Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Subject: Re: SV: Tappaminen kristinuskossa
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 14 Jul 2000 15:19:31 +0300

Jouni Turtiainen <jouni PISTE turtiainen AT evl PISTE fi> writes:
> Näin kirkon eettisiä kannaottoja ei ohjaa vain (ihmisen turmeltunut) järki,
> vaan myös sitoutuminen Jumalan antamaan elämänjärjestykseen, jonka hän
> ilmoittanut meille Sanassaan...

Millä perusteella etiikan (opin siitä mikä on hyvää ja pahaa) täytyisi
perustua Jahven määräyksiin?

Ovatko Jahven määräykset hyviä? Onko Jahve hyvä? Jos hän on hyvä, kuka
on sanonut, että hän on hyvä ja millä perusteella?

.
220 27046 <m3vgy89a5o PISTE fsf AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi> article retrieved - head and body follows
Sender: magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
References: <8k4kab$mik$1 AT oravannahka PISTE helsinki PISTE fi> <8k5i0d$7hk$1 AT nnrp1 PISTE deja PISTE com> <8k6u5d$2j9$1 AT nnrp1 PISTE deja PISTE com> <8k84r6$lce$1 AT news PISTE kolumbus PISTE fi> <m3zonqfi8g PISTE fsf AT funland PISTE helsinki PISTE sonera PISTE fi> <8kd7vi$es6$1 AT news PISTE kolumbus PISTE fi> <8kdjsq$di2$1 AT nnrp1 PISTE deja PISTE com> <8kj068$8q1$1 AT news PISTE kolumbus PISTE fi> <396D4582 PISTE 6DCFE162 AT flash PISTE net> <396D5AA2 PISTE 924CF79B AT netti PISTE fi> <8kk5h2$qgr$1 AT news PISTE kolumbus PISTE fi> <396ead35 PISTE 2328615 AT news PISTE uku PISTE fi> <396EDF9C PISTE 31774CCB AT evl PISTE fi>
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 14 Jul 2000 15:19:31 +0300

Sender: magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 14 Jul 2000 15:19:31 +0300

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 15 Jul 2000 15:39:20 +0300

Jouni Turtiainen <jouni PISTE turtiainen AT evl PISTE fi> writes:
> Ensinnäkin: me emme kristillisessä kirkossa käytä Jumalasta nimeä
> "Jahve", niin kuin eivät juutalaisetkaan (eihän ole edes 100%:n
> varmaa, että tuo heprean "tetragrammi" lausuttiin "Jahve", mutta
> varmaan jotain sinnepäin...). Tuo kirjoitustyylisi antaa
> vaikutelman, että keskustelet Jehovan Todistajien kanssa

Teen Jahve-nimellä eron kristillisen Jumalan ja Jumalan välillä. Mutta
tämä ei nyt tässä ole oleellista.

> Mutta sitten substanssipuoleen. Etiikka perustuu yleensäkin siihen,
> millainen maailmankatsomus ihmisillä on. Jos siis kristillisen ( ja
> juutalaisen) maailmankatsomuksen mukaan Jumala on ilmoittanut oman
> tahtonsa meille Sanassaan, niin sillähän on itsestään selvästi
> relevanssia eettisissä kysymyksissä

Tämä "itsestään selvä" relevanssi lienee keskustelumme (alla) pääaihe.

> Kysyjän tarkoituksena lienee yritys rakentaa kysymyksenasettelunsa
> niin, että vastaaja sortuisi kehäpäätelmään: Jumala on hyvä, koska
> hän on sanonut olevansa hyvä ja ilmoittanut olevansa sellainen.

Juuri niin, arvioit pyrkimykseni aivan oikein. Haluan tosiaan nähdä
onko sinulla tämän aihepiirin kehäpäätelmistä poispääsyä. Vaikka, jos
olet riittävän taitava nostattamaan retorisia sumuverhoja, varmasti
pääset sieltä ihan varkainkin livahtamaan.

> Ensimmäiseen kysymykseen vastaan: kyllä ovat, koska niiden
> päämääränä on rakkauden toteutuminen maailmassa.

