From: Marko Gronroos <magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto
Subject: Re: Usko vs. IQ
Date: 22 Oct 1996 18:01:29 +0300

Kimmo Parviainen <kimvais AT cc PISTE joensuu PISTE fi> writes:
> Joo... Ja syy miksi sosialismi ei toimi on se etta ihminen on evoluutiosta
> omahyvaisyydellaan selvinnyt elio eika mikaan jumalan luoma omatunnollinen
> sielullinen olento.

Tämä menee nyt jo ehkä hieman tämän uutisryhmän aiheen ulkopuolelle...
      Mutta.. Huomauttaisin kuitenkin, että sosiaalisuus on toisaalta
ollut hyvin edullista ihmisille evoluution kannalta. Jos yhä eläisimme
perisuomalaiseen metsämalliin, jossa asuinyhteisö on mies, vaimo ja
kasa lapsia ja muita ihmisiä nähtäessä otetaan kirves käteen ja
käydään kimppuun, olisimme varmaan vieläkin kivikautisella tasolla.
      On muistettava myös, että _yksilö_ ei ole itsekäs, vaan hänen
perimänsä. Siten minä hyödytän 99.9% perimästäni jos suojelen ja
edistän ihmiskunnan kokonaiskehitystä. Toisaalta joissain asioissa
minun on hyvä olla itsekäs.
      Sosialismissa Neuvostoliiton/Kiinan tyyppisessä systeemissä on
sitten taas se huono puoli että se perustuu vapauden _rajoittamiseen_
kun sen toimivassa järjestelmässä tulisi perustua vapauden
_kasvattamiseen_. Yhtä huonosti toimisi (käänteisenä jostain syystä
pidetty) kapitalismi, jossa ihminen pakotetaan käyttämään kaikessa
resurssien allokoinnissa rahaa, jota hän saa taloudellisella
pelitaidollaan. Perustuu vähän samaan asiaan kuin vapaa kasvatus /
tiukka kasvatus, eli tiukassa (kommunistisessa tai kapitalistisessa)
yhteiskunnassa luovuus kitketään pois sidottaessa kaikki toiminta
tähtäämään yksiuloitteiseen (=raha) tuottavuuteen.

Tuntuisi että sekä uskonnossa että politiikassa ollaan vähitellen
hyväksymässä se, että "voimakas mielipide on aina väärä". Mielestäni
poliittinen kehitys avomielisyyteen on tervettä kehitystä ja samaa
kuin terveessä aikuistumisessa, jossa asioita vanhemmiten ymmärretään
ymmärtävämmin ja sallivammin.

--
----
-- Marko Grönroos, magi AT utu PISTE fi (http://www.utu.fi/~magi/), magi AT nic PISTE funet PISTE fi

Edellinen säie: Kertokaapa minulle mita eroa on...
Seuraava säie: Kannattaako uskoa?
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]