From: magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi (Marko Gronroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto,sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Subject: Re: Taivaan & Helvetin vääryys (Was: Re: Kielletty kysymys)
Date: 16 Nov 1996 06:54:56 +0200

Herne the Hunter <herne AT netlife PISTE fi> writes:
> Olenko muka väittänyt, että pitäisi? Kyllä minäkin luen Raamattua tuon
> tuostakin, mutta kaiken sen skeidan seasta mitä sinne ovat uskonnolliset
> auktoriteetit kautta aikojen lisänneet, kaikkien niiden lauseiden ja
> sanojen joiden merkityksen kaikenmoiset virheelliset käännökset ja
> "oikeaoppiset" dogmit ovat totaalisesti raiskanneet, joukosta on
> pirskatin vaikeeta löytää lainaamiesi lauseiden kaltaista viisautta,
> joka viisaus toki sekin löytyy yllättävän monien "vääräuskoisten"
> uskonnollisesta kirjallisuudesta.

Njaa.. Esimerkiksi Salomonin viisaudet on ymmärtääkseni ainakin
jossain määrin nyysitty Egyptiläisiltä (en nyt muista lähdettä, taisi
olla Suuri Maailmanhistoria, tms. suuri auktoriteetti).

> Hyvä esimerkki. Eiköhän tuo ajatelma löydy joka ainoasta uskonnosta,
> muodossa tai toisessa.

Joo, jos kyseinen uskonto määrittelee oikeudenmukaisuuden, ainakaan
kulttuurillisesta kontekstista riippumattomasti. Kaikki eivät sitä
kait tee.

> Olen aivan samaa mieltä. Mutta menisin vieläkin pidemmälle, ja toteasin,
> että Jumalia on yhtä monia kuin ihmisiäkin. "Jokainen mies ja jokainen
> nainen on tähti." -- Liber AL

Njaa.. Jotenkin tuntuisi, että niitä olisi enemmänkin - yksittäisten
ihmistenkin oikeuskäsitykset vaihtelevat ajan ja tilanteen ja
näkökulman myötä...
      Ehkäpä Crowleyn "viisauksille"kin voi antaa saman arvon kuin kristittyjen...

> Aivan. Mutta ovathan ihmiset toki luonnostaan "ekosentrisiä". Tuskinpa
> Descarteskaan olisi muuten päätynyt tulokseen: "Ajattelen, siis olen."
> Ihminen on universuminsa keskipiste, siitä ei pääse yli eikä ympäri.
> Mutta niin on toinenkin ihminen, ja tätä tulisi ihmisen kunnioittaa niin
> kauankuin tämä toinen ihmisen osoittaa vastavuoroista kunnioitusta.

Hmmm.. Jos nyt ajatellaan että vain minä olen, seuraa siitä, että sinä
olet vain mielikuvitukseni tuotetta, eikä sinulla ole muuta
arvoa. Voin siis tehdä sinulle ja muille "ihmisille" ihan mitä haluan,
koska kaikki on vain kuvitelmaa.
      (Tämä on tietty ehkä loogista, mutten viitsisi silti testata, koska
luulen että te mielikuvitukseni tuotteet voisitte aiheuttaa minulle
aika pahoja painajaisia...)

> tekemistä. Tässä vielä ihmettelen, että mistä helkatin "tieteestä" herra
> Kotiaho suvaitsee puhua.

Hih, tämä on tämä juttu, että heidän jumalansa mielestä ihmisille ei
saa jostain syystä antaa tietoa. Jos minä nyt ajattelen miltä minusta
tuntuisi jos olisin jumala ja loisin jotain olentoja, niin luulen että
voisin sanoa että pelkäisin noita lapsiani itseäni älykkäämmiksi ja
että he joskus saattaisivat syrjäyttää minut. Mitään muuta logiikkaa
en löydä. Pelkääkö kristittyjen jumala meitä?

Olkoon Jumalat kanssasi, veljeni Suuri Sarvipää
-- Marko Grönroos, magi AT utu PISTE fi (http://www.utu.fi/~magi/), magi AT nic PISTE funet PISTE fi
-- YO-kylä 28 A 19, 20540 Turku, Finland
----

Edellinen säie: Ateistit, alkaa lukeko tata artikkelia!
Seuraava säie: Joulu on auringonpalvontaa
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]