From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko,sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Subject: Re: Taas vedonlyöntiä...
Date: 24 Feb 2003 13:24:51 +0200

"Tapio Manninen" <tappman AT welho PISTE com> writes:
> "Otto J. Makela" <om AT iki PISTE fi> kirjoitti
> >
> Onhan se siellä vaikka kuinka moneen kertaan, jos ei tarvitse yhteen
> jakeeseen tukeutua.

Lainauksistasi ei minusta käynyt ilmi mistä tämä pyhä
kolminaisuussuhde juontuu, eli se, että Isä, Poika ja pyhä henki ovat
jollain oudolla tapaa sama olio?

...mikäli Otto tarkoitti tätä.

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko,sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Date: 27 Feb 2003 01:18:27 +0200

zzz3456789 AT hotmail PISTE com (Lumi Adela) writes:

> Kuinka joku VOI edes sanoa jotakin tällaista?? Millä tavalla tämäkin
> on perusteltavissa, ei yhtään millään. Minusta on käsittämätöntä, että
> joku voi edes suutuspäissään sanoa jotakin tällaista. Oletko TÄYSIN
> empatiakyvytön? Montako raiskauksen uhria olet elämäsi aikana
> tuntenut? Noinkohan puhuisit tyhmiä, jos joku sellaisen uhri olisi
> silmiesi edessä itkemässä pahaa oloaan. Kertakaikkisen vastenmielistä.

Miksi raiskaus olisi sinusta vastenmielistä, jos olet kerran
kristitty? Yritäppä pohtia viestissäsi kertomasi kannalta seuraavia
kohtia Raamatussa.

Mooseksen 4. kirjassa kerrotaan romanttinen tarina kun Israelin
armeija oli tappanut Midianilaisten miehet ja ottanut heidän naisensa
ja lapsensa vangeiksi. Mooses kuitenkin suuttui sotajoukolle, koska
naiset oli jätetty henkiin. Hän käski tappamaan kaikki pojat ja
naiset, jotka olivat olleet miehen kanssa. Neitsyttytöt hän käski
antamaan sotilaille raiskattaviksi. (4.Moos.31:9-18)

Tuomarien kirjassa kerrotaan pulmallisesta tilanteesta, kun Israelin
Benjaminin heimolla ei ollut riittävästi vaimoja. No, eräs heimo oli
ollut hieman tottelematon, joten Jumala käski Benjaminilaisia
tappamaan heimon miehet, naiset ja lapset, mutta säästämään neitsyet
naitaviksi ja raiskattaviksi.

Mutta kaikki Benjaminilaiset eivät vieläkään saaneet neitsyitä, joten
he asettuivat tien varrelle väijyksiin ja sieppasivat naapuriheimon
tytöt naitaviksi ja raiskattaviksi. (Tuom.21)

2. Samuelin kirjassa Herra rankaisee Daavidia antamalla hänen
naapurinsa raiskata kaikki hänen vaimonsa kadulla keskellä kirkasta
päivää. (2 Sam.12:11)

Mutta ei Raamatun Jumala suinkaan vain kehota raiskaukseen! Mooseksen
5. kirjassa säädetään, että jos mies raiskaa tytön (luvatta), on hänen
maksettava tytön isälle korvaus ja naitava tyttö. ...Anteeksi?
Millainen mielipuoli pakottaisi raiskatun tytön menemään naimisiin
raiskaajansa kanssa? Vastaus: You-know-who. (5. Moos.22:28-29)

Huomaa, että jos raiskaus tapahtuu kaupungissa, eikä tyttö uskalla
huutaa apua, Jumala käskee kivittämään hänet
kuoliaaksi. (5. Moos.22:23)

Näitä Raamatun kohtia lukiessa voi miettiä Jumalan "hyvyyttä" hänen
viattomien uhriensa kannalta.

> No, toisaalta, mitäpä uutta tässä on. Jos jo valtiovalta ja
> virkamiehet alkavat katsoa raiskausta läpi sormien, niin taidamme me
> naiset tosiaan olla lainsuojattomassa asemassa. Kts.
> http://www.helsinginsanomat.fi/uutisarkisto/19971029/vapa/971029va01.html
> Eikö sinne eduskuntaan jo VIHDOIN saataisi ihmisiä, jotka eivät
> vähättelisi naisten kärsimää kipua rikoksen (!) uhreina? Eikö kukaan
> enää uskalla olla feministi tai muuten vain naisten puolella? On se
> raiskaus merkillinen rikos, kun uhri on siinä syyllinen.

