USENET News utu.keskustelu

Säie: Poliiseista (Oli: Lakesta ja julkaisuvapaudesta)

Edellinen säie: Lakesta ja julkaisuvapaudesta (Oli: Poliisi pamputtaa, tapaus nro 4548823)
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
From: Marko Gronroos <magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi>
Newsgroups: utu.keskustelu,sfnet.keskustelu.huumeet,sfnet.keskustelu.yhteiskunta
Subject: Poliiseista (Oli: Lakesta ja julkaisuvapaudesta)
Date: 27 May 1997 09:38:35 +0300

maz AT utu PISTE fi (Mats Kommonen) writes:

> Ei lynkata, mutta: Milläs luulet huumekätköjen keskimäärin löytyvän?
> Pelkän epäilyksen perusteella tietysti. Huumepoliisin työ perustuu lähinnä
> "kadulla" kuultuihin juttuihin, ilmiantoihin ja joskus harvoin selkeään
> näyttöön (esim havainto huumeiden myymisestä). Muuten ei työ onnistu.

Njaa, miten sen nyt ottaa. HUOMATTAVASTI tehokkaampaa olisi oikeus
karhukoplan avulla ratsatavaikka koko kaupunki järjestelmällisesti
talo kerrallaan. Konetuliaseiden, jne. kera tietysti. Painotusta voisi
olla esimerkiksi asukkaiden pärstäkertoimien mukaan. Lisäksi
kaikenlaiset eritysryhmät, kuten tunnetusti vapaamieliset opiskelijat
tulisi laittaa erikoisvalvontaan. Myös kadulla järjestettäisiin
vastaavia ruumiintarkastuksia. Jokaisen kansalaisen tulisi käydä
virtsakokeessa kerran kuukaudessa (opiskelijat kerran kahdessa
viikossa). Rangaistuksina kaikista (huume-)rikoksista kuolemantuomio.
      Tällöinkin voitaisiin sanoa, että huumekätköt "keskimäärin" löytyvät
virtsakokeen, pärstäkertoimen tai ihmisryhmäerottelun perusteella,
joten ne sitten ovat oikeutettuja ja hyvä juttu?

> Tämän varjopuolista on muitakin esimerkkejä kuin magin; vaikkapa Juicen
> Leskisen pidätykset ja farssioikeudenkäynti takavuosina. Entäs jos magin
> kotona olisikin ollut kilon pussi hasista? Luuletko että huumepoliisi
> olisi joutunut edesvastuuseen liian heppoisin perustein tehdystä
> kotietsinnästä?

"Entäs jos". Entäs-jossit eivät ole mikään perustelu sille että
tuollainen poliisin toiminta aiheuttaa _lainkuuliaisissa_
_kansalaisissa_ VITUNMOISTA STRESSIÄ. Olisiko SINUSTA kivaa, jos
joutuisit koko ajan pelkäämään _jokaista_ kotonasi sanomaasi sanaa,
joka mahdollisesti nauhoitetaan poliisit toimesta? Pidätkö SINÄ
ajatuksesta, että kotonasi saapastelee (poissaollessasikin) poliiseja
ympäriinsä ylimielisesti penkomassa tavaroitasi? Pitäisitkö SINÄ
tilanteesta, jossa jatkuvasti saat pelätä, että poliisit tekevät
keskellä yötä rynnäkön sisään? Tai jos käyt jonkin
kaverin/tyttöystävän luona, niin myös sinne. Vain siksi, että SINÄ
olet julkisesti kirjoittanut "kasvattavasi yrttejä".
      KENENKÄÄN ON VITUN VAIKEA KUVITELLA TÄTÄ JOS EI OLE SITÄ KOKENUT

Kaikki tämä vain siksi, että olet tehnyt jotain, jonka täysin varmasti
tiedät lailliseksi, etkä ole mitenkään _ikinä_ kenellekään ilmaissut
mitään päinvastaista. Siinähän ei PITÄISI olla mitään "omapas on
vikasi"-syytä. Poliisi vain katsoo sinut suoraan pahalaatuiseksi
rikolliseksi, jota tulee kohdella saastana. Jos epäilet sanojani,
KOKEILE SITÄ! Pyydä vaikka jotain kaveriasi soittamaan poliisin
vihjepuhelimeen ja kertomaan millainen huumerikollinen olet. Sitten
joku vielä sattuu lahjoittamaan sinulle kauniin huonekasvin tai
vaikkapa eksoottisen matkatuliaispiipun.

Tämä ylläoleva ei ollut sanottu juuri sinulle, Mats, vaan yleisesti
kaikille, jotka pitävät ongelmiani "itseaiheutettuina", kriittisiä
mielipiteitäni "huvittavina", tms. Uskon toki, että ihmismielen
perusolemukseen kuuluu sadistinen ilo siitä että jollekulle muulle
tapahtuu jotain ikävää, mutta toisaalta se voi tapahtua aina
itsellekin.

> Se että jostain selviää sakoilla, ei ole lainkaan sama asia kuin
> maksimirangaistus (jonka mukaan kotietsintäraja lasketaan). Ja
> huumeasioissa poliisilla on (faktisesti) paljon enemmän harkinta- ja
> toimintavaltaa (sen olen itsekin joskus kymmenen vuotta sitten Tavastialla
> istuessani oppinut) kuin muissa virkatehtävissä.

> Ovat he joka tapauksessa
> sen verran ammattitaitoista porukkaa etteivät mene tekemään kotietsintöjä
> elleivät ole varmoja siitä että kotietsintä on laillinen...

...ammattitaitoisia? Roskaa. Taidat hieman yliarvioida heitä... He
suorittavat tätä opiskelijoiden ja hampunkasvattajien kiusaamista vain
koska siitä saa papukaijamerkkejä helpolla. Todellisten rikollisten
suhteen he ovat täysin avuttomia.
      Olen kuullut joitain omaa tapaustani paljon pahempia kauhujuttuja
Suomesta. Kyse on siitä, että poliisit ovat _oppineet_, että koska
kukaan ei koskaan valita heidän tekemistään rikkeistä, he voivat niitä
myös tehdä. Sitten TV:ssä vielä kuulee poliiseilta kaikenlaisia
lausuntoja, kuten "rikollisten saamiseksi kuriin tulisi poliisin
eettisiä sääntöjä höllentää". Voi luoja! Eikös juuri rikolliset ole
niitä eettisesti erittäin epähölliä ihmisiä? Miksi poliiseista tulisi
tehdä eettisesti heidän tasoisiaan?
      Vaikka onkin ehkä "kivaa" päästää poliisit kehittymään oman sadismin
tarpeen tyydyttäjiksi, voi se ehkä osua omaankin nilkkaan.

Tarve EI oikeuta keinoja, ei ainakaan moraalisessa yhteiskunnassa.
Entäs meillä Suomessa?

--
----
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/~magi/)