Etpä tosiaankaan vastaa kysymykseen selvästi. Oletat siis, että Jahven
määräysten päämääränä on rakkauden toteutuminen maailmassa. Oletat
myös, että jos määräysten päämäärä on rakkauden toteutuminen
maailmassa niin määräykset ovat hyviä. Tästä päättelet, että Jahven
määräykset ovat hyviä. Korjaa, jos tulkitsin premissisi väärin.

Tuo esittämäsi implikaatio vaatinee lähempää tarkastelua, koska
ainakaan minulle tuo ei ole selvä, jos et tarkemmin kerro mitä
tarkoitat rakkauden toteutumisella. Eli:

> Vai onko sinusta se paha asia, että rakkaus toteutuisi maailmassa?
> Ja mitä se merkitsisi?

Nythän oli tarkoitus puhua sinun ja kristinuskon etiikasta, ei
minun. Oletan siten, että tuo oli vain ilmaisutapasi sanoa, että:
"rakkauden toteutuminen maailmassa on hyvä asia". Tämä kuitenkin
kaipaa jatkokysymyksen, jonka esitän hetken kuluttua.

Itse en osaisi vastata siihen, onko rakkauden toteutuminen maailmassa
hyvä vai paha asia, jos en ensin tiedä mitä tuolla rakkaudella
tarkoitat. Tarkoitatko sillä Jumalan rakkautta, vai jotain muuta
rakkautta? Jos tarkoitat Jumalan rakkautta, niin jos Jumala rakastaa
asioita, jotka ovat minusta hyviä, niin tällöin rakkauden toteutuminen
maailmassa on minusta hyvä asia. Toisaalta, jos Jumala rakastaa
minusta pahoja asioita, niin tällöin rakkauden toteutuminen maailmassa
voi minusta olla myös paha asia. Eli, Jumalan rakkauden toteutuminen
maailmassa voi minusta olla sekä hyvä että paha asia, riippuen siitä
mitä tarkoitat rakkaudella ja mitä hyvällä ja pahalla.

Jos taas tarkoitat rakkaudella myös jotain muuta kuin Jumalan
rakkautta, kaipaisin todellakin tarkempaa määritelmää.

Mutta nythän ei puhuttukaan minun etiikastani, vaan
kristillisestä. Eli ajatteletko itsekin kuten minä yllä, vai onko
mielestäsi niin, että Jumalan rakkauden toteutuminen maailmassa on
hyvä asia siinäkin tapauksessa, että Jumala rakastaisi pahoja asioita?

> Tästä voidaan jo selvästi päätellä, että myös Jumala on hyvä, sillä
> paha Jumala ei ilmoittaisi tahtonaan olevan rakkauden (siis hyvän)
> toteutuminen.

Tämä olisi jo muodollinen virhepäätelmä, koska implikaatiosta ei voida
päätellä käänteisesti. Oletan siis, että halusit tarkoittaa tuossa
ekvivalenssia.

Kiistän ensin tuon mainitsemasi implikaation (JOS Jumala on paha NIIN
hän ei ilmoita tahtonaan olevan rakkauden toteutuminen maailmassa)
sillä perusteella, että vaikka henkilö tai olento _ilmoittaisi_
tahtonaan olevan rakkauden toteutuminen maailmassa, hän saattaa
vaikkapa valehdella. Tämähän on kristittyjenkin (erityisesti jehovien)
usein käyttämä syyte muiden uskontojen (rakkauttakin julistavia)
jumalia kohtaan, joiden he väittävät olevan valehtelevan Saatanan,
"Petkuttajan", ilmentymiä. (Voit toki kiistää tämän kiisteeni
väittämällä, että valehteleminen on hyvä asia, mutta oletan ettet
halua tehdä sitä.)

Nyt on jäljellä enää implikaatio toiseen suuntaan (JOS Jumala on hyvä
NIIN hän ilmoittaa tahtonaan olevan rakkauden toteutuminen
maailmassa), mutta koska olemme nimenomaan päättelemässä onko Jumala
hyvä sen mukaan mitä hän on ilmoittanut tahtonsa olevan, emme voi
tehdä tuota päätelmää implikaatiossa oikealta vasemalle. Täten
päätelmäsi on epävalidi.

