Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Subject: Re: Raamattu on TÄYNNÄ virheitä!
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 24 Jul 2000 17:18:24 +0300

Mike <mike_shurman AT hotmail PISTE com> writes:
> Raamattu on täynnä virheitä ja ristiriitoja, mikä on todistettu
> seuraavilla Raamattusivuilla:
>
> http://www.vapaa-ajattelijat.fi/raamattu/index.html
> http://www.fortunecity.se/centrum/sollunden/37/bibeln/

Olisi kiva kuulla joltakulta kristityltä, miten he selittävät
itselleen nuo ristiriidat. Ja miten he selittävät itselleen sen, että
jos Raamattu on virheellinen noinkin monessa kohtaa, miksi ihmeessä
juuri se pitäisi paikkaansa että Raamatun kuvaama Jumala on olemassa.

Ymmärrän vielä, että joidenkin ristiriitojen voisi selittää olevan
"kontekstista irti repäistyjä", mutta esimerkiksi noissa esimerkeissä
niin ei selvästikään ollut. Ellei konteksti sitten ole: "Raamattu on
Totuus. Raamatussa on ristiriitoja, mutta Raamatun ristiriidat ovat
totuus, eikä niillä ole mitään tekemistä valheellisten ristiriitojen
kanssa."

      ''7.Uskon, että tämä kaikki mitä sanon on totta. Uskon, ettei tämä
      kaikki minä sanon ole totta. Uskon, ettei mikään ole totta. Uskon,
      ettei tässä ole ristiriitaa. Uskon, että tässä on ristiriita. Uskon,
      että tässä sekä on että ei ole ristiriitaa, mutta en kuitenkaan usko
      siihen, että tämä ei ole ristiriitaista. Uskon siten, että
      ristiriidat ovat vain harhaa, vaikka ne ovatkin todellisia. Siis
      samanaikaisesti! (Tämä ilmiö tunnetaan myös tieteellisessä
      kvanttimekaniikassa, jossa kissat, joita pommitetaan
      ydinenergiasäteillä, ovat kuolleita ja eläviä samanaikaisesti. Tämä
      on siis myös tieteellinen totuus, vaikka tiede useimmiten onkin
      väärässä.)''
      http://www.iki.fi/~magi/artikk/uskonto/uskontunnustus.html

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 25 Jul 2000 13:25:58 +0300

anonymous <anonymous AT www PISTE hotmail PISTE com> writes:
> Hengellisyys ei kuitenkaan koskaan voi hävitä sillä ihmisellä on
> sielu. Sen tiede tulee aikanaan todistamaan.

Hieno argumentti, jota pitääkin käyttää paljon: kaikki mitä minä sanon
on totta; sen tiede tulee aikanaan todistamaan.

Lisäksi, sielun, kuten jumaltenkin, olemassaolokysymys riippuu aina
määritelmästä.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 26 Jul 2000 01:11:34 +0300

> Aivan, mutta myös tuon vastaväite, se ettei sielua ole olemassa
> on vai spekulaatiota.

Täh? Oletko ottanut jotain?

> Tiede ei nimittäin pysty ottamaan kantaa kaikkiin tieteen piiriin
> kuuluviin asioihin.

Mitähän sitten mahdat tarkoittaa "tieteen piiriin kuuluvalla", jos et
sellaista mihin tiede voisi ottaa kantaa?

> Tiede ei ole täydellistä tai lopullista ja kvantti fysiikkaan
> liittyy paljon sellaista jonne "Jumala" voi kätkeytyä.

Niin, "Jumala" voi aina piileskellä jonkin kiven alla mihin ei ole
ennen katsottu. Tieteellisesti ei voi todistaa lentävien porojen tai
lentävien elefanttien olemassaolemattomuutta. Ne voivat aina
"kätkeytyä" johonkin maailmankaikkeuden tai fysiikan
syövereihin. Tästä syystä todistusvelvollisuus on olemassaoloväitteen
esittäjällä, muutoin väitteen merkitys on yhtä tyhjän kanssa ja
pelkkää fantasiaa. Asioiden olemassaolokysymys vaatii lisäksi
määritelmän - valitsemalla sopivan määritelmän, on "Jumala"
väistämättä olemassa.

