From: Marko Gronroos <magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto
Subject: Moraalit (Oli: Hassu pieni tilasto...)
Date: 21 May 1997 17:10:53 +0300

etaipale AT cs PISTE helsinki PISTE fi (Eero Taipale) writes:

> Mistä olet saanut päähäsi, että moraalin olemassaolo todistaa minkään
> jumalan olemassaolon?
>
> Moraalin olemassaolo on täysin luonnontieteellisesti perusteltavissa.

En usko että Pekka tarkoitti ihan tuota, ymmärrät asian väärinpäin.
      Pekkakaan ei varmaan pidä moraalia TODISTEENA Jumalan
olemassaolosta, vaan että vain Jumala voi sanella moraalin. Tämä siis
juontuu toisesta moraali-käsitteen MÄÄRITELMÄSTÄ kuin mitä itse
luultavasti käytät. Tätä Pekan moraali-määritelmää käyttävä ei pidä
"luonnontieteellisesti perusteltua" juttua lainkaan moraalina, vaan
jonain muuna. Uskonnollinen moraali on ymmärtääkseni lähes aina
jotakuinkin absoluuttinen, kun taas luonnontieteellisesti
"perustellun" moraalin säännöt ovat aina suhteellisia. Moraali
tiukassa mielessä on mielestäni aina absoluuttinen.

Itse en vielä ole löytänyt yhtään luonnontieteellisesti _perusteltua_
moraalista sääntöä, ehkä joku muu on, en tiedä. Luonnontieteellisesti
on ymmärtääkseni perusteltavissa vain sosiaalisten sääntöjen
olemassaolo. Ne eivät kuitenkaan ole sama kuin tämä tiukemmin
määritelty moraali, joka on periaatteiltaan absoluuttisempi.

-- Genetic algorithm researchers do it with the fittest individuals --
----

From: Marko Gronroos <magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto
Subject: Re: Moraalit (Oli: Hassu pieni tilasto...)
Date: 22 May 1997 15:18:57 +0300

koistine AT messi PISTE uku PISTE fi (Veli Koistinen) writes:

> [...]
> :
> Kerro yksi esimerkki mik{ on mielest{si "luonnontieteellisesti

Tuo "perustelematon moraalisääntö" on nyt hieman outo käsite, lähinnä
kait siltä kannalta että perustelu- eli todistustaakka lienee yleensä
väitteen esittäjällä. Minun on aika mahdotonta sanoa jotain
"perustelua" riittämättömäksi ennen kuin itse perustelun kuullut.
      No, voin ehkä jonkin esimerkin antaa valaistakseni mitä
tarkoitan. Voin tässä tosin vain arvailla, kuinka jokin moraalisääntö
"perusteltaisiin luonnontieteellisesti". Yritän kuitenkin
         Otetaan vaikka tämmöinen suht yleinen laki (ehkä myös
moraalisääntö): älä tapa. Sivuutetaan tässä nyt sellaiset
marginaaliset tapaukset, joissa tappaminen katsotaan usein
moraalisesti "sallituksi" itsepuolustukseksi, rangaistukseksi taposta
tai sodassa. Viedään asia samalla kokonaan pois ihmiskontekstista,
jotta saadaan karsittua kulttuurien luoma epämääräinen arvomaailma
pois (esim. että juopot/koiranomistajat/neekerit saisi
tappaa). Ajatellaan vaikka pupujusseja.
      Voisin vaikka päättää, että "pupu ei saa tappaa toista, koska siitä
on lajin perimän monimuotoisuudelle haittaa". Koko lajin? Kiinnostaako
jotain pupua tai hänen perimäänsä hänen koko laji? Ko. pupun perimälle
varmasti on hyödyllisempää, että kilpailevien saman sukupuolten
pupujen monimuotoisuus kärsisi ja hän itse pääsisi paremmalle
tilalle. Siis, niiden tappaminen on ok? Sanooko jokin luonnonlaki ei?
Ei varmaan, tämä biologinen keino oli siis huono lähestymistapa.
      No entä sosiologisesti? Laaksossa asuu joukko pupuja. Jokaiselle
niistä on perimän kannalta edullista tappaa joitain muita. Tappamisen
pelko aiheuttaa pupuissa kuitenkin stressiä, josta on kollektiivisesti
haittaa - kaikki pysyttelevät koloissaan eivätkä uskalla tulla ulos
syömään ruohoa ja parittelemaan. Tältä kannalta on tietysti kätevää
tehdä pupujen kesken rauhansopimus, jonka rikkomisesta tulee
rangaistus (syöttäminen ketuille?). Entä nuoret puput, tuleeko niiden
valita kettujen ja pakkosopeutumisen välillä? Juu, näinhän tämä
meidänkin systeemi toimii.
      Tälläinen sosiologinen perustelu ei minusta kuitenkaan vielä ole
"luonnontieteellinen", ei vaikka se sitten koodautusi perimään...
(Jos niin tapahtuisi, tulisiko "epänormaalit" puput teloittaa vai
sulkea koloonsa? Siis mitä "väärää" niissä epänormaaleissa pupuissa
on, muuta kuin että ne ovat muille vaarallisia? Kaikki vaarallinen on
pahaa ja tapettava tai eristettävä?). Ei, valitan, en minä tunnu
millään löytävän mitään "luonnontieteellisiä perusteluja".

