Säie: Satunnaisuus->Järjestys

Edellinen säie: Kreationistin psyyke
Seuraava säie: Emästen määrä
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Satunnaisuus->Järjestys
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 13 Sep 2000 15:03:39 +0300

Hyvä Jukka,

Voisitko ystävällisesti lukea edes yhden alkeistekstin
termodynamiikasta (ja mielellään myös itseorganisoitumisesta), jotta
tässä ryhmässä ei tarvitsisi päivätolkulla inttää kanssasi
perusasioista, jotka muut ovat oppineet jo vuosikymmeniä sitten koulun
fysiikantunneilla.

Ihan kuriositeettinä, mikä on koulutusasteesi? Oletko käynyt
peruskoulun, lukion, vai ehkä jopa korkeamman koulutusasteen?
Suorititko koulussa pitkän fysiikan, matematiikan, kemian ja
biologian? Mitkä olivat numerosi?

Kysyn ihan vain sen vuoksi, että fysiikan ja matematiikan tuntemuksesi
vaikuttaa hieman heikolta, ja keskustelu voisi tapahtua ehkä hieman
hedelmällisemmällä tasolla jos ymmärtäisit sitä aihepiiriä mistä
puhut. Pelkästään kreationistisista teksteistä poimimiesi väitteiden,
joiden merkityssisältöä ei tunnu edes itse ymmärtävän, jankkaaminen on
ns. turhanpäiväistä. Ikävintä asia on omalta kannaltasi sen vuoksi,
ettet edes itse tunnu tietävän mitä et tiedä.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 14 Sep 2000 09:54:16 +0300

Jukka <jaittoka AT cc PISTE hut PISTE fi> writes:
> Valitettavasti näistä asioista kyllä väittellään ihan ammattilaistekin
> keskuudessa.

Epäilen suuresti, että ammattilaisten keskuudessa ei paljoakaan
väitellä siitä loukkaako elämä tai itseorganisoituminen
termodynamiikan 2. pääsääntöä. Vaikka voin tietysti olla väärässä.

> Lukio, opiskelen korkeakoulussa. Pitkä fysiikka ja matematiikka.
> Joskin tällä hetkellä olen ollut kyllä enimmäkseen töissä
> ohjelmoijana. Ohjelmointia olen tehnyt yli kymmenen vuotta.

Selvä, kiitos.

> Eipä sinunkaan tietämys hävin ammattimaiselta vaikuta :)

En ainakaan biologi ole, en. Tosin en tarkkaan ymmärrä mihin
viittaat... Tämä termodynamiikka-juttu on ihan yleisesti tunnettu ja
hyväksytty ammattilaistenkin keskuudessa.

> En ole mikään ammattilainen näissä asioissa, mutta tarviiko täällä
> olla professori, että voi väitellä tällaisessa pienessä
> pateettisessa ryhmässä kun tämä on?

Eipä, itsekin olen huomauttanut tästä. Minusta olisi kuitenkin hyvä,
jos kirjoittajat hieman tutustuisivat aiheeseen vaikkapa Inttternetin
tietolähteistä (vaikkapa termodynamiikan oppisivuilta) ennen asiasta
väittämistä. Eikä niitä nyt niin kovin matemaattisella tasolla
tarvitse osata, kunhan ihan perusideat...

> Evoluutiouskovia ei saa ajattelemaan omilla aivoillaan,
> vaikka kuinka yrittäisi. He vain siteeraavat talk originsista lukemiaan
> juttuja, jotka useimmat ovat täyttä potaskaa, verbaalista kikkailua
> ja kehäpäätelmiä.

Oma päätelmäni ryhmässä keskustelevista kreationisteista on täsmälleen
samanlainen (paitsi että 'talk' korvataan 'true':lla).

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 14 Sep 2000 11:23:32 +0300

Vastaan vielä tähän.

Jukka <jaittoka AT cc PISTE hut PISTE fi> writes:
> Saanko mikä olisi asia, joka saisi sinut epäilemään evoluutioteorian
> autuaallsta totuutta?

Selvät luonnontieteelliset todisteet jotka osoittaisivat jonkin toisen
teorian paremmaksi selitykseksi.

Minusta näiden out-of-place-fossiilien etsintä on ihan hyvä
ajatus. Jos niitä todella löytyisi runsaasti, ja ne olisivat oikein
selvästi evoluutioteorian vastaisia, eikä mitään muita
tulkintamahdollisuuksia olisi, aiheuttaisivat ne melkoisen iskun
evoluutioteorialle.