En myöskään ymmärrä sananmuotoasi "tästä voidaan jo selvästi
päätellä", koska tässä esittämäsi implikaation (tai ekvivalenssi)
premissi "Jumala ilmoittaa tahtonaan olevan rakkauden toteutuminen
maailmassa" on vain kertausta edellä esittämistäsi premisseistä, ja
edellä tekemästi "johtopäätös" häviää. Vai oliko tuo ensimmäinen
johtopäätös (Jumalan määräykset ovat hyviä) edes relevantti?

Eli voisitkos esittää nämä premissisi ja päätelmäsi ihan selkeästi, ja
tällä kertaa _edes_ loogisesti validisti, jotta voisimme peräti
päästäkin tässä keskustelussa jonkin suuntaan?

> Vai voisiko sinusta Jumala olla silti oikeasti paha, vaikka käskee
> rakastamaan ja tekemään hyvää (ja itse toimii niin Kristuksessa)?

Tässähän ei puhuta minun etiikastani vaan kristillisestä. Eli minä en
voi tässä vastata siihen, mikä on hyvää tai pahaa. Nyt sinun
varmastikin kannattaisi kertoa, että mikä nähdäksesi on hyvää ja mikä
pahaa, ja miksi se on sinusta hyvää tai pahaa.

> Jumala ei vain itse ilmoita olevansa hyvä (lihaksi tullut Sana,
> Kristus, on Jumalan varsinainen ilmoitus hänen hyvyydestään), vaan
> myös kristillinen kirkko ja koko luomakunta olemassaolollaan ja
> toiminnallaan todistaa, että Jumala on hyvä.

Kristillinen kirkko ei ainakaan minulle ole onnistunut toiminnallaan
(kuten miljoonien ihmisten kiduttamisella ja teurastamisella)
todistamaan, että Jahve on hyvä. Vai tarkoitatko, että ihmisten
kiduttaminenkin oli hyvä asia? Eli, mitä on hyvä?

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Subject: Re: Vs: SV: Tappaminen kristinuskossa
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 24 Jul 2000 16:37:28 +0300

"Jouni Turtiainen" <jotur AT nettilinja PISTE fi> writes:

> Se ON oleellista. Miksi ihmeessä "kristillinen Jumala" olisi "Jahve" ja
> "Jumala" jotakin muuta...?

Koska jos minä puhun Jumalasta ja sinä puhut Jumalasta, niin puhumme
kahdesta täysin eri asiasta. Tämä voisi keskustelun kannalta olla
hieman hämäävää.

> En edelleenkään pidä tuosta "Jahve"-nimestä, koska se on jotakin sellaista,
> joka on lähinnä eksegeettiseen tutkimukseen liittyvää - ei eettiseen
> keskusteluun kuuluva substanssi...

Öh? Jos tällä kristittyjen jumalalla on ihan yksikäsitteinen erisnimi,
joka ei sekaannu muihin pääjumaliin, niin tietysti sitä täytyy käyttää
kristinuskon jumalasta keskustelussa.

> Premissini on lyhyesti: Jumala on absoluuttisen hyvä. Ei ole mitään
> sellaista, mikä ylittäisi hyvyydessä Jumalan. Senhän sanoo jo aglosaksisissa
> ja germaanisissa kielissä oleva nimityskin Jumalasta: "God" = "Hyvä"...
> Mutta sehän onkin aksiooma, jota ei voi eikä tarvitse osoittaa todeksi...

Niin, minullekaan ei tule mieleen mitään loogista ristiriitaa siinä
että Jahven "hyvyys" määritellään aksioomaksi.

Ongelma on lähinnä siinä, että moinen määrittely on yhtä
harhaanjohtava ja mielivaltainen, kuin (viuh) Hitlerin määritteleminen
Absoluuttisesti Hyväksi. Vaikka tämä harhaanjohtavuus ja retorinen
positiivisten konnotaatioiden liittäminen Jahveen varmasti onkin
kristillisen propagandan kannalta kannattavaa.