Pitäisikö mielestäsi rikollinen armahtaa, jos hän sanoo raiskanneensa
naisen Jumalan käskystä?

Vai noudatatko Jeesuksen neuvoa ja jätät raiskaajan tuomitsematta,
ettei sinua tuomittaisi? Miten toimit?

> P.S: Kristitty ihminen ei ainakaan *voi* kannattaa raiskausta missään
> muodossa. Täysin mahdotonta... Sellainen ihminen ei voi olla mikään
> aito uskova, näin se vain on..

Edes siinä muodossa että Herra käskee raiskata?

Minä en todellakaan ymmärrä miksi kristityt palvovat pahuutta.

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Date: 27 Feb 2003 19:41:22 +0200

puti AT netlife PISTE fi (Juha-Petri Tyrkkö) writes:
> Tämä voi kuulostaa hiusten halkomiselta, mutta en minä löytänyt
> tekstistä kohtia, joissa Jumala käskee raiskata. Rankimmillaan
> Jumala käski kostaa, ja kostoretken päällikkö päätti itse, miten
> naisten suhteen on meneteltävä. Neitsyiden suhteen tämä merkitsi
> niissä tapauksissa ottamista itselle (vaimoksi?) oletettavasti vasten
> tahtoa, mutta tarkasti ottaen väkisinmakaamisesta tai mistään muustakaan
> saman tien tapahtuvasta makaamisesta ei puhuttu.

Todellakin aika hiusten halkomista. Kuvitellaan vaikkapa että Venäjä
hyökkää Suomeen, tuhoaa Helsingin, tappaa kaikki miehet, poikalapset
ja äidit. Sitten venäläissotilaat valitsevat itselleen neitsyistä
vaimot.

Mitä luulet, moniko näistä tytöistä menisi vapaa-ehtoisesti sänkyyn
venäläismiesten kanssa heidän tapettuaan tytön kaikki omaiset?

No, naiset ovat outoja, joten en yhtään ihmettelisi jos ottaisivatkin
venäläismiehet ilolla aviomiehikseen.

En sitten tiedä miten 4.Moos.25:6-8 pitäisi tulkita, tarkoittaako se
etteivät Israelin miehet saaneet avioitua midianilaisnaisten kanssa,
jolloin em. lupa ottaa neitsyet ei voisi olla muuta kuin
raiskausta. Jae 18 saattaisi viitata, että ko. tapettu nainen olisi
ollut syypää rikokseen, mutta edellä jakeissa 6-8 sellaisesta ei kyllä
mainittu mitään.

> Jopa Daavidin tapauksessa sanamuoto kuuluu: "... otan sinulta omat
> vaimosi ja annan heidät toiselle, joka makaa vaimojesi kanssa..."
> Teksti ei kerro, pakotetaanko vaimot sukupuoliyhteyksiinsä vasten
> tahtoaan sen jälkeen, kun heidät on "annettu toiselle";

Niin, voi tietysti olla, että vaimoille oli ihan ok maata naapurin
kanssa julkisesti! Hehän saattoivat olla Daavidin väkisin naimia ja
raiskaamia, joten tuohan saattoi olla oiva tilaisuus päästä kostamaan
Daavidille.

> Raiskatun naimavaatimus on kuulemani mukaan raiskatulle itselleen
> edullinen vaihtoehto, koska toisena vaihtoehtona olisi hyljityksi
> jääminen sekä nälkään tai muuhun kurjuuteen kuoleminen. Naimisissa
> raiskatulla on ainakin velvollinen elättäjä.

Jos nyt taivaallinen lainlaatija laati nuo kaikki muutkin lait,
eiköhän tuohon elättämiseenkin olisi löytynyt humaani ratkaisu...

> Jos nainen jakeessa 5 Moos 22:23 on peloteltu vaikenemaan, asia
> tullee esiin siinä oikeudenkäynnissä, jossa naista ollaan
> tuomitsemassa.

Tuo laki ei itsessään näyttäisi antavan tuollaista
harkintamahdollisuutta.

> En väitä, että nainen olisi pitänyt osastaan yhdessäkään
> edellämainituista tapauksista, ja sympatiani ovat niissä heidän
> puolellaan. Kuitenkaan en tekstin perusteella voi mennä väittämään,
> että Jumala olisi käskenyt raiskata.

Aivan suoraan sitä ei tosiaan ilmaista, ainakaan näissä käännöksissä,
voimme tosiaan vain olettaa että tytöt eivät ihan vapaa-ehtoisesti
vaimoiksi suostuneet. En tosin sitten tiedä miksi Jumala juuri siinä
kohtaa olisi ollut inhimillinen, jos kerta suoraan käski murhata koko
muun väestön, kaikki lapset ja raskaanakin olevat äidit. Joka
tapauksessa raaka ihmisuhreja vaativa psykopaatti (jos siis olisi
olemassa).

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko,sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Date: 28 Feb 2003 02:12:53 +0200

zzz3456789 AT hotmail PISTE com (Lumi Adela) writes:

> Vanhassa testamentissa on paljon kaikenlaista. Se on kertomusta
> Israelin kansan kovista oloista, ja siitä mitä elämä oli ennen
> Jeesusta. Vanhaa testamenttia pitää lukea sillä tavalla, että se
> heijastaa Uutta testamenttia.

Oletko tosissasi, ettet kykene näkemään moraalista ongelmaa Raamatun
Jumalan toimissa? Korkeimpana hyvänä palvomasi olento on kiduttanut ja
tappanut miljoonia ihmisiä täysin säälimättömästi ja sinusta se on
aivan hyväksyttävää?

Jos meidän aikojemme diktaattori tekisi vastaavaa, kuten 40-luvulla
teki, ymmärtäisitkö häntä hyvin koska hän toimii juuri kuten Jumala?
Jos Hitler, Stalin tai Saddam tämän kaiken jälkeen alkaisivat
hymyillen neuvomaan ihmisiä rakastamaan toisiaan ja itseään,
kutsuisitko heitä maailman rakastavimmiksi ihmisiksi? Jos Saddamin
poika uhrautuisi kidutuskuolemalla, alkaisitko pitää hänen isäänsä
rakkauden ylimpänä ilmeytymänä? Jos et, miksi hyväksyt samanlaiset
teot omalta Herraltasi?

Kuullessani tuollaista selittelyä en todellakaan enää ihmettele, miksi
kristityt ovat keskiaikana voineet kiduttaa miljoonia harhaoppisia ja
juutalaisia kuoliaiksi, perverssisti veisaten virsiä
lähimmäisenrakkaudesta uhriensä rääkyessä tuskasta kuollessaan
historian sairaimmissa kidutusvälineissä. Miten kykenet olemaan heidän
kaltaisensa?

Vanha Testamentti todellakin "heijastaa" Uutta Testamenttia siten,
että se selittää kuinka sairas psykopaatti tuo juutalaisten Jumala
oikein on ja millaisiin raakuuksiin hän kykenee. Sinällään hyvä, että
se paljastaa kristittyjen Jumalan todellisen luonteen.

Uudessa Testamentissa ei Jumalan meno itse asiassa muutu yhtikäs
mitenkään. Siellä sun täällä uhkaillaan helvetin tulella ja muilla
kidutuksilla, lopussa sitten teurastetaan kunnolla. Ainoa ero on, että
UT:ssä Jumala ei enää delegoi raakuuksiensa toteuttamista ihmiselle,
vaan tekee ne enimmäkseen itse. Osaatko kristittynä kertoa miksi hän
selvästi nauttii siitä?

Nuo VT:n "kovat olot" tuntuivat muuten kohdistuvan pääsääntöisesti
muihin kansoihin, Israelin kansan murhatessa ja raiskatessa ympäriinsä.

> Niin, totta kai tuollainen on kauheaa, ehkäpä joku uutisryhmän pappi
> tai teologi osaa paremmin selittää näitä asioita.

Varmasti osaavat selittää, onhan niille keksitty mitä
mielikuvituksellisempia seliselityksiä viimeiset vajaa 2000
vuotta. Ketäänhän ei huvittaisi myöntää että ovat palvoneet pyhimystä
leikkivää paholaista.

> Lue sinäkin ennemmin Uutta testamenttia, miksi aina keskitytään
> Vanhaan ainakin jos halutaan vain todistaa, että Jumala on
> julma. Uudessa testamentissä ilmee kristillinen käsitys
> Jumalasta. Siihen on keskityttävä.

Raamatun diktaattori ei ole tehnyt minkäänlaista katumusta, ei
anteeksipyyntöä. Uudessa Testamentissa jatkuu aivan sama meno, mutta
tällä kertaa tekopyhällä lähimmäisrakkausjeesustelulla varustettuna.
Juuri tyypillistä psykopaatin käytöstä. Kristityistä saa hyvän kuvan
siitä millaisia Hitlerin palvojat olivat.

> Ei pidä armahtaa. Ei kristittyjen Jumala ainakaan sellaista käske.

Luuk.6:37, Matt.7:1

> Maallinen laki on maallinen laki. Raiskaaja kuuluu tuomittavaksi
> maallisen lain mukaan. Tietysti jos hän joskus katuu tekoaan ja tulee
> henkisesti muuttuneeksi mieheksi niin sitten tietysti hänen tekonsa on
> Jumalan ja hänen itsensä välinen. Maallinen rangaistus on kuitenkin
> kärsittävä.

Miten olisi esim. 1.Kor.6:1, jos raiskaaja sattuu olemaan kristitty?
Tästä syystähän esim. Jehovan todistajilla on nämä omat
vanhimpainneuvostot, joissa asiat käsitellään. Siellä ollaan
menestyksekkäästi saatu pimitettyä valtava määrä lasten
hyväksikäyttötapauksia.

(Muita kohtia tuosta aiheesta en nyt jaksa kaivaa.)

> Olen sanonut: ei kristittyjen Jumala sellaista käske!!!!!

Sama kristittyjen Jumala se siellä Vanhassakin Testamentissa on,
vaikka ei UT:ssä imagosyistä käskenytkään raiskata.
Uusi testamentti, uudet kujeet.

> If you talk to God, you are praying;
> if God talks to you, you have schizophrenia.

Huolimatta siitä, että Jeesus sanoi puhuvansa "isänsä" kanssa, en usko
hänen olleen skitso vaan psykopaatti, tarkemmin sanottuna
karismaattisen luokan psykopaatti.

Jos Paholainen olisi olemassa, hän olisi viimeiset 2000 vuotta
nauranut katketakseen, kun on saanut ihmiset uskomaan itseään
Jumalaksi.

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko,sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Date: 01 Mar 2003 11:31:45 +0200

tipsu AT iobox PISTE fi (Risto Karttunen) writes:

> Selvennäpä vaikka tuota keskiajalla tapahtunutta miljoonien
> juutalaisten kuoliaaksikiduttamista. Ketkä kiduttivat, milloin, missä?

No okei, satoja tuhansia, luultavasti ei miljoonia (varmasti
tunnettuja tapauksia on alle sata tuhatta). Ja huomaa, että sanoin
"harhaoppisia ja juutalaisia". Juutalaisia tapettiin ehkä vain joitain
kymmeniä tuhansia.

Juutalaisiahan ei tosiaan yleensä tapettu, vaan vain palloteltiin
ympäri Eurooppaa tai orjuutettiin, jos eivät suostuneet kääntymään
kristityiksi.

Pidän kovasti hassuna erästäkin keskiaikana esiintynyttä käsitystä,
että juutalaisten kohtalona oli joutua ikuiseen kadotukseen jos he
eivät kuolleet kristityn tappamina. Eli kristityt vain tahtoivat
hyvää!

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko,sfnet.keskustelu.uskonnottomuus
Date: 01 Mar 2003 16:41:20 +0200

> Jaha, siis juutalaisia ei tapettu miljoonia vaan satoja tuhansia,
> paitsi että heitä ei yleensä tapettu. Mutta kai nyt kuitenkin
> tapettiin nämä sadattuhannet juutalaiset, jotka sinun mukaasi
> tapettiin? Kerro heistä tarkemmin.

Jos se oli edelleen liian vaikeaa ymmärtää, selvennän vielä että
harhaoppisia ja juutalaisia tapettiin YHTEENSÄ luultavasti satoja
tuhansia, joista juutalaisten OSUUS oli joitain kymmeniä
tuhansia. Harhaoppisiin lasken tässä siis myös kaikki noituudesta,
yms. syytetyt.

Varmasti tunnet inkvisition historiaa ja tiedät että juutalaisia
muutenkin surmattiin laajalta ympäri Euroopan. Onko sinulla siis
mielessäsi jokin erityinen väite tästä aiheesta, vai reagoitko vain
mahdolliseen liioitteluuni?

Tuo alkuperäinen miljoonia on tosiaan ehkä aika epärealistisen korkea
arvio todellisesta määrästä.

> Ja lisäksi tuosta orjuuttamisesta. Keillä oli juutalaisia orjia,
> milloin, missä, moniako?

Muun muassa Espanjassa myytiin 25,000 juutalaisnaista ja -lasta
orjiksi muslimeille vuoden 1391 jälkeisissä tapahtumissa.

Jo aiemmin, vuonna 694 katolisten visigoottien aikana, oltiin
Espanjassa julistettu kaikki juutalaiset orjiksi. Juutalaisorjien
lapset adoptoitiin, kastettiin ja kasvatettiin kristityiksi. Mistä on
pienet kristityt tehty? Ironista kyllä Espanjan vallloittaneet
muslimit vapauttivat nämä juutalaiset orjuudesta (orjuus muistaakseni
kielletään Koraanissa).

Lisäksi esim. Venäjällä määrättiin juutalaismiehille raskas
asevelvollisuus, joka minusta on aika sama kuin orjuus.

Ironista kyllä esim. Portugalissa ja sen siirtokunnissa juutalaisilla
oli vahva asema orjakauppiaina ja yleensäkin juutalaisilla itsellään
oli Euroopassa ja Amerikassa runsaasti orjia keski- ja
renesanssiaikana.

Erikseen on sitten juutalaisten käyttäminen orjatyönä
natsisaksassa. Se on nyt sinällään asia erikseen, mutta se että myös
ainakin Saksan Evangelinen kirkko käytti tätä orjatyövoimaa on
keskustelun kannalta jossain määrin relevanttia.

Juutalaisten orjuus on hyvin laaja keskiajan kristillinen doktriini ja
kristityt teologit ja paavit ovat kautta keskiajan pitäneet
juutalaisia orjakansana. Tuomas Akvinolaisen sanat kuvastavat hyvin
heidän asemaansa: "Koska juutalaiset ovat Kirkon orjia, voi [kirkko]
määrätä heidän omaisuudestaan." Samoin Pyhän Augustinuksen:
"Juutalainen on kristityn orja."

Kristittyjen "puolustukseksi" voidaan sanoa, että juutalaiset eivät
suinkaan olleet mitenkään ainoita joita orjuutettiin, vaan valtaosa
Euroopan orjista on käsittääkseni ollut kristittyjä. Toisinaan jopa
juutalaisilla saattoi olla kristittyjä orjia. Juutalaiset ovat
kuitenkin sikäli eri asia kuin kristityt orjat, että heitä on
orjuutettu nimenomaan uskonnollisista syistä.

> Miten rajaat keskiajan?

Käytin tuota aikamäärettä aika vapaasti, kun ei parempaakaan
liene. Maallisen kulttuurin kannalta kyse tietysti oli myöhäisestä
keskiajasta ja renesanssiajasta, mutta minusta termiä "renesanssi" on
vaikea liittää kirkon uskonnollisiin hirmutekoihin vaan pidän niitä
enemmänkin keskiajan piirteenä ja henkisenä jäänteenä. Mutta ihan
miten vain. Olisi tietysti hyvä jos "kristillisen hirmuvallan
aikakausi" olisi yleisesti tunnettu käsite.

Edellinen säie: Jeesus nousi kuolleista
Seuraava säie: Jos antaisit armon kelvata
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]