Vaikkapa ihmisluuranko dinosauruksen vatsasta voisi olla ihan hyvä
tälläinen löytö, tai valaan fossiili keskellä ikivanhaa
trilobiittikerrostumaa. Toisaalta esimerkiksi 100 miljoonaa vuotta
vanha saviastia ei olisi evoluutioteorian kannalta vielä mahdoton
löydös, vaikka sellainen olisikin varsin giganttisen suuri juttu.

Myös se olisi hyvä todiste, jos jokin luomiseen kykenevä jumala tai
alieni tulisi diplomaattiselle vierailulle, ja loisi näytteeksi
muutaman uuden eläinlajin. Saisi myös tarjota jonkinlaisen selityksen
sille, miksi on käynyt maapallolla vierailuilla kolmen miljardin
vuoden ajan.

> Evoluutiosta on lopultakin todella vähän tieteellistä
> todistusaineistoa, mutta silti sitä tunnutaan pitävän ainoana
> oikeana teoriana, eikä muita teorioita edes yritetä kehittää.

Todistusaineistoa voi näyttää olevan vähän, jos se väännetään täysin
yliyksinkertaiseen muotoon, kuten kreationistisessa kirjallisuudessa
tehdään.

> Kaikki todistusaineisto, vaikka se olisi evoluutiota vastaan,
> väännetään muotoon, että se sopisi evoluutioteoriaan. Minun
> mielestäni se ei ole oikeaa tieteen harjoittamista.

Näin tosiaan tunnutaan tehtävän kreationismissa, mikä näkyy myös
kreationismin "evoluutiossa". Ensin luultiin että taivaalla on "kupu",
johon aurinko oli kiinnitetty. Tämä osoittautui vääräksi. Sitten
tapeltiin siitä kiertääkö auriko maapalloa vai toisinpäin - siinä
sivussa poltettiin tähtitieteilijöitä. Sitten tapeltiin
maailmankaikkeuden koosta. Muissa tieteissä on tapeltu sairauksen
syistä ja ties mistä. Jostain syystä tiede on voittanut nämä tappelut
1000-0; yksikään uskonto ei ole koskaan osoittanut yhtään
yliluonnollista väitettään todeksi. Nykyään Paavillakin on oma
tähtitorni ja hän uskoo alkuräjähdykseenkin, ja on antanut aika
hyväksyviä lausuntoja myös evoluutioteorian suhteen.

Miten käy evoluution kanssa? Se jää nähtäväksi. Jo nyt kreationistit
perääntyvät - suuri osa tukee vanhaa luomista ja uskoo
alkuräjähdykseen. Varsin suuri (suurin?) osa kristityistä uskoo
"ohjattuun evoluutioon". Scherer-Leisola uskoo (mikro-)evoluutioon ja
suorastaan vaatii erittäin nopeaa evoluutiota - selvää kehitystä
perinteisestä jenkkikreationismista. Jatkuvaa perääntymistä
tieteellisten todisteiden valossa...mihin asti? Käsittääkseni nytkin
jo huomattava osa kristityistä uskoo siihen että Jahve loi vain
maailmankaikkeuden sopivaksi elämän synnylle, mutta (kemiallinen ja
biologinen) evoluutio loi elämän. Tämä lienee se lopullinen raja,
sillä tiede ei välttämättä pysty pääsemään alkuräjähdyksen pisteen
taakse. Ennen niin pitkäpartainen pilvessä istuva luojajumala on
paennut pisteeseen.

> Tieteessä pitää olla valmis kyseenalaistamaan kaikki teoriat. Tämä
> on yksi syy, miksi minä en ole enää pitkään aikaan pitänyt
> evoluutioteoriaa oikean tieteen harjoittamisena.

Esimerkiksi painovoimateoria voidaan kyseenalaistaa. Painovoimaa ei
todellisuudessa ole olemassakaan. Kuten juutalaisissa myyteissäkin
kerrotaan, Jahve luo joka päivä valtavan määrän enkeleitä täyttämään
tehtäviään. Miksi? Siksi että nämä enkelit mm. liikuttaisivat
planeettoja radallaan, ja tietysti myös aiheuttaisivat ihmisten
painovoimatunteen vetämällä heitä alaspäin.

