Magi

Contact info
Word
Research
   Publications
Studies
Free Software
Hobbies
Articles
Photography
About me
   Curriculum Vitae

©Marko Grönroos, 1998

USENET News sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko

Säie: Kristityt ja SciFi

Edellinen säie: Miten hautajaisissa tulisi käyttäytyä
Seuraava säie: Miksi Mooses rikkoi oman lakinsa?
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]
From: magi AT POISTA_TAMA_KENTTA PISTE iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Subject: Re: Kristityt ja SciFi
Date: 15 Feb 2003 19:14:07 +0200

Kenneth Lindqvist <cerre AT surfnet PISTE fi> writes:
> Star Trekin maailmassa ihmiskunta ovat kehittyneet niin pitkälle
> että uskonnot ovat hävinneet.

Uskonnosta ei ST:ssä tosiaan ole juurikaan mainintaa. Ja yleensä kun
on, on kyse jonkin avaruuteen-vielä-pääsemättömän maailman asukkaista,
joilla on käsittämättömiä muinaisia profetioita. Sitten tulee joku
ihminen ufolaitteineen ja alkaa toteuttamaan profetoituja ihmeitä
saadakseen huijattua planeetan asukkaita. Sitten ST-sarjan sankarit
tulevat ja paljastavat juonen. Tämä juoni on tainnut tulla enemmän
kuin yksi kertaa eri muodoissa.

               Star Trek, religious mythologies and supernatural phenomena
               almost always have scientific explanations. Alien gods are never
               really supernatural - their powers are always explained by
               exo-biology or by mechanical devices. Indeed `gods' are often
               malevolent or egotistical. When they are benevolent, they usually
               turn their worshippers into mindless or childlike zombies. Add
               this message up, and it is amazing that Roddenberry managed to
               slip so much past the censor.

Ovat muuten luopuneet myös rahan käytöstä. "Property is no longer a
driving force in human society. Now we seek to imporve ourselves...",
tms. Ihme että jenkit ovat mitenkään nielleet moista.

Star Trekkien luoja Gene Roddenberry oli ilmeisesti lähinnä ateisti
tai humanisti (mikä ero siinä sitten lieneekään):

            He thought of himself as a humanist. In 1986 joined the American
            Humanist Association, and in 1991 he was awarded the AHA's
            Humanist Arts Award.

Suhteestaan kristinuskoon Roddenberry on maininnut:

            "I remember complete astonishment because what they were talking
            about were things that were just crazy. It was Communion time
            where you eat this wafer and you are eating the body of Christ and
            drinking His blood. My first impression was "Jesus Christ, this is
            a bunch of cannibals they've put me down among . . . I guess from
            that time it was clear to me that religion as largely nonsense,
            was largely magical, superstitious things." [Alexander pp 36- 37.]

Hänen voitaneen tulkita olleen jossain mielessä myös panteisti:

            "I think God is as much a basic ingredient in the universe as
            neutrons and positrons. This is the prime force, when we look
            around the universe."

            "It was at Denver that someone wrote a question "What is your
            religion?" My answer was: "I do not belong to any church but I do
            consider myself a religious man. I believe that I am a part of you
            and you are a part of me and we are a part of all life . . . also
            a part of the creative force and intelligence behind
            life. Therefore, if we are a part of God then our lives are not
            brief meaningless things, but rather have a great importance and
            significance. All of us and each of us."

   (http://members.aol.com/heraklit1/startrek.htm)

B5 taas on paljon monipuolisempi uskonnollisesti. Sarjan ihmisille
uskonnolla on täysin olematon merkitys. Oikeastaan vain Susan Ivanova
on jotenkin uskovainen. John Sheridan vaikuttaa melko
ateistilta/agnostikolta. Centaurit ovat selvästi polyteistejä
antropomorfisine-anteeksi-centaurimorfisine jumalineen. Narnit ovat
ehkä lähinnä zen-buddhalaisia, eivätkä vaikuta uskovan mihinkään
henkijuttuihin tai jumaliin.

Minbarit ovat selvästi hyvin uskonnollisia, mutta kyse on lähinnä
jonkinlaisteisesta sekasikiö- New Age -uskonnosta. Minbari-uskonnon
elementtejä on ensinnäkin jonkinasteinen panteismi, josta on vaikea
sanoa onko se panpsyykkistä vai materialistista. Kuitenkin voimakas
sielu-usko tuo selvästi "yliluonnollisen" elementin; huomattavaa on,
että tämä sielu-usko ei jää vain uskomuksen asteelle vaan myös
aktualisoituu sarjassa. Heillä on myös vahva profetiausko Valenin
profetioihin.

Sitten ovat tietysti Varjot ja enkelihahmoiset Vorlonit, jotka ovat
suoraan yhteydessä monissa maan uskonnoissa vallinneeseen valon ja
pimeyden taisteluun, samalla antaen maan mytologioille "luonnollisen"
selityksen.

B5:n maailmankuvan kannalta oleellisin hahmo lienee Lorien, joka
kuuluu "ensimmäisiin". Muistelisin hämärästi, että olisi mainittu että
ensimmäiset oli luotu, ei syntynyt. No, en muista.

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)

Edellinen säie: Miten hautajaisissa tulisi käyttäytyä
Seuraava säie: Miksi Mooses rikkoi oman lakinsa?
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]