From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Subject: Re: Pakana-käsite
Date: 18 Aug 1999 02:19:50 -0400

Esko <esko AT telebot PISTE com> writes:
> Nykyään pakanoilla tarkoitetaan lähinnä luonnonkansojen uskontoon
> kuuluvia. Pakanuus ei välttämättä tarkoita tietämättömyyttä
> kristinuskosta.

"Luonnonkansojen?" Esimerkiksi muin. roomalaisen polyteismin seuraajia
kutsuttiin kristinuskon toimesta pakanoiksi. Nykyään "pakanoita", eli
"muiden (erityisesti polyteististen) uskontojen edustajia" taitavat
olla kaikki hindut, buddhalaiset, eurooppalaisten pakanauskontojen
rekonstruktionistit, ateistit, jnejne.

Kannattaisi tutustua sanan "uuspakana" todelliseen merkitykseen, eikä
itse kuvitella mitään.

Jotain lähteitä aiheesta löytyy osoitteesta: http://www.iki.fi/magi/metsola/

Lainaan Metsolaa:

            Uuspakanuudeksi kutsutaan sellaisia moderneja uskonnollisia
            suuntauksia, jotka pyrkivät elvyttämään muinaisia, jo kuolleita
            uskontoja. Eurooppalaiset uuspakanauskonnot, kuten wicca,
            perustuvat enimmäkseen muinaisiin eurooppalaisiin polyteistisiin
            (monijumalaisiin) uskontoihin.

            Etuliite ''uus-'' viittaa ensinnäkin siihen, että suoraa jatkumoa
            vanhaan uskontoon ei edes väitetä olevan olemassa, vaan uusi
            versio on vain pyritty rakentamaan myyteiltään, symboliikaltaan
            ja perinteiltään samankaltaiseksi kuin vanha uskonto. Toisekseen,
            uuspakanuuden maailmankuva perustuu täysin moderniin maailmankuvaan.
            Tosin siitä, että mikä on ''moderni'' maailmankuva, on
            uuspakanuuden piirissä hyvin paljon eriäviä mielipiteitä; mukaan
            mahtuu paljon transkendentalismia ja New Agea, mutta huomattavan
            paljon myös naturalistista, tieteellistä maailmankuvaa.

Uuspakanat (siinä merkityksessä mikä sanalla tänä päivänä on) _eivät_
polta kirkkoja, tms. Minä olen uuspakana; minusta kirkot, vaikkakin ne
ovat jonkin hölmön uskonnon temppeleitä, ovat silti vaivalla tehtyjä
ja jopa nättejä rakennuksia (lähinnä ne vanhemmat), jotka kertovat
omaa synkkää osaansa historiastamme. Niistä on myös merkitystä
(joillekin hassuille) ihmisille, ja uuspakanat uskonnollisen vapauden
ja tasa-arvon kannattajina viimeiseksi haluavat ryhtyä väkivalloin
tuhoamaan toisille ihmisille pyhiä rakennuksia. ...mikä on jotain
sellaista, mistä kristinuskokin saisi ottaa mallia ("polttakaa
pakanoiden temppelit ja kaatakaa heidän pyhät lehtonsa")...

Nyky-yhteiskunnan kanssa epäyhteensopivaa kristillisen kirkon
instituutiota on muutenkin hölmöä yrittää vastustaa tekemällä jotain
sellaista, josta aivan varmasti saa kaikkien vihat päälleen.

Ainoa järkevä tapa vastustaa kristinuskon järjettömyyksiä ja
länsimaisen moraalimme vastaisia piirteitä on tuoda ne julki.

Saisinko kysyä, millä lailla uuspakanoiden toiminta on lain pohjalta
tuomittavaa? Mistäs ihmeestä olet saanut käsityksesi uuspakanuudesta?
Iltalehdestä, tms?

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Date: 18 Aug 1999 16:09:00 -0400

"Aspect" <aspect AT mail PISTE wwnet PISTE fi> writes:
> Toisinsanoen selvittaessani pakana-kasitetta, otin kasitteet =
> ''pakana'' ja ''uuspakana'' modermiin uusiokayttoon yleispateviksi =
> termeiksi (oma sovellukseni).

Kannattaisi käyttää yleisesti hyväksyttyjä määritelmiä, eikä yrittää
määritellä asiaa itse (varsinkaan täysin oudoksi). Vähän sama asia,
kuin jos minä määrittelisin kristityt "kärsimyksenpalvojiksi" (Kristus
eli Xristos tarkoittaa kärsimystä), ja sitten tekisin sellaisia
päätelmiä kuten että: "Maailmassa on paljon kärsimystä. Kristityt
palvovat kärsimystä ja haluavat lisätä kärsimyksen (Kristuksen) valtaa
ihmisistä. Kärsimys on paha asia. Siispä kristityt ovat pahoja
ihmisiä, jotka haluavat aiheuttaa kärsimystä muille." (Hmm, tarkemmin
ajatellen, olikos tuo muka epätotta...)

> ''Uuspakanuutta'' voisi kylla kayttaa hyvana syyna erilaisten aatteiden =
> ylilyonneille, jossa tekosyyna kaytettaisiin esim, vanhan kulttuurin =
> palauttamista (uusnatsit, saatananpalvonta, jne).

Vanhojen tapojen ja kulttuurien ihannoinnilla ei liene mitään
tekemistä uusnatsien tai saatananpalvonnan kanssa. Vai ovatko museot,
vanhat sadut, ja kaikki perinteiden noudattaminen uusnatsismia ja
saatananpalvontaa? Perinneyhdistykset ovat natsistisia?

> Hienostuneempi tapa = uuspakanuudelle on kuitenkin toimia kulissien
> takana ( EU-salailut)=20

Ehh? Korkeintaan 1% EU-poliitikoista lienee koskaan edes kuullut
uuspakanoista...

Faerie: Joo, Aamulehti, viittasin noinniinkuin vaan yleisemmin,
iltäpäivälehmille tyypillistä jutustelua moiset kun ovat...

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Date: 19 Aug 1999 23:42:56 -0400

Janne K Jokinen <kemo AT safiiri PISTE hut PISTE fi> writes:
> Ei pidä paikkaansa. Khristós tarkoittaa voideltua.

Oops, anteeksi, olen pahoillani, miten saatoinkaan tuon unohtaa. Menen
näissä sanoissa välillä sekaisin; eli ei Ristus vaan risti: risti eli
cruxhan oli se kärsimystä/kidutusta tarkoittava sana. Ja latinaa
taitaa olla tuo; oisko vielä kreikastakin peräisin, siitä en
tiedä. Mutta kiitos kun korjasit.

Edellinen säie: Kehitysteoria on satua!
Seuraava säie: Arkkipiispa Paarma
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]