Kaikki tieteelliset todistusaineistot tukevat tätä tieteellistä
teoriaa. Sen sijaan tämä Newtonin painovoimausko on pelkkä uskonto,
koska sille ei ole mitään tieteellistä näyttöä. Se on vain keksitty
selittämään ilmiö, jonka todellinen selitys on kerrottu jo
vuosituhansia sitten.

Ettäkö miksi minä olen "evouskovainen"? Koska maailmassa on aina ollut
tuntemattomia asioita, joita tiede ei ole kyennyt
selittämään. Uskonnot ovat aina tarjonneet noiden aukkojen täytteeksi
enkeliselityksiään. Tiede on vähitellen, yksi tapaus toisensa jälkeen
tehnyt enkelit työttömiksi ja täyttänyt aukot luonnollisilla
selityksillä. Minusta näin on tapahtunut myös lajien synnyn suhteen,
ja jos jonkun mielestä ei ole, tulee hän tilastojen mukaan jossain
vaiheessa pettymään enkeliteoriaansa.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 14 Sep 2000 13:38:50 +0300

Jukka <jaittoka AT cc PISTE hut PISTE fi> writes:
> Eikö sinun mielestäsi se, että valas on löydetty olevan pystyllään
> useiden sedimenttikerrostumien läpi (jotka evolutionistien
> mukaan ovat useita kymmeniä miljoonia vuosia vanhoja) kerro
> mitään? (Toivottavasti tiedät tämän löydön, kun en nyt muista lähdettä).

Anni taisikin jo vastata tähän.
http://talkorigins.org/faqs/polystrate/whale.html

> Ja miten tämä liittyy kreationismiin? Raamatussa ei tosiaankaan puhuta
> mitään planeettojen kiertoradoista.

Liittyy siten, että Raamatun pohjalta tehdyillä päätelmillä maailman
rakenteesta on pitkä historia, joka on täynnä epäonnistumisia.

> Se, että raamatussa on toteutunut paljonkin vanhan testamentin
> ennustuksia liittyen varsinkin Israeliin, ainakin vakuuttaa minut.

Outoa kyllä, pappistuttavani ja teologian tohtori, joka on Vanhan
Testamentin eksegetiikan tutkija ja asiantuntija, pitää näiden
"ennustusten" väitettyä kronologiaa historiallisesti ristiriitaisena,
mahdottomana ja suorastaan naurettavana.

> on pelkästään poliittinen laitos. Esim. Paavihan on julistautunut
> Kristuksen sijaiseksi maan päälle. Tämä on täysin raamatun
> sanaa vastaan.

Eikös paavinviran perustaja Paavali kirjoittanut aika paljonkin
Raamattuun...

> Ei suurin osa näin usko. Ja jos uskoo, niin silloin he eivät enää usko
> raamatun sanaan, ja heitä ei voi enää pitää kreationisteina, vaan
> evoluutioteoriaan uskovina.

Eivät nämä Old Earth -kreationistit ainakaan omien sanojensa mukaan
usko evoluutioteoriaan.

> Ehkä. Mutta todennäköisesti 90% kristityistä ei ole uskovaisia, vaan
> vain tapakristittyjä.

Järkeviä ihmisiä.

> Scherer uskoo vain mikro evoluutioon, ei makroevoluutioon. Eikö
> nämä käsitteet ole sinulle ollenkaan tuttuja?

Toki. Pointtini olikin se, että kreationistit eivät käsittääkseni
aiemmin myöntäneet minkäänlaista mikroevoluutiota, kuten positiivisia
mutaatioita tai (biologisen lajimääritelmän mukaista)
lajiutumista. Scherer tuntuu myöntävän, kuten tekevät kait useat
muutkin kreationistit tänä päivänä.

> Mikro evoluutio on muuntelua olemassa olevissa rakenteissa. Makro
> evoluutio taas edellyttää, että uusien rakenteiden ja elinten synty
> on mahdollista.

Ainakin genetiikan kirjoissa on mainittu mutaatioita, jotka ovat
synnyttäneet banaanikärpäsille uusia rakenteita, kuten ylimääräisiä
siipipareja. Nämä eivät ole uusia elimiä sanan täydessä merkityksessä,
mutta uusia rakenteita joka tapauksessa.

