From: Marko Gronroos <magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko,sfnet.keskustelu.uskonto,sfnet.keskustelu.filosofia
Subject: Re: Aleister Crowley (Re: Kristinusko se "ainoa ja oikea" ?)
Date: 22 Oct 1996 17:01:26 +0300

ak58910 AT proffa PISTE cc PISTE tut PISTE fi (Kivivalli Antti) writes:
> Anteeksi nyt vaan, mutta minulle suomalaisena on kohtuullisen sama
> asia, tahdonko vai haluanko tehdä jotain. Haluaminen on vain hieman
> passiivisempaa. Jos pidän tekemisteni ainoana mittapuuna sitä, mitä

Crowley puhuu tässä ymmärtääkseni käsitteestä "True Will", joka on
siis jotain muuta kuin tietoinen haluaminen. Eli hänen mukaansa
ihminen saa kaiken mikä on hänen Tahtonsa mukaista, muun toivominen on
turhaa räpellystä . Jos ihminen ei tiedä mikä hänen todellinen tahtonsa
on, saattaa hän usein pettyä...
      Suureksi 10=0 Maagukseksi ja 666-Pedoksi, jonka luulisi olevan suht
hyvät sinut Todellisen Tahtonsa kanssa, Crowley ymmärtääkseni menestyi
suht huonosti perhe-elämässään (vaimo vittuuntui ja päätti että
Alesteirin True Will on avioero), jne.

> [...]
> kuin se, jos tekisin sen, mitä haluan tai "ihan mitä itse
> haluan". Voin tahtoa ja haluta mitä kummallisempia asioita ja siksi
> minusta on parempi pitää mielessä toisenlaisia "lakeja", periaatteita,
> jotka ohjaavat hyvään.

> : Samaisessa opuksessa mistä tämä quote on peräisin (Liber AL vel Legis)
> : sanotaan myös "Rakkaus on laki, rakkaus tahdon alla." Suomennos löytyy
> : seuraavasta URL:stä: http://www.netlife.fi/users/herne/liber-al.htm
> No jos koko laki oli jo edellä, niin mikä laki se rakkaus on? Kaunis

Rakkaudelle lienee noin ziljoona erilaista määritelmää, eivätkä kaikki
niistä kovinkaan kauniita... Olen ymmärtänyt tämän lauseen siten, että
rakkauden tunteesta on johdettavissa kaikki lait joita tulisi olla,
mutta että ko. tunteen on oltava tuon Todellisen Tahdon alainen, eli
kontrollissa.
      Käytännössä tämä kuullostaa vain mystisemmältä tavalta sanoa sama
kuin "Tee mitä tahdot on oleva koko laki".

Käytännössä tämä kaikki lienee ollut Alille vain hyvä keino saada pimppaa.

-- Marko Grönroos, magi AT utu PISTE fi (http://www.utu.fi/~magi/), magi AT nic PISTE funet PISTE fi
-- YO-kylä 27 A 9, 20540 Turku, Finland, Tel#+358-21-373337
----

Edellinen säie: Viela Jumalan olemassaolosta
Seuraava säie: Kertokaapa minulle mita eroa on...
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]