Newsgroups: utu.yok.keskustelu
Subject: Re: Kyläverkot
From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Date: 17 Jul 2001 11:33:08 +0300

Lisäisin vielä huomautuksia joidenkin yliopistojen yleisestä (siis
koko yliopistoverkkoa koskevista) palomuurisäännöksistä. HUT:in
sivuille lukee:

      ''Atk-keskus ei ole rakentanut palomuuria, koska se myöskin
      rajoittaa verkon käyttöä. Jotkut laboratoriot ovat sellaisia
      itselleen rakentamassa.''
      http://www.hut.fi/atk/oppaat/tietoturva/palomuuri.html

Tämä ei siis koske kyläverkkoa, mutta ajatus on sama. Helsingin
yliopisto on ilmeisesti "helpolla rekisteröintilinjalla", joka on
minusta täysin hyväksyttävä ratkaisu:

      ''Niinpä verkon rajalle asennetaan syksyllä palomuuri koko
      yliopistoverkon suojaksi. Pääsyvalvonnalla ei kuitenkaan missään
      nimessä halua vaikeuttaa legitiimeihin palveluihin pääsyä, joten
      laitokset voivat vapaasti rekisteröidä kaikki tarkoituksella ulos
      tarjoamansa palvelut. Rekisterin perusteella rakennetaan sitten
      palomuurille pääsyvalvontalista. Samalla saadaan myös tieto kunkin
      palvelun ylläpitäjästä, jolloin uusista vioista
      palvelinohjelmistoissa voidaan tiedottaa suoraan oikealle
      henkilölle, eikä muulle käytölle aiheudu katkoksia.''
      http://www.helsinki.fi/tietoturva/news/palvelurekisteri.html

Mutta yleisesti ottaen, palomuurivillitys tuntuu olevan vallalla
Suomen yliopistoissa. Varsin valitettavaa.

Kannattaa huomata, että HOAS-katastrofi oli niin kattava, että omalla
koneella ei saa olla edes SSH-palvelinta...

Valitettavasti en ole löytänyt maailmalle avoimista uutisryhmistä
keskustelua HOASin tapauksesta. Kyseessä kuitenkin oli tiedoituksen
puutteesta johtunut vahinko, ja metelin noustessa ei asialle voitu
enää mitään.

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth

Newsgroups: utu.yok.keskustelu
From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Date: 17 Jul 2001 13:39:01 +0300

Mats Kommonen <mats AT utu PISTE fi> writes:
> [...]
> : tarjoamansa palvelut. Rekisterin perusteella rakennetaan sitten
>
> .. Eli täsmälleen sama linja kuin meillä.

No ei:

      ''..laitokset voivat vapaasti rekisteröidä kaikki tarkoituksella
      ulos tarjoamansa palvelut.''

Tuo tarkoittaa, että rekisteröinti VOIDAAN edelleen toteuttaa hyvinkin
epäbyrokraattisesti. Joka tapauksessa rekisteröinti on MAHDOLLISTA
tehdä, toisin kuin aiotussa kyläverkon palomuurauksessa.

Kysehän ei ole itse rekisteröinnistä, vaan siitä kuinka hankalaa se
on. Jos TY:n rekisteröintisuunnitelmat aiheuttavat käytännössä, että
jokainen hakemus viedään laitosneuvoston kokousten läpi, yms, jossa
vaaditaan selvät perustelut, kuten että työn tulee liittyä
työprojektiin tai kurssiin, on se täysin eri asia kuin itsetehtävä
automaattinen rekisteröiminen.

Esimerkiksi, jos vaikkapa "ABC-protokollan kehitykseen" tarvittava
kehitys vaatii parin kuukauden käsittelyajan laitoksen byrokratiassa,
ja työn täytyy liittyä johonkin kurssiin, työlle on asetettava
aikarajat (esimerkiksi kaksi kuukautta) ja pahimmassa tapauksessa
palvelimesta on lisäksi vastattava omalla kustannuksella (tietomurron
sattuessa ylläpitäjä maksaa omasta kukkarosta kaikki ATK-keskuksen
kulut) niin tälläinen merkitsee käytännössä täyttä kieltoa kaikille
projekteille.

