USENET News sfnet.tiede.fysiikka

Säie: Entropia

[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.tiede.fysiikka
Subject: Re: Entropia
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 01 Aug 2000 18:04:53 +0300

Petri Valasti <valasti AT pcu PISTE helsinki PISTE fi> writes:
> Entropia on pohjimmiltaan informaation mitta. Informaatioteoriassa sen
> yksikkö onkin bitti.

En täysin ole ymmärtänyt tätä "entropia=informaatio"-määritelmää,
johon olen aina silloin tällöin törmännyt. Sen mukaan mitä itse olen
tuosta lukenut, ne nimenomaan ovat vastakohdat. Tosin eräässä
määritelmässä informaatio on korrelaatioentropiaa, joka nimenomaan on
entropian vastakohta. Jonkinlainen selvennys tästä ei tosiaan olisi
pahitteeksi.

> Fysiikan ja informaatioteorian entropioiden välille on kehitelty
> yhteyksiä ja pohjimmiltaan kaiketi kyseessä onkin sama asia eri
> näkökulmasta tarkasteltuna. Muuta arvoa kuin mielenkiintoarvo näillä
> yrityksillä ei kuitenkaan ole.

Njaa, kyllähän ne on nyt yrittämässä kehittää tätä reversiibeliä
logiikkaa, jonka avulla vältettäisiin informaatiota tuhottaessa
syntyvä lämpö -> prosessorit kävisivät aavistuksen kylmempinä (joskus
tulevaisuudessa merkitys voinee olla suurempi).

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom

Newsgroups: sfnet.tiede.fysiikka
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 01 Aug 2000 20:00:05 +0300

Henri Saarikoski <hsaariko AT vipunen PISTE hut PISTE fi> writes:
> Marko Grönroos:
>
> Äh, se on vaan analogia. Entropia on fysiikassa teoreettinen suure niinkuin
> energia tms. ja se on määritelty statistisessa fysiikassa tilasumman
> logaritmina kertaa Bolzmannin vakio, eikä siinä määrittelyssä tarvitse puhua
> mitään informaatioista.

Niin, anteeksi, tuo ilmaisuni oli huono ja epäselvä. En siis
tarkoittanutkaan, että fysiikassa entropia määriteltäisiin
informaation kautta.

Mitäs tuo nyt sitten on... rinnastus? Ei... yhtäläisyys? No, mikälie,
lienee kuitenkin pikemminkin informaatioteoriaan sisältyvää, eikä
suoranaisesti fysiikkaan. Siitä huolimatta kysyn edelleen: mihin tämä
väite perustuu?