From: Marko Gronroos <magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.yhteiskunta
Subject: Re: Poliiseista
Date: 20 Jul 1997 22:02:14 +0300

smurffi AT hotmail PISTE com (Sami Sihvonen) writes:
> (Pudotin sfnet.keskustelu.huumeet ryhmän pois newsgroups-riviltä,
> koska en jaksa kuunnella siellä olevien huumehemmojen järjettömiä

Ilmeisesti et ymmärrä newssien käytöstä sen vertaa että ymmärtäisit,
ettei crosspostatun viestin lähettäjä välttämättä lue kaikkia
ko. ryhmiä aktiivisesti...

> arvio 4000-20000 käyttäjää, terveydenhuoltoviranomaisten mukaan
> 2000-1000 kuolemaan hepatiittitartunnoista päätellen). Noin 200
> ihmistä tappaa huumeet suomessa vuodessa (mukaanluettu "hyppään
> katolta nyt kun osaan lentää" ja pilvessä auton ajaminen jne),

Kiitos politiikan olla jakamatta käyttäjille ruiskuja ilmaiseksi.

> yhteiskunta maksaa n. 2,3-4,5 miljardia huumehemmojen hoitamisesta
> (vrt. liikenneonnettomuuksien kustannukset 1,4-3,1 miljardia
> vuodessa).

Khrm... 2,3-4,5 miljardia?? ettei vaan miljoonaa? Kuullostaa hieman
korkealta... Siis jos nuo kaikki mainitsemasi (max) 20000 käyttäjää
laitettaisiin vaikka 100,000 markan hoitoon vuodessa, tulisi summaksi
vasta 2 miljardia...?
      Mutta Suomen hoitopolitiikkahan onkin älytön. Joku poliisihan taisi
todeta, että 1%:n onnistumissuhde joidenkin kymppitonnien hoidosta on
"riittävä" oikeuttaakseen hoidot.

> Edellisiä faktatietoja on poimittu mm. viime sunnuntain Hesarista,
> jossa oli juttua huumeiden käytöstä.

Hmm, pitänee etsiä ko. lehti käsiini jos se tosiaan moisista luvuista puhuu...

> Enemmän minua kuitenkin
> huolestuttaa ihmisten asenteet, samassa jutussa kerrottiin kuinka

Ihmisten asenteista saa toki olla huolestunut, mutta mitäpä siitä?
Minusta sinun asenteesi on varsin huolestuttava, monilla on vieläkin
huolestuttavammat mielipiteet. Minusta ahdasmielisyys, halu kieltää
muilta ihmisiltä heidän elämäntapansa, jne. ovat aina varsin
huolestuttavia asioita

> Eivät poliisit salakuuntele ihmisiä (tai heidän puhelimiaan tai
> jäljitä gsm-puhelimiä viidenkymmenen metrin tarkkuudeella) huvin
> vuoksi, siihen on aina hyvä ja perusteltu syy.

Sinulla tuntuu olevan aika kova usko poliisin ammattitaitoon ja
erehtymättömyyteen.

> Rikollisten on
> syytäkin KÄRSIÄ "vitunmoista stressiä" (kuten sinä sen sanot) ja
> jäädä kiinni.

Ihminen muuttuu rikolliseksi vasta kun hänet tuomitaan jostain. Sitä
ennen hän ei ole rikollinen. Näin siis teoriassa. Mielestäsi kaikki
poliisin epäilemät ihmiset siis ovat rikollisia, koska poliisi on aina
oikeassa?

> Olet julkisesti "leuhkinut harrastavasi jotain jonka laillisuus on
> epäselvää", tuohan on kuin polvillasi kerjäisit poliisia tulemaan
> etsintäluvan kanssa kylään. Poliisi tekee vaan työtään ja suojaa
> ihmisiä rikollisuudelta, kyllä nyt saat etsiä vikaa jostain muualta
> kuin poliisilaitoksen puolelta.

Harrasteideni laillisuus on täysin selvä juttu. Olen niitä selittänyt
tarkemmin juuri jottei kirjoituksistani saisi sellaista kuvaa, että
olen jokin "huumehemmo". Ilmeisesti ko. selitystekniikka oli varsin
huono.
      Poliisi tekee ko. työtään aikas huonosti jos haittaa kunniallisten
ihmisten elämää.
      Tämmöiset "tekee vaan työtään"-selitykset ovat minusta ihmiskunnan
pahin uhka. Nämä ihmiset, mm. teurastavat, kiduttavat tai muuten vain
loukkaavat ihmisten ihmisoikeuksia, tuhoavat luontoa, jne. vain koska
"he vain tekevät työtään". Omasta mielestäni jokainen yksilö on
vastuussa teoistaan työssään. Virheitä tietysti sattuu, mutta niistä
_tulee_ oppia. Näissä tapauksissa virheistä ei edes välitetä.

