From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.psykologia,sfnet.keskustelu.uskonto
Subject: Re: Kirkkopahoinvointi..
Date: 18 Aug 1999 15:45:34 -0400

"maria" <pia PISTE sellge AT pp PISTE inet PISTE fi> writes:
> Tiedän että olen tästä jonkun verran ennenkin puhunut, mutta olisiko
> kenelläkään järkevää selitystä siihen mistä johtuu mahdottoman
> epämukava olo kun joudun kirkoon?

Koska olet kieltäytynyt Herramme Jeesuksen opetuksista, ja päättänyt
seurata Saatanaa, tulee sinulle luonnollisestikin huono olo astuessasi
Herran pyhään huoneeseen. Huono olo tulee siitä, että
sydämessäsi/vatsassasi oleva Go'ould ... eikunsiis Saatana
kiermurtelee tuskissaan.

No eiiii.... ;-)

Lähinnä kutsuisin tuota paniikkihäiriöksi, jollainen voi syntyä missä
hyvänsä stressaavassa tai uhkaavassa tilanteessa. Kirkkoon tai muuhun
temppeliin tai pyhään paikkaan astuminenhan voi olla kyseiseen
uskontoon kuulumattomalle uhkaava tilanne. Eli vähän sama, kuin
joutuisi suuressa julkisessa tilaisuudessa väittelemään uskonasioista
tuhatta vastustajaa vastaan - mukaan hyppää kaikenlaisia sosiaalisia
pelkoja. Temppelirakennus on myös yleensä nimenomaan rakennettu
olemaan suggestiivisesti _vaikuttava_ ja voimakas. Rakennus ja siellä
läsnä olevat uskovaiset muodostavat tavallaan uskonnon tiivistymän,
konkretisoituman. Ja harvoimpa ihminen vaistomaisesti kokee itseään
rakennusta tai suurta ihmisryhmää voimakkaammaksi.

Tilanne on sinällään ehkä hieman erilainen kuin fyysisesti uhkaavaan
paikkaan - vaikkapa leijonan häkkiin - meneminen. Fyysisen uhan
henkiset tunnereaktiomekanismit kun ovat jossain määrin erilaiset, ja
ehkä yksinkertaisemmat, kuin henkisen uhan reaktiot.

Kyseessä voisi myös olla vähän samankaltainen asia, kuin
kotikenttäpelit ja vieraskenttäpelit. Pelkästään jo paikka uhkuu
tietynlaista "toisen ihmisen henkeä", eli kuten jos seistään omassa
tai toisen "kotona". Tällä voisi olla jotain tekemistä myös
reviirikäyttäytymisen kanssa - paikka ymmärretään alitajuisesti toisen
reviiriksi, jolloin vaistot ottavat tunteista kontrollin.

Edellinen säie: Käännöksiä: "belief", "faith" -> mitä?
Seuraava säie: Uusi vesi (Oli: New water?)
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]