> http://www.physics.helsinki.fi/~matpitka/newcbook.html

Pitkäsen höpötykset tunnetaan. Niissä ei ole kyse tieteellisestä
tutkimuksesta. Pitkänen on lähinnä surullinen osoitus siitä kuinka
joku heittää koulutuksensa hukkaan hurahdettuaan ylimieliseen
fantasiaansa.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 26 Jul 2000 11:38:38 +0300

> Tarkoitan asioita sellaisia asioita kuten:
> * Miten maailmankaikkeus on syntynyt (rajoittava tekijä: teorioiden
> epä-varmuus ja puutteellisuus).
> * Avaruuden ja ajan olemus ja muota (useita eri teorioita)
> * Onko elämää maapallon ulkopuolella (rajoittava tekijä: havaintokyvyn
> rajoittuneisuus)
> * Kysymys tietoisuuden luonteesta (rajoittava tekijä: kvanttifysiikan
> epä-varmuus ja puutteellisuus)

Minusta tiede "ottaa kantaa" asioihin, joita se tutkii. Mutta jos itse
tarkoitat kannan ottamisella jotain muuta, niin suotakoon sinulle
siihen vapaus.

Tietoisuuden selittäminen ei mitä ilmeisimmin vaadi kvanttifysiikan
mysteerien tuntemista. Neuraalilaskenta toimii ilman
kvanttilaskentaakin. Joidenkin fyysikoiden esittämät ajatukset ovat
lähinnä kaukaa haettuja mahdollisuuksia, joita ei voi suoraan todistaa
vääriksikään (tosin juuri joku fyysikko esitti todistuksen, ettei
aivoissa voisi tapahtua kvanttilaskentaa).

> Väärin, lentävien porojen olemassa olemattomuus voidaan todistaa
> koska niitä tutkivalla tieteellä ei ole rajoittavaa tekijää.

Väärin. Lentäviä poroja ei kyetä etsimään koko maailmankaikkeudesta,
joten ne voivat aina piiloutua johonkin.

> Minä voin todeta ettei minulla ole 15 sormea, se on varmaa, mutta
> silti en voi saada varmaa tietoa esim maailman kaikkeuden synnystä.

Sinä voit vain muodostaa uskomuksia (teorioita) siitä montako sormea
sinulla on. Näköhavaintosi ovat "vain" havaintoja, joiden perusteella
muodostat tulkinnan ja teorian (maailmankuvan) ympäristöstäsi.

> Tietoisuus on aina kätkeytynyt yhteen samaan paikkaan: kaikkialle (materiaan
> ja energiaan).

Siitä sitten vaan todistelemaan tuota.

> Todista siis ettei maapallon ulkopuolella ole elämää!
> Tai todista että on!

Täh? Kysyn nyt uudelleen, että oletko ottanut jotain huumaavaa?
Ymmärrätkö suomea?

Minä en ole esittänyt minkäänlaista väitettä maan ulkopuolisesta
elämästä, joten minulla ei ole todistusvelvollisuutta.

> Jos seuraat linkkejä huomaat että myös muita tiedemiehiä tutkii
> samaa asiaa.

Tai siis "tiedemiehet". Mitä hyvänsä asiaa voi tutkia, mutta se ei
tarkoita että asia olisi tosi. Tieteellisen tutkimuksen tulos kun voi
olla myös negatiivinen.

> Ainakin tiedemiehet näyttävät tietävän että sielun olemassa olo on
> mahdollista, ja heidän tutkimustensa mukaan jopa varmaa.