> Väärin. Nyt oli tarkoitus puhua etiikasta.

Väärin. Nyt oli tarkoitus puhua vain kristinuskon etiikasta. Oma
tarkoituksesi oli ehkä eri, mutta minähän tämän keskustelun aloitin
kysymyksilläni. Mutta ihan miten vain, voimme keskustella asiasta
yleisemminkin.

> Haluat siis aloittaa eettisen keskustelun siitä, mitä on rakkaus. No hyvä.
> Lähden liikkeelle negaatiosta: rakkaus ei ole sama asia kuin mielihyvä.
> Rakkaus ei myöskään tee toiselle ihmiselle mitään pahaa... Riittävän väljiä
> määritelmiä, joista päästään alkuun...

Selvä. Voit toki määritellä asiat kuinka mielivaltaisesti tahansa,
kunhan et sitten tee mitään merkityksensiirtoihin perustuvia
päätelmävirheitä. Tosin tuon Jahve=hyvä-aksioomasi perusteella
käsityksesi "pahan tekemisestä" ovat itselleni hieman
mielipuolisia; minusta monet Jahven teot ja määräykset nimenomaan ovat
pahan tekemistä.

> Nyt valitset lähtökohdaksi subjektiivisen käsityksesi rakkaudesta, enkä voi
> tietää pidätkö rakkautena vain sellaista, joka tuottaa sinulle mielihyvää,
> vai onko rakkaus mielestäsi myös sellaista, josta et koe aina mielihyvää...?

Jeps, niin valitsin, koska mainitsin tuossa nimenomaan omia
käsityksiäni hyvästä ja rakkaudesta. Tuon Jahve=hyvä-aksioomasi
perusteella käsityksemme hyvästä (ja rakkaudesta) todellakin ovat
ilmeisesti täysin erit. Itse ymmärrän rakkauden hyvin
monimerkityksisenä asiana, jonka määrittely on vaikeaa. Itse en
määrittelisi että rakkaus sinällään tuottaa tai ei tuota mielihyvää,
vaan että yleensä rakastamme asioita, jotka tuottavat meille
mielihyvää.

> Edelleen lähtökohtasi on narsistisen subjektiivinen: sekä "rakkaus" että
> "hyvä" ja "paha" ovat subjektiivisia tuntemuksia / kokemuksia / mielipiteitä
> ilman yhteistä käsitystä siitä, millaisesta Jumalasta me puhumme...

Niin, kuten yllä, kuvailin asiaa tuossa omien rakkaus- ja
hyvä-käsitykseni puitteissa. Eli noin minä ymmärrän asian. Jos oma
käsityksesi poikkeaa tuosta, kerro miten.

> Okei. "Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään kuin että antaa henkensä
> ystäviensä puolesta". Siinä on lyhyt, positiivinen, määritelmäni
> rakkaudesta...

Yhteen instanssiin perustuvasta esimerkistä on aika epäselvää
muodostaa kuvaa mitä tarkoitat asialla laajemmassa mielessä.

> Mutta sehän tietysti samalla myös määritelmä Jumalan
> rkakaudesta, Joh 3:16 mukaisesti...

      ''Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan
      Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen,
      vaan saisi iankaikkisen elämän.''

Minulle "antaa poikani hengen" on eri asia kuin "antaa oman
henkeni". Varsinkin kun minulle "hengen antaminen" on 100% eri asia
kuin kristityille. Minulle se on lopullinen asia, kun taas Jeesuksen
tapauksessa kyseessä ei olisi edes ollut mikään tosikuolema.

Täten ainoa tapa miten Jahve voisi osoittaa rakkauttaan olisi tappaa
itsensä - ei poikaansa tai muuta sukulaistaan. Ja ihan oikeasti,
kuolemalla lopullisesti, ei mitään pellekuolemia.

> Kyse on koko ajan myös sinun etiikastasi eli siitä, millä perusteella pidät
> asioita "hyvinä" tai "pahoina", jos tulkitset "Jumalan rakkauden" sisältävän
> jotakin sellaista, joka ei lopulta ole myös absoluuttisen hyvää...

