Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Subject: Re: Ihmeellisiä kysymyksiä(?)
From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Date: 12 Jan 2000 22:32:56 +0200

"Juho Antikainen" <juhoa AT nic PISTE fi> writes:
> 1. Miksi Jumala ei anna ihmisille mitään selkeää merkkiä
> olemassaolostaan, jos kerran haluaa, että ihmiset uskoisivat Häneen
> (eikö?)?

"Järkeviä" selityksiä voi toki tempaista hihasta vaikka kuinka
paljon.

Oletetaan vaikka tämän Jumalan olevan taivaallinen tekoälytutkija
Korkeammassa Todellisuudessa, joka haluaa jalostaa sellaisia olentoja,
jotka eivät ajattele, vaan uskovat ja tottelevat
kysymättä. Tarkoituksena hänellä voi olla vaikka joidenkin
taivaallisten rutiinitehtävien suorittaminen. Itsenäisesti ajattelevat
olennot suorittaisivat näitä tehtäviä huonommin kuin vihannekset - eli
juuri niinkuin armeijassa!

(Onko Jahve UFO, joka jalostaa ihmisiä taivaalliseen sotaan?)

Toisen esimerkin voisi ottaa vaikka koirien jalostamisesta ihmisen
palvelukseen. Kissamaisesti itsenäiset koirat eivät "koiraihmisiä"
kiinnosta, vaan koiran pitää olla semmoinen täysin uskollinen ja
tottelevainen, ja rakastaan vain ja ainoastaan isäntäänsä, ihan
niinkuin isäntäkin rakastaa sitä koiraansa. Jos koira ei tottele, sitä
rangaistaan. Tässä skenaariossa tämä varsin heikon itsetunnon omaava
jahve siis haluaisi meidän rakastavan itseään täysin pyyteettömästi,
ja itsenäinen ajattelu on vaarallista, koska se johtaisi tämän
pyyteettömyyden järjellisyyden kyseenalaistamiseen.

> 2. Jos Matti syntyy ateistiseen perheeseen, jossa uskovaisia pilkataan,
> uskonto julistetaan turhaksi valehteluksi jne. jo pienestä pitäen, joutuuko
> Matti helvettiin kun ei tullut uskoon?

Tähän lienee monia perusselityksiä. Yksi on, että päätöksen
uskomisesta voi tehdä sitten kun siitä kuulee - ja sen kuulee
viimeistään sitten kun meidät kaikki herätetään henkiin viimeiselle
tuomiolle, tms.

Toinen, varsin looginen selitys voisi olla, että ihminen voi itseään
ja omia tunteitaan tutkimalla löytää Jumalan ja Jeesuksen tien,
vaikkei olisi heistä sinällään kuullutkaan. Jumalan ja Jeesuksen tiet
ovat Rakkauden tie - ja rakkaus on meissä jokaisessa jos vain
hyväksymme sen. Eli Jumala ja Jeesushan ovat "itse rakkaus." Tällöin
usko Jeesukseen ei ole vain uskoa johonkin henkilöön, vaan myös uskoa
rakkauteen ja hyvän elämän eläminen lähimmäisenrakkauden
säännöillä. Ne ovat kaikkien saavutettavissa, maailmankolkasta ja
uskonnosta huolimatta.

Kuitenkin, jos henkilö on todella löytänyt rakkauden tien itsenäisesti
tai jonkin muun uskonnon kautta, huomaa hän Raamattua (Uutta
Testamenttia!) lukiessaan Jeesuksen opetusten vastaavan omaa
intuitiivistä käsitystään jumalallisesta rakkaudesta täydellisesti,
kun taas muissa uskonnoissa on virheitä.

(Tämä oli siis kuvitteellinen kristityn vastaus, ei minun, kun en ole
kristitty enkä moiseen usko. Minusta tämä vastaus olisi kuitenkin
hyvin realistinen ja looginen, jos nyt kristillinen puppu sitten
muuten olisi loogista...)

Edellinen säie: Arkkipiispa Paarma
Seuraava säie: Kysymys kolminaisuusopista
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]