Mitä tulee muihin elimiin, ei niiden syntyä väitetä kovinkaan
yleiseksi - kaikilla nisäkkäilläkin on jotakuinkin täsmälleen samat
elimet, vain niiden muoto ja yksityiskohdat vaihtelevat. Jopa
selkärankaistenkin tasolla elimistöt ja ruumiinosat ovat jotakuinkin
identtisiä. Joidenkin rakenteiden, kuten hermoston perusrakenne on
identtinen vieläkin laajemmalla tasolla.

Eli mitä on mikroevoluutio? Onko kaikki selkärankaisten tai
nisäkkäiden synnyn jälkeen tapahtunut evoluutio mikroevoluutiota?

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 14 Sep 2000 16:07:24 +0300

Jukka <jaittoka AT cc PISTE hut PISTE fi> writes:
> Jos joku väittää, että maapallo on litteä raamatun pohjalta, niin
> hän ei todennäköisesti ole ihan järjissään, tai onkin ehkä
> lukenut jotain toista kirjaa.

No, oma näkemykseni on vastaava. Jos joku väittää, että eläinlajit
luotiin erikseen Raamatun pohjalta, niin hän ei todennäköisesti ole
ihan järjissään, tai onkin ehkä lukenut jotain toista kirjaa.

> Ja kukahan tämä "tuttavasi" on. Todennäköisesti joku
> evoluutiota kannattava ystäväsi.

Tuntien kristillisen kirkon harhaoppivastaisuuden, taidan jättää
henkilöllisyyden mainitsematta. En itse asiassa tiedä kannattaako
evoluutiota; luultavasti.

> Uskovat. He vain väittävät, että Jumala on ohjannut kehitystä. Tällainen
> väittämä on kuitenkin täysin raamatun vastainen.

Jos minä suunnittelen hienon vaasin, ja laitan klöntin savea dreijaan
(vai mikä se nyt oli), ja ohjailen työkaluja (kuten käsiäni, jne),
jotka muovaavat savesta vaasin, niin onko nyt niin, että minä en ole
suunnitellut tai luonut kyseistä vaasia?

(Varsin monissa myyteissä, mm. egyptiläisissä ja kait jossain
juutalaisissakin, muuten kerrotaan luojajumalan luoneen elävät juuri
savenvalajan pöydällä. Jostain syystä nimesin tässä joitain vuosia
kehittelemäni evolutiivisen ohjelmistoni ko. laitteen
mukaiseksi... ;-)

> Niin, ne eivät ole uusia elimiä. Ja huomaa se, ettei mistään
> mutaatioista ole ollut kärpäsille hyötyä, vaan vain haittaa.

Eikö? Schererkin mainitsee kaksi kärpäslajia, joiden siipien
surkastuminen suojelee niitä tuulisissa olosuhteissa
Kerguelensaarilla.

> Annahan nyt esimerkki kokeesta, jossa mutaatioilla on saatu
> synnytettyä hyödyllinen uusi rakenne tai ominaisuus johonkin
> eliöön.

Selvimmät ja tunnetuimmat esimerkit koskevat bakteereja, mutta myös
muita löytyy: http://talkorigins.org/faqs/mutations.html

> Se kertoo siitä, että kaikilla eliöillä on ollut sama suunnittelija.

Schererilläkin on vastaava hölmö ajatus. Hienoa, Jahven olemassaolon
todistaisi siis molemmat:

            1. Se että lajeilla olisi suuria, mahdottomia eroja
            2. Se että lajeilla on suuria samankaltaisuuksia

Mihinkäs se falsifioitavuus (Scherer s. 15) jäi?

Imho, jos Luoja on ollut kaikkimegatietävä ja -pystyvä, niin häntä
eivät ehkä rajoita samat ongelmat kuin ihmisinsinöörien suunnitelmia,
koska he joutuvat käyttämään samoja standardikomponentteja. Itse
asiassa, insinöörienkin käyttämistä komponenteista löytyy 1000x
enemmän vaihtelua kuin biologisista lajeista. Luoja on aika kyvytön?

> Jos synnyllä tarkoitat luomista, niin kyllä on!

Eli tarkoitan nyt sitä, että olisiko Luojasi luonut vain yhden
selkärankaisten/nisäkkäiden lajin, josta olisi mikroevolvoitunut
kaikki nykyiset lajit? Uusia elimiähän ei (juurikaan?) ole syntynyt...

