Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Subject: Re: Jeesus = Lucifer ?
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 29 May 2000 21:03:09 +0300

jv16 AT vtoy PISTE fi (Jouni Vuorio) writes:
> Oliko Jeesus itse Saatana?
>
> Saatanan lempinimi 'Lucifer' tarkoittaa 'Valontuojaa' tai
> 'Kointähteä'
>
> Yllättävänä käänteenä Jeesus, joka tässä vaiheessa on noussut
> taivaaseen, paljastaa silti Raamatun lopussa: "Minä olen Daavidin
> juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti" (Ilm. 22:16).

Tuosta aiheesta löytyy mm. eräs tulkinta:

            http://www.california.com/~rpcman/lucifer.htm

Sana lucifer tarkoittaa siis yksinkertaisesti valontuojaa tai
soihdunkantajaa. Se on siis laaja yleiskäsite, ja esimerkiksi
tulitikkuja kutsutaan jossain päin nimellä "lucifer". Sen lisäksi
sillä tarkoitetaan erityskäsitettä, Aamutähteä eli Kointähteä eli
Venus-planeettaa. Tällöin se kirjoitetaan isolla Lucifer.

Erisnimenä Lucifer tarkoittaa siis Aamutähteä. Monet muinaiset tosin
kuvittelivat, että planeetat olivat jumalia, joten eri kulttuureissa
Aamutähteen yhdistettiin varsin monia erilaisia jumalia. Jotkut ehkä
samaistivat Aamutähden Jeesukseen, toiset Venus-jumalattareen, ja
jotkut kristityt vaikkapa Samaeliin, juutalaisten myyttien
langenneeseen serafiin.

Näitä kaikkia jumalia voidaan kutsua Lucifereiksi, vaikkei niillä ole
mitään tekemistä toistensa kanssa. Vähän niinkuin Adolf Hitlerillä,
Adolf Ehrnrootilla ja Kustaa Aadolfilla ei ole mitään tekemistä
toistensa kanssa. Tavallaan se on siis etunimi.

Eli (L/l)uciferilla ei tarkoiteta mitään yhtä tiettyä
jumalolentoa. Sellainen käyttö on kielellisesti virheellistä.

Ja kuten ym. tulkinnassa kerrotaan, Raamatun "Lucifer on Samael"
- samaistus olisi virheellinen tulkinta nimen käännöksestä ja
tarkoittaisi erästä kapinallista maallista kuningasta, ei enkeliä.

Eräiden tarinoiden mukaan Samael oli muille kansoille tarkoitettu
kuolemanenkeli, siinä missä Gabriel oli juutalaisten
kuolemanenkeli. Molemmat olivat Metatronin käskyläisiä.

Juutalaisissa myyteissä, jotka siis ovat jossain määrin periytyneet
persialaisilta, babylonialaisilta tai egyptiläisiltä, on ilmeisesti
jonkinlainen vastaavuus arkkienkelien ja planeetojen (mukaanlukien
Auringon ja Kuun) välillä. Samael ei kuitenkaan ollut mikään
seitsemästä arkkienkelistä, mutta tavallaan Venuksen rooli
kirkkaimpana planeettana (Auringon ja Kuun jälkeen) sopisi
häneen. Toisaalta Samael yhdistetään toisinaan punaiseen, mikä
viittaisi Marsiin - tai auringonnousuun ja -laskuun. Ja taas
toisaalta, jos Samael kerta heitettiin taivaasta alas, mitä ihmettä
hän sitten tekisi taivaalla Aamutähtenä?

Edellinen säie: roolipelit
Seuraava säie: Moraali-dualismi (oli ennen: "Re: SV: buddhalaisuus")
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]