Newsgroups: utu.yok.keskustelu
Subject: Re: mitä vaihtoehtoja verkkoon pääsylle?
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 26 Feb 2001 22:13:02 +0200

Mats Kommonen <mats AT utu PISTE fi> writes:
> Yliopistoverkko - muu maailma. Laitosverkko menee joka tapauksessa
> kokonaan kiinni, eli laitoksilla olevaan koneeseen saa yhteyden ulkoa
> vain, jos laitos on niin kirjallisesti päättänyt ja noudattaa yleisiä
> turvaohjeita.
>
> Kyse on siis siitä, avataanko kyläverkossa tai baanaverkossa olevalle
> koneelle enemmän oikeuksia kuin muulle yliopistoverkolle.

Eli mikä on tämänhetkinen suunnitelma tarkalleen? Miten
tietojenkäsittelyopin ja muiden vastaavien oppiaineiden tutkijoiden ja
opiskelijoiden erityistarpeet aiotaan ottaa huomioon?

Se, jos kaikki pienetkin kokeilut ja työhön tai opiskeluun vain
epäsuoraan liittyvät projektit täytyy viedä laitosbyrokratian kautta
mietittäviksi, kadotettaviksi, jälleenlöydettäviksi, unohdettaviksi,
komiteassa kenties joskus hyväksyttäviksi ja sen jälkeen vielä
professorin/dekaanin/rehtorin allekirjoitettavaksi ja hukattavaksi,
väistämättä rajoittaa yliopistossa tapahtuvaa oppimista, tutkimusta ja
muuta kehitystyötä.

Tietoturvan monet toteutetut ja varsinkin nämä nyt aiotut
"parannukset" ovat suoraan vastakkain yliopistoverkon
käyttökelpoisuuden kanssa. Teknisten rajoitusten tekeminen kenties
vähentää ATK-keskuksen työtä (kuten varmasti helpottaisi myös koko
tietojärjestelmän sulkeminen), mutta tutkimusta ja opiskelua
haittaavana se sotii suoraan yliopiston toimintatarkoitusta vastaan.

Vaikka jokin ongelmien hallintakeino olisi tarpeellinen ja teknisesti
mahdollinen, ja kenties ATK-keskuksen päätäntävallassakin, tulee
lisäksi ottaa huomioon myös yliopiston toimintatarkoituksen asettamat
rajoitteet.

> Niin... Kunhan kaikki oppivat _ensin_, mitä saa kokeilla ja mitä ei,
> ja sitten vasta kokeilevat. :)
>
> Jos oppiaineet eivät huolehdi tästä, niin meidän täytyy tehdä
> raskaalla kädellä yleisiä sääntöjä, jotka luonnollisesti muotoillaan
> tiukimman mukaan.

Eli jos laitokset eivät tee juuri niin kuin ATK-keskus käskee, tekee
se päätökset yksipuolisesti käyttäen diktatuurivaltaansa?
Ihmeellisintä minusta on, jos moinen hyväksytään mukisematta.

> Yliopiston toiminta-ajatukseen ei sovellu jättää asiaa pelkästään
> yksittäisen opiskelijan ja atk-keskuspalveluja ylläpitävien
> henkilöiden väliseksi asiaksi, vaan mainitsemallasi työllä pitäisi
> olla oppiaineen nimenomainen siunaus, hyväksyntä ja resurssoitu
> tuki.

Byrokraattipaskaa, anteeksi vain. Kuten edellä sanottua, jokaisen
resurssin virallinen anominen erikseen laitosbyrokratian kautta
merkitsisi yliopiston tutkimuksen ja opiskelun tukahtumista.

Monet tutkimuksen ja opiskelun kohteet jäävät usein budjetoimatta,
koska niitä on vaikea rajata tai perustella tarkasti. Varsin
merkittävä osa tutkimusinnovaatioista kuitenkin syntyy usein
budjetoidun tutkimuksen ohella "harmaana tutkimuksena", ja
opiskelussakin suuri osa tiedosta tulee usein muualta kuin kurssien
opetuksesta. Tämä pätee varsinkin tietojenkäsittelyalan tutkimukseen
ja opetukseen, kuten varmaan kaikki hyvin tiedämme.

Harmaa opiskelu on opiskelua, josta yliopiston ei tarvitse maksaa
käytännössä mitään. Oleellista kuinkin on, ettei noita pieniä
resurssitarpeita aleta karsimaan byrokraattisella nipotuksella, vaikka
siihen olisi valtakin. Järjestelmän joustavuuden tulee aina olla
ensisijainen tekijä, koska ilman sitä ei järjestelmä täytä
tarkoitustaan.

Vertauksena, yliopiston kirjastossakin varmasti on resurssipulaa, jota
varmaankin voisi helpottaa mukavilla rajoituksilla, kuten että kirjoja
saisi lukea vain erikoisluvilla. Säästettäisiin paljon tuoleja ja
lattiapinta-alaa. Näin ei kuitenkaan tehdä, koska palvelun vapaus
ymmärretään tärkeäksi ja kirjasto katsotaan peruspalveluksi,
jollaiseksi ATK-keskuskin toivottavasti ymmärtää oman palvelunsa
olevan.

> Oppiaineet voivat sitten keskustella tietohallinnon kanssa siitä,
> miten keskusjärjestelmiä voidaan kehittää tämän tavoitteen
> mukaisesti.

Mikä ihme tässä "kehityksessä" menee pieleen? Aikoinaan kaikki oli
keskusjärjestelmissä. Sitten tulivat mikrot ja tietoverkot ja
resurssintarve siirrettiin käyttäjien omiin koneisiin, varsinkin kun
se oli myös sovellusohjelmien asennuksen ja käytön kannalta
joustavampaa.

Nyt kun resurssintarve on muutaman vuoden päästä noussut lisää,
halutaan olemassaolevat hajautetut resurssit hylätä ja siirtää osa
kuormasta takaisin keskusjärjestelmähierarkiaan, joka tunnetusti ei
joustamattomuutensa vuoksi toimi. Mutta tämän käyttökelvottomuuden
plussapuolena on ATK-keskuksen onneksi töiden väheneminen.

Jokin mättää, kehitykseksi tätä ei voi kutsua hyvällä tahdollakaan.

> [...]
> tiedekunnille ja keskushallinnolle palveluja, jotka muotoillaan
> niiden tarpeiden mukaisiksi. Opiskelijat (ja henkilökunta) ovat
> atk-ylläpidon näkökulmasta tiedekunnan osasia ja tiedekunnan ( /
> laitoksen / oppiaineen) tulee määritellä yhteiskunnalliset ja
> koulutukselliset tavoitteet ja keinot.
>
> Näistä asioista 'tapellaan' vuosittain mm. yliopiston
> budjettineuvotteluissa, ja jos tiedekunta haluaa parantaa jäsentensä
> tietoteknisiä opiskelu-/tutkimusmahdollisuuksia oleellisesti
> nykyisestä, se varmaan näkyy myös budjettineuvotteluissa ja

Lisää byrokraattipaskaa, anteeksi vain. Vastuun saa aina sälytettyä
muualle vetoamalla muodollisuuksiin sopivasti. Valitettavasti
tälläiseen byrokratiaan perustuva rationaalinenkin perustelu johtaa
hämmästyttävän usein täysin idioottimaiseen lopputulokseen. Ikävintä
asiassa on, että älyttömyyttä tuottavan koneiston rattaina toimivat
muutoin ihan järkevät ihmiset. Varsin pelottavaa, toivottavasti en
itse koskaan moiseen soppaan joudu.

Harmaalle opiskelulle ja tutkimukselle ei varmaankaan koskaan saada
budjetoitua mitään. Se ei silti tarkoita, että sen saisi teknisillä
keinoilla tehdä mahdottomaksi.

En ole kauheasti nähnyt ATK-keskuksen lobbaavan ainakaan julkisuudessa
käyttövapautta parantavan budjetin puolesta, enkä myöskään tiedä
lobbaako se vain omien velvollisuuksiensa kutistamista. En tosin ole
valtavasti seurannutkaan keskusteluja, joten korjatkaa jos olen
väärässä.

Jos on tarvetta, lähetän kyllä mielelläni oman lausuntoni sopivalle
taholle asian ajamiseksi, vaikka en yleisesti olekkaan mukana
yliopistopolitiikassa.

-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth

Newsgroups: utu.yok.keskustelu
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 27 Feb 2001 21:18:43 +0200

Tuotaaa....
      Huomasin vasta äsken, että olet myös TYY:n edustajiston puheenjohtaja.

Toimitko tai oletko toiminut missään sellaisissa tehtävissä, joihin
sisältyy tai saattaa sisältyä opiskelijoiden edustaminen yliopiston
ATK-palveluja koskevissa asioissa?

-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth

Newsgroups: utu.yok.keskustelu
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 01 Mar 2001 00:33:58 +0200

Antti Siira <antasi AT alya PISTE utu PISTE fi> writes:
> Hmm.. Minusta tuollaisesta koko yo-verkon kattavasta palomuurista ei
> välttämättä paljoa hyötyä ole, sillä jos yksikin muurin takana oleva
> kone murretaan, niin sen jälkeen kaikki muurin antamaan suojaan
> luottaneet koneet ovat täysin avoimia mahdolliselle murrolle -> eli
> kaikki suojaa tarvitsevat koneet täytyy kuitenkin suojata
> konekohtaisesti. Korjatkaa, jos olen väärässä.

En aivan ymmärtänyt mitä tarkoitat. Palomuurin takana täysin olevaa
konettahan on lähes mahdotonta murtaa suoraan, vaan korkeintaan
toisten, ulospäin avointen koneiden kautta. Monet ulospäin näkyvät
palvelut voidaan kuitenkin jättää palomuurin ulkopuolelle, jolloin
niidenkään murtaminen ei lisäisi riskiä palomuurin sisällä. Palomuurin
sisältä tuleviin murtoihin muuri ei tietenkään auta mitenkään, eli
suojauksista täytyy joka tapauksessa huolehtia.

Pari vastaavansuuntaista lisäkohtaa:

      Keskittäminen ei myöskään aivan yksioikoisesti vain paranna
      tietoturvaa, sillä se on myös kaikkien munien siirtämistä samaan
      koriin. Vaikka keskitys pienentääkin turva-aukkojen lukumäärää,
      kasvavat keskusjärjestelmän rikkoutumisen seuraukset. Hajautetun
      järjestelmän sisäiset esteet ja tekninen diversiteetti myös
      suojaavat verkon muita osia jonkin verran. Keskittäminen
      saattaisikin lisätä tietoturvariskejä keskusjärjestelmässä, mikä
      kasvattaisi paineita vuorostaan sen käytön rajoittamiseksi, jolloin
      koko keskitysratkaisun negatiiviset vaikutukset lisääntyisivät
      entisestään.

      Keskitetyssä WWW-palvelinkoneessa ei ole mahdollista asentaa ja
      jatkuvasti ylläpitää kaikkien käyttäjien tarvitsemia
      apuohjelmistoja, ohjelmointikieliä ja three-tier -arkkitehtuurien
      vaatimia palvelimia, kuten tietokantapalvelimia. Osa näistä
      ohjelmista on tietoturvaohjelmia (kuten autentikointi ja SSL), joten
      reikien sulkeminen keskityksellä osittain myös synnyttäisi niitä.

En kuitenkaan usko, että nämä vahingoittaisivat tietoturvaa yhtä
paljon kuin tiukka palomuurittaminen auttaisi. Tärkeimmät argumentit
ovatkin tietoverkon käytettävyydessä, yms.

Mitä tulee laittomien tiedostojen jakelun estämiseen
WWW-palvelinkeskityksillä, saa WaReZi1-ihminen kuitenkin kierrettyä
ne, jos ei CGI:llä niin sitten sähköpostilla, tms... Niin kauan kuin
laitteilla voi tehdä yhtikäs mitään, voi niillä tehdä myös kiellettyjä
asioita.

> Helsigissähän taisi käydä niin, että HOASin siirtäessä verkkopalvelut
> Jippii Groupin harteille, estettiin kaikki sisäänpäin tulevat yhteyden-
> ottopyynnöt.

Jeps. HUTissa ja HY:ssä on nykyään ilmeisesti muutoin melko järkevä
systeemi (vai?). Mutta esim. LUTissa on suojaukset jo viety ilmeisesti
sellaisiksi mitä Turussakin nyt kaavaillaan. En tiedä mitä
keskustelua näissä muissa korkeakouluissa on käyty asiasta.

-- Paradoxes are the source of wisdom and the end of truth

Edellinen säie: Pikku Pirkan Paskaa
Seuraava säie: Yliopistoverkon palomuurauksen haittavaikutukset
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]