Newsgroups: sfnet.tiede.bio
Subject: Re: Aine ja informaatio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 31 Oct 2000 17:55:02 +0200

Sampo Smolander <sampo PISTE smolander AT helsinki PISTE fi> writes:
> Tietojenkäsittelyteoria (jota ilmeisesti et tunne)
> kyllä kattaa kaikki mahdolliset laskentamallit, analogiset
> ja digitaaliset, diskreetit ja jatkuvat!

Hmm. En ainakaan itse olisi aivan varma noista jatkuvista, koska TM:t
ovat luonteeltaan diskreettejä. Tietysti jos jatkuvat arvot voidaan
kuvata symbolisesti, ne voidaan käsitellä TM:llä. Eli käytännössä
kaikki jatkuvakin matematiikka voidaan kuvata diskreetteinä
merkkijonoina, mutta ei välttämättä laskea.

Esimerkkinä vaikkapa jokin kiva tuulesta temmattu
differentiaalifunktio...

            dx/dt = t^2 + y
            dy/dt = 1 - x^2 + t

Laske TM:llä systeemin tila hetkellä t=10.0, kun x(t0)=y(t0)=0. Menee
approksimoinniksi.

Eli mitenköhän tuo analogisten järjestelmien kuvaaminen diskreeteillä
nyt sitten menee?

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom

Newsgroups: sfnet.tiede.bio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 31 Oct 2000 22:35:52 +0200

Sampo Smolander <sampo PISTE smolander AT helsinki PISTE fi> writes:
> No mutta approksimoidahan voi yleensä mielivaltaisen tarkasti.

Vaan ei täysin, eli jonkinlainen periaatteellinen ero siinä minusta
on. Voihan TM:llä "approksimoida" kait myös kvanttitietokonetta, mutta
on kuitenkin "aika työlästä" ja vaatii mielivaltaisen suurta
kapasiteettiä. Kuitenkin ne käsittääkseni luokitellaan eri
laskennallisuusluokkiin (?).

> Hermosolulla on varmaankin joku tarkkuusraja ihan termisestä
> kohinasta johtuen, joten luulisin että kaikki käytännön
> tarkoituksia varten hermosolu riittää mallintaa äärellisellä
> tarkkuudella.

Tjoop, käytännön tarkoituksia varten kyllä, yritin vaan tarkastella
asiaa ihan teoreettisella tasolla.

Diskreetissä approksimaatiossa on käsittääkseni suurena ongelmana
virheen systemaattisuus. Esimerkiksi N:n kappaleen ongelman ajoissa
olen huomannut että järjestelmän kokonaisenergia kasvaa vähitellen,
varsinkin jos kappaleet käyvät kovin lähellä toisiaan.

Mutta joo, KÄYTÄNNÖSSÄ hermosolut ja TM kuuluvat samaan
laskennallisuusluokkaan, vaikka niin ei jossain ihan teoreettisessä
mielessä olisikaan. Tosin en tosiaan ole varma ovatko ne
teoreettisestikaan eri luokissa, sitä tässä juuri pohdin.

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom

Edellinen säie: Keinotekoinen fotosynteesi?
Seuraava säie: Taustaa
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]