|
USENET News sfnet.keskustelu.evoluutio
Säie: Evoluutio yhteiskunnallisena selittäjänäEdellinen säie: Kehitysteoria vastatuulessa? Seuraava säie: Muumimamman meemimanipulaatio [Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Evoluutio yhteiskunnallisena selittäjänä
Date: 06 Aug 1999 10:10:13 -0400
Tutkija <a AT a PISTE com> writes:
> Terve tuloa lukemaan anonyymina tehtyä verkkokirjaani:
> http://www.geocities.com/Athens/Atrium/8637/index.html
Silmäilin tuota aivan pikaisesti, en siis voi antaa mitään täydellistä
vastausta. Ainakin jotkin lukemani kohdat vaikuttivat ihan
asiallisilta ja hyvin esitetyiltä. Toiset kohdat taas olivat hyvinkin
outoja ja hätäisesti (ja tarkoitushakuisen tuntuisesti)
pääteltyjä. Yleisesti ottaen tarkoituksena tuntui olevan
äärioikeistolais-nationalistis-rasistisen katsomuksen perusteleminen
evolutiikan avulla. No, mikäs siinä, jos perustelut ovat
hyviä. Minusta ne tosin eivät olleet.
Jätän natsijutut kommentoimatta, kommentoin vain joitain HYVIN
satunnaisia (ja vähemmän oleellisiakin) silmääntökkääviä kohtia:
"Totuus on virheetön kuvaus meitä ympäröivän todellisuuden ja siinä
vaikuttavien lainalaisuuksien (evoluutio ja muut luonnonlait)
toiminnasta."
Minusta on hieman epäilyttävää kutsua totuutta "kuvaukseksi", koska
kuvaus on aina epämääräinen; se on aina pakko tehdä jollain kielellä,
ja kielten merkitykset ovat aina monitulkintaisia, ja johtavat siis
oikeiden tulkintojen lisäksi myös virheellisiin. Jos kuvauksen media
on näin riskialtis virheille, on huono sanoa, että kuvaus olisi
virheetön.
Esimerkki koko totuuden virheettömästä kuvauksesta: "X."
Mutta jatketaan:
"Totuus on täydellinen käsitys ihmisyhteisöjen toiminnasta ja
ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta."
Sanan "käsitys" käyttäminen on minusta ehkä oikeellisempi, koska se ei
edellytä virhealtista kommunikaatioprosessia. Toistaalta on
kyseenalaista, voiko tuollaista totuutta olla, koska ihmisen sisäinen
representaatiokyky ei ole riittävän eksakti kuvaamaan
ym. järjestelmää, ts. käsitys ei voi koskaan olla täydellinen.
"Valhe on totuuden vastakohta. Valheellinen maailmankuva ja
valheellinen ihmiskäsitys kuvaavat virheellisesti ihmisen,
ihmisyhteisöjen ja luonnon toimintaa."
Ylläolevaan nojaten: määritelmäsi mukainen totuus on aina valhetta.
"Nimitys perverssi (=luonnonvastainen) kuvaa ihmistä jonka
seksuaalivietti on ristiriidassa eloonjäämisvietin kanssa. Ei siis
ole sattuma että useat suuret kulttuurit ovat pitäneet
homo-seksuaalisuutta moraalisesti epäsuotavana käyttäytymismallina."
Millä lailla homoseksuaalisuus on ristiriidassa eloonjäämisvietin
kanssa? Homoilusta ei suoranaisesti kuole, vaikka se ehkä altistaakin
sukupuolitaudeille heterosuhteita hieman helpommin. Lesboilla sekin
ongelma lienee pienempi.
Lisääntymispointtikaan ei homoihin päde: maailman kansat ovat täynnä
pappeja ja munkkeja, joiden seksuaalista pidättyvyyttä pidetään
moraalisesti suotavana käyttäytymismuotona.
Minä en useimmissa ihmisen "perversseiksi" kutsutuissa
seksuaalitavoissa näe mitään "luonnonvastaista", varsinkaan että ne
olisivat millään lailla ristiriidassa eloonjäämisen (tai
lisääntymisen) kanssa.
Yleisesti ottaen tekstissä näytti olevan huomattavan paljon
perustelematonta vetoamista oletettuun "luonnollisuuteen" oikeuden
mittana.
"Ikä-rasismi on vasemmistolainen termi markkinoiden reaktiolle
ikä-ihmisen heikentyneeseen taloudelliseen suorituskykyyn."
Moisten retoristen vetoomusten käyttö on virheellistä argumentaatiota.
Yleisesti ottaen tekstissä tehtiin paljon perusteettomia päätelmiä sen
suhteen, että mikä on "oikein" ja "tavoiteltavaa", perustellen sitä
evoluution periaatteiden "luonnollisuudella". Luonnollisuuteen
vetoaminen on virheellistä logiikkaa.
(kts. esim. http://www.infidels.org/news/atheism/logic.html#natural).
--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom
|
Edellinen säie: Kehitysteoria vastatuulessa? Seuraava säie: Muumimamman meemimanipulaatio [Muut säikeet] [Muut uutisryhmät] |