Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Subject: Re: Vs: Uskon
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 27 Jul 2000 18:30:31 +0300

"Jouni Turtiainen" <jotur AT nettilinja PISTE fi> writes:
> Kaikkihan sen tietävät, että Grönroos (tulikohan se nyt oikein?) on syvästi
> uskovainen mies (mikäliefilosofiaan uskova). Mutta olisi hauska tietää, mitä
> tuo usko merkitsee hänelle...?

Jos tarkoitat uskonnollisuutta, niin se ei merkitse minulle enimmältä
osaltaan paljoakaan. Uskonnot ovat kiva, elämään lisäväriä antava
harrastus, jos niitä ei ota liian vakavasti. Hyvää viihdettä, voisin
jopa sanoa. Hölmöjä ovat ne, jotka eivät kykene irtautumaan
viihteellisistä satutodellisuuksista.

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 28 Jul 2000 02:14:49 +0300

Jouni Turtiainen <jouni PISTE turtiainen AT evl PISTE fi> writes:
> Taidat pitää itseäsi kovinkin fiksuna ihmisenä - ja varmasti meitä
> uskovaisia päätäsi pitempänä...?

Toki. Toivoakseni olen välttänyt ne sudenkuopat, joihin "uskovaiset"
yleensä sortuvat. Jos kuopassa seistessä on päätä lyhempi, niin minkäs
minä sille mahdan. Jos nousee sieltä ylös, voin minä jäädä pituudessa
toiseksi. Harmi minun kannaltani.

> Niin tietysti voi ollakin, mutta ei kai siellä ylhäällä huimaa...?

Toisinaan heittää vähän päästä. Pitäisi kait hakeutua hoitoon.

> Mutta, mutta; yksi filosofinenkin kysymys: mistä tiedät, ettei oma
> elämäsi "mikäliefilosofian" edustajana ole jumiutunut viihteelliseen
> satutodellisuuteen...?:-o

Tämä on tietysti hyvä kysymys. En minä aina ole hyväksynyt edes
materiaalisen todellisuuden olemassaoloa. Senkin hyväksymiseen
tietysti sisältyy jonkinasteinen aksiooma (se jonka avulla päästään
ulos solipsismista), mutta toisaalta tuo aksiooma on minusta hyvin
perusteltu. Aksiooma on minusta myös pienin mahdollinen - täytyy aina
mennä siitä mistä aita on korkein, jos ei halua hukkua harhoihin.

Harhoja on kuitenkin hyvä harrastaa hieman, jotta ne tunnistaisi
paremmin (toisaalta ne ovat hyvää viihdettä). Vähän niinkuin Randin
toiminnan perusidea.

--
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom

Edellinen säie: Tarvitsemmeko valtionkirkkoa
Seuraava säie: Miten hautajaisissa tulisi käyttäytyä
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]