From: Marko Gronroos <magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Subject: Re: Roolipelit ja saatananpalvonta
Date: 25 Sep 1997 22:55:28 +0300

"NetCafe" <*@*> writes:

> Mikä on oikea vastaus kysymykseen: onko roolipeleissä saatananpalvontaa?

Toki.

> Luonnollisesti se, että yksittäisessä kampanjassa on ihan niin paljon
> saatananpalvontaa, kuin pelinjohtaja ja pelaajat vain haluavat. Kaikkien
> pelaajien hahmot voisivat olla demoneja, vaikka olisikin vaikeaa kuvitella,
> kuinka hahmot kehittäisivät välilleen solidaarisuutta - ehkäpä pelko itse
> pääpirua kohtaan pakottaisi heidät yhteistyöhön.

Vampirea parin session verran pelanneena voinen vihjaista, että
ko. peli on oikein hyvin erikoistunut siihen kuinka pelaajat voivat
olla pahoja saatanaapalvovia kusipäitä, jotka toki muodostavat
moisen sosiaalisen yhteisön. (Riippuu tietty suuresti pelaajasta ja
GM:stä).
      En sitten tiedä miten esim. roolipelimagia voitaisiin katsoa sp:ksi,
tms. Mielestäni huonosti, vaikka Heikki Hihhulin mielestä nyt mikä
hyvänsä muu kuin Hänen Ikioma Kristillisyytensä lienee sitä.

Toisaalta onhan niitä kristillisiäkin hahmoja. Itsekin tällä hetkellä
pelaan varsin harrasta sisterssimunkkia (tosin aavistuksen
kerettiläistä 1100-luvun maun mukaan). Pentele kun paastoni aina
keskeytyy pahasti kun tulee uusi seikkailu.

> Itse pelaajat eivät kuitenkaan harjoittaisi saatananpalvontaa, vaikka
> heidän roolihahmonsa niin tekisivätkin. Tilanne on rinnastettavissa
> näyttelemiseen. Heitettiinkö Seitsemän surmanluodin pääosan esittäjä
> vankilaan poliisien surmaamisesta?

Ehkä hänen sielunsa joutui helvettiin moisesta elostelemisesta.

Itse en tietääkseni tunne yhtään roolipelaajaa, joka olisi
saatananpalvoja tai vastaavaa (ellei nyt uuspakanuutta lasketa
sellaiseksi). Useimmat ovat ihan tavallisia ateisteja, agnostikkoja, yms.

Luulen että saatananpalvojia pelkäävien kristittyjen ongelma on
etteivät he ymmärrä kuinka ihmiset osaavat käsitellä useita
todellisuuksia ja todellisuusmalleja. Ehkä tämä johtuu siitä etteivät
he itse osaa.

--
----
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/~magi/)

Edellinen säie: Taivas ja kadotus
Seuraava säie: paradoksi - selittäkää!!!
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]