Keskustelun tässä vaiheessa lienee jo täysin selvää, että tarkoitamme
hyvällä ja pahalla täysin eri asioita. Jos minulle kerrotaan näitä
esimerkkejä "Jahven rakkaudesta" ja "absoluuttisesta hyvyydestä", ei
niillä tosiaan ole mitään tekemistä sen kanssa mitä minä tarkoitan
rakkaudella ja hyvällä. Itse käytän noita sanoja vain siinä
merkityksessä, mitä niillä tavallisesti tarkoitetaan muussa kuin
kristillisessä merkityksessä (pääosa näistä merkityksistä löytynee
sanakirjasta).

> Kysymyksesi on outo. Tarkoitit siis varmaan kysyä, onko Jumalan rakkauden
> toteutuminen maailmassa hyvä asia siinäkin tapauksesa, että Jumala
> rakastaisi asioita, jotka ovat sinusta (subjektiivisesti) pahoja...?

Jeps. Mietin tässä nyt vaan kovasti, että rakastaako Jahve Raamatun
mukaan asioita, jotka hänen itsensä mukaan ovat pahoja... No, jätän
tuon asian hautumaan.

> Koska aksiomaattinen lähtökohtani on se, että Jumala on absoluuttisen hyvä,
> niin implikaationi oli aivan looginen...

Implikaatiosi oli loogisesti virheellinen. Käsittelin premissejäsi ja
päätelmiäsi sellaisina kuin ne esitit, ja sellaisena ne muodostivat
formaalin virhepäätelmän. Kömmähdyksesi ei sinällään minua suuresti
kiinnosta, jos korjaat sen jollain lailla. Aksioomat eivät voine olla
epäloogisia, vaikkakin ehkä perusteettomia.

> Periaatteessa näin meidän inhimillisten kokemustemme valossa muista
> ihmisistä... Mutta Jumala ei ole vain inhimillisten kokemustemme summa. Ja
> mikä pahinta päättelysi kannalta: Jumala ei ole ihminen. Eikä hän valehtele,
> koska hän on absoluuttisen hyvä (God).

Ärr. Mistä tiedät ettei hän valehtele? Minustakaan valehtelu ei
yleensä ole hyvä asia, mutta tämähän vain pätee _minun_
hyvä-käsitykseeni. Jos käytämme sinun hyvä-aksioomiasi, niin jos Jahve
valehtelee, on (hänen) valehtelunsa hyvä asia, koska se on hänen
tahtonsa mukaista.

      Joh. 8:41-43: (Jeesus) ''Te [juutalaiset] olette lähtöisin
      Saatanasta. Hän on teidän isänne, ja hänen halunsa te tahdotte
      tyydyttää. Saatana on ollut murhaaja alusta asti. Hän on kaukana
      totuudesta, se on hänelle vieras. Kun hän valehtelee, hän todella
      puhuu omiaan, sillä hän on valehtelija ja valheen isä.''

(Vrt. kristitythän väittävät olevansa Jahvesta, joka on heidän isänsä
ja hänen halunsa he tahtovat tyydyttää. Jahve on ollut murhaaja alusta
asti.)

Mihin voi Valheen Isä kyetä? Mikä voisi olla suurempi valhe kuin se,
että valehtelija itse on juuri se joka sanoo olevansa absoluuttinen
Hyvä ja absoluuttinen Totuus. Totisesti kristinuskon suurin valhe.

(Eikös tämä muuten ollut gnostilaisuudessa aika keskeinen ajatus?)

> Ensinnäkin: jehovat eivät ole kristittyjä, vaan kristinuskon pohjalta
> syntynyt ei-kristillinen uususkonto (kieltävät kaikki kristillisen uskon
> perusopit, kuten uskon Jumalan kolmiykseyteen ja Kristuksen kahteen
> luontoon).

;-) Taitanevat sanoa sinun edustamastasi ei-kristillisestä
uususkonnosta samaa.

> Väärin, väärin. Teologisista ajatuksistani ei voi tehdä loogisia
> johtopäätöksiä suoraan omaan filosofiseen apparaattiisi.

