From: magi AT POISTA_TAMA_KENTTA PISTE iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio,sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Subject: Re: Metafyysinen kysymys ihmisen alkuperästä
Date: 22 Feb 2003 18:56:29 +0200

tipsu AT iobox PISTE fi (Risto Karttunen) writes:

> Kuvaan voi kuulua myös siivoton kielenkäyttö, kuten Touretten
> syndroomassa usein.

Haita vittu. (Pääsimpäs sanomaan -- terveiset pikku demoniltani). ;-)

Voisitko antaa jotain lähteitä tästä Touretten syndrooman
liittämisestä paranormaaliin? Se oudoksuttaa minua kovasti.

Valitettavasti pikaisella Googlauksella ei löytynyt mitään sen
kummempaa kuin mainintoja tyyliin "liitetään usein
possessointiin". Löytyi ainakin yksi skeptinen kommentaari aiheesta:

            http://www.csicop.org/list/listarchive/msg00110.html

Tosin sekään ei mennyt mihinkään syvällisyyksiin.

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio,sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Date: 23 Feb 2003 23:15:57 +0200

tipsu AT iobox PISTE fi (Risto Karttunen) writes:

> Toivotaan, että se oppii oikeinkirjoitustakin, kunhan kasvaa
> isommaksi.

Jeps, taisi olla painovirhepaholainen liikkeellä.

> Tätä ei ehkä pitäisi lyödä leikiksi, vaikka huumori onkin sinänsä
> omiaan torjumaan demoneita.

Muistaakseni keskiajalla naurua pidettiin demonisena, joten arviot
tuostakin taitanevat vaihdella.

> Sävyt, joita tämä demonikeskustelu alkaa nyt saada, ovat ihan
> oikeasti hälyttäviä. Sinun luonteenomaisen repliikkisi ohella on
> joku jo luetellut demonien nimiä eli tehnyt juuri sitä, josta
> alkujaan varoittelin, toinen luokitellut joitakin enemmän tai
> vähemmän tunnettuja henkilöitä demoneiksi tai ei-demoneiksi. Eräät
> muut kommentoivat keskustelua suorastaan maanisen innokkaasti,

Kukaan meistä ei ole maaninen. Kukaan meistä ei ole maaninen. Kukaan
meistä EI ole maaninen!

(Itse muuten taidat olla aktiivisimmin keskusteluun osallistunut.)

Totta!

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio,sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Date: 23 Feb 2003 23:24:35 +0200

tipsu AT iobox PISTE fi (Risto Karttunen) writes:
> Demonin riivaama ihminen käyttäytyy vetoavasti ja miellyttävästi, on
> ulkoisesti tip-top jne. Saattaapa olla mitä sivistyneinkin, eikä tyydy
> amerikkalaisten elokuvien antaman kliseemäisen kuvan mukaan
> tutkistelemaan vain Mustaa raamattua, Noitavasaraa, ...

Eikö noitavasara olekkaan inkvisiittorien papeille kirjoittama, vaan
demonin riivaamille? (Vai olivatko kaikki keskiajan papit demonien
riivaamia? Kuulostaa uskottavalta, nykyisistäkin.)

> http://www.kfki.hu/~arthp/html/p/piero/francesc/portrait/malatest.html
>
> Kuva suurenee klikkaamalla. - Taiteilija on tuossa mielestäni
> nerokkaasti tavoittanut Sigismondon hyisen demonian, joka suorastaan
> huokuu kuvasta.

Muistaakseni papit pitkään etsivät demonisia piirteitä myös Spinozaa
esittävistä piirroksista.

            http://www.iki.fi/magi/metsola/arkisto/panteismi/spinoza.html

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio,sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Date: 24 Feb 2003 01:43:31 +0200

"Ilkka Karaila" <ilkkaNO PISTE karailaSP AT AMpp PISTE inet PISTE fi> writes:
> Tai sitten joku on huomannut sairauksien leviävän joukossa aivastelun
> seurauksena ja avoimen suun olevan muuten vaan epäesteettisen näköinen?
> Muistaakseni yhden henkilön haukottelu on muille läsnäolijoille
> tiedostamaton signaali ja saa muutkin haukottelemaan.

Tiedostamaton? Eli ihmisen vapaan tahdon vastainen? Kuinka muutenkaan
demonit voisivat toimia kuin juuri noin. Todiste demonien olemassaolosta!

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio,sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Date: 24 Feb 2003 13:50:53 +0200

"Tapio Manninen" <tappman AT welho PISTE com> writes:
> Demonit yrittävät kiskoa ihmistä eroon Jumalasta, asettavat
> langetuksia; rahaa, mainetta, kunniaa ja/tai vierasta.

Lupaamalla ikuista pelastusta? Lähettämällä valeprofeetan joka saarnaa
rakkauden ja pelastuksen sanomaa huijatakseen ihmisiä? Kirjoittamalla
valheellisia epäpyhiä evankeliumeja ja profetioita, jotka demonien
vallassa olevat kirkonmiehet kanonisoivat ja kokoavat yhdeksi
Raamatuksi?

> Minulle paras todistus siitä, että Jumala on, on se, etteivät nämä
> kristityt - maailmanhistorian riitaisin porukka - ole kahdessakaan
> vuosituhannessa saaneet aatetta nurin.

Tämä päätelmä selvästi on pätevä. Samoin hindujen jumalat ovat
olemassa, koska usko niihin ja heidän pyhät kirjansa ovat olleet
olemassa vielä kauemmin. Hare Hare...

Vaikeaksi tulee arvioida ovatko muinaisten egyptiläisten jumalat vielä
olemassa, kun ko. uskonto kesti kyllä yli 2000 vuotta, mutta on
sittemmin hiipunut.

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Date: 24 Feb 2003 13:53:14 +0200

Tero <profeetta AT kolumbus PISTE fi> writes:

> Peikkoihin nyt ainakin pitää uskoa kun niitä netissä päivittäin havainnoi :-)

Ei saa rienata peikkoja! Peikkoja on ihan oikeasti olemassa Suomen
metsissä. Tiedän tämän, sillä olen tekemässä dokumenttielokuvaa
peikoista. Peikot ovat fakta. Dokumenttini paljastukset tulevat
olemaan mullistavia.

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio,sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Date: 24 Feb 2003 21:42:21 +0200

Mutta eiväthän nämä pahat henget (lienee sama kuin demoni) ole mitään
omasta tahdostaan vaan Jumalan tahdosta toimivia.

         "Herran henki siirtyi pois Saulista, ja Herran lähettämä paha henki
         alkoi ahdistaa häntä." (1. Sam 16:14)

Tämä siitä huolimatta, että Saul oli tunnustanut syntinsä ja rukoillut
Herraa (1. Sam 15:31). Myöhemmin tulee täydennystä kun Saul sattuu
olemaan hieman kateellinen:

         "Seuraavana päivänä Jumalan lähettämä paha henki valtasi Saulin, ja
         hän riehui hurmoksissa kotonaan." (1. Sam.18:10)

Eli Jumala tarkoituksella lähettää pahoja henkiä ihmisiin. Jos näin
on, miksi pahoista hengistä pitäisi päästä eroon, koska ne kerta ovat
Jumalan tahdon mukaisia?

Mitä pahat henget tekevät ihmisille? Jatkoa Samuelin kirjasta ja
muualta:

         ... "Daavid soitti tapansa mukaan harppua, mutta Saul puristeli
         keihästään. Saul ajatteli: "Minäpä naulitsen Daavidin seinään."
         Kahdesti hän kohotti keihäänsä, mutta Daavid väistyi sivuun."

         "Ja se mies, jossa paha henki oli, karkasi heidän kimppuunsa,
         voitti heidät toisen toisensa perästä ja runteli heitä, niin että
         he alastomina ja haavoitettuina pakenivat siitä huoneesta."
         (Ap.t. 19:16)

Eli saa hyökkäämään muiden ihmisten kimppuun.

Sitten kun moinen paha henki saa ihmisen käymään toisten kimppuun,
Jumala rankaisee tätä ihmistä. Hassua.

Mutta mitä tekee Jeesus?

         "Hänestä kuuli muuan nainen, jonka tytärtä vaivasi saastainen
         henki, ja nainen tuli heti hänen luokseen ja lankesi hänen
         jalkoihinsa. Hän ei ollut juutalainen, vaan Syyrian
         foinikialaisia. Hän pyysi Jeesusta ajamaan pahan hengen hänen
         tyttärestään, mutta Jeesus sanoi: "Anna lasten ensin syödä
         kyllikseen. Ei ole oikein ottaa lapsilta leipä ja heittää se
         koiranpenikoille." Nainen vastasi tähän: "Herra, saavathan
         koiratkin pöydän alla syödä lapsilta putoilevia palasia." Silloin
         Jeesus sanoi hänelle: "Kun noin sanot, mene. Paha henki on lähtenyt
         tyttärestäsi." Nainen meni kotiin ja näki lapsen makaamassa
         vuoteella. Paha henki oli lähtenyt hänestä." (Mark. 7:25-30)

Eli Jeesus poistaa Jumalan rankaisuksi lähettämiä pahoja henkiä, kun
ihmiset sitä pyytävät ja palvovat häntä. Ok, ihan ymmärrettävää. Tässä
en kuitenkaan aivan ymmärrä sitä, miksi naisen tyttäressä --
viattomassa lapsessa -- on paha henki. Onko tytär todellakin tehnyt
niin pahaa syntiä, että Jumala on häntä rangaissut? No, oletetaan että
on. (Matteuksessa Jeesus ei sano, että: "Kun noin sanot mene!", vaan
"Suuri on sinun uskosi, nainen!". Kummankohan hän nyt sitten
sanoikaan...) Mutta eikö tyttären itsensä pitäisi rukoilla Jeesusta
saadakseen armon, eikä hänen äitinsä? Tuo koirajutun logiikka on kyllä
aika himmeä.

Tuo vaikuttaa minusta kyllä joltain aika tavanomaiselta sairaudelta:

         "Paha henki käy vähän väliä häneen kiinni. Hän alkaa yhtäkkiä
         huutaa, ja henki kouristaa häntä niin että vaahto valuu suusta."
         (Luuk.9:39)

Mutta tuo on kyllä hassu:

         Johannes sanoi silloin: "Opettaja, me näimme erään miehen ajavan
         pahoja henkiä ulos sinun nimessäsi. Me yritimme estää häntä, koska
         hän ei seuraa sinua meidän joukossamme." Mutta Jeesus vastasi:
         "Älkää estäkö. Joka ei ole teitä vastaan, on teidän puolellanne."
         (Luuk.9:49)

Miten joku ventovieras voisi ajaa pahoja henkiä Jeesuksen nimessä, kun
opetuslapsetkaan eivät (missään tilanteessa) siihen kyenneet?

Mutta mitä pahoille hengille tapahtuu?

         "Kun saastainen henki lähtee ulos ihmisestä, se harhailee autioilla
         seuduilla ja etsii lepopaikkaa, mutta ei löydä. Silloin se päättää:
         'Minä palaan kotiini, josta lähdin.' Kun se sitten tulee ja
         löytää huoneensa lakaistuna ja hyvässä järjestyksessä, 26 se hakee
         seitsemän vielä pahempaa henkeä, ja ne tulevat sisään ja asettuvat
         sinne asumaan. Näin sen ihmisen tila on lopussa pahempi kuin
         alussa." (Luuk.11:24)

Eli paljompa tuosta Jeesuksen parantelusta on hyötyä, jos pahat henget
karkoituksen jälkeen palaavat seitsemän kaverinsa kanssa. Itse
asiassa, tekeekö Jeesus pelkkää haittaa ihmisille?

Outoja nuo pahat henget.

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio,sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Date: 27 Feb 2003 03:13:29 +0200

puti AT netlife PISTE fi (Juha-Petri Tyrkkö) writes:

> Tai Jumalan sallimuksesta.

Mitähän tuo sallimus tarkalleen tarkoittaa? Eiköhän noista
lainauksista melko selvästi käynyt ilmi, että Jumala ei pelkästään
sallinut henkien päästä ihmisiin, vaan peräti itse lähetti ne heihin.

> Miksi vitsauksesta pitäisi saada aikaan pysyvä tila?

Tämä on tietysti totta, mistä syystä myös Jeesuksen karkoituskyky on
jossain määrin ymmärrettävä.

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)

Edellinen säie: Miksi Mooses rikkoi oman lakinsa?
Seuraava säie: Jeesus nousi kuolleista
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]