Tämä on nyt lähinnä mieleen tulevaa ajatusketjua aiheesta, ei mitään
todistelua. Kuten sanottua, negatiivinen todistaminen on mahdotonta.

From: Marko Gronroos <magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto
Date: 27 May 1997 10:45:35 +0300

etaipale AT cs PISTE helsinki PISTE fi (Eero Taipale) writes:

> Bzzt. Jos olisit lukenut asiaankuuluvaa kirjallisuutta, tietäisit että
> pupujen väliseen elämänkunnioitukseen on yksinkertainen perustelu.

"Elämänkunnioitus" on eri asia kuin moraali.

> [...]
> elävät lähistöllä. Jos P hyvin itsekkäästi pyrkisi tappamaan muut puput
> (joka olisi tietysti myös vaikeaa ja vaarallista pupulle itselleen), se
> saattaisi itse asiassa tappaa sukulaisensa, ja täten vähentää oman
> geneettisen aineksensa osuutta jälkeläisissä. Näin ollen tappaminen ei
> kannata. Päin vastoin, pupun kannattaa ehkä jopa riskeerata oma
> terveytensä sukulaisten hengissä pitämiseksi. Kaikkein selvin uhrautuja
> on emo, mutta myös isän ja lauman muiden jäsenten on erinomaisen
> hyödyllistä toimia uusien yksilöiden puolesta.

Hmm, eli tätä siis on luonnontieteellinen (absoluuttinen) moraali?
Minun tulee siis asettaa veljeni ja siskoni muiden ihmisten
yläpuolelle? Suurin hyve elämässä on saada jälkeläisiä ja kasvattaa
niistä paljon lapsia saavia aikuisia? Puput, neekerit ja yleensäkin
99.999% ihmisistä eivät ole lähisukulaisiani, joten tekin olette
pelkkiä hyväksykäytön kohteitani, jotka voin rauhassa tappaa jos siitä
on hyötyä minulle ja sukulaisilleni ja se olisi moraalisesti
hyväksyttävää?
      Ymmärtävätkö puput jollain lailla käsitteet "hyvä" ja "paha"?
Minusta moraali on _aina_ abstrakti käsitteellinen konstruktio, ei
mikään "mutu"-käsite.

> Luepa vaikka Sokea kelloseppä, ja tule sitten keskustelemaan lisää tästä
> mielenkiintoisesta aiheesta.

Luettu. Ei sanonut mitään moraalista. Niin?