Määrittele "sielu". Jokainen näistä "tiedemiehistä" määrittelee sen
melko varmasti eri tavoilla. Heidän ajatuksillaan ei myöskään ole
mitään merkitystä, jos niille ei löydy todisteita. Kuten ei ole
löytynyt.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 26 Jul 2000 15:34:43 +0300

anonymous <anonymous AT www PISTE hotmail PISTE com> writes:
> Siinä teet ensimmäisen tieteellisen virheen. Neuroverkot ovat
> matemaatisia, komplekseja epä-lineaarisia FUNKTIOTA eikä niillä ole
> tietoisuutta.

Aivot sisältävät neuroverkon, eikä se ole mitenkään "matemaattinen
funktio". Keinoneuroverkot ovat sitten eri asia.

Tietoisuus voidaan kauniisti selittää biologisen neuraalilaskennan
emergenttinä ilmiönä. Keinoneuroverkoilla ei vielä ole onnistuttu
saamaan tietoisuutta aikaiseksi. Ehkä joskus. Riippuu tietysti myös
siitä, kuinka kehittynyttä tietoisuutta vaaditaan, ja mitä sillä
yleensäkään tarkoitetaan. Jos määrittelemme sen sopivasti, on
sellaista ehkä jo nyt.

> Voidaan silti todistaa ettei niitä ole maapallolla.

Miten? Kaikkia maapallon kiviä ja kantoja ei voi kääntää. Lisäksi ne
voivat olla näkymättömiä, tai muuta vastaavaa.

> Minä uskonkin ettei niitä ole maapallolla, mutta sitä en voi tietää
> onko lentäviä poroja jossain muulla planeetalla, jossain muualla
> päin universumia. Mutta huomaa: en olekkaan väittänyt ettei muualla
> universumissa ole lentäviä poroja. Olen väittänyt että maapallolla
> niitä ei ole, ja että tämä on tieteellinen tosiasia.

Ei se ole tieteellinen tosiasia, koska ei ole tehty sellaista
_havaintoa_, ettei maapallolla ole lentäviä poroja. Sellaista
havaintoa ei myöskään voine mitenkään tehdä.

> Kyllä, ja kun havainnot tukevat objektiivisesti teoriaa, niin teorian
> totuusarvo kasvaa, se lähenee yhtä (100%).

Jeps, muttei koskaan saavuta sitä. Siksi _mikään_ ei ole täysin
varmaa. Meillä voi olla vain uskomuksia asioista. Tieteelliset teoriat
ovat nimenomaan hyvin perusteltuja uskomuksia, joilla on hyväksi
uskottua todistusaineistoa.

> Se että sinä et ole esittänyt väitettä ei tarkoita ettetkö voisi
> uskoa jonpaan kumpaan näkökantaa (on tai ei ole).

Minusta väittämisellä tarkoitetaan seuraavaa asiaa:

            "Väite kuuluu seuraavasti: A on tosi."
            "Minä uskon tämän väitteen todenmukaisuuteen, että A on tosi."
            Tätä tarkoitetaan seuraavalla lauseella: "Minä väitän että A."

Uskomuksen esittäminen on siten aina väitteen esittäminen. Pelkästä
omasta uskomuksestaan kertominen olisi yleensä aika turhaa, koska se
ei sano kenellekään juuri mitään. Ainoastaan väite on merkittävä,
sillä sitä voidaan perustella ja löytää sitä tukevia todisteita.

Mutta uskomuksia kuinka mielivaltaisiin väitteisiin tahansa voi aina
olla - rationaalisuus ei ole uskomusten muodostamisen vaatimus, eli
uskomukset eivät välttämättä perustu todisteisiin tai edes hyviin
perusteluihin.

> Ja mikä hienointa, riippumatta siitä ettei asiaan voida ottaa
> tieteen keinoin kantaa, JOMPI KUMPI VÄITE ON TIETEELLISESTI
> TOTTA.

Väärin. Jompi kumpi väite on tosi, mutta ei "tieteellisesti
tosi". Asia on "tieteellisesti tosi" vasta kun siitä on havaintoja eli
kun se on todistettu. ET-elämästä ei ole (ainakaan kiistattomia)
todisteita suuntaan eikä toiseen.

