From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Subject: Re: Testaa uskosi - maailmankatsomusanalyysi
Date: 13 Apr 1999 19:21:51 +0200

james AT iki PISTE POISTA PISTE fi (James Hirvisaari) writes:
> www.james.pp.fi/testi

Huoh, täysin outoja kysymyksiä tuolla. Aloitetaampa.

1. Sivu: Onko Jumalaa olemassa?
      Mitä jumalaa? Jumala täytyy toki määritellä ennen kuin tuo kysymys
on mielekäs. Jos vaikka kissani nimi on Jumala. No, täytyy kyllä
sanoa, että jos minulla olisi kissa, jonka nimi on Jumala, en kyllä
välttämättä tietäisi, että onko se olemassa. Mutta toisaalta en kyllä
tiedä myöskään, että minulla EI ole kissaa nimeltä Jumala, että
sinällään ihan sama.
      Entä jos nyt satun olemaan panteisti, ja määrittelen Jumalan
maailmankaikkeudeksi? Juu, uskon toki. Uskon jopa tietäväni...
      Mutta hei, nyt tämä kyselysi sanoo, että: ''Sanot tietäväsi, että
Jumala on olemassa. Varsin mielenkiintoista, mutta on selvää, että
sitä asiaa ei kukaan voi varmuudella tietää. Uskovaisenkin on hyvä
tajuta, että kyse on uskonasioista, eikä Jumalan olemassaoloa voi
kukaan vastaansanomattomasti todistaa edes itselleen saati sitten
muille ihmisille. Palaa siis takaisin, tutkitaan asiaa tarkemmin! ''
      Tämähän on mielenkiintoista. Kun minä lähdin siitä, että "gogito
ergo sum". Maailmankaikkeus on varmaan yhtä suuri tai suurempi kuin
minä itse. Ja jos minä olen olemassa, niin maailmankaikkeus on
olemassa. Ja jos nyt satun kutsumaan maailmankaikkeutta Jumalaksi,
niin varmaan sekin sitten on olemassa. Outoa. No, logiikka ei kertone
totuutta, kuten kristitytkin usein toteavat.
      Eli opetus: kysymys Jumalan olemassaolosta ei ole olemassaolokysymys,
vaan kysymys määritelmästä.
      Next question.

No, yritin sitten olla tietämättä vastausta tuohon Jumalan
olemassaolokysymykseen, vaan päädyin umpikujaan: ''Muut uskonnot
joudumme valitettavasti jättämään käsittelyn ulkopuolelle. Suljet
kylmästi pois yhden mahdollisen vaihtoehdon, joten kehotan miettimään
asiaa uudelleen. Tässä yhteydessä ei ole mahdollista tehdä tarkkaa
analyysiä uskomuksistasi, vaan tarkastelemme sinun suhtautumistasi
kristinuskoon ja evankeliumiin. Palaa takaisin.''
      Jihuu. ...muutkin polut, joissa puhuttiin "Jumalasta" ja
"uskomisesta", olivat oudosti kristinuskoon tukeutuvia... Vaan missä
on Pissaset Näpit Irti Mun Jumalasta ry, kun sellaista kaipaisi?

... ''Tahdotko elää tässä elämässä toisia ihmisiä vahingoittamatta?
Rakastamiseen ja siinä onnistumiseen ei kukaan kykene täydellisesti,
mutta tahdotko? Tunnustatko lähimmäisenrakkauden idean? ''
      KYLLÄ ->
      ''Hienoa! Uskotko, että Jeesus Kristus on ollut olemassa ja kuollut
UT:n ilmoituksen mukaisesti? Ja uskotko, että Jeesuksen uhrikuolema
sai aikaan sovituksen myös Sinulle?''
      EN ->
      ''Näillä eväillä et voi olla kristitty.''
      Aivan oikein!

From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Date: 14 Apr 1999 23:28:51 +0200

james AT iki PISTE fi (James Hirvisaari) writes:
> Hiukan kuulostaa filosofiselta saivartelulta, mutta toisaalta
> ihan tottakin. Ehkä silti voitaisiin pitäytyä siinä kuinka käsite
> meillä yleisesti ymmärretään.

Meillä? Missä meillä? Meillä Suomessa, ennen kristinuskoa, sillä mitä
ilmeisimmin tarkoitettiin taivaanjumala Jumalaa. Jos puhutaan
Jumala-sanasta yleisemmin, käytetään sitä maailman miljoonissa
uskonnoissa aikas eri tavoin. Minä tarkoitan sillä jotain, jotkut
jotain muuta. Jos haluat viitata kristilliseen ylijumalaan, puhu
"kristillisestä Jumalasta" tai Jahvesta, tms., jos haluat että sinua
ymmärretään.
      Kristinuskolla ei, edes Suomessa, ole mitään monopolia Jumala-sanan
suhteen.

No, ehkä kyselysi oli tarkoitettu vain kristityille. Ei siinä sitten
mitään.

> Voisihan testiin tietenkin laittaa alkulähtökohdaksi selityksen,
> mitä Jumalalla tarkoitetaan, mutta enpä oikein usko, että se
> on ihan oikeasti tarpeellista...

Ei ehkä (juuri tietynlaisille) kristityille ei. Vaan mitäpä hyötyä
ko. kyselystä on, jos kysymykset voi ymmärtää "oikein" vain (juuri
tietynlainen) kristitty?

Edellinen säie: Paneskelu (Oli: Fundamentalistit !)
Seuraava säie: Kehitysteoria on satua!
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]