lähettämällä juuri tuon vetoomuksen maailmalle. Äly hoi...

Luulen kyllä että vetoomus on sinällään merkityksetön, että taitaa
herra saada kyselyjä jo ihan pelkästään kirjansa vuoksi. Tässä
ryhmässä lainatuilla viesteillä tuskin lienee paljoakaan
merkitystä. Uskottavampaa vetoomuksessa ehkä lienee se, että Leisola
pelkää lainaamisen paljastavan hänen todellisen luonteensa.

Mutta olisi kyllä hienoa jos Leisola viitsisi avata sanaisen arkkunsa
jolla osoittaisi tämän "the clearest of evidence" meille
sokeille. Vaan taitaa kreationistin väitteiden taso jäädä tuolle
retoriikan tasolle, kuten tavallista.