Lisäksi huomauttaisin, tieteessä ei ole kirjaimellisesti "tosia"
asioita, vaan teorioita (kuten että Maa kiertää
Aurinkoa). Tieteellinen "todistaminen" on siten teorioita tukevien
havaintojen tekemistä.

> Avaruudessa joko on tai ei ole maan ulkopuolista elämää. Samoin
> ihmisillä joko on tai ei ole "sielua", ja tiede ei TÄLLÄ HETKELLÄ
> pysty ottamaan kantaa siihen (ts vastaamaan tyhjentävästi).

Tiede on todistanut, että ihmisellä on sielu. Sielu-sanahan tarkoittaa
alunperin henkeä (hyvin muinainen uskomus), ja ihmiset hengittävät
ilmaa, ja tätä ilmaa eli "henkeä" on keuhkoissamme.

Tämän pointtina oli jälleen sanoa, että "sielun" olemassaolo riippuu
täysin siitä mitä tuolla sanalla tarkoitetaan. Eli määritelmästä.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 26 Jul 2000 20:30:09 +0300

anonymous <anonymous AT www PISTE hotmail PISTE com> writes:
> Kun ihmisille on riitttävä tieto (koulutus) tietylle tieteenalalle ja
> kun henkilö tuntee tieteen metodit niin kutsuisin henkilöä tiedemieheksi
> riippumatta siitä että hän edustaa uutta tai poikkevaa näkökantaa.
> Kyseiset "tiedemiehet" ovat kaikki akateemisesti koulutettuja
> fyysikoita ja heillä on oma näkemyksen tietyistä kiistanaiheista.

Tämäkin määritelmä on minusta ihan hyvä. Tieteen metodien tunteminen
ei tosin välttämättä aivan riitä, vaan niitä pitäisi sitten myös
soveltaa niissä tutkimuksissa. Ainakin puhuttaessa "hyvästä
tiedemiehestä".

> Sinulla ei ole mitään auktoriteettia väheksyä esim Pitkäsen
> akateemista kelpoisuutta. Sinähän olet pelkkä koodin vääntäjä (=0).

;-) Kuullostaa kovin pejoratiiviseltä, kuten pastori Turtiainen
sanoisi. Korkeakoulultani kuukausittain saamassani palkkakuitissa
lukee "tutkija", toisin kuin tohtori Pitkäsellä. Tämä siis
akateemisista titteli-eroistamme huolimatta. Olen myös kirjoittanut
artikkeleita tieteellisisiin julkaisuihin, kun taas ainakaan Pitkäsen
kotisivuilla ei kerrota onko hän saanut yhtään artikkeliaan julkaistua
missään tieteellisessä julkaisussa; akateemisesta tittelistään ja
tutkimustensa ajallisesta pituudesta huolimatta. Käsittääkseni ei
ole. Ottaen huomioon Pitkäsen n. 20 vuotta kestäneen "fyysikonuran",
on määrä merkillisen vähäinen, jos hän oikeasti kykenisi tekemään
tieteellistä tutkimusta.

> Väheksy hänen teorioitaan tieteen keinoin osoittaen ne
> virheellisiksi jos haluat osoitta hänet huuhaa mieheksi.

Kaikki aikanaan. Hänen teorioihinsa tutustuneet ammattifyysikot ovat
käsittääkseni todenneet ne huuhaa-pitoisuudeltaan varsin korkeiksi.
Pitkänenkään ei siten ole onnistunut vakuuttamaan kenellekään, että
hänen sillisalaattinsa olisi virheetön. Tämä on yksi syy miksi häntä
voi sanoa huonoksi tutkijaksi - omat teoriat pitää aina kyetä
esittämään vertaisilleen tutkijoille selkeästi ja selkeinä
kokonaisuuksina. Muutoin ne eivät ole minkään arvoisia, koska tutkija
selvästikään ei osaa kommunikoida. Jos ei osaa kommunikoida teoriaansa
muille, ei sitä kukaan voi myöskään todistaa vääräksi.

