From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko,sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Evoluutio ja etiikka (Oli: Evoluutio ja lapset)
Date: 06 Dec 1997 16:03:53 +0200

etaipale AT cs PISTE helsinkii PISTE fii (Eero Taipale) writes:
> En usko että evoluutioteoriasta voidaan johtaa eettisiä arvoja, mutta
> evoluutio selittää kyllä eettisenä pidettävien asioiden laatua.

Crosspostasin tämän sfnet.keskustelu.evoluutio:on.

Etiikan johtamisesta evoluutiosta (ja muista luonnontieteellisistä
lähteistä) keskusteltiin s.k.u.kristinusko:ssa jo taannoin. Asiasta on
nähdäkseni kaksi näkemystä, kaksi eri etiikan määritelmää:

1) Uskonnollinen etiikka-näkemys. Katsotaan että "ainoa oikea" etiikka
         on lähtöisin transkendentaaliselta Jumalalta, tms. Se on sekä
         jonkinlainen Jumalan asettama "mielivaltainen" absoluuttinen
         synti-säännöstö, että sosiaalinen apuneuvo, jonka jumalat ovat
         antaneet ihmisten keskinäiseksi hyödyksi.

2) Evolutiiviselta näkökulmalta eettisten sääntöjen voidaan katsoa
         syntyneen emergentisti eliöiden sosiaalista kehittymistä auttavana
         tekijänä.

Suuri Kysymys tietysti on, voidaanko uskonnollinen näkemys johtaa
reduktionistisesti evolutiivisesta näkökulmasta? Uskovien näkemysten
mukaan ilmeisestikään ei, koska vaikka evoluutio sinällään pitäisikin
paikkansa, ovat heidän jumaltensa asettamat säännöt sellaisia, ettei
evoluutio voi niitä tuottaa, tai vaikka periaatteessa voisikin, ei
niin "tässä tapauksessa" ole tapahtunut. Täten ateistinen etiikka ei
olisi samaa kuin teologinen, koska siitä puuttuu "pyhyys". Mielenkiintoista.
      Itse esitin aiemmassa keskustelussa hypoteesin, että voiko olla
"mielivaltaisia" eettisiä sääntöjä, jotka eivät ole evolutiivisesti
emergenttejä, mutta jotka eivät myöskään ole miltään
transkendentaaliselta jumaluudelta saatuja? Kysymys lienee siis
rajojen vetämisestä emergenssin mahdollisille eri tasoille.
      Osa "ateistisenkin etiikan" tapasäännöistä voi (kait) näyttää jopa
mielivaltaisilta suhteessa evolutiivisiin periaatteisiin, mutta
niilläkin voi olla jokin sosiaalista yhtenäisyyttä tai eriarvoisuutta
edistävä tekijä. Tavat siis ehkä elävät omaa elämäänsä, ihmisten
evoluutiosta tippaakaan välittämättä. Vastaus saattaisi löytyä
sosiaalisen käyttäytymisen biologisen evoluution ja "memeettisen"
evoluution välisestä rajasta. (Eli onko rajaa vai ei?)
      Kommentteja?

-- Genetic algorithm researchers do it with the fittest individuals --
----

Edellinen säie: Evoluutio ja lapset
Seuraava säie: Reminder: Viralliset Joulusivut täält Turuust
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]