USENET News sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko

Säie: Jos antaisit armon kelvata

Edellinen säie: Taas vedonlyöntiä...
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Subject: Re: Jos antaisit armon kelvata
Date: 24 Feb 2003 14:21:27 +0200

"Jaakko" <user AT inter PISTE net> writes:
> Kristin_usko_. Mitähän luulet tuon usko-sanan oikein tarkoittavan?
> Jos todisteet esimerkiksi siitä, että Jeesus oli oikeasti ihmeitä
> tekevä kaveri joka nousi kuolleista olisivat yksiselitteiset, mihin
> _uskoa_ silloin enää tarvittaisiin. Silloinhan meillä olisi asia,
> joka _tiedetään_, eikä sitä silloin tarvitsisi erityisesti _uskoa_.

Olet ymmärtänyt kristinuskon sanoman väärin. Kristillinen "usko" ei
ole uskoa olemassaoloon vaan luottamusta. Esim. EviL-kirkko
määrittelee uskon seuraavasti:

      "Luottamus Herran lupauksiin ja hänen pelastavaan voimaansa
      (1. Moos.15:6, 2.Aik.20:20, Joh.3:16, Room.3:22). Luottamus
      Jeesukseen ja hänen kykyynsä parantaa on uskoa (Matt.9:29). Uskossa
      ihminen vastaanottaa Jumalan armon ja vanhurskauden (Room.5:1). Usko
      on Jumalan lahja, jonka hän vaikuttaa (Ef.2:8). Heprealaiskirjeessä
      sanalla usko on usein merkitys: luottamus siihen, että Jumala
      hallitsee tulevaisuuden (Hepr.11:8,27, 13:14)."

Tällöin vaikka henkilöllä ei ole uskoa Jumalaan, saattaa hän uskoa
Jumalan olemassaoloon.

Jeesushan syntyi juutalaisten keskuuteen, jossa usko Jumalan
olemassaoloon olo itsestäänselvyys joten kaikki joille Jeesus puhui
uskoivat Jumalan olemassaoloon. Mutta eiväthän juutalaiset silti saa
pelastusta jos eivät usko (luota) Jeesukseen.

Siispä, vaikka Jumala ilmestyisi kaikille ihmisille ja tekisi ihmeitä
ja kaikki ihmiset vakuuttuisivat hänen olemassaololtaan, heiltä vielä
vaadittaisiin sitä varsinaista uskoa. Siispä, Jumalan piilottelu on
uskon kannalta epäoleellista. Eihän hän tarinoiden mukaan piilotellut
Juutalaisilta tai Jeesuksen opetuslapsiltakaan, vaan selvästi ihmeiden
avulla todisti olemassaolonsa.

Kuitenkaan hän ei vaivaudu todistamaan olemassaoloaan nykyihmisille
selvästi, vaan jättää esimerkiksi ateistit tilanteeseen, jossa monet
heistä saattaisivat ehkä luottaa Jumalaan ja Jeesukseen jos vain
tietäisivät Jumalan olemassaolevaksi ja Jeesuksen varmasti hänen
pojakseen.

Miksi Jumalan ehdot nykyihmisten pelastumiselle ovat siten kovemmat
kuin niiden joille hän todisti olemassaolonsa ihmeillä?

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Date: 24 Feb 2003 14:21:27 +0200

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Date: 24 Feb 2003 14:36:09 +0200

puti AT netlife PISTE fi (Puti) writes:
> Kun minä tulin uskoon, kysyntä ja tarjonta kohtasivat. Minä haluan
> elää maailmassa, jossa Jumala on olemassa, ja kun (muun muassa)
> Raamattu tämän Jumalan tarjoaa, olen asiasta enemmän kuin iloinen.

Perusteesi tosiaankaan ei ole epätavallinen kristittyjen piirissä,
näin olen ymmärtänyt.

Minä puolestani uskon lentäviin poroihin, koska haluan elää maailmassa
jossa on lentäviä poroja, ja kun (muun muassa) Joulupukkikirjat
sellaisia poroja tarjoavat, olen asiasta enemmän kuin iloinen.

Minä uskon myös, että maailmassa ei ole kärsimystä, kurjuutta ja
kuolemaa, koska haluan elää maailmassa jossa niitä ei ole.

En kuitenkaan usko sinun tai muiden kristittyjen olevan olemassa,
koska haluan elää maailmassa jossa ei ole uskonnollisia hörhöjä.

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Date: 26 Feb 2003 19:08:45 +0200

"Perttu Pulkkinen" <Perttu PISTE Pulkkinen AT co PISTE jyu PISTE fi> writes:
> Sitäpaitsi Jumala toimii todella muutenkin kuin saarnaajien
> kautta. Jumala toimii tavallisten ihmisten kautta.

Tämä on totta. Jumala ei myöskään rankaise ihmisiä aina omin
käsin. Joku tarkkaavainen on laskenut, että Raamatun tarinoissa Jumala
tappoi omin käsin vain vajaat 400,000 ihmistä, mutta hän käski
ihmisten tappaa päälle 1,800,000 ihmistä.

> Jumala ei ole minkään lahkon Jumala, mutta semmoinen tasapäistetty
> usko että kaikki uskot ovat yhtä hyviä (ateistin mielestä varmaan
> yhtä huonoja) on yhtä typerää kuin ajatella sinisilmäisesti että
> kaikki autot ovat yhtä hyviä.

Tuo on aivan totta, aivan kuin kaikki murhaajat ja muut rikollisetkaan
eivät mielestäni ole yhtä pahoja kuin kristittyjen Jumala. (Tai siis
olisi, jos hän olisi olemassa.)