> Se että sinä et tiedä ei ole syy esittää, ettei niitä ole.

Niin, niiden olemassaoloahan en voi tietää. En ainakaan ennen kuin
sellaiset minulle esitetään.
      Tämä keskustelu nyt kuitenkin alunperin koski erilaisia
moraalimääritelmiä. Mielestäni monet määritelmät pitävät
lähtökohtanaan sitä, että luonnontieteeseen perustuvat sosiaaliset
sääntöjärjestelmät eivät ole moraalisia. Riippuu tietysti siitä mitä
"luonnontieteellä" tarkoitetaan, eli sisältääkö se myös sosiologian ja
politiikan, koska ovathan nekin osa "luontoa"? Jos luonnontieteen
aluetta rajataan siihen mitä havaintoja luonnontieteet ovat maailmasta
tehneet, saattaa olla, että on loogisestikin perusteltavissa ettei
"luonnontieteellistä moraalia" voi olla. Tämä kaikki kuitenkin vaatisi
käytettyjen käsitteiden aika tarkkaa määrittelyä, mikä taas voi olla
aika vaikeaa...

> Aivan. Siksi olisikin ollut parempi, että olisit esittänyt haasteen.
> "Tätä minä en pysty selittämään "luonnontieteellisesti", pystyykö joku
> muu?"

Öö, enkös minä juuri niin tehnyt?

From: Marko Gronroos <magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto
Date: 27 May 1997 11:29:24 +0300

etaipale AT cs PISTE helsinki PISTE fi (Eero Taipale) writes:

> Jos väittää että Jumalan olemassaolemattomuudesta seuraa moraalittomuus,
> Jumala ei voi olla olematta olemassa, koska moraali on olemassa. Siis
> jos ei-J => ei-M, silloin M => J, mutta kuitenkaan ei päde välttämättä
> J => M.

Tämä "olla olematta olemassa" menee nyt hieman kiharaiseksi
ilmaisuksi, mutta suosittelin miettimään mitä yritin (yritimme)
tarkoittaa Jumalan ja moraalin suhteesta.
      Ja sillähän ei mielestäni ole taas mitään merkitystä tämän
uskonnollisen moraalimääritelmän kannalta puhutaanko Jumalasta
hypoteettisesti vai todellisesti olemassaolevana.

> Eeh, tietysti jos sanan "moraali" määrittelee huonosti niin siitä voi
> väittää kaikenlaista hullunkurista. Jos minä määrittelen näin:

Ja sinun määritelmäsi sitten on maailman paras? Kuten jo alunperin
sanoin, tarkoitukseni nimenomaan oli tarkastella eri
moraalimääritelmiä.

> No voi voi. Selittäköön itse mitä tarkoittaa sanoilla jos tarkoittaa
> niillä jotain ihan muuta kuin mitä oli tarkoitus tarkoittaa.

Oletko varma että juuri sinun määritelmäsi on aina se oikea?
      Noin viides toisto: koko aiheen tarkoitus on tarkastella erilaisia
moraalikäsityksiä ja sitä miksi ne kaikki eivät katso vapaampia
määritelmiä lainkaan oikeiksi.

> Minun mielestäni se, mitä tarkoitetaan "moraalilla", on
> luonnontieteellisesti perusteltavissa. Esimerkiksi lajikumppanien
> tappaminen (ravinnoksi tai muuten) ja vapaa seksi (ilman ehkäisyä, ilman
> suojaa tarttuvilta taudeilta) voivat koitua yksilön omaksi tuhoksi,
> joten niiden välttäminen on ihan selvää.

Asian mahdollinen haitallisuus ja moraalisuus ovat ehkä hieman eri
asioita... Onko minun esimerkiksi moraalitonta kävellä kadulla vain
koska se voisi koitua tuhokseni (tai jonkun muun)? Myös lajikumppanien
tappamisen tai vapaan seksin haittojen aktualisoituminen on joissain
tapauksissa äärimmäisen epätodennäköistä. Tuleeko niistä silloin
hyväksyttäviä?
      ...luulen kyllä myös, että jos esi-isämme eivät olisi harrastaneet
ko. vapaata seksiä, emme istuisi tässä rupattelemassa...