> Mielenkiintoinen näkökulma. Tiesitkö että huumeet eivät ole
> suomessa laillisia ja poliisin olemassa olon tarkoitus on saada
> kiinni ihmisiä jotka rikkovat lakia.

Monikaan asia ei ole laillinen, mutta se ei kuitenkaan tarkoita, että
laittomuuteen syyllistyjät tulisi panna linnaan keinolla millä
hyvänsä. Paras keino löytää kaikki "huumehemmot" on tutkia jokainen
suomalaiskoti koirien kanssa. Mutta onko se toivottavaa? Paras keino
saada kaikki rikolliset linnaan on panna kaikki ihmiset linnaan. Mutta
onko sekään toivottavaa?
      Poliiseilla on työssään myös jonkin verran harkintavaltaa. Heidän ei
ole pakko tutkia tapauksia, joiden tutkiminen kuluttaa kohtuuttomasti
resursseja suhteessa "rikollisen" kiinnisaamisen tuottamaan
yhteiskunnalliseen hyötyyn. Tässä asiayhteydessä olisi varmasti
parempi, jos poliisi käyttäisi resurssinsa kovien huumeiden
kansainvälisten välittäjien kiinniottoon, eikä vaarattomien hampun
kotikasvattelijoiden. Mutta kun huumemafiat tehostavat toimintaansa,
täytyy poliisien kääntyä pikkutapausten puoleen saadakseen edes jotain
tuloksia...

> Vihjaus papukaijamerkkeihin on
> aika outo, käsittääkseni huumepoliisit eivät saa "provikkapalkkaa
> pidätysten pohjalta". Vaikka tosin hyvä olisi jos saisivat, ehkä
> enemmän huumehemmoja saataisiin kiinni.

Saavat siinä suhteessa, että heiltä odotetaan työsuorituksia, joiksi
katsotaan vain rikollisten saattaminen oikeuden eteen, ei esimerkiksi
ihmisten asiallinen valistaminen käytön haitoista.

> Hampun kasvattaminen _on_ rikos. Se, että sinä et pidä sitä
> rikollisena ei mitenkään muuta asiaa.

Voi luoja, taisit juuri osoittaa tietämättömyyden tasosi...

> Poliisit tekevät vaan työtään
> lakien mukaan, joissa huumeet on luokiteltu rikolliseksi. Hauku
> mielummin lainsäätäjiä, äläkä tee poliiseista mitään syntipukkia.

Taisit missata pointin että tämä koskee sitä, etteivät poliisit
noudata ko. lakeja...

> Minä pitäisin kyllä mielummin "miedot huumeet" joista "ei tule
> krapulaa kuten alkoholista" ja "porttiteoria ei toimi" jne.
> kamatkin laittomina. Olut, kahvi ja tupakka on ainakin toistaiseksi
> riittänyt minulle nautintoaineiksi.

Jännää, minä en nauti mitään ko. aineista (enkä kyllä juuri mitään
muutakaan nautintoainetta, lähinnä teetä ruokajuomana).

> Rikolliset ovat moraalittomia, moraalin ja yhteiskunnan sääntöjen
> puitteissa toimivat ihmiset korjaavat asian ja pistävät
> moraalittomat rikolliset linnaan oppimaan moraalia ja noudattamaan
> yhteiskunnan sääntöjä. (näin vähän toiseen suuntaan asioita

Harmi vaan ettei ole mitään absoluuttista moraalia olemassa. Tällöin
siis ne ihmiset, jotka haluavat hallita muiden ihmisten elämäntapaa
sanelevat moraalin. Tätä mielivaltaa on harrastettu kautta historian,
usein välittämättä perusihmisoikeuksista.

Pieni kysymys vaan: paljonkos sinulla on ikää? (pistää aina tuollaiset
asenteet epäilyttämään)

(jälleen yksi artikkeli joka tuskin muuttaa kenenkään pinttyneitä käsityksiä)

--
----
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/~magi/)

From: Marko Gronroos <magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.yhteiskunta
Date: 20 Jul 1997 23:32:42 +0300

smurffi AT hotmail PISTE com (Sami Sihvonen) writes:

> Ei vaan en jaksa tuolle alueelle postata enkä sitä lukea, koska
> siellä on täysiä narkkareita jotka fanaattisesti puolustelevat
> huumeita ilman mitään tietopohjaa ja sinne edes huumekielteiseen

Niin, tätä tää on. "Narkkarit"/kommarit/neekerit/sivarit/noidat
tappavat vaikka isoäitinsä/vaimonsa/lapsensa saadakseen kamaa/rahat
muilta/naisesi/rauhaa/onnea. Jos joku sanoo jotain tämän käsityksen
vastaista, hän on siis selvästi narkkari, tms. Perkele hallitsee koko
maailmaa ja pelastuksen löytää vain Herrasta Jeesuksesta,
teurastamalla kaikki maailman ihmiset. Aamen.