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 14 Sep 2000 18:11:40 +0300

> Tämä on aika selkeästi kyllä raamatussa. Et ole ilmeisesti
> koskaan lukenut raamattua.

Ilmeisesti ei ole sitten em. Paavikaan.

> Olet luonut sen, mutta pitkänajan kehitys on joka tapauksessa
> raamatun vastainen.

Eli savenvalajan pitää luoda saviruukku loitsulla POOF, jotta hänen
voitaisiin sanoa suunnitelleen ja luoneen tuon saviruukun. Mutta jos
hän ottaa klöntin savea ja pikkuhiljaa, kenties useiden päivien ajan
muokkaa, hioo ja parantelee ruukkua, niin sinun mukaasi hän ei ole
luonut ruukkua?

> Ok. Eli surkastumalla ja rappeutumalla. Mutta uusia elimiä
> ei koskaan synny, vaikka näin evoluutioteorian mukaan
> pitäisi tapahtua.

Eli jos vaikkapa 100 vuoden ajalla emme ole havainneet yhdenkään uuden
elimen syntyä, sellaista ei synny koskaan? Maapallolla ei ole myöskään
ollut yhtään massiivista meteoritörmäystä, joka olisi tuhonnut jonkin
miljoonakaupungin. Tästä havainnosta voimme siis päätellä, että
sellaista ei koskaan tulekkaan? (Tämä on käsittääkseni eräs
induktionismin ongelma.)

Meillä ei tosiaankaan liene näyttöä siitä, että (täysin) uusia elimiä
olisi syntynyt tällä vuosisadalla. Evoluutioteorian näkemyksen mukaan
esimerkiksi nisäkkäille ei olisi syntynyt uusia elimiä viimeiseen
100,000,000 vuoteen (tämä on siis oma arvioni).

Pelkästään uusia geenejäkin tarvitsisi syntyä keskimäärin n. 30,000
vuoden välein (uusia alleeleja sentään syntyy lähes joka sukupolvi,
keskimäärin n. 0.2-30 vuoden välein, riippuen nisäkäslajista).

> Luin vain alun ja siitä jo löytyi moka.

En nyt tarkoittanut että se koko juttu olisi pakko lukea. Niitä
mutaatioesimerkkejä oli siellä myöhemmin.

> Kohdassa jossa puhutaan mutaatioista sanotaan:
>
> "English peppered moths come in two varieties, light and dark. Before the
> industrial revolution dark moths were very rare.
> During the worst years of the industrial revolution when the air was very
> sooty dark moths became quite common. In
> recent years, since the major efforts to improve air quality, the light
> moths are replacing the dark moths."

Luitpa tarkkaan. Tuo oli lainaus Kettlewelliltä, jonka jälkeen
sanotaan: "Kettlewell's explanation (which makes for an appealing
story) has not stood the test of time."

> Onko sinun mielestäsi? Rakennappa itse elävän solun tasoinen
> systeemi. Se on kuitenkin paljon monimutkaisempi, kuin mikään
> ihmisen tekemä laite. Kukaan ei tällä hetkellä pysty rakentamaan
> elävää solua. Joten minun mielestäni Jumala on aika kyvykäs.

Minäkin rakennan niitä miljoonia päivässä. ;-)

Ei mutta ihan tosi. Aika jännä ettei Kaikkitietävä Kaikkivaltias osaa
tehdä edes kahta niin täysin erilaista lajia, että ne olisivat ihan
peruskemialtakin samanlaisia. Miksi hänen täytyy tehdä kuten
"kyvyttömien" ihmisinsinöörienkin ja käyttää samoja palikoita
uudestaan?

> Ei vain yhtä lajia. Monia lajeja (perusryhmiä), joista nykyiset
> muodot ovat jalostumalla ja rappeutumalla syntyneet.

Kysehän oli siitä että näillä eri "nisäkäs-perusryhmillä" on kaikki
samat elimet. Eli missä se perusryhmän ja mikroevoluution raja kulkee,
jos vain elimiä hieman mikroevolutiivisesti muuttelemalla saadaan
tehtyä kaikki eri nisäkäslajitkin?

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 16 Sep 2000 15:18:37 +0300

Jukka <jaittoka AT cc PISTE hut PISTE fi> writes:
> Olet ymmärtänyt taas väärin. En ole viitannut siihen, etteikö se olisi
> luomista vaikka tekisi jonkun asian hitaasti. Sanoin vain, että
> hidas luominen on raamatun vastainen. Siellä on monia kohtia,
> joista tämä on luettavissa.

