From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto
Subject: Re: J.Krishnamurtin "opin" kumoaminen
Date: 07 Dec 1997 13:33:38 +0200

veijo AT mail PISTE freenet PISTE hut PISTE fi (Veijo Ryhänen,Sonkajärvi) writes:
> Olen tekemassa projekti -ja myohemmin seminaarityota J.Krishnamurtin
> "kasvatusfilosofiasta" jos sita nyt voi filosofiaksi nimittaa.
> Kai se on filosofiaa, koska se ei ole uskontoakaan, luulisin.
> montako sivua sinun piti lukea ennen kuin tajusit, etta kyse on
> kokoajan "saman asian jankuttamisesta" ja sitten tietenkin vapaa-
> muotoinen kritiikki.

Minusta asenne projekti- tai seminaarityön tekemiseen on väärä, jos on
jo lähtökohdaksi otettu että teksti on paskaa. Tuommoinen "saman asian
jankuttaminen" tuo ainakin minun mieleeni ihan tieteellisessäkin
(populaari-)kirjallisuudessa käytettävän kirjoitustavan, jossa otetaan
yksi-kolme perusperiaatetta ja pyritään sitten kirjan eri osissa
löytämään nuo perusperiaatteet useista eri asioista. Tämä tuntuisi
minusta parhaalta tavalta käsitellä juuri filosofisia kysymyksiä,
joissa on usein pyrkimyksenä löytää aina vain yleispätevämpiä
perusperiaatteita. Uskonnollisessa tekstissä, jossa lukijat ovat
oppimattomia mänttejä, periaatteiden toiminnasta täytyy antaa varsin
monia, riittävän yksinkertaisia esimerkkejä. Vastahenkinen lukija voi
sitten tietysti pitää sitä jankuttamisena kun ei edes yritä ymmärtää
mitä kirjoittaja on tarkoittanut.

En tunne Krishnamurtin opetuksia.

----
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/~magi/)
-- Genetic algorithm researchers do it with the fittest individuals --
----

Edellinen säie: Suitsukkeita?
Seuraava säie: Hyvää pakanallista Joulua!
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]