From: Marko Gronroos <magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto
Date: 28 May 1997 16:51:30 +0300

koistine AT messi PISTE uku PISTE fi (Veli Koistinen) writes:

> Minusta kyll{ on, ei ole tarvittu mit{{n Suurta Vihre{{ Pupua, joka
> olisi jussikoille moraalin antanut, vaan se on koodautunut osaksi
> perim{{ siksi ett{ moraaliset puput p{rj{{v{t paremmin kuin moraalittomat.

..tai luultavimmin parhaiten pärjäävät puput jotka osaavat näytellä
moraalista, mutta käytännössä ovat maksimaalisen moraalittomia. Näin
se ainakin ihmisten suhteen tuntuu olevan...

From: Marko Gronroos <magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto
Date: 28 May 1997 17:05:06 +0300

koistine AT messi PISTE uku PISTE fi (Veli Koistinen) writes:

> : Ymmärtävätkö puput jollain lailla käsitteet "hyvä" ja "paha"?
> : Minusta moraali on _aina_ abstrakti käsitteellinen konstruktio, ei
> : mikään "mutu"-käsite.
> :
> Mik{ on "hyv{" ja mik{ "paha", vaihtelee aika lailla eri kulttuurien
> ja tilanteiden v{lill{. Ei moraali ole mik{{n valmis j{rjestelm{,
> joka voidaan lukea jostain kirjasta, vaan muuttuu ja kehittyy
> tilanteiden mukaan.

Juuri tästä syystä tein eron suhteellisen moraalin (jollaista
luonnontieteellinenkin moraali voi varmaan olla) ja absoluuttisen
moraalin (jollaista mielestäni voi olla vain uskonnollinen,
dogmaattinen moraali).
      Puhuin "luonnontieteellisesti perustelemattomasta moraalista"
nimenomaan tämän absoluuttisen moraalimääritelmän kontekstissa. En
ehkä maininnut tuota kontekstia riittävän selvästi.

> Esimerkiksi kristillisen moraalin mukaista
> oli aikoinaan tuhota kaikki pedot. Nyky{{n taasen kunnoitetaan
> niit{kin osana luontoa.

Raamatussa ei liene paljoakaan pahojen eläinten tuhoamisesta, lähinnä
vain niiden alistamisesta (jota R rohkaisee).

> K{sitin luonnontieteet t{ss{ yhteydess{ yleens{ tieteiksi. Eli
> ei tarvita mit{{n jumalaa joka ylh{isyydess{{n olisi tehnyt
> "moraalin" ja sitten antanut sen ihmisille. Moraali on kehittynyt
> aluksi biologisesti, sitten sosiaalisesti.

Niin, näin voidaan kyllä tuo "absoluuttinenkin moraali" perustella
"luonnontieteellisesti", eli katsotaan esim. uskonnon olevan ihmiselle
(jotakuinkin automaattisesti syntyvä) lajityypillinen henkinen
konstruktio, johon aina sisältyy arvomaailman yksinkertaistamista,
seikeiden mustavalkoisten sääntöjen kehittymistä ja siten
absoluuttista moraalia.
      Mielestäni on kuitenkin hieman harhaanjohtavaa siinä vaiheessa
kuitenkaan enää puhua "luonnontieteellisesti" johdettavissa olevasta
moraalista, tms. koska saattaa esimerkiksi olla vaikeaa todistaa tuon
ilmiön automaattisuutta ja erityisesti kehitysopillista
tarkoituksellisuutta.

Edellinen säie: Hassu pieni tilasto...
Seuraava säie: 40 % USA:n tiedemiehista uskoo Jumalaan
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]