From: Marko Gronroos <magi AT magi PISTE yok PISTE utu PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.uskonto.kristinusko
Subject: Re: uskonto. aivopesua?
Date: 29 May 1997 11:26:34 +0300

Anteeksi jos olen väärässä, mutta minusta näin paljon
kirjoitusvihreitä sisältävät viestit haiskahtavat yleensä joko a)
kännisen, b) jonkin piloillaan, c) HNH:n (hyvin nuoren henkilön) tai
d) Lappeen rantalaisen, kirjoittamiksi.

Mutta kommentoidaan nyt silti, jos vaikka olisit tuon c-vaihtoehdon ihminen.

"prc" <prc AT netlife PISTE fi> writes:
> Onko kukaan teista minun kanssani samaa mielta etta uskonto on toisaalta
> valilla aivopesua. Esim: meille on selitetty etta jumala armahtaa, auttaa,
> antaa anteeksi yms.
> Mutta minun mielesta en ole saanut siita mitaan apua.

Jotta saisit apua, täytyy sinun myös tarvita sitä. Uskonto ei aina voi
suoraan antaa juuri sitä mitä luulet tarvitsevasi, mutta se voi kuitenkin
aina antaa jotain korvaavaa.

> Ja huomasin kaikki
> uskonnot on jonkun tyypin keksimia.

Kaikki kirjoitukset ovat jostain jostain yhdestä henkilöstä
lähtöisin. Se, onko ko. henkilö sitten saanut "jumalallista
johdatusta" tai omaa tuotantoa, on sitten eri asia. Myös se, onko
kyseessä uuden keksiminen vai vanhan löytäminen, on eri asia. Kyseessä
voi olla myös vanhan ajatuksen tulkitseminen uudella tavalla.

> Eiko se ole jo aivo pesua etta sulle sanotaan, etta usko
> kaikkeen mita sulle sanotan (kuvainnollinen) ja sitten esim uskonnon maikka
> ei usko kun sille sanotaan jotain. Mielipiteeni on etta uskonto on
> aivopesua.

Kyllä, minunkin mielestäni aivopesu on hyvin tärkeä osa suurinta osaa
uskontoja. Pointti lienee, että ko. aivopesu on usein myös
_toivottua_. Itse tavallaan kadehdin niitä, jotka pystyvät autuaasti
uskomaan johonkin maailmankuvaan ilman että itsekritiikin
hälytyskellot alkavat heti soida. Uskonnon henkiset edut voi saada
vain täydellisellä luottamuksella. Se, että tuota luottamusta
käytetään väärin on sitten se uskontojen paha puoli. Suomen
kristillisen kirkon malli, jossa kirkko ei toimi vain lahjoitusten
varassa, vähentää kirkon motiiveja aktiiviseen käännytystyöhön. Myös
esim. katolisen kirkon perinne kieltää papeilta seksuaalinen elämä on
tässä suhteessa hyvä. Joillain uskonnoilla on perinteenä kieltää
kaikkinainen maksun otto uskonnollisesta opetuksesta (jolloin
ammattipapit ovat mahdottomuus). Nämä ovat tekijöitä, jotka vähentävät
ainakin pappien henkilökohtaisia itsekkäitä motiiveja (tai sitten
piilottavat niitä).

..."I come in perfect love and perfect trust"... ;-)

--
----
-- Marko Grönroos, magi AT iki PISTE fi (http://www.iki.fi/~magi/)

Edellinen säie: Pyöräristi kristillisissä kirkoissa?
Seuraava säie: Taivas ja kadotus
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]