From: Marko Gronroos <magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto
Subject: Re: 40 % USA:n tiedemiehista uskoo Jumalaan
Date: 22 May 1997 08:44:49 +0300

ktikkane AT indy2 PISTE oulu PISTE fi (Kari Tikkanen) writes:

> Usko henk. koht Jumalaan 1916 1996
> Uskoo 41.8 % 39.3 %
> Ei usko 41.5 % 45.3 %
> Epailee tai agnostikko 16.7 % 14.5 %

Kyllähän näihin jotain selityksiä löytyisi
      - Amerikoissa ei uskalleta edes gallupissa tunnustaa uskoaan
      - Tutkijoista on yleensä epänormaalin suuri osuus ulkomaalaisia.
      - Edelleenkään ei määritelty mikä tuo "Jumala" on. Sopivalla
            määritelmällä saadaan kenestä hyvänsä uskova tai ei-uskova.
            Itse esimerkiksi määrittelen jumalan täysin eri tavalla, kuin
            miten käsite monoteistisissa transkendenttisen jumalkäsityksen
            uskonnoissa määritelleen. Itse siis sanoisin "uskovani jumaliin",
            mutta tuskin moni muu sitä minusta sanoisi...

> Vastaajista (1996) puolet oli biologeja, neljannes matemaatikoita ja
> neljannes fyysikoita/tahtitietelijoita.
> Matemaatikot olivat naista uskovaisimpia (44.6 %), fyysikot ja astronomit
> olivat epailevimpia (77.9 % ei usko tai epailee).
> Vuonna 1916 biologit olivat epailevimpia (69.5 %).

Olen aina ollut sitä mieltä, että matemaatikot ovat outoa porukkaa,
naistakin oudompia. Hmm, muttamutta, mihinkäs ryhmään
tietojenkäsittelijät laskettiin? En minä ole matemaatikko!

From: Marko Gronroos <magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto
Date: 22 May 1997 16:15:27 +0300

ktikkane AT indy2 PISTE oulu PISTE fi (Kari Tikkanen) writes:

> kayttamaan samoja vanhahtavia kysymyksia kuin vuonna 1916 ja siihen
> sisaltyi Jumalan maareena : Jumala, jota voi rukoilla olettaen
> saavansa vastauksen.

Kyllä agnostis-abstraktistakin jumalaa (oli abstraktion takana sitten
immanentti tai transkendentti jumala) voi rukoilla ja olettaa saavansa
vastauksen, sehän lienee koko homman ydin...

-- Genetic algorithm researchers do it with the fittest individuals --
----

Edellinen säie: Moraalit (Oli: Hassu pieni tilasto...)
Seuraava säie: Suitsukkeita?
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]