From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: utu.yok.keskustelu
Subject: Re: typeriä_palomuurauskysymyksiä
Date: 24 Aug 2001 15:55:24 -0400

Jari Lehtonen <jari AT utu PISTE fi> writes:
> LimeWirestä en tiedä sen enempää, eikä pätkääkään kiinnosta ottaa
> selvää. Henkilökohtaisesti e tajuna sitäkään, miksi *veronmaksajien*
> pitäisi maksaa tuollaisten softien aiheuttama ulkomaanliikenne.

Veronmaksajien? Yo-kylän yhteysmaksuista tulee käsittääkseni kuitenkin
ihan merkittävä summa. Jos yhteyksiä on 2000, tulee vuodessa
1.2Mmk. KOKO yliopiston kaikki Funet-maksut ovat nykyään vuodessa
n. 600,000mk, eli suunnilleen puolet.

Maksuista tietysti hupenee merkittävä osa laitteisto- ja
ylläpitokustannuksiin. Ei kuitenkaan voida sanoa, että yhteydet
olisivat VAIN veronmaksajien varoilla maksettuja. Opiskelijoiden itse
maksama osuus oikeuttaa minusta varsin laajaan "opiskeluun suoraan
liittymättömään käyttöön."

Lisäksi, tuo aiheutuva ulkomaanliikenne on ehdottomasti laskettava
tietoliikennetekniikan omaehtoiseen opiskeluun, eikä eroa yliopiston
kannalta mitenkään tavallisesta weppisurffailusta tai sähköpostista.

-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: utu.yok.keskustelu
Date: 24 Aug 2001 16:08:38 -0400

Jari Lehtonen <jari AT utu PISTE fi> writes:
> Yksi kiukutteleva pentu, jolla ei ole hajuakaan kokonaiskuvasta
> saatikka kokonaisuuden laajuudesta, ei ansaitsisi edes tämänlaajuista
> huomiota, varsinkaan kun kiukuttelun perussisältö on se, että hänen
> waretustaan ja treidaustaan ei saisi häiritä.

Tuontyyliset lausumat eivät todellakaan anna hyvää kuvaa ATK-keskuksen
työntekijöiden asiallisuudesta. Suosittelisin pohtimaan aihetta
netiketti, tms.

Ainakin minulle tälläinen antaa varsin negatiivisen kuvan
ATK-keskuksen päätöksenteon ja vallankäytön käytännön
toimintaperiaatteista.

-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: utu.yok.keskustelu
Date: 24 Aug 2001 16:45:02 -0400

Kimmo Ketolainen <kk AT iki PISTE fi> writes:
> Veronmaksajien ei totisesti pidä maksaa näiden liittymien kuluja.

Tästä en todellakaan ole samaa mieltä. Liittymien tarkoitus on
opiskelumahdollisuuksien parantaminen ja turvaaminen
tietoyhteiskunnassa. Siksi niiden ehdottomasti tulee olla
subventoituja, aivan kuten kirjastonkäytön, ruokailun,
liikenneyhteyksien ja muiden peruspalvelujen.

On täysin perusteetonta, että subventointiin suostutaan muuten, mutta
sitten vedetään kaikki pois, kun halutaan palomuurivapaita
yhteyksiä. Erityisesti, kun kyseinen vapaus merkitsee
tietoliikennetekniikan kehityksen ratkaisevaa tukemista.

Pitäisi varmaan tehdä kansankeräys uudelle yliopistolle: ''Vapaan
kansan lahja tällä kertaa ihan oikeasti vapaalle tieteelle.''

-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: utu.yok.keskustelu
Date: 24 Aug 2001 16:45:02 -0400

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: utu.yok.keskustelu
Date: 24 Aug 2001 17:45:26 -0400

Susanna Sorvali <suevso AT morgoth PISTE tuug PISTE fi> writes:

> Ja aiheena on tietty "Tuhat ja yksi tapaa warettaa" vai?

???

Yliopistolla tai ATK-keskuksella ei liene mitään velvollisuutta estää
waretusta tärkeän legitiimin käytön kustannuksella. Yhtään sen enempää
kuin yliopistolla olisi velvollisuutta poistaa kopiokoneet, koska
niillä voidaan kopioida kirjoja. Ja yliopiston kirjastot, koska
kopioitavat kirjat usein lainataan niistä.

Ainoa miten waretus on oleellista, on sen aiheuttava
verkkokuorma. Tämä on kuitenkin kyläverkon käyttäjien kokema ongelma,
ja vasta toissijaisesti ATK-keskuksen, sikäli kun sillä on
velvollisuus palvella tätä käyttäjäkuntaa.

Ei ole siten mitään perustetta sille, että ATK-keskus säätelisi
kuormaa tavalla, joka on käyttäjien tarpeille haitallisempaa kuin
jonkin verran suurempi kuormittuneisuus, ja suoraan ristiriidassa
kyläverkon yliopiston toimintatarkoitusta palvelevan funktion kanssa.

Tuon waretuksen merkitys tässä asiassa on siten puhdas nolla.

-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: utu.yok.keskustelu
Date: 25 Aug 2001 02:33:01 -0400

Mats Kommonen <mats AT utu PISTE fi> writes:
> Käytetäänpä huvin vuoksi toisenlaista laskentatapaa: Kyläverkko
> muodostaa yliopistoverkosta noin kolmanneksen, mitä tulee kytkettyihin
> tietokoneisiin ja toisaalta kaapelointiin ym. varustukseen.
> Tietohallinnon budjetti on kymmenisen miljoonaa markkaa, eli
> kyläverkkolaisten maksama osuus on tästä kymmeneosa. Jos verkko on
> kolmasosa, mistä loput 2/3 kyläverkon osuudesta tulee?

Tietohallinnon budjettiin sisältynevät myös keskuskoneet,
mahdollisesti myös muita koneita ja yliopiston hallinnon ATK-tehtävät?
Olet itse myös muistaakseni aiemmin sanonut, ettei kyläverkon
hoitaminen vaadi käytännössä mitään merkittäviä henkilöstöresursseja
ATK-keskukselta (valitettavasti en näe ryhmän vanhoja viestejä enää).

Laskelmat menevät arvailuksi. Voisi ehkä selventää, jos keskusteluun
saataisiin ihan oikeat luvut ja budjetit, muuten tälläinen spekulointi
on suhteellisen turhaa.

En usko, että käyttömaksut varmastikaan kattaisivat kaikkia
kustannuksia, eikä se tietysti ole välttämätöntäkään. Tämän
perusteella ne kuitenkin vaikuttavat sen verran merkittäviltä, että
maksajilla varmasti on oikeus vaatia edes että kyläverkon
käyttöpolitiikka noudattelisi yliopiston ja ATK-keskuksen
toimintatarkoitusta.

> Mikroluokkiinkaan ei saa asentaa ulos näkyviä palvelimia

Mikä on varsin valitettavaa, mutta jossain määrin ymmärrettävämpää,
koska ne eivät ole henkilökohtaisia ja vaativat ylläpitoa.

-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: utu.yok.keskustelu
Date: 25 Aug 2001 15:15:18 -0400

Esa Loukkola <esillo AT REMOVE PISTE utu PISTE fi PISTE invalid> writes:
> Palomuurauksesta huolimatta valistumaton käyttäjä voi antaa
> salasanansa tuntemattomalle (vrt. Kevin Mitnick-tyyliset "Hei täällä
> Jari Lehtonen ATK-keskuksesta, meillä on hiukan ongelmia tunnuksesi
> kanssa, antaisitko salasanasi"-puhelut).

Siinä n. '85 oli olkasurffaus suuressa muodissa, en tiedä kuinka
unohtunut se on nykyään. Yliopistonkin koneisiin saisi salasanan noin
tunnissa, jos haluaisi. Se menee tälleen: kartoitetaan pääteluokasta
kokemattomimman näköiset humanistiopiskelijat, ja kysytään heiltä
sopivassa kohtaa (kun eivät ole sisäänloggautuneina): "Hei, voisitko
katsoa äkkiä fingerillä ketä koneessa on sisällä?" Varsinkin
humanistit kirjoittavat aina hitaasti 1-2 sormella ja usein kämmäävät
salasanan kirjoittamisessa pariin kertaan, joten kirjoittavat oikein
hitaasti. Salasanat ovat myös ainakin jotenkin selväkielisiä. ;-)

Huomattavasti helpompaa kuin verkon kautta kräkkiminen, eikä vaadi
mitään erikoistaitoja tai -ohjelmia.

> Palomuurauksesta huolimatta auki jätetään siis SSH. Selvä. Mikäköhän
> tästä tekee niin erikoisen, jos turvallisuudesta ollaan huolissaan?
> Se, että se on salattu? OK, siis salasanaa ei voi sniffata, mutta
> palvelinprosessi pyörii root-oikeuksilla ja on täysin mahdollista ja
> jopa lähes varmaa, että siitä(tai niistä..OpenSSH etc.) tulee
> löytymään exploit eivätkä nämä "tumpelot" joita nyt suojellaan tule
> daemonia päivittämään.

SSH-versiossa 3.0.0 oli käsittääkseni elefantinmentävä
root-exploit. Samoin 1.x-protokolla osoittautui täysin turvattomaksi.

-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: utu.yok.keskustelu
Date: 27 Aug 2001 02:37:51 -0400

Jarkko Laiho <jajula AT alya PISTE utu PISTE fi> writes:
> Eikös nämä ole nyt niitä ohjelmia, joita käytetään pirawaren levittämiseen?
> Samaan satsiin pitäisi lisätä n+1 muuta tiedostojenjako-ohjelmaa, joita
> käytetään mukamas "aloittelevien bändien toimesta demokappaleiden
> levittämiseen suoraan kuuntelijoille". Jos näitä käytetään lailliseen
> tiedostojen jakamiseen, niin miksi jokaisessa palvelussa on toiminto/
> on tulossa toiminto joka estää copyright-materiaalin luvattoman jakamisen?

Mietippä päätelmäsi logiikkaa. Jos väitteesi on, että
tiedostonjako-ohjelmia käytetään käytännössä vain waretukseen, niin
miksi palveluihin tulisi toimintoja, jotka estävät moisen materiaalin
luvattoman jakamisen? Nimittäin, moinen toimintohan estäisi ohjelmien
kaiken merkittävän käyttämisen, jonka jälkeen niitä ei tarvittaisi
enää lainkaan. Tällöinhän palvelut voitaisiin samalla sulkea kokonaan,
vai mitä?

KUITENKIN, nyt kun niihin on tulossa niitä toimintoja, voidaan katsoa,
että laillisen käytön osuus on niin merkittävä, että ohjelmilla on
edelleen merkittävää arvoa.

MOT?

-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth

Edellinen säie: Ehdotelma palomuuraukseen
Seuraava säie: Uutispalvelimesta...
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]