> niskaan niin pirusti. Jätän tuon alueen narkkareille, keskustelen
> huumeista mielummin jossain muulla alueella asiallisesti.

Et ole ainakaan vielä pystynyt siihen.

> Eli se on aivan liian halpaa nykyään. Köyhät opiskelijat, työttömät
> jne. yhteiskunnan kuona mikä ei saa tarpeeksi rahaa elämiseen
> joutuu turvautumaan noihin kaikkein halvimpiin huumausaineisiin.

Ymmärtääkseni opiskelijat, työttömät käyttävät muun yhteiskunnan
kuonan tavoin enimmäkseen viinaa (kuten tekee 90% suomalaisista).

> siirrytään vahvempiin aineisiin jne. Ja alkoholistit eivät sentän
> ryöstele kauppoja saadakseen viinaa, narkkarilla riippuvuus on niin
> paha että tapetaan vaikka mummo viidenkympin takia että päivän
> huumeannos saadaan.

Itse asiassa käytännössä kaikissa kioski- ja kauppamurroissa viedään
nimenomaan viinat ja tupakat. Nuoriso myös ryöstää ihmisiä saadakseen
rahaa viinaan ja tupakkaan.

> Ne pitää saada kiinni ja laittaa linnaan lukkojen taakse. Sekä
> huumeita myyvät neek^H^H^Hetniset vähemmistöt pitää karkoittaa
> maasta.

Tunnut tosi sosiaaliselta ja avomieliseltä henkilöltä.

> Jos huumeiden käyttäjien määrä lisääntyisi, huumekuolemat
> luonnollisesti lisääntyisivät roimasti.

Kuolemat varmasti tulevat lisääntymään jos käyttäjille ei anneta
asianmukaisia käyttövälineitä ja ohjeita.

> 0800-90022 on numero minne voit ilmoittaa huumeidenkäyttäjistä
> kaikki mahdolliset tietosi ja poliisi hoitaa asian.

Varmasti sinäkin ilahdut suuresti, jos nyt vaikka joku tämän ryhmän
lukijoista päättää soittaa ko. puhelimeen ja kertoa sinun olevan suuri
huumehemmo. Pääsisit tutustumaan poliisin toimintaan oikein
läheisesti.

> Löydän. Jos olisi pelkkä yksityiskäyttäjä niin kadun kulmasta saisi
> pikkupennossilla hamppua. Viljelmät viittaavat jo siihen että
> mahdollisesti myydään kavereille ja yllytetään niitä rikoksiin (ts.
> huumeiden hallussapitoon ja/tai käyttöön).

Et ilmeisestikään tunne hamppukulttuuria. "Passing the joint"-perinne
elää ymmärtääkseni yhä ja kotikasvattajat eivät yleensä myy aineitaan,
vaikka poikkeuksiakin toki on.
      Tämä hampun ilmaisuuskulttuuri on luultavasti suurin syy sen
nykyiseen laittomuuteen. Tuotetta, jota saa ilmaiseksi, ei kannata
myydä kaupallisesti. Ilmainen tuote, joka korvaa kaupalliset huumeet,
kuten tupakan ja alkoholin, aiheuttaa tappioita lailliselle
huumeteollisuudelle. Tästä syystä alkoholi- ja tupakkateollisuus ovat
perinteisesti olleet hampun kiivaita vastustajia.
      Suurempia viljelmiä on käytännössä pakko olla jo
kasvinjalostuksellisista syistä. Siemenet menettävät kasvuvoimansa
parissa vuodessa ja kasvien suhtautuminen sukusiitokseen on usein
negatiivista (en kyllä tunne asiaa hampun kohdalla, välttämättä ei
päde siihen). Joka tapauksessa muuntelun säilyttäminen on aina tärkeää
tulevaisuuden kannalta.

> Lait ovat tehty sitä varten, että suojaavat sinua pahoja ihmisiä
> vastaan. Poliisit vain toteuttavat erilaisia lakeja käytännössä
> saaden jonkunlaisen balanssin hyvän/pahan välillä pysymään.

Jep, mutta "hyvät" päämäärät eivät oikeuta mitä hyvänsä keinoja,
varsinkaan kun kukaan ei oikestaan osaa määritellä sitä suurinta
"hyvää" päämäärää, vaan jokainen laki on aina vain jonkinlainen
approksimaatio.

--
----
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/~magi/)
-- Genetic algorithm researchers do it with the fittest individuals --
----

Edellinen säie: Poliiseista (Oli: Lakesta ja julkaisuvapaudesta)
Seuraava säie: Vähän valaistusta Vanhasen kantoihin
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]

Marko Grönroos (magi@iki.fi).