Newsgroups: utu.yok.keskustelu
Subject: Mikä verkon valvonnassa vikana?
From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Date: 17 Jul 2001 00:52:30 +0300

Aloin nyt pohtimaan ATK-keskuksesta huhtikuussa uutisryhmään
lähetettyä tilastoa kyläverkon palvelintilanteesta.

Selvästi oli nähty ainakin hieman vaivaa tilaston tekemisessä, kun oli
kerta selvitetty käytettyjen FTP-palvelimien nimet ja
versiotkin. Mutta mihin tuloksia oli käytetty?

Oliko käyttäjille ilmoitettu sähköpostitse aukinaisista
FTP-palvelimista tai muista mahdollisista turvareijistä? Jos oli,
oliko skannausskriptistä tehty automaattinen, joka ilmoittaisi
käyttäjille aukoista heti kun ne havaitaan? Onko tälläisiä nyt
käytössä?

Itse sain kyllä lähinnä vaikutelman, että tilasto oli tehty lähinnä
palomuuraustarpeen ja muiden käyttörajoitusten perustelemiseksi, eikä
mitään automatisointeja oltu tehty.

Asiallinen tapa ratkaista tietoturva-ongelmat olisikin automatisoida
valvontaa ja ongelmatilanteista raportointia käyttäjille (siten että
ENSIN ILMOITETAAN ja vasta myöhemmin mahdollisesti pakotetaan
korjaamaan katkaisemalla yhteys). Edes pinnalliset tarkistukset
auttaisivat varmasti merkittävästi, ja ne olisi helppoa toteuttaa, jos
tälläisiä tilastojakin kerta osataan tehdä.

Toinen merkittävä suojaustapa olisi palomuuriohjelmiston konfigurointi
siten, että porttikohtaiset estoasetukset voidaan tehdä
konekohtaisesti. Minä en hevillä usko etteikö tätä ole mahdollista
toteuttaa tehokkaasti palomuurissa. Tällöin käyttäjä itse voisi avata
kunkin portin itse ("rekisteröityä"), eikä niitä jäisi auki
vahingossa. Järjestelmä toki lähettäisi muistutuksen asetusten tilasta
pari kertaa vuodessa, ja aina niiden muuttuessa.

Uskoisin, että nämä automaattiset järjestelmät olisi varsin helppo
toteuttaa, ja varmasti niitä onkin jo jotain toteutettu (mieleen tulee
esim. pääkoneiden salasanojen dekryptaus-ajot). Tämän helpon työn
tekemisellä, joka kuulunee ATK-keskuksen normaaleihin tehtäviin,
vältetään kyläverkon asiakkaiden asiallisen verkkokäytön merkittävä
haittaaminen.

Nämä ovat käyttäjän ehdotuksia, ATK-keskuksen asiantuntijat varmasti
kykenevät keksimään vielä parempia ratkaisuja, jotka palvelisivat koko
ATK-keskuksen tarkoitusta.

> Kysymys kuuluukin: minkä helkkarin takia melkein joka viides kone
> kyläverkossa tarjoaa ftp-palvelua? Kysymys ei ole edes retorinen, vaan
> todennäköisesti johtaa toimenpiteisiin hyvin nopealla aikataululla.

Mieleeni tulee esimerkiksi, että FTP:n uploadin asentaminen lienee
paljon helpompaa kuin httpd:ssä. Itsekään en ole vielä ottanut selvää
miten se tehdään httpd:ssä, vaikka olen ollut varsin raskas
käyttäjä. Itse käynnistän ftp-palvelimen käsin aina erikseen siirron
ajaksi.

Jos nyt halutaan palomuurata pois paitsi FTP-palvelimet, myös
httpd-palvelimet, niin ei kait se haittaa jos sähköpostitse lähetetään
vaikkapa gigatavun tiedostoja?

> Anonyymitunnus oli avoimena 19 palvelimessa. Se sentään on ihailtavan
> vähän. Mitään muuta ihailtavaa ei tässä tilanteessa olekaan.

Eiköhän se anonyymitunnus ole juuri se oleellisin.

> Käydessäni läpi muutamia anonyymiftp-palvelimia tuli selväksi, että
> kyseessä on todennäköisesti palvelu, joka on jäänyt päälle niin, että
> käyttäjä ei edes tiedä siitä mitään. Jos jaossa ei ole yhtään mitään,
> miksi palvelu muuten olisi päällä?

Tarkistitko, ettei niissä ollut upload-hakemistoa? Siihen itse olen
FTP:tä pääasiassa käyttänyt.

> Todennäköisesti siellä on nytkin muutamia kräkättyjä koneita, joista
> omistaja ei tiedä yhtään mitään.

Todennäköisesti yliopistojen pääkoneissa on tälläkin hetkellä kymmeniä
perinteisin keinoin kräkättyjä tunnuksia. 15-kesäisenä hieman
olkasurffausta harrastaneena voin kertoa että yliopiston pääkoneisiin
on aina hyvin helppoa päästä niin kauan kun käytössä ei ole fyysistä
autentikointia.

-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth

Edellinen säie: Yliopistoverkon palomuurauksen haittavaikutukset
Seuraava säie: Kyläverkot
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]