USENET News sfnet.tiede.bio

Säie: Lukion biologian kirja

Seuraava säie: Emästen määrä
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
Newsgroups: sfnet.tiede.bio
Subject: Re: Lukion biologian kirja
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 05 Sep 2000 11:53:23 +0300

Anni Hienola <Anni PISTE Hienola AT helsinki PISTE fi> writes:
> Esimerkki 2: Kuvittele, että Stephen Hawkins joutuisi käyttämään
> lähdekirjanaan lukion pitkän fysiikan kvanttimekaniikan osuutta ja
> suhteuta ajatus koskemaan lukion bilsan kirjoja ja vaikka
> geeniterapiaa tukivia lääkäreitä.

Ei ainakaan minulla ollut lukion pitkässä fysiikassa edes mitään
mainintaa kvanttimekaniikasta. Mikä osoittaa lukion opetuksen
laajuudesta sen että... ;-)

Newsgroups: sfnet.tiede.bio
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 11 Sep 2000 15:20:03 +0300

"TJT" <no PISTE spam AT nospam PISTE invalid> writes:
> Siis ongelma on se, että lukion kirja ei näytä kelpaavan yhtään mihinkään!

En ole ko. kirjaan tutustunut, mutta ainakin kaikki huuhaa-sivuillasi
esittämät lainaukset kirjasta antavat siitä asiallisen kuvan.

> Evoluutio-ryhmän keskustelua ei todellakaan voi sanoa syvälliseksi, ja minua
> on haukuttua _aina_ kun olen viitannut ko. kirjaan!!!

Ehkäpä sinun ei kannattaisi yrittää etsiä siihen vikaa muista
ihmisistä...

> Evoluutio-ryhmässähän on juututtu jo sen evoluution määritelmään

Itse olet tainnut juuttua evoluution olkiukkomääritelmään, koska
tieteellinen määritelmä on ilmeisesti liian vahva jotta voisit löytää
siitä heikkouksia.

> (joka sekin on siis määritelty lukion kirjoissa, ei vaan kelpaa
> tietyille henkilöille)

Voisitkos sitten kertoa mikä ko. kirjan määritelmä ei kelpaa tietyille
henkilöille?

Ainakin sivullasi http://tjt2.tripod.com/lukio.html mainitset itse
seuraavat lainaukset:

      'Sivulla 234 määritellään "Evoluutio on muutosta populaation
      geenialleelien lukusuhteissa."'

      'Sivulla 255 toistetaan määritelmä "Evoluutio on populaation
      alleelien keskinäisten lukusuhteiden muuttumista",...'

Tämä määritelmä on täysin ainakin minun ja luultavasti myös
evoluutiobiologien käsityksen mukainen. Ei mitään valitettavaa.

      '...vaikka jo sivulla 237 paljastettiin evoluutiossa olevan kyse
      alkeellisten eliöiden kehittymisestä monimutkaisemmiksi.'

Tuosta et kuitenkaan esitä suoraa lainausta kirjasta. Katsos, kun
evoluutiossa USEIN (tai mitä luultavimmin yleensä) monimutkaisuus
kasvaa, mutta ei aina. Siksi se on vain biologisen evoluution PIIRRE -
evoluutio ei TARKOITA monimutkaistumista. Aivan vastaavasti evoluutio
ei TARKOITA sopeutumista, vaikka evolutiivinen muutos usein onkin
sopeutumista.

Vertaus: autoilussa tiet kuluvat. Sinun päätelmäsi: autoilu tarkoittaa
teiden kulumista. Yleinen sanakirjamääritelmä: autoilu tarkoittaa
autolla matkustamista.