From: Marko Gronroos <magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto
Subject: Re: Kannattaako uskoa?
Date: 22 Oct 1996 18:48:04 +0300

Voitto Kotiaho <vkotiaho AT patarumpu PISTE hut PISTE fi> writes:

> Itse en ole uskoontultuani joutunut uhraamaan yhtään mitään
> saadakseni jonkin "palkkion" kuoleman jälkeen.

Paitsi totuuden.

(Vau, alan oppia retoriikkaa!)

> Ainoa "uhraus" minkä kristitty "joutuu" elämässään tekemään on
> luettavissa Raamatusta esim. kohdasta Room 10:9:
>
> "JOS SINÄ SUULLASI TUNNUSTAT, ETTÄ JEESUS ON HERRA, JA SYDÄMESSÄSI
> USKOT, ETTÄ JUMALA ON HERÄTTÄNYT HÄNET KUOLLEISTA, OLET PELASTUVA."

Hyvä, kiitos. Sanon nyt suullani "JEESUS ON HERRA". Tosin itsekin olen
herra enkä neiti tai rouva. Olen myös nuoriherra. Jotkut pitävät jopa
herrasmiehenä. Tosin Jeesus on kuollut, eli nykyään hän on kuollut
herra. Samapa se mitä sydämessäni uskon kun kerran aivoillani
ajattelen; itse asiassa en edes tiennyt sydämeni olevan
tietoinen. Mitä uskomiseen tulee, skitsofreeninä (jollaisiksi kyllä
uskon muutkin ihmiset) uskon aika monia, ristiriitaisiakin
asioita. Miksei siihen yksi Jeesus-uskokin mahtuisi mukaan. Se on ihan
kätsyä jos katsoo esim. jotain uskonnollista elokuvaa
(esim. kauhuelokuvaa) ja haluaa samaistua siihen "todellisuuteen".

> Siinä se seisoo nyt silmienne edessä. Onko se tämän "ainoan elämän"
> uhraamista?

Kuten edellä sanottua, se on totuuden uhraamista. Jos totuus on
minulle tärkeintä elämässä, uhraisin siis elämäni.
      Toisaalta, kuten yllä osoitin, ei minun välttämättä ole pakko uhrata
totuutta "Jumalaan uskoakseni"...

> Miksi sitten pidän juuri kristinuskoa oikena ja muita uskontoja väärinä?
> Siksi että ainoat "rituaalit", mitä kristinuskossa Jumala vaatii ovat
> kaste ja ylläoleva Room 10:9. Ei tarvita mitään "pyllistelyjä Mekkaan
> päin", ei mitään "mielen tyhjentämisiä" eikä ole pakko miettiä, miten

Eli jos tuleekin uskonto joka ei vaadi kastetta tai mitään (typeriä)
lupauksia niin olisit heti valmis kääntymään siihen? Mielestäni
"helppous" ei ole kovinkaan hyvä peruste todellisuudelle...

> "maksimoisi ilosaldon tässä ainoassa elämässä" niinkuin ateismissa.

Ko. "ateistisen" näkemyksen mukaan _kaikki_ ihmisen maksimoivat
ilosaldonsa, riippumatta uskonnosta.

> Tai niinkuin on tapana ilmaista:"Kristinusko on ainoa uskonto joka
> ei vaadi tekoja." Usko riittää. Voi olla vaan.

Jihuu, eli kuva todellisuudesta valitaan sen mukaan mikä on henkisesti
helpointa?

> Totuus siitä "onko Jumala olemassa" ja "onko kristittyjen Jumala se
> oikea" ei muutu miksikään, vaikka alkaisin uskoa Aku Ankkaan.
> Eli "Jumala on se mikä hän on".

Jep, eikä uskosi tee olematonta Jumalaa olevaiseksi vaikka kuinka häneen uskoisit.

> Joo, kirjoitan tätä vähän kiihtyneessä mielentilassa, mutta se johtuu
> siitä että te ateistit tuputatte sitä ateismianne "faktana"

Eipä ole ovelleni kovinkaan montaa ateistia tullut maailmankuvaansa
"tuputtamaan". Kristityistä voisin sanoa joitain toista. Eipä silti,
heidän kanssaan on rentouttavaa keskustella.

> ja väitätte
> kristinuskoa jonkinlaiseksi itsekidutukseksi.

Empä ole koskaan kuullut kenenkään ateistin tällä lailla lailla
väittävän. Uskonnolla ja filosofialla ihminen pyrkii minimoimaan
henkistä tuskaansa / maksimoimaan henkistä rauhantunnetta.

> Voisitte miettiä sitä, miksi Jeesusta Kristusta kutsutaan "vapahtajaksi".

Muistaakseni jotain jännää ampuma-asettakin kutsuttiin jossain
Vapahtajaksi.

> Tiedän - ja se on valitettavaa - että tämä kirjoitukseni herättää
> vihaa ja raivoa. Mutta se ei ole kristinuskon tarkoitus.

Ei, se herättää lähinnä huvittuneisuutta ja toisaalta sääliä.

> Miksi ylipäätään haaskaatte aikaanne ja hermojanne yrittämällä
> epätoivoisesti todistaa, että "Jumalaa ei ole olemassa".

Tuskin kukaan ateisti tämmöistä yrittää todistaa. Ymmärtääkseni
ateistit esittävät väitteen "Jumalaa ei ole olemassa" ja sitten ilman
mitään sen kummempia todisteluja siirtyvät seuraavaan aiheeseen.
(Minä en ole ateisti). Toisaalta ateismi voidaan määritellä useilla eri tavoin.

> Itse lopetan tämän ryhmän lukemisen tähän. Olen väsynyt tähän
> ateistien ja kristittyjen "uskonsotaan".

Itsekin toisinaan kyllästyn siihen, toisinaan se taas on ihan
hauskaa. Yritä nyt jaksaa.

-- Marko Grönroos, magi AT utu PISTE fi (http://www.utu.fi/~magi/), magi AT nic PISTE funet PISTE fi
-- YO-kylä 27 A 9, 20540 Turku, Finland, Tel#+358-21-373337
----

Edellinen säie: Usko vs. IQ
Seuraava säie: Maailman 6000v-synttärit
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]