USENET News sfnet.tiede.matematiikka

Säie: Aine ja informaatio

Seuraava säie: Miksi mikaan laskin ei osaa muuttaa lukua...?
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.tiede.matematiikka
Subject: Re: Aine ja informaatio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 01 Nov 2000 13:21:15 +0200

Sampo Smolander <sampo PISTE smolander AT helsinki PISTE fi> writes:

> Miten niin "mielivaltaisen suurta"?
> Jos kvanttiportti voi olla kahdessa tilassa "yhtä aikaa", niin
> voi kai tuota mallintaa äärelliselläkin Turingin koneella?

En nyt ajatellut vain yksinkertaisia kvanttitietokoneita, jotka ovat
aika supistettu kvanttilaskennan osa, vaan kvanttimaailmaa
yleensäkin. Eli sellaisessa tilanteessa, jossa sama hiukkanen on
äärettömän monessa paikassa samanaikaisesti, kunnes se
havaitaan. Käsittääkseni tälläisiä on: esimerkiksi yksi fotoni voisi
olla tälläisessä tilassa. Tällöin TM joutuisi simuloimaan käytännössä
äärettömän monen hiukkasen ja virtuaalihiukkasen liikettä.

> Mitä tarkoitat?

Näin olen ymmärtänyt. Muistaakseni ainakin Deutsch luokitteli ne eri
luokkiin kirjassaan Todellisuuden rakenne. En nyt kyllä muista missä
kohtaa ko. kirjaa hän olisi tämän selkeästi sanonut.

> Mutta eikö virhe pienentyisi, jos tihentäisi askelta
> ja laskisi tarkemmilla liukuluvuilla?

Tarkkenisihan se toki, mutta täsmällisen tarkkuuden saisi vasta kun
askel olisi äärettömän pieni, jolloin yhden sekunnin simulointiin
menisi ääretön aika. Toisaalta jos meillä olisi jatkuva analoginen
tietokone, se voisi suorittaa tuon täsmällisen laskun äärellisessä
ajassa. Minusta tässä on selkeä ero.

Tosin kvanttimaailmassamme tuollaista analogista tietokonetta ei taida
voida olla olemassa, joten tämä nyt on aika teoreetista juttua...

Turing ilmeisesti ajatteli, että TM kykenisi simuloimaan mitä hyvänsä
fysikaalista kappaletta täysin. En vain ymmärrä miten hän kiersi tämän
approksimointiongelman, johon minä ainakin törmään. Varmaan tähän on
yksinkertainen vastaus, kun Turingin käsitys kerta on ollut
matematiikassa hyväksytty viimeiset 50 vuotta.