Kuten missä kohtaa? Kerro niin ihmettelen. Yksittäisten sanojen
merkitykset eivät ole missään kielessä yksiselitteisiä. Vaikka
Raamattua tulkittaisiin täysin pilkulleen "kirjaimellisesti", jää
useimmista kohdista silti lukemattomia mahdollisia tulkintoja.

Entä paljonko tulkintamahdollisuuksia lisää selvä vertauskuvallisuus
monissa kohdissa? Kukas se nyt taannoin olikaan tässä ryhmässä, jonka
mielestä "syvyyden lähteet" tarkoittavat tulivuoria? Aika erikoinen
"kirjaimellinen tulkinta".

Mikä on "taivaankansi" eli "kaartuva kansi"? Kirjaimellisesti kansi?
Mitkä "vedet" se erottaa toisistaan? Jumala kutsuu tätä kantta
"taivaaksi"; missä tämä kansi on nyt? Äläkä yritäkkään väittää, että
kansi olisi ilmakehä - kansi on kansi eikä mikään vertauskuva. Eikä se
voi olla mikään vesivaippakaan, koska vesivaippa ei ole kansi, eikä se
tuskin voi erottaa itseään itsestään... Mikä tämä meidän taivaaksi
kutsumamme sitten on? Toinen taivas? Syövätkö käärmeet ihan oikeasti
maan tomua? Mitä ovat "taivaan ikkunat", joista auetessaan tulee
vettä? Jos yrität tulkita vuosilukuja kirjaimellisesti, päädyt
vedenpaisumuksen päättymisaikaan n. 2000eaa, joka on varsin selvästi
historiallista aikaa... Vertauskuvallisiahan nämä termit eivät
mitenkään voi olla, vai mitä?

http://talkorigins.org/faqs/interpretations.html

Genesistä voi tulkita kirjaimellisesti, jolloinka saadaan kyllä
täsmälleen oikea kuva sen kirjoittajien maailmankuvasta - taivas oli
kova kupu, jonka yllä oli vettä. Kuvussa oli luukkuja, joita avaamalla
satoi vettä alas. Maa oli pannukakku joka kellui veden päällä. Tämä
maailmankuva on erinomaisessa sopusoinnussa muiden aikalaisten
maailmankuvien kanssa n. 1000-3000eaa.

Useimpien kristittyjen mielestä Genesiksen kirjaimellisuus on selvästi
mahdotonta; sen sijaan se on selvästi vertauskuvallista. Heidän
mielestään Genesis kertoo vain yhden asian: Jumala loi maailman ja sen
ihmiset ja eläimet. Tämä idea on ilmaistu tarinalla, joka sopi
tuonaikaisten ihmisten maailmankuvaan. Siinä ei missään kohtaa sanota,
etteikö Jumala olisi voinut synnyttää elämää sattumanvaraisen
kemiallisen reaktion kautta ja evolvoida sitä evoluutioprosessin
avulla, aivan samalla lailla kuin tänä päivänä tekevät ne, jotka
yrittävät luoda tekoelämää.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 18 Sep 2000 18:42:27 +0300

Jukka <jaittoka AT cc PISTE hut PISTE fi> writes:
> Raamatussa sanotaan, että luomakunta oli alussa hyvä ja täydellinen,
> jossa ei ollut sirauksia, eikä kuolemaa. Jo tämä estää pitkän
> luomisen! Esim. fossiileista on nähty, että eliöillä oli tauteja, ja
> ainakin sen, että ne ovat kuolleita :) Kuolema ja taudit astuivat
> raamatun mukaan kuvaan vasta sen jälkeen, kun ihminen oli langennut
> tottelemattomuuteen Jumalaa vastaan.

Missä siellä muuten sanotaan, että "luomakunta oli alussa hyvä ja
täydellinen"? No, omapa ongelmasi, vastaan ikään kuin tuo pitäisi
paikkaansa.

Luomakuntahan oli hyvä ja täydellinen vasta sen JÄLKEEN kun se oli
luotu, vai mitä? Ei kait Raamatussa väitetä, että luomakunta oli
täydellinen jo silloin kun se oli puolivalmis? Raamatussa sanotaan
selvästi: "Ja Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen..." Tässä
puhutaan MUOVAAMISESTA - muovaaminen ei ole jotain mikä tehdään ajassa
nolla, välittömän loitsun avulla, vaan jotain missä on
välivaiheita. Välivaiheiden aikana muovattava ei vielä ole
täydellinen, koska muuten sitä ei - by definition - enää tarvitsisi
muovata.

