Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto,sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Subject: Re: Moraali-dualismi (oli ennen: "Re: SV: buddhalaisuus")
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 14 Jun 2000 16:58:34 +0300

hhannula AT pp PISTE htv PISTE fi (Harri Hannula) writes:
> Jos joku fasisti/kommunisti-diktaattori käskee alaisiaan tappamaan
> 10.000 ihmistä, niin onko tämä käsky eettinen? Luulen että kaikki
> me olemme sitä mieltä että ei todellakaan.... Onko tämä diktaattori
> siis hyvis vai pahis? No pahis tietenkin!!!!
>
> Jos joku Kiinalainen punainen irvistelevä sotisopaan pukeutuva
> Kong-niminen jumal-olento käskee seuraajiaan, Tsing-klaanin jäseniä,
> tappaamaan kaikki Huang-klaanin jäsenet, niin onko tämä käsky tai
> kehoitus eettisesti hyvä vai paha? No paha tietenkin. Onko Kong
> siis hyvis vai pahis? No pahis tietenkin!!!!

> [...]

Kiitoksia. Tämä muotoilu oli parhaita mitä olen kristillisestä
"moraalista" nähnyt.

Kristityt tietysti vetoavat siihen, että Jahve teurastaa ihmisiä,
koska perisyntisiä. Hän siis vaati, että Aatami noudattaisi hänen
tahtoaan, mutta koska ei noudattanut, kärsimme kaikki tuota
rangaistusta. Hän kuitenkin rakastaa meitä suuresti, jnejne.

Tästä voisikin sitten esittää kysymyksen, että entä jos vaikkapa
<insert your favourite dictator here> rakasti ihmiskuntaa suuresti, ja
vain halusi että kaikki ihmiset tottelisivat häntä. Se että vaikkapa
Hitler tai Stalin (tai Paavi) tapatti miljoonia ihmisiä julmasti
kiduttamalla (Paavin kidutusmenetelmät taisivat muuten olla näistä
julmimmat), oli vain rangaistus näille ihmisille, jotka eivät
itsepäisyydessään suostuneet hyväksymään maailman suurinta
hyväntekijää valtiaakseen. Menetelmä oli täsmälleen sama kuin
Jahvella.

Loogisena päätelmänä myös Hitler oli siis itse Rakkaus?

Edellinen säie: totisinta totta
Seuraava säie: Israel..
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]