Imho, jos fyysikko, joka tekee kymmeniä ennusteita astrofysiikasta, ei
huomaa mitään outoa siinä, että aurinkokunnan väitetään kiertävän
Linnunradan keskustan 25,000 vuodessa, on ehkä syytä epäillä että
kyseisen fyysikon maailmankuva on aika...epämääräinen. No, tämä nyt
ehkä ei ole niin oleellista. Ihmetyttää vaan edelleen...

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 27 Jul 2000 10:20:31 +0300

anonymous <anonymous AT www PISTE hotmail PISTE com> writes:
> Tutkija ei ole mitään, tutkija ei ole akateeminen titteli. Kuka
> tahansa voi olla tutkija, esim opiskelija, joten se pikkuinen
> palkkakuittisi ei paljoa paina. Tutkija on "Fucking Zero".

:-) Pointtini olikin, ettei Pitkänen ole _edes_ tutkija,
tohtoriudestaan huolimatta. Onkos hän nyt sitten "Fucking Minus",
kielenkäyttöäsi lainaten? Se taas johtuu AINAKIN hänen
kyvyttömyydestään ilmaista itseään siten kuin on yleensä
tieteellisessä yhteisössä tapana. Se VOISI myös johtua siitä, että hän
on täyskahjo, mutta sitä taas emme tiedä varmasti.

Yleensä akateemisia saavutuksia mitataan esimerkiksi arvostetuissa
tieteellisissä julkaisuissa _viitattujen_ julkaisujen määrällä, eli
omien julkaisujen vaikutuksella muuhun tutkimukseen. Tälläisiä
viittauksia myös Pitkäsellä on "Fucking Zero", kuten (tietääkseni)
itsellänikin.

Kylläpäs sinä yhtäkkiä kovasti olet titteleiden perään... Varsin
huvittavaa... Ja oma akateeminen tittelisi oli...mikä?

> Ja lisään tuohon vielä että sinähän olet Tohtori Pitkästä selvästi
> akateemisesti nuorempi

Tämän totesin jo itsekin. En mitenkään kiistä sitä, että Pitkäsellä on
fysiikasta huomattavasti parempi tuntemus kuin minulla edes omasta
alastani. Se ei silti tarkoita, että Pitkänen kykenisi tekemään
hyvälaatuista tieteellistä tutkimusta, eli noudattamaan normaaleja
ilmaisutapoja. Juuri tämä on minusta hänen ongelmansa.

Maisterin ja tohtorin kyky tehdä hyvää tutkimusta VOI olla aika
marginaalinen, vaikka tämä on tietysti vain oma
mielipiteeni. Tohtorillahan ei periaatteessa ole kuin 40ov enemmän
opintoja, plus se väitös, plus ehkä kokemusta, JOS on sattunut
ymmärtämään ne periaatteet, joilla tutkimusta tehdään. Kaikki eivät
sitä aina ymmärrä.

Ehkä tällä mitenkään tarkoita, että oma tutkimukseni olisi
korkeatasoista, päinvastoin. Tunnustan tutkimukseni heikon laadun
avoimesti, mutta samalla kiinnitän myös nopeasti huomioni, jos joku
tekee samoja virheitä kuin itse teen, mutta ei osaa kiinnittää niihin
huomiota.

> Tietotekniikan julkaisusi (joita tekee myös nörtit lukio pohjalta)
> ei anna mitään pohjaa kvanttifysiikan tutkimuksen arvosteluun.

Tietojenkäsittelyopin, tsot, tsot. Eri asia. Pitkänenkään ei muuten
ole psykologian tai biologian tohtori, tai edes maisteri, mutta silti
esittää vallankumouksellisia väitteitä niiltä aloilta.

