USENET News sfnet.keskustelu.uskonto

Säie: Viela Jumalan olemassaolosta

Seuraava säie: Aleister Crowley (Re: Kristinusko se "ainoa ja oikea" ?)
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
From: Marko Gronroos <magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto
Subject: Re: Viela Jumalan olemassaolosta
Date: 22 Oct 1996 15:05:50 +0300

atkoisti AT cc PISTE Helsinki PISTE FI (Ari T Koistinen) writes:

> Mutta tarinani tarkoitus ei
> ollut todistaa tai yrittää todistaa mitään muuta kuin että mahdollisesti
> olemassaoleva Jumala ei voi todistaa omaa olemassaoloaan pitävästi ilman
> suoraa tietoisuuden manipuloimista. Ja sitäkään ei ole pakko pitää
> todistuksena, jos ei halua...

Näinhän se on, olen samaa mieltä kanssasi. Siksi ihmettelenkin miksi
kukaan uskoo (siinä mielessä kuin mitä kristinuskossa uskolla yleensä
tarkoitetaan) Jumalaan tai mihinkään muuhunkaan asiaan joka esitetään
"totuutena".

Ihmettelen myös hyvin runsaasti, että kuinka tämä
kristinuskon/juutalaisuuden jumala voi olla niin moraaliton kusipää,
että hän tappaa ihmiset tai lähettää heidät helvettiin jos he eivät
usko johonkin sellaiseen, josta hän tietää ettei pysty sitä heille
todistamaan?
      Eipä hänelle turhaa ymmärtäväisyyttä ole suotu ei.

> Miettikää muuten mitä yleensä voidaan pitää todistuksena? Usein
> varsinkin maallikot ja varsinkin epäeksakteiden tieteiden käsittelemistä
> asioista puhuttaessa sanovat asian olevan "tieteellisesti todistettu",
> vaikka kyseessä on teoria.

Olen kuullut tieteellisen teorian määriteltävän myös suurinpiirtein
seuraavanlaisesti:

1) Esitetään väittämä
2) Esitetään todisteita (eli "todistetaan tieteellisesti")
3) Esitetään kuinka väittämä pystyttäisiin todistamaan vääräksi. Tämä
         ei tosin aina (esimerkiksi historiallisista asioista puhuttaessa)
         ole mahdollista.
4) Saadaan lopputulokseksi teoria (joka on siis "tieteellisesti
         todistettu")
5) Jos löytyy vastatodisteita, hylätään teoria (tai muutetaan tai
         rajoitetaan sitä)

Tämä siksi, että tiede on jo ymmärtänyt, ettei mitään asiaa voi
todistaa täydellisesti (paitsi ehkä matemaattisia totuuksia). Siten
tieteellisellä "todistamisella" tarkoitetaan hieman eri asiaa kuin
mitä ehkä ymmärsit.

...ja tietystikin myös tieteestä arkikielellä puhuttaessa
terminologiaa käytetään monivivahteisesti, eli ei kannata takertua
yhteen tulkintaan....

> Ja mitä epäeksakteissa tieteissä yleensä
> voidaan todistaa, sillä eihän ole edes määritelty kaikkia tarvittavia
> aksioomeja?

Tilastollinen todistaminen, yms. on aina tietty ikävää, mutta joissain
asioissa ainoa mahdollisuus (jollei halua luovuttaa).

-- Marko Grönroos, magi AT utu PISTE fi (http://www.utu.fi/~magi/), magi AT nic PISTE funet PISTE fi
-- YO-kylä 27 A 9, 20540 Turku, Finland, Tel#+358-21-373337
----