Sen sijaan automaattinen kone/porttikohtainen rekisteröityminen,
esimerkiksi yksinkertaisen www- tai sähköpostipalvelun kautta,
ratkaisee lähes täydellisesti tahattomasti aukiolevien palveluiden
aiheuttamat ongelmat. Varsinkin, jos siihen on liitettynä
automaattiset ajoittaiset turvallisuusskannaukset.

Itselläni on vuosia ollut käsitys että systeemi nimenomaan toimisi
juuri tällä tavalla (kun kerta meidän on tarvinnut ilmoittaa
palveluista). Käsittääkseni toteuttaminen on melko yksinkertaista.

Tämä noudattaa myös yleisiä vastuukäytäntöjä. Autonkaan rekisteröijä
ei ole vastuussa siitä, jos auto varastetaan ja sitä käytetään
rikoksen tekemiseen.

--

Newsgroups: utu.yok.keskustelu
From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Date: 17 Jul 2001 16:49:31 +0300

eino AT alya PISTE utu PISTE fi (Eino Tuominen) writes:
> Avainsana yllä on edelleenkin "laitokset".

Aivan, kuten alussa sanoin: "Tämä ei siis koske kyläverkkoa, mutta
ajatus on sama." ...eli käyttämäni analogian pointtina oli:

      - HUT:issa käyttäjien tarpeet ymmärretään laittaa etusijalle,
            eli yliopistoverkossakaan ei ole palomuurausta. (Olkoonkin
            että heidän kyläverkkonsa suhteen tapahtui VAHINKO.)

      - HY:ssa yliopistoverkon palvelimet ovat rekisteröitävissä
            mahdollisesti helpostikin, toisin kuin TY:n ja erityisesti
            TY:n kyläverkon aikomuksessa.

Muiden yliopistojen päätökset eivät joka tapauksessa voi olla mikään
peruste "me tehdään niin kuin muutkin"-päätöksille, koska on selvää,
että niissä päätökset tehdään usein yhtä lailla yksipuolisesti
ATK-keskusten sanelemina kuin täälläkin.

--

Newsgroups: utu.yok.keskustelu
From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Date: 17 Jul 2001 17:02:37 +0300

Mats Kommonen <mats AT utu PISTE fi> writes:
> Eikka jo vastasikin tekniseen puoleen; täydennänpä vielä, että laitosten
> rekisteröimät palvelimet liitetään 'suoraan' runkoverkkoon, mikä ei
> kyläverkossa ole teknisesti saatikka _poliittisesti_ mahdollista.

Mitä tarkoittaa "poliittisesti"? Vastustaako liittymistä oikeisto vai
vasemmisto, vaiko kenties sitoutumattomat (liittyminenhän kait
merkitsisi sitoutumista)? Ketä äänestän?

Mutta eikö tämä nyt sitten tarkoita, että kyläverkko voidaan helposti
määritellä yliopistoverkosta erilliseksi?

> Virkavastuulla on aika kova asema, ja sillä kytkemiskynnys alenee
> huomattavasti verrattuna "minä haluan"-tilaukseen kyläverkosta.

...mikä on juuri se ongelma.

> En minä näitä keksi, hallitus ja eduskunta hoitavat vaatimusten
> asettamisen koko kansan puolesta, ja sen mukaan toimitaan.

Eduskunta ei tietääkseni ole säätänyt yhtään lakia kyläverkkojen
palomuurauksesta tai käyttösäännöistä.

Sen sijaan yliopistolle on määritelty toimintatarkoitus, ja kuten olen
osoittanut, suunnitellut muutokset toimivat suoraan tätä
toimintatarkoitusta vastaan. Eli minkä mukaan toimitaan?

--

Newsgroups: utu.yok.keskustelu
From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Date: 17 Jul 2001 17:18:56 +0300

miilas AT alya PISTE utu PISTE fi (Miikka Åsten) writes:

> Mikäs vahinko siellä on käynyt?

HOAS teki kyläverkon ulkoistamissopimuksen Jippiin kanssa, eikä
sopimusta tehneille henkilöille tullut mieleen että käyttäjät kenties
haluaisivat edelleen pitää omia palvelimia koneillaan. Monille
käyttäjille asia taas oli varmasti niin itsestään selvä asia, etteivät
osanneet vaatia asiaa ennen sopimuksen tekemistä.

Jälkeenpäin tuollaisesta on tietysti hyvin vaikeaa==kallista lähteä
pyytelemään muutoksia sopimuksiin, kun neuvotteluavaimet ovat jo
firman käsissä, joka voi vaatia mitä tahansa, tai sanoa jyrkän ei:n.

Valitettavasti en ole löytänyt aiheesta paljoakaan verkosta. Jossain
vaiheessa oli yksi dokumentti, mutta sekin on jo tainnut häipyä
njyyssipalvelimilta. Aiheesta olisi varmasti artikkeleita HUTin tai
HY:n sisäisissä uutisryhmissä, mutta en tiedä mistä niitä pääsee
lukemaan.

--

Newsgroups: utu.yok.keskustelu
From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Date: 17 Jul 2001 18:50:42 +0300

Jari Lehtonen <jari AT utu PISTE fi> writes:

> Yliopistoille ja muille valtion virastoille on myös säädetty erilaisia
> tietojärjestelmiä koskevia määräyksiä. Verkkojen turvataso ja ns. hyvä
> tiedonhallintatapa ovat näihin määräyksiin kuuluvia.

Jeps, hyviä määräyksiä. Kunhan ne toteutetaan tavalla joka loukkaa
toiminta-tarkoitusta minimaalisesti.

Eli, hyvä automaattinen valvonta ja vapaa rekisteröinti parantaisivat
turvatasoa merkittävästi ja tukisivat ns. hyvää tiedonhallintatapaa,
koska ne ovat sopusoinnussa myös toimintatarkoituksen kanssa.

--

Newsgroups: utu.yok.keskustelu
From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Date: 17 Jul 2001 19:45:34 +0300

Mats Kommonen <mats AT utu PISTE fi> writes:
> : Mutta eikö tämä nyt sitten tarkoita, että kyläverkko voidaan helposti
> : määritellä yliopistoverkosta erilliseksi?
>
> Tottakai. TYS voi koska tahansa halutessaan ruveta järjestämään
> verkkoyhteyttä asukkailleen jotain muuta kautta kuin yliopistoverkon
> kautta. Se toki tarkoittaa verkon aktiivilaitteiston lunastamista,
> ne kun ovat yliopiston omaisuutta, mutta se ei varmaan olisi ongelma.

On se kumma miten halutaan kiistää opiskelijoiden oikeudet
palveluihin. Jos ATK-keskukselle kerta on annettu resursseja, joilla
se voisi tarjota opiskelijoille ja muille yliopiston käyttäjille
verkkopalvelua, miksi näitä resursseja ei käytetä juuri siihen
tarkoitukseen? Miksi resurssit kielletään kokonaan, jos ne
käytettäisiin muuten kuin ATK-keskuksen kautta? Tässä haiskahtaa jokin
pahasti.

Perusongelma lienee, ettei ATK-keskuksella ole mitään pakotettua
motiivia tuottaa opiskelijoille (tai muillekaan käyttäjille) toimivaa
palvelua. Jos palvelusta tehtäisiin käyttökelvoton, ja kaikki
liittymät eroaisivat, ATK-keskuksen työt vähenisivät mukavasti ja
rahaa jäisi enemmän käytettäväksi muuhun (kuten palkkoihin). -> Tällä
systeemillä töiden huono tekeminen palkitaan, kunhan se vain
taiteillaan byrokraattisten velvollisuuksien mukaiseksi.

Vaikka ATK-keskuksen työntekijät eivät yleensä tietoisesti toimisikaan
näin raadollisesti, tekee tämä mahdollisuus siitä varsin jäävin
antamaan mitään lausuntoja tälläisissä velvoitekysymyksissä.

--

Newsgroups: utu.yok.keskustelu
From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Date: 17 Jul 2001 20:57:24 +0300

Jari Lehtonen <jari AT utu PISTE fi> writes:
> Mitäs jos pidättäytyisit kommentoimasta niiden ihmisten ammattitaitoa
> ja ammattiylpeyttä, joita et edes tunne? Turun yliopiston
> atk-keskuksessa on töissä hyvää, ammattitaitoista porukkaa, joka vielä
> pahasi onnekseen *välittää* siitä työstä mitä tekee.

No huh huh. Tunnen kyllä monia, ja voinkin sanoa että varmasti on
hyvää ja ammattitaitoista porukkaa. Siitä ei toki ole kyse. Asennekin
käyttäjiä kohtaan on YLEENSÄ erinomainen ja kiitettävä.

Haluankin vain huomauttaa väistämättä jäävistä asemasta
päätöksenteossa, miksi ei ole suotavaa että kaikki päätökset
tehtäisiin juuri kuten ATK-keskus "katsoo hyväksi".

En mitenkään sano, etteikö ATK-keskus olisi usein ollut käyttäjien
puolella varsin kiitettävästi, mitä olen mielestäni korostanut
usein. Mutta toisinaan toiminta taas on ollut kaukana kiitettävästä
(esimerkkejä olen tainnut antaa aiemmin useita). Tämä tapaus on
minusta yksi, jossa homma menee pahasti vikaan, ja haitat
(KUUKAUSIKAUPALLA TYÖTÄ JA HAITTAA) ovat minusta liian suuret jotta ne
saisi painaa villaisella.

Olisi varmasti parasta että saataisiin se toiminnan laatu niin ylös
kuin mahdollista, mutta sitä on vaikea saada aikaiseksi jos aina vain
tyydytään ATK-keskuksen omiin päätöksiin.

--

Newsgroups: utu.yok.keskustelu
From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Date: 23 Jul 2001 15:07:32 +0300

"Juha Lindström" <juha AT toolbox PISTE yok PISTE utu PISTE fi> writes:
> johtaisi tämä (mikäli ei palvelimista voi tehdä jonkinlaista vlania) aika
> kohtuuttomaan ylläpito taakkaan.. tarkkaan valvoa ja ylläpitää listoja
> verkossa jossa koneita tulee ja menee...

Taakka ei kasvaisi, jos listat toteutetaan täysin
automatisoidusti. Eli simppeli weppisivu, mailiprosessori tai
keskuskoneen komentoriviohjelma, jonka avulla voi:

      1. tulostaa oman koneen aukinaisuusstatuksen porttikohtaisesti
      2. muuttaa statusta

Liittymän portit sulkeutuvat automaattisesti liittymän omistajan
vaihtuessa. Samoin niille voisi määritellä sulkeutumisajan (tämä olisi
ihan kätevä). Ohjelma ilmoittaa liittymän omistajalle jokaisesta
muutoksesta sähköpostitse.

Tämä ratkaisu suojaisi erinomaisesti vahingossa aukijääneiltä
palveluilta.

Toinen oleellinen ohjelma olisi se turvaskannausohjelma, joka
tarkistaa myös palvelinporteissa olevien ohjelmien versiot. Mikäli
versio on vanhentunut, ohjelma ilmoittaa käyttäjälle sähköpostitse, ja
muutaman päivän kuluttua sulkee ko. portin, jos ohjelmaa ei
päivitetä. Samaten se voisi sulkea palvelinportin, mikäli portti on
pitkän aikaa (esim. viikon) käyttämätön.

Näillä ohjelmilla saataisiin varsin merkittävä osa riskeistä
poistettua.

En usko että näiden yksinkertaisten ohjelmien tekeminen aiheuttaisi
merkittävää työtä; vaikuttavat minusta muutaman päivän
hommalta. Palveluiden rekisteröintiohjelmahan ilmeisesti joka
tapauksessa toteutetaan laitoksia varten, ja turvaskannausohjelmatkin
_pitäisi_ toteuttaa muutenkin.

> Eli tällä kertaa monien etu muutamien edun edelle.

Ei, kyllä vapaassa verkossa on ihan oikeasti lähes kaikkien etu
kyseessä, ei vain muutamien. Ota tosiaan huomioon tasavertaiset
viestintäohjelmat, kuten videokonferenssiohjelmat, Internet-puhelimet,
DCC, weppikamerat, yms. ...ja sitten se uusien palveluiden ja
teknologioiden kehitys.

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth

Edellinen säie: Mikä verkon valvonnassa vikana?
Seuraava säie: Hauskoja aamun yllätyksiä
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]