Pitkäs-ongelman pointtihan onkin, että Pitkänen esittää
kirjoitelmissaan väitteitä vähän kaikilta aloilta - fysiikan lisäksi
tähtitieteestä, biologiasta, psykologiasta, lääketieteestä,
historiasta, maantieteestä, tietojenkäsittelystä, you name it. Hänen
yhteinäisteoriansa "selittää" mullistavasti kaikki nämä tieteenalat.

Kyetäkseen arvostella Pitkäsen teorioita esimerkiksi biologiasta,
täytyisi biologian professorin tuntea oman tieteenalansa lisäksi myös
teoreettinen fysiikka varsin syvällisesti. Tämän seurauksena yksikään
professori tai muu tohtori koko maailmassa - muu kuin teoreettinen
fyysikko - ei kykene arvostelemaan Pitkäsen teorioita.

Tieteellistä tutkimusta voi pätevästi arvostella (tai tehdä)
_ihan_jokainen_ ihminen maailmassa, JOS vain kykenee tekemään sen
johdonmukaisesti. Jopa lukionörtitkin.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 27 Jul 2000 12:14:42 +0300

anonymous <anonymous AT www PISTE hotmail PISTE com> writes:
> Niin, en minä peräänkuuluttanutkaan ammattinimikettä (esim
> kaivinkoneenkuljettaja) vaan opparvoa. Mehän pohdimme
> pitkäsen akateemista pätevyyttä, siihen ei työllistyminen
> (paljoa) vaikuta. Vaikka ei sen puoleen onhan hän ollut "tutkija" ja
> "assistentti":kin.

Jeps. Ja jos henkilö valmistuu amiksesta kaivinkoneenkuljettajaksi,
mutta sitten työtä saatuaan ei kykene koulutuksensa mukaiseen työhön,
joutuu hän työttömäksi. Hänen oppiarvonsa ei tällöin vastaa hänen
kykyjään.

Kaivinkoneenkuljettajan työkyky riippuu myös hänen sosiaalisesta
sopeutumisestaan työyhteisöön. Jos ei pysty sopeutumaan käytäntöihin,
ei kykene tekemään työtään vaikka olisi kuinka taitava tahansa
vatkaamaan työkoneen kahvoja.

Tieteellistä tutkimusta ja julkaisemista ei muuten opeteta
yliopistossa paljoakaan, korkeintaan valinnaisena. Sen joutuu
käytännössä aina opettelemaan itse, katsomalla miten muut tutkijat
toimivat ja miettimällä mikä tekee tutkimuksen hyväksi. Ihan aina
kaikki tutkijat eivät opi tätä aivan oikein (enkä nyt väitä että itse
olisin oppinut).

Mielipiteeni Pitkäsestä ovat tietysti vain suhteellisen lyhyestä
diskurssista muodostettuja epä-auktoritiivisiä arvioita. Toisaalta hän
itse on jo vastaavan kommunikaatiomäärän perusteella ehtinyt
analysoida minut henkisesti sairaaksi mielipuoleksi hulluksi, jonka
kannattaisi hakeutua hoitoon. Tohtori on taitava ja tietävä! ;-)

> Saavutuksia voidaan kyllä mitata julkaisuisuilla lehdissä, pätevyyttä ei.
> Julkaisut lehdissä ovat meriittejä, ei pätevyys vaatimuksia.

Näin on. Pointtina tässäkin taas oli, että muodollisella pätevyydellä
ei välttämättä ole paljoakaan merkitystä saavutusten tekemisessä, joka
kuitenkin on se päätarkoitus.

> Tuskinpa hän tekee huippututkimusta biologiasta tai psykologiasta,
> vaan hänen UUDET (tai mullistavat) näkemyksensä koskevat kvanttifysiikkaa,
> joilla sattuu olemaan YHTEYS biologiaan ja psykologiaan.

Asian voi ehkä tulkita noinkin. Hänen väitteensä tosin koskevat
biologiaa, psykologiaa, yms. ihan suoraan.

Edellinen säie: SV: SV: SV: buddhalaisuus
Seuraava säie: Pyhää kansakiihkoilua
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]