Säie: Maybe...

Edellinen säie: Christian Right Lobbies to Overturn Second Law of Thermodynamic
Seuraava säie: Kreationistin psyyke
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.tiede.bio,sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Maybe...
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 08 Sep 2000 19:03:13 +0300

(-> s.k.evoluutio, jonne tämä kuuluu)

jarofclay AT my-deja.com writes:
> Attn. Editors & Reporters: Important back to school issue
>
> Scientist’s study exposes inadequate coverage of evolution by most
> leading biology textbooks
>
> Seattle, WA — In a critique on biological pseudo science, a Discovery
> Institute scientist issued failing grades to popular biology textbooks

Kuullostaa ensinäkemältä hyvin "tieteelliseltä". Vaan... Kannattaapi
katsoa tuon www.discovery.org:in sisältöä hieman tarkempaan. Valtaosa
sisällöstä on evoluutioteorian vastaista, ja luomismallia puoltavaa
fundiskristillistä yleistä tiedekriittisyyttä. Kyseessä on siten mitä
ilmeisimmin uskonnollinen yhteisö.

Raportin kirjoittajan, Jonathan Wellsin artikkeleita on ainakin
trueorigins.org:issa. Hän tuntuu erikoistuneen juuri tähän
kouluopetuskysymykseen ja tukee luomismallin opetusta kouluissa.
Osoitteeksi hänellä annetaan Berkeleyn yliopiston
molekyylisolubiologian laitos, mutta kyseiseltä laitokselta ei näytä
löytyvän kyseisen nimistä tutkijaa tai opettajaa.

Vaan:

            Dr. Jonathan Wells valued his student days at UTS [Unification
            Theological Seminary] (1976-78) as the occasion for finding out
            what God wanted him to accomplish with his life. "One of the
            things that Father advised us to do at UTS," he said during a
            recent interview, "was to pray to seek God's plan for our lives."
            Since then, Dr. Wells has been a man with a mission, a mission
            which first became clear to him in 1976 and which, 21 years later,
            is still the focus of his life. Now, equipped with doctorates in
            theology and biology from Yale University and U.C. Berkeley
            respectively, he is uniquely qualified to carry his plan to
            fruition.

            The ambitious plan which began to take shape in 1976 can be stated
            today with precision and conviction; "To defend and articulate
            Unification theology especially in relation to Darwinian
            evolution," he said. It was a plan which took its first steps in
            his UTS thesis. "This was before there was any talk of going on
            for doctorates" said Dr. Wells.

Tässä vaiheessa lienee selvää, että kyseessä on teologisesti varsin
motivoitunut henkilö, joka lähti opiskelemaan biologiaa vahvalla
ennakkoasenteella ja päämäärällä.

Vaan jottei nyt jäisi pelkästään ad hominem -arvosteluksi, niin
katsotaas mitä hänen argumenttinsa ovat:

> For example, textbooks present students with drawings of
> similarities between fish and human embryos, and claim that these
> similarities are evidence that fish and humans share a common
> ancestor.
> "But scientists have known for over a century that the embryo
> drawings were faked," said biologist Dr. Jonathan Wells, author of
> the report and a senior fellow of the Seattle-based Discovery
> Institute. "The embryos actually look very different.

Sikäli kun olen ymmärtänyt tuon sähellyksen embryologiassa, kyseessä
on seuraavanlainen ajatus:

Haeckel ajatteli, että fylogeneettinen (evolutiivinen) puu on SUORAAN
luettavissa ontogeneettisestä (yksilönkehtyksen) puusta (jollain
tarkkuudella). Eli että vaikkapa sen lajin, jossa nisäkkäät erosivat
muista selkärankaisista, yksilöt olivat aikuisena nykyisen tietyn
sikiöasteen muotoisia. Tai että ihmisen kaukaiset esi-isät olisivat
olleet ihmisalkioiden näköisiä. Tämä ajatus tosiaan hylättiin jo
n. 100 vuotta sitten.

Tämä on TÄYSIN ERI asia kuin se viime vuosiin asti suosittu käsitys,
että eliöillä olisi kehitysvaihe, joka olisi vastustuskykyisempi
evolutiiviselle muutokselle kuin alkionkehityksen myöhäisemmät muodot
(ja aikaisemmat - erot varhaisemmissa kasvuvaiheissa ovat usein
suurempia). Tästä on ajateltu, että samankaltaisuuksien eroamiskohdat
ontogeneesin aikana (faryngulavaiheen jälkeen) kenties noudattelevat
fylogeneettistä puuta jossain määrin. Tämän prosessin KUVAAMISEEN on
käytetty Haeckelin piirrosta, josta hän itse oli tehnyt täysin väärän
tulkinnan (yllä). Piirros on myös tiedetty epätarkaksi jo sadan vuoden
ajan, mutta vaikka se liioittelee samankaltaisuuksia, ei se
välttämättä ole idealtaan aivan tyystin väärä, vain raa'asti
yliyksinkertaistava.

Piirroksen tarkkuudesta on kuitenkin elänyt myyttejä pidempäänkin,
aivan viime vuosikymmenille. Vasta muutama vuosi sitten tuli uusia
tutkimustuloksia, jotka kasvattivat faryngulavaiheen eroja
huomattavasti. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö lievästi
konvergenttia välivaihetta voisi erottaa lainkaan. Rotanalkio edelleen
muistuttaa ihmisalkiota enemmän kuin aikuiset yksilöt.

Nykykäsityksen valossa Haeckelin vanhan piirroksen käyttäminen on
siten joka tapauksessa huono juttu. Koulukirjoissa piirrosta kenties
käytetään alkionkehityksen yksinkertaistamiseksi, eiväthän
oppilasrukat ymmärtäisi koko jutusta yhtikäs mitään, jos se joka
lajilla menisi täysin mielivaltaisesti (kuten ei kyllä menekkään).

Evoluutioteorian kannalta tällä ei ole juurikaan merkitystä. Lähinnä
tarkentaa käsityksiämme evolutiivisten muutosten luonteesta.

Haeckelin kömmähdyksestä lisää tuolla:
http://zygote.swarthmore.edu/evo1.html
http://zygote.swarthmore.edu/evo5.html

> And, photographs of light and dark colored moths on tree trunks are
> used to teach students how natural selection altered the proportions
> of the two forms when trees were darkened by pollution during the
> industrial revolution.
> And all of the peppered-moth pictures were staged .Scientists have
> known since the 1980s that the moths do not normally rest on tree
> trunks.

Niin? Varsin outo argumentti. Luonnonvaraiset yöperhoset eivät
normaalisti lepää valkoiseksi maalatulla betoniseinälläkään, mutta
kummasti huoneeni seinällä on toisinaan useita niitä. Pienenä kävin
usein hakemassa vaaleita yöperhosia alikulkutunnelista, jonka
betoniseinään ne asettuivat päivisin. Mitä tulee puunrunkoihin, niin
mielestäni olen nähnyt yöperhosia lepäämässä niissäkin. Ehkäpä ne
luonnossa useimmin lepäävät vaikkapa kallioissa (?), mutta mitä ihmeen
väliä sillä on tämän asian kanssa? Tummenevat ne kalliotkin nokisessa
ilmassa.

Wellsin argumenteista kiinnostunut voi tietysti lukea sen hänen
"analyysinsä" koulukirjoista. Haeckelin kohdalla kritiikki ehkä on
jossain määrin kohtuullista, muiden kohtien suhteen ei.

Ja, kuten ryhmässä jo on sanottukin, koulukirjat eivät aina seuraa
tieteen kehitystä kovinkaan tarkkaan. Paska juttu, kasvattakaa
biologian koulutuksen ja tutkimuksen määrärahoja. ;-)