USENET News sfnet.keskustelu.yhteiskunta

Säie: Vähän valaistusta Vanhasen kantoihin

Edellinen säie: Poliiseista
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.yhteiskunta
Subject: Re: Vähän valaistusta Vanhasen kantoihin
Date: 12 Aug 2004 20:00:04 +0300

Pertti Ström <pertti_strom AT yahoo PISTE com PISTE INVALID> writes:

Lainausta Tatu Vanhasen kirjoituksesta:
> Olen todellakin sitä mieltä, että ihmisten väliset geneettiset erot
> ovat tosiasia, joka aiheuttaa pysyvää eriarvoisuutta. Luulisin
> Uusikylänkin myöntävän, että kaikki ihmiset ovat geneettisesti jossain
> määrin toisistaan poikkeavia. Yksilöiden geneettiseen erilaisuuteen
> liittyy heidän ominaisuuksissaan, kyvyissään ja taipumuksissaan
> esiintyvää toisistaan poikkeavuutta. Siitä seuraa, että kaikki eivät
> pysty samanlaisiin suorituksiin.

Tämä lienee se tieteellisesti vahva argumentti, josta Vanhanen lähtee
liikkeelle. Epäilemättä näin on, mutta kuten keskustelussa on jo usein
todettu, ihmisrotujen geneettisten erojen merkittävyys älykkyydelle
kalpenee ympäristö- ja koulutuserojen rinnalla. Vanhasen tutkimusta on
kritisoitu raskaasti siitä, ettei hän ota näitä tekijöitä huomioon
käytännössä lainkaan. (Nojoo, tämä on tullut jo monesti sanottua.)

Vanhanen:
> En missään kohdassa sanonut, että rodut ovat eriarvoisia, vaikka
> olen kyllä tähdentänyt, että yksilöiden välillä esiintyvä erilaisuus
> ulottuu myös populaatioihin.
> Erilaisuuden toteaminen ei tarkoita sitä, että toisistaan poikkeavat
> rodut ja populaatiot leimattaisiin ihmisarvoltaan eriarvoisiksi.

Tämä lienee merkittävä kohta. Panin kummissani merkille esimerkiksi
poliitikko Kari Uotilan (vas) kommentin (IL? 11.8.):

         "Jos lähtökohtaisesti leimaa tummaihoiset ihmiset maailmassa
         vähemmän arvokkaiksi, kyllä sitä voi rasismiksikin tulkita."

Tässähän Uotila suoraan implikoi, että tyhmät ihmiset olisivat
vähemmän arvokkaita kuin älykkäät. Tämä on minusta aika radikaali
näkemys poliitikolta.

> Lääketieteen lisensiaatti Pekka Reinikaisen kirjoitus (HS 15.5.) on
> hauska osoitus evoluution peruskäsitteitä koskevista
> väärinkäsityksistä. Hän sanoo uusimman tiedon geeneistä kumoavan
> Vanhasen toteamuksen siitä, että ihmisten väliset geneettiset erot
> olisivat tosiasia, joka aiheuttaisi myös pysyvää eriarvoisuutta. Vähän
> myöhemmin hän sanoo, ettei ole enää tieteellisesti perusteltua puhua
> eri roduista, koska ihmisten väliset geneettiset erot ovat äärimmäisen
> pieniä.

Tähän SUURENA huomautuksena, että Pekka Reinikainen on kreationisti,
joka uskoo Jumalan luoneen ihmisen jokseenkin nykyisenlaisena jokunen
tuhatta vuotta (tms) sitten. On siis mahdollista, että Reinikaisen
mielestä kaikki ihmiset on "luotu saman älyisiksi"*.

Vanhasen tieteellisesti hyvin perusteltu näkemys rotujen älykkyyteen
vaikuttavien geneettisten erojen olemassaolosta on siten Reinikaiselle
uskonnollisista syistä lähtökohtaisesti väärä.

(* Hassua kyllä, myös rotuoppien kannattajat ovat perinteisesti
vedonneet uskontoon rotuerojen perusteluna, joten Reinikaisen
käsitykset voivat olla aivan jotain muutakin... Esim. amerikkalaiset
kreationistit lukeutuvat siihen k-k-kristilliseen oikeistoon, joka on
perinteisesti ollut myös rasismiin taipuvaisinta.)

> Emmehän me kovin paljon poikkea geneettisesti simpansseistakaan, mutta
> varmaan Reinikainenkin huomaisi simpanssien ja ihmisten välillä
> joitakin jopa merkittäviä eroja. Reinikainen perustelee väitettään
> ihmisten geneettisestä samanlaisuudesta sillä, että olemme
> polveutuneet samoista esivanhemmista. Tietysti olemme polveutuneet
> samoista esivanhemmista. Olemme kärpästenkin kanssa polveutuneet
> samoista esivanhemmista, mutta ei se ole pysäyttänyt jatkuvaa
> evoluutiota.

Reinikaisen mielestä ihminen ja kärpänen siis _eivät_ ole polveutuneet
samoista esivanhemmista, vaan nämä lajit on luotu erikseen.

Vanhasen kommenteista näyttäisi siltä, ettei hän ollut huomannut
Reinikaisten taustaa ja motiiveja. No, eipä niillä sinällään väliä.

Marko Grönroos (magi@iki.fi).