No niin. Voimme siten täysin loogisesti tulkita, että Jumala loi
eläimet ja ihmiset muovaamalla heidät evoluution avulla, ja
pitkällisen evoluution jälkeen luomus oli lopultakin
täydellinen. Tuolloin ei ollut kuolemaa ja sairaudet hävisivät. Sitten
Jumala alkoi esittää ihmiselle vaatimuksia, mutta kun ihminen oli
tottelematon, Jumala palautti luomisaikaiset sairaudet ja kuoleman.

Tämä evoluutiotulkinta on selvästikin tarkemmin Raamatun mukainen kuin
ajatus välittömällä loitsulla luomisesta. Lisäksi se on sopusoinnussa
todisteiden kanssa. Jos Jumala olisi luonut ihmisen välittömällä
loitsulla, ei hän olisi tarvinnut "maan tomua". Raamattu tukee siten
evoluutioteoriaa täydellisesti.

> Mikä fiksaatio sinulla on siitä, että raamattu ei sisältäisi vertauskuvia?

Luulin ilmeisesti turhaan, ettet hyväksy vertauskuvallisuutta. Asia
selvä.

> Niinpä. Vertauskuvia voidaan tulkita uskolla tai epäuskolla.

Kannattaapi taas huomioida, että valtaosa kristityistä tulkitsee
Raamatun vertauskuvia uskolla, ei epäuskolla. Uskolla tulkitseminen
voi näemmä johtaa varsin monenlaisiin lopputuloksiin.

Veit sanat suustani.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 19 Sep 2000 14:08:17 +0300

Jukka Aittokallio <jai AT iki PISTE fi> writes:
> Koska Jumala sanoi, että se oli hyvä. Koska Jumala on täydellinen ja
> jos joku on hänen mielestään hyvä niin uskon, että se on täydellistä.

Eli kyseessä on vain oma fantasiasi, jolla ei ole mitään tekemistä
Jumalan Sanan kanssa. Right. (Mitä ylipäätään tarkoittaa täydellinen
tässä yhteydessä...?)

> Ensinnäkin Jumala ei käytä loitsuja.

Selvä. Voit tietysti kutsua niitä "loitsunkaltaisia tuotteita"
muttei-kuitenkaan-loitsuja miksi haluat.

> Me emme voi mitenkään ymmärtää miten Jumala on maailmankaikkeuden
> luonut, koska me olemme luomistyöntulosta, eikä luotu ole
> tosiaankaan luojaansa viisaampi.

Tuossa puhuin vain ihmisen ja eläinkunnan luomisesta ja Raamatun
sananmuoto viittaa selvästi muovausprosessiin, kuten evoluutioon.

> Nopeaa luomista tukee myös todisteet luonnossa. Fossiilit ja yleensä
> koko ekosysteemi.

Kumpaan sinä mieluummin luotat - Jumalan sanaan vai näennäisiin
"todisteisiin" luonnossa?

> Raamatussa ei varmaan käytettäisi sanaa "päivä", jos luominen ei
> olisi ollut nopeaa ( tietenkin voi taas pohtia onko se
> kirjaimellisesti tai ei). siinä oltaisiin viitattu pidempiin
> aikajaksoihin, jos todella Jumala olisi käyttänyt evoluutiota.

Päiväkäsite lienee Raamatun suosituimmin vertauskuvallisia
termejä... "Jumalan päivä on tuhat meidän vuottamme", sanovat
käsittääkseni monet kristityt - en tiedä mainitaanko tämä Raamatussa.
Huomaa että Jumala luo kuun ja auringon vasta kohdassa 1:16 eli
neljäntenä "päivänä", vaikka päivästä puhutaan jo kohdassa
1:5. Jumalan päiväkäsityksellä ei siten selvästikään ollut paljoakaan
tekemistä meidän päiväkäsityksemme kanssa.

Kas, enpä olekkaan aiemmin huomannut, että ihmisen ja villieläinten
luominen ovat toisin päin Genesiksen 1. ja 2. luvussa. Taas sitä
Raamatun täydellistä ristiriidattomuutta.