Uhh. Tuo looginen analyysi oli tehty puhtaasti tekstisi
pohjalta. Päätelmäsi oli formaalisti epävalidi täysin riippumatta
premissiesi semantiikasta. Jos ei tarkoita mitä sanoo, ei kannata
sanoa mitä ei tarkoita.

''Sokrates on ihminen. Kaikki ihmiset ovat pahoja. Siispä Sokrates on
hyvä.'' Tämä lause on validi, koska se on ristiriitainen. Hienoa,
luovutaan logiikasta. Logiikka on tylsää, elämä on ihanaaaa!

> Tahdon sanoa sen vielä kerran selvästi: (siis ei näin: JOS Jumala on
> hyvä, vaan näin:) Jumala ON hyvä, ja niinpä hän myös ilmoittaa
> tahtonaan olevan rakkauden eli ihmisten keskinäisen hyvän
> toteutumisen maailmassa... Tämä siis teistisestä aksioomasta
> lähtien...

Jos todella haluaisit ilmaista asioita selvästi, voisit ehkä yrittää
pitää lauseesi edes loogisesti valideina. Sana "niinpä" merkitsee
suomen kielessä aina implikaatiota: JOS x NIIN y. Itse olet tuossa
päätelmässäsi liittänyt siihen premissin "x on tosi", jolloin
päätelmäsi on: KOSKA x on tosi NIIN y on tosi. Tuo päätelmäsi
on formaalisti esitettynä siten:

p1: Jumala ON hyvä (aksioomasi)
t1: JOS Jumala on hyvä NIIN blaablaablaa (taustaoletus)
v1: KOSKA Jumala on hyvä NIIN blaablaablaa

> Nyt ryhdyit spekuloimaan logiikalla liian aikaisin, sillä minä en
> ollut pukenut lauseitani vielä loogisiksi väitelauseiksi, vaan
> kertonut ainoastaan, miksi pidän kristillisen etiikan (teistisestä
> aksioomasta lähtien) mukaisena ajatusta, että hyvä Jumala voi antaa
> vain hyviä käskyjä...

Ymmärtääkseni lauseet voivat olla loogisia väitelauseita ilman, että
niitä täytyy jotenkin erityisesti "pukea" sellaisiksi (mitenköhän?).

> Premissini on siis kristillinen Jumala-käsitys, jonka mukaan hän on
> ehdottoman (absoluuttisen) hyvä (God). Ei ole hyvyyttä, joka voisi
> ylittää Jumala hyvyyden edes teoriassa.

Ok. Tämä on tullut selväksi.

> Tämä Jumalan hyvyys merkitsee rakkauden eli ihmisten välisen (relatiivisen)
> hyvän tahtomista tässä maailmassa.

Onko tämä implikaatio vai aksiooma? Jos se on implikaatio, kaipaisin
selitystä mihin se perustuu. Ja mitä tarkoitat ihmisten välisellä
hyvällä?

> Tähän taas perustuu evankeliumi, joka ei ole uusi moraalikoodi (inhimillisen
> ymmärryksen mukainen ihmiskunnan parantamisohjelma), vaan kaiken
> inhimillisen ymmärryksen ylittävä, laskelmoimattoman rakkauden teko...
> Jumalalle se merkitsi sitä, että hän tuli ihmiseksi ja antoi itsensä meidän
> tähtemme... Jumalan teko Kristuksessa on ensisijaisesti lahja, mutta myös
> esimerkki: rakasta toista ihmistä niin kuin Kristus rakasti sinua...

Minun on nyt hyvin vaikea ymmärtää mitä tarkoitat tällä. Jos Jahve,
joka kristuksena ns. "rakastaa" ihmisiä, voi osoittaa rakkauttaan
kiduttamalla, orjuuttamalla, massasurmaamalla ja uhkailemalla ihmisiä,
niin jos minä nyt kidutan, orjuutan, massasurmaan ja uhkailen ihmisiä,
on se vain rakkauden osoittamista sanan kristillisessä merkityksessä?

Minusta alkaa tosiaan tuntua että tämä em. Saatana-tulkinta Jahvesta
on varsin osuva.

