From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: utu.komposti
Subject: Re: Vai sai _kasteessa_ nimen?
Date: 03 Jun 1998 08:42:11 +0000

> yleissivistykseen pitäisi kuulua se, että lapset eivät saa nimeään
> _kasteessa_. Kaste on sakramentti, jossa kastettava otetaan
> seurakunnan jäseneksi. Se ei ole mikään nimenantorituaali. Nimihän on
> efektiivisesti annettu jo silloin, kun vanhemmat tai kummit tai ketkä
> nyt hyvänsä lapsen nimestä päättävätkin, _päättävät_ antaa lapselleen

Itse asiassa aika usein eri uskontojen kasteisiin (initiaatioihin)
liittyy uuden nimen antaminen. Taidetaan englanninkielessäkin käyttää
käsitettä "christian name". Jos vanhemmat antavat jonkin nimen ennen
kastetta, niin se on sitten semmoinen paha pakananimi, jota ei saa
käyttää Herran kuullen, eli ei koskaan. Jos sitä ikinä käyttää,
avautuvat helvetin portit ja Perkele itse tulee ja poimii poloisen
kainaloonsa. Tämä on juuri syy miksi nykymaailma on Perkeleen hallussa
- kun kasteessa annetaan jo käytössä oleva nimi, niin Herra ja Perkele
pääsevät taistelemaan raukan sielusta koko elämän läpi, eikä hän
koskaan osaa valita. Näin se on.

Edellinen säie: Naama
Seuraava säie: Kuka vei pyorani!?
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]