> Onko tässä siis mielestäsi kaikki se, mitä kristillinen kirkko on saanut
> toiminnallaan aikaan?

Kyllähän (viuh) Hitlerkin sai paljon hyvää aikaan Saksassa - poisti
työttömyyden ja muuta. Kysehän on aina siitä hinnasta minkä siitä
"hyvästä" saa maksaa. (Tosin nyt tarkoitin omaa hyväkäsitystäni -
natsien "hyvä" oli melko hyvin yhtenevä Jahve-hyvä-aksioomasi kanssa.)

> Ja voitko vedenpitävästi osoittaa, että juuri kristillinen kirkko on
> saanut tuon kaiken aikaan ja että se johtuu nimenomaan puheena
> olevasta kristillisestä etiikasta...?

Ongelma lienee, että "kristillinen etiikka" voi tarkoittaa ihan mitä
tahansa. Ne kirkon toiminnallaan varsin usein tukemat tulkinnat, että
tappaminen, kiduttaminen, orjuuttaminen, yms. ovat Raamatun kannalta
"hyviä", lienevät ihan yhtä perusteltuja kuin mitkä tahansa muutkin
näkemykset.

Selvä.

Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 28 Jul 2000 16:55:03 +0300

> Juu, sopiihan se. Kristittyjen Jumalan erisnimi on Jeesus... käytetään
> siis sitä!

Asia selvä, jos näin haluat sanoa. Myös vanha testamentti kertoi siis
Jeesuksen käskyistä. Minusta hieman outoa, mutta omapa on
määritelmäsi. Vai mitä tarkoitat?

> Sinäkö nämä nyyssit olet aloittanutkin...!?

Aloitin tämän keskustelumme tekemällä kysymyksiä kristinuskon
etiikasta. Jos et halua vastata kysymyksiini, vaan haluat siirtyä
toiseen aiheeseen, niin en voi pakottaa sinua olemaan tekemättä niin.

> Ja kuinka paljon meidän onkaan rakastettava myös niitä asioita, jotka
> eivät tuota meille (välitöntä) mielihyvää...?

En todellakaan ymmärrä mitä tarkoitat rakkaudella, mutta jos itse
ymmärrät, niin voisit ehkä selittää.

> Juuri tätä tarkoitin: puhumme eri Jumalasta. Kun Jeesus kuoli ristillä,
> kristillisen uskon mukaan Jumalamme kuoli ristillä... Ja jos Jeesus ei
> mielestäsi oikeasti kuollut ristillä, niin määrittele, miten Jeesus ei
> olisi ollut oikeasti kuollut...

Siksi että hän Raamatun mukaan nousi kuolleista. Ei moinen mikään
tosikuolema ole. Tosikuolema on lopullinen, eikä sen jälkeen ole
minkäänlaista olemassaoloa. Tuollainen leikkikuolema ei ole mikään
osoitus mistään uhrautumisesta. Vähän sama kuin että jos jonkun
näyttelijän roolihahmo elokuvassa kuolee. *snif* Big deal.

Muutenkaan, Jeesuksen kuollessa ristillä ei tämän oudon kolminaisuuden
isä-komponentti kuollut (edes tilapäisesti). Jos Jeesus olisi kuollut
tosikuoleman, olisi nyt jälkellä enää korkeintaan Pyhä Kaksinaisuus.

> ???

Mikä tässä on vaikeaa ymmärtää?

> Mistä sanakirjasta...?

Kait niitä maailmasta löytyy. Nykysuomen sanakirjaa en omista, mutta
kait Websteri puhuu aika lailla samasta asiasta:

      Etymology: Middle English, from Old English lufu; akin to Old High
      German luba love, Old English lEof dear, Latin lubEre, libEre to
      please
      1 a (1) : strong affection for another arising out of kinship or
      personal ties <maternal love for a child> (2) : attraction based on
      sexual desire : affection and tenderness felt by lovers (3) :
      affection based on admiration, benevolence, or common interests
      <love for his old schoolmates> b : an assurance of love <give her my
      love>
      2 : warm attachment, enthusiasm, or devotion <love of the sea>
      3 a : the object of attachment, devotion, or admiration <baseball
      was his first love> b (1) : a beloved person : DARLING -- often used
      as a term of endearment (2) British -- used as an informal term of
      address
      4 a : unselfish loyal and benevolent concern for the good of
      another: as (1) : the fatherly concern of God for humankind (2) :
      brotherly concern for others b : a person's adoration of God
      5 : a god or personification of love
      6 : an amorous episode : LOVE AFFAIR
      7 : the sexual embrace : COPULATION
      8 : a score of zero (as in tennis)
      9 capitalized, Christian Science : GOD

Sanakirjakin on siten huomioinut kristittyjen jumalallisen rakkauden
merkityksiä. Itse tarkoitan sillä lähinnä merkityksiä 1,2,3. Senkin
vielä voin ymmärtää, jos sanotaan jonkin jumalan rakastavan jotain,
näiden merkitysten 1-3 nojalla. Mutta sitä en oikein ymmärrä, miten
jokin jumala voisi olla yhtä kuin rakkaus, varsinkaan
"absoluuttisessa" mielessä. Tähän kaipaisin selitystä, että millä
perusteella Jeesus yhdistetään inhimilliseen rakkauden käsitteeseen,
jos hän kuitenkin on muuta?

Miten jumala voi olla tunne? Jumala on aivojen sähkökemiallista
toimintaa? No siitä olen kyllä samaa mieltä - mielikuvitustahan
jumalat yleensä ovat, juu.

> Jätä vain. Käsityksesi kristillisestä Jumalasta on jo niiin kieroutunut,
> että ei kannata jatkaa...

Minähän vain yritän muodostaa kuvaa hänestä kertomuksesi mukaan,
yhdistäen sitä niihin käskyihin joita hänen Raamatussa sanotaan
antaneen. En todellakaan ymmärrä miten tämä rakkauden näkemyksesi
voisi muodostaa minkäänlaisen loogisen kokonaisuuden.

> Näinhän minä en päättele, vaan sinä. Se taas johtuu (ärr) siitä, että
> käsityksesi kristillisestä Jumalasta on kieroutunut...

Juuri siksi haluaisin että selittäisit (selvästi) mitä tarkoitat
kristillisellä Jumalalla. Toistaiseksi selityksesi on ollut vain
sekavaa sillisalaattia.

> Heh, heh... valo, jonka kuvittelet loistava päässäsi on pimeyttä. Kuinka
> suuri onkaan silloin pimeys? (Jeesus ei muuten sanonut lausettaan vain
> juutalaisille yleensä, vaan niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen,
> mutta oikealla kontekstilla on tuskin sinulle mitään merkitystä...)

Tarkoitatko, että Jeesus oli Saatana? Ajatus on minusta aika looginen.

> En ole gnostilaisuuden erityisasiantuntija, mutta epäilen tuota...

      ''The world, produced from evil matter and possessed by evil demons,
      cannot be a creation of a good God; it is mostly conceived of as an
      illusion, or an abortion, dominated by Yahweh, the Jewish demiurge,
      whose creation and history are depreciated. This world is therefore
      alien to God, who is for the Gnostics depth and silence, beyond any
      name or predicate, the absolute, the source of good spirits who
      together form the pleroma, or realm of light.'' - Britannica:Gnosticism

Toisaalta gnostilaisuus ilmeisesti hyväksyy Jeesuksen hyvänä
pelastajana.

> Säälin sinua: käsityksesi kristillisestä Jumalasta on todella kiero ja
> valo, jota luulet ylimielisesti tarjoavasi, on synkkäkin synkempää
> pimeyttä... valitettavasti.

Sinulla saa olla näkemyksesi. Minun näkemykseni mukaan
sinunkaltaistesi kristittyjen näkemys rakkaudesta ja hyvästä on
todella kieroa ja sairasta vääristelyä. ...valitettavasti...

Edellinen säie: Saksan kirkko myönsi orjatyövoiman käytön
Seuraava säie: Saksan kirkko